کد خبر: ۶۴۹۷۹

در حدود 50 درصد از اجرام بیماریزا که در طبیعت وجود دارند و می توانند انسان را بیمار کنند، بین انسان و دام مشترک می باشد که نقش دامپزشکی در پیشگیری از این بیماریها بسیار مهم و حائز اهمیت است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان گیلان، «دکتر سهراب عاقبتی» مدیر کل دامپزشکی استان گیلان گفت: انسان سالم نقش اساسی و پایه ای در سلامت جامعه بشری دارد، موضوعی که پایه گذار تمام پیشرفت ها و تمدنهای بشری بوده است. بیماری های قابل انتقال میان انسان و حیوان علاوه بر وارد آوردن خسارات سنگیـن اقتصـادی بـه دلیـل تلف شدن دامهای بیمار و  یا کاهش تولید، سلامتی انسان را نیز تهدید می کنند.

بدیهی است به تبع انجام اقدامات بهداشتی دام در جهت حفظ سرمایه های دامی، نقش موثر دامپزشکی درگام بعدی درسلامت جامعه انسانی و  تضمین سلامت و کیفیت  فراورده های خام دامی بیش از پیش نمایان می شود. در واقع اساس و پایه بهداشت و سلامت جوامع انسانی، به میزان بسیار زیادی هم به صورت بالقوه و هم به صورت بالفعل وابسته به بهداشت دام و فراورده های آن می باشد دهها نوع بیماری مشترک یا قابل انتقال از دام به انسان شناخته شده است که می توانند از طرق مختلف به انسان منتقل شده و خطری جدی برای سلامت انسانها ایجاد نمایند. به عنوان مثال: مصرف فراورده های خوراکی مثل گوشت، شیر، ، تخم مرغ یا استفاده از فراورده های غیر خوراکی مثل پشم، پوست مو، پر یا از طریق تماسهای محیطی مستقیم و غیر مستقیم با حیوانات و قرار گرفتن در چرخه های مختلف زیست محیطی عوامل بیماری زا، ممکن است باعث وقوع و شیوع بیماریهای قابل توجهی در انسانها شود.

بیماری مشترک انسان و دام یا همان زئونوزها  باعث ایجاد یک مسئولیت حرفه‌ای مشترک بین پزشکان و دامپزشکان است که با همکاری در زمینه تحقیقات و کنترل این بیماری ها می‌توانند گام های مؤثری در تامین بهداشت عمومی جامعه انسانی بردارند  که در این امر دامپزشکان در خط مقدم مقابله با این بیماریها قراردارند.

بیماری های قابل انتقال میان حیوان و انسان  توسط انواعی از  باکتری ها، ویروس ها، قارچها و انگلها ایجاد میشوند.

وی گفت: از مهمترین بیماری های مشترک میان انسان و دام که در کشور ما دیده می شود، می توان به سل، تب مالت، سالک، هاری، سیاه زخم، کیست هیداتیک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اشاره کرد. از طرفی دیگر به دلایل مختلف، خطر ورود بیماری های دیگر مانند جنون گاوی، تب دره ریفت، آنفلوانزای پرندگان را نباید نادیده گرفت.

خطر بیماری های قابل انتقال میان حیوان و انسان در ایران با وجود کشورهای آلوده در همسایگی ما که برخی از آنها از نظام سلامت مناسب محرومند، بیشتر است.

برای مقابله با بیماری های قابل انتقال میان حیوان و انسان، واکسیناسیون دام و آزمایش از دامها صورت می گیرد و در مواردی که لازم باشد حیوان های آلوده کشتار یا معدوم می شوند.همچنین دامپزشکی در این بعد از مسئولیت خویش، علاوه بر تخفیف و از بین بردن راههای اشاعه بیماری در دامها و حیوانات، در جلوگیری و توقف چرخه انتقال بیماریها و آلودگی ها از دام  و فراورده های خام دامی به جمعیت های انسانی رسالت بسیار مهمی را به انجام  میرساند. فعالیت بسیار گسترده دامپزشکان و دانش آموختگان علوم دامپزشکی در نظارت بهداشتی بر کشتارگاهها، کارخانجات بسته بندی فراورده های گوشتی و خوراکی ،سرد خانه ها ،کارخانجات  تولید خورا ک دام و مراکز جمع آوری شیر گواه بر انجام این وظیفه مهم می باشد.

دکتر عاقبتی در ادامه افزود: امیدواریم با همکاریهای بین بخشی سازمانهای مسئول، شاهد مبارزه، کنترل، پیشگیری  و ریشه کنی بیماریهای مشترک باشیم .

 

نظر شما
ادامه