کد خبر: ۶۵۰۳۱
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
به بهانه مصاحبه اخیر دبیر سندیکای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی:
پس از فرمایشات مقام معظم رهبری، به بهانه حمایت از تولید داخل، زمزمه هایی در خصوص جلوگیری از واردات کالاهای دارای مشابه تولید داخل شنیده می­شود که ضد غرض و در حقیقت در مسیر عکس توسعه و ارتقاء تولیدات داخلی است ...

حمایت از تولید داخلی یا سلب حق انتخاب مصرفکننده

دکتر حمیدرضا توکلی

دبیر انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام

پس از فرمایشات مقام معظم رهبری، به بهانه حمایت از تولید داخل، زمزمه هایی در خصوص جلوگیری از واردات کالاهای دارای مشابه تولید داخل  شنیده می­شود که ضد غرض و در حقیقت در مسیر عکس توسعه و ارتقاء تولیدات داخلی است. در بیان مقام معظم رهبری، رفع موانع کسب و کار  با هدف ارتقاء کیفیت محصولات داخلی، مورد تاکید قرار گرفته است، کما این که در بیانات خود به صراحت فرمودند که نباید از این مطلب این گونه برداشت شود که هر وارداتی بد است و باید جلویش گرفته شود، بلکه آن چیزی که برای تولید در کشور مورد نیاز است باید وارد گردد. این بخش از سخنان مقام معظم رهبری به عمد، یا به سهو، نادیده گرفته شده است.

اخیراً، دبیر محترم سندیکای تولیدکنندگان نیز در مصاحبه­ ای از لزوم جلوگیری از واردات کالاهای مشابه تولیدات داخلی سخن به میان آورده ­اند که لازم می ­بینم، به عنوان دبیر انجمن واردات کنندگان دارو، واکسن و افزودنی­ های خوراک دام، طیور و آبزیان، با احترام به سندیکای تولیدکنندگان و تمامی تولیدکنندگان محترم ایرانی، مطالبی را در نقد گفته­ های ایشان و همه دست اندرکاران و مدیران و متولیان صنعت دام و طیور به عرض برسانم:

1- بزرگ­ترین ایراد به این شیوه تفکر سلب حق انتخاب مصرف کنندگان است، زیرا بدون تردید هیچ یک از دامداران و مرغداران حاضر نیستند برای محصولات وارداتی که مشابه داخلی آن با همان کیفیت و قیمت پائین تر عرضه می شود، پول اضافی بپردازند. بیائید به خردمندی انسان­ ها و فعالان اقتصادی خودمان باور داشته باشیم. خرد جمعی در میان مدت تصمیم درست را خواهد گرفت. مطمئن باشید اگر تولیدات داخلی با کیفیت خوب و قیمت مناسب عرضه گردد، بساط واردات کالاهای مشابه، به طور طبیعی و بدون نیاز به هر گونه بگیر ببندی، برچیده خواهد شد.

2- اگر خدای ناکرده تولیدات داخلی نتوانند نیازهای کیفی مصرف کنندگان را برآورده سازند، بدون تردید کالای خارجی دارای کیفیت برتر از طریق قاچاق راه خود را به بازار ما پیدا خواهد کرد. دیگر نه نظارتی در میان خواهد بود و نه تشخیص سره از ناسره ­ای. در چنین شرایطی هم تولیدکننده داخلی و هم واردکنندگان قانونی خسرالدنیا والآخره خواهند بود!

3- تجربیات تلخ در همه زمینه ­ها و رشته­ ها به ما نشان داده است که به غیر از رشد قاچاق و فعالیت­ های اقتصادی غیر قانونی، جلوگیری از واردات کالا باعث ایجاد انحصار، کاهش کیفیت محصولات و کاهش بهره وری خواهد شد. نمونه جلوگیری از واردات خودرو را، که امروزه همه از آن صحبت می­ کنند، تکرار نمی­ کنم. فقط این پرسش را مطرح می­ کنم که چند درصد از تولیدکنندگان محترم وطنی از خودروهای ساخت ایران استفاده می­کنند و چه درصدی ترجیح می­دهند همچنان خودروهای وارداتی قدیمی خود را برانند؟ آیا برای قیمت­های سرسام آور خودروهای وطنی هیچ توجیهی هست؟ چرا باید من مصرف­کننده باور کنم سرنوشت دارو و واکسن­ های دامی، در صورت جلوگیری از واردات کالاهای مشابه، متفاوت از سرنوشت خودرو خواهد بود؟

4- متاسفانه در سال­ های اخیر ادعای تولید بسیاری از کالاها در داخل شد، و بر واردات مشابه آنان تعرفه­ های سنگین گمرکی وضع گردید، ولی بعداً روشن شد که تولید آنها یا در حد شعار بوده است، یا تولید در حد نیاز نبوده است، و یا علیرغم تعرفه­های بالا، قادر به رقابت با کالای وارداتی نبوده­ اند (مانند کولین کلراید و ویتامین های B1 ،B3 و ...). جالب تر این که تعرفه­ های بالای گمرکی همچنان پابرجا مانده ­اند، و هزینه آن را مصرف­ کنندگان پرداخت می­ کنند.

5- و باز شاهد بوده ­ایم که با رویای صرفه جویی مختصری در ارز، بسیار بیش از آن مختصر از ذخیره ارزی اندک مملکت به هدر رفته است. تنها کافی است، در همین صنعت دام و طیور ما، خدای ناکرده، 1 درصد تلفات بیشتر شود، و یا 0.2 به ضریب تبدیل اضافه شود. (بلایی که به نظر می ­رسد هم اکنون با اصرار بر استفاده از نژاد مرغ آرین در حال روی دادن است). خداوند مملکت ما را از خشک سالی و دروغ به دور دارد.

6- در سال های اخیر متاسفانه شاهد آن بوده­ایم که در جایی از دخالت­ های بیجای دولت در امور اقتصادی فریاد سر داده ­ایم، و زمانی دیگر از عدم دخالت دولت شکوه ­ها داشته ­ایم. بیائید تکلیف این دولت بیچاره را در این مورد روشن کنیم. هرچند که دولت­ های ما هم نه به حرف تولیدکنندگان و نه به حرف واردکنندگان چندان توجهی نداشته­ اند.

7- یکی از نکات قابل توجه این است که درک درستی نیز ار مفهوم «تولید» در میان مسئولین وجود ندارد: «تولید» هم شامل تولید کالا می­ شود و هم تولید خدمات. تولید کالایی بدون تولید خدمات غیر ممکن خواهد بود، و تولید خدمات نیز بدون تولید کالایی معنا و مفهومی ندارد. در همه اقتصادهای جهانی، و از جمله ایران، تولید خدمات (نسبت به تولید کالا) نقش برجسته­ تری در تولید ناخالص داخلی دارد. شرکت­ های واردکننده خدماتی را به جامعه عرضه می­ کنند که بدون آن تولید کالایی میسر نخواهد بود. تفکیک این دو نوع تولید می­ تواند زیان­ های جبران ناپذیری برای کشور داشته باشد.

8- بنا به اظهارات دبیر محترم سندیکای تولیدکنندگان، حدود 90  درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید و تنها 10 درصد آن از خارج کشور وارد می شود. بدیهی است با این حجم تولیدات داخلی با کیفیت خوب، واردات اندک دارو، واکسن و افزودنی خوراک نمی تواند تهدیدی برای تولید داخلی باشد.

در ایران سالانه  000/400/2 تن گوشت مرغ، 000/000/1 تن تخم مرغ، 000/000/9 تن شیر، و 000/950 تن گوشت قرمز تولید می­ شود، که در صورت رفع تحریم ­های ظالمانه، بی تردید این میزان تولید افزایش پیدا­ خواهد و زمینه صادرات به کشورهای همجوار نیز فراهم خواهد شد. نمی­ توان این امکانات بزرگ را متاثر از منافع کوتاه مدت واردکنندگان و یا تولیدکنندگان کالاها کرد، و تنها با سیاست­ های علمی و مدبرانه می­توان از این سرمایه ملی محافظت کرد.

 واردات و مراوده بازرگانی با جهان خارج همواره با رشد تکنولوژی و آشنایی با دانش فنی روز جهانی همرا بوده، و موجب شده است که  ضریب تبدیل در مرخ های گوشتی از 2.5 به 1.7 کاهش پیدا کند. درصد تلفات کاهش چشمگیر داشته و تولید مواد پروتئینی بسیار ارزان­تر شده است، و واردات حتی عاملی مهم در تولید کالاهای مشابه در داخل بوده است. در حقیقت تامین کنندگان داروها، واکسن ها و افزودنی ها علاوه بر تولید محصولات مختلف دامی، در تامین بهداشت مواد غذایی (Food hygiene) و امنیت غذایی (Food security) نقش کلیدی داشته و موجب ارتقاء سطح بهداشت تولید نیز شده ­اند.

با توجه به مطالب مطرح شده، از مسئولین محترم و سیاستگذاران و تصمیم گیران در صنعت دام و طیور و آبزیان کشور انتظار می رود با وسعت نظر و در نظر گرفتن تمامی جوانب فوق و همچنین اخذ نظرات مشورتی و تخصصی از تشکل های مرتبط، و در راستای رفع موانع و بهبود فضای کسب و کار و بهره مندی از تکنولوژی های نوین کشورهای پیشرفته و افزایش سطح تولید محصولات با منشاء دامی، برنامه ریزی و اقدام کنند. از آنان می­ خواهیم که به جای ایجاد موانع در فعالیت ­های تامین کنندگان کالاهای اساسی، تولیدکنندگان دام، طیور، آبزیان، کشاورزان و ... را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهند.

بدیهی است تامین کنندگان کالاهای اساسی دامپزشکی (دارو، واکسن، افزودنی، مواد اولیه و ...) نیز در راستای رسالت خود در کنار سایر تشکل های گرانقدر، به عنوان بازوی علمی و فنی و مشورتی در خدمت صنعت دام و طیور و مسئولان کشور بوده و تمام تلاش خود را برای حفظ و ارتقاء جایگاه آن انجام خواهد داد.

همه ما بر روی یک کشتی حرکت می­ کنیم. اگر خدای ناکرده کشتی غرق شود، همه ما با هم به زیر آب خواهیم رفت. چنین مباد.

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
3
6
خدا پدرت و بيامرزه. اين توليدكننده ها تخفيف هاي ١٠٠٪؜ميدن به داروخونه ها و يا نماينده ها و جنس و هيچ سودي براي دامدار و مرغدار ندارد و تازه خيلي از دكترها هم علي رغم اينكه بارهابهشون گفته شده اين داروي توليد داخل فلان شركت اثر نميكنه يا شوك ميده نميدانيم چرا اصرار به نسخه كردن اون داروي شركت خاص دارن؟؟ سازمان بايد جلوي مجوز فله اي رو بگيره شب ميخوابي صبح بلند ميشي ميبني يه شركت توليدي درست شده. هيچ جا اينطوري نيست والا.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
آنچه که ما شاهد هستیم درخواست استاندارد های آمریکا و اروپا برای تولید است و واردات کالاهای چینی و هندی بدون هیچگونه ارزیابی واقعی آنها در کشور.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
5
عالی
دکتر محمد لطفی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
7
5
بسمه تعالی با سلام و احترام
واقعا از این یادداشت جناب آقای دکتر توکلی حیرت کردم و تاسف خوردم. ای کاش البته آقای دکتر بجای دبیری انجمن واردکنندگان در رشته تخصصی خود فعالیت را ادامه می دادند و سعی در ارتقاء بهداشت مواد غذایی تولید داخل می کردند.
نمی خواهم بگویم لزوما دامپینگ در موضوع دارو و واکسن و غیره رخ می دهد اما اینکه فضا را رقابتی کنیم تا تولید داخل با هزینه بالا زمین بخورد و واردات رونق بگیرد کار درستی است؟ چرا بجای وارد کردن به دنبال ارتقاء کیفیت داخلی ها نباشیم؟ راه درست شدن صنعت خودروی داخل اصلاح مدیریت و حذف فساد و رانت است نه واردات خودروهای لوکس!
کارگر بیچاره ایرانی که زندگی خود را با وارداتی که دوستان شما انجام می دهند از دست می دهد چه گناهی دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
جناب آقای دکتر لطفی زاده
بنده هم وقتی نوشته شما را خواندم تاسف خوردم .
ایا شما قصد دارید همان بلایی که بر سر مردم ما ازنظر خرید خودرو آمد در داروهای دامپزشکی هم بر سر مردم بیاید ؟
بخاطر عقاید افرادی مثل شما مردم مجبورن برعکس همه کشورهای دنیا خودروی بی کیفیت را با چندبرابرقیمت سوار شوند چون عده ای فرصت طلب به بهانه تولید دست در جیب مردم کرده اند ؟
یا مثلا ما تولید کننده دهها نوع واکسن کرونا هسنیم و هر روز از انواع جدید ان رونمایی میشود ولی مردم در حال جان دادن از بیماری هستند ودر صف واکسن سرگردان ؟
اکثر این تولید کنتدگانی که از ان دم میزنید فقط داروها را ریپک میکنند و دست دامدار و مرغدار میدهند و عملا خود واردکننده دارو و مواداولیه هستند .
لطفا شماهم ....................... و اجازه دهید همانند اغلب کشور های توسعه یافته بازار خودش مسیر حود را پیدا کند و بهترین کالا با بهترین کارایی را انتخاب کند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
جناب دکتر لطفی زاده
با سلام و احترام چرا تصور میکنید شما میتوانید در هر زمینه ای نظر بدهید از منبر اینترنتی تان تا واردات دارو و مواد بیولوژیک یک بار شد اجازه بدهید این حرفه و فعالان آن مسیر درست را بپیمایند دکتر توکلی سالهاست در کسوت نماینده واردکنندگان فعالیت میکنند و انصافا عملکردشان در به چالش کشیدن مسئولان سازمانی و استانی مورد توجه بوده پیشنهاد میکنم اجازه بدهید هرکس در مسیر خود مثمر ثمر باشد البته من خودم هم در جاهایی منتقد ایشان بوده ام ولی اینجا سخنان دکتر به حق و سنجیده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
چه خوب بود دوستانی که کلا تغییر رشته و .......... داده اند در همان مسیر جدید خود ادامه فعالیت بدهند و امور تخصصی دامپزشکی را به دامپرشکان فعال در این رشته وا بگذارند البته لطفا .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
متاسفانه در متن بیانات جناب دکتر لطفعلی زاده اصل موضوع و هدف اصلی از مقوله وجود دامپزشکی و علت استفاده از داروهای دامی گمشده است !!
دام و دامپروری یک سرمایه ملی بسیار حیاتی و استراتژیک برای کشور و مردم است و هدف از دامپزشکی حفظ و صیانت کمی و کیفی از این سرمایه حساس هست که ضمن تامین غذای مردم با بهداشت و سلامتی آنها نیز در ارتباط است .
لذا استفاده از هرگونه داروی بی کیفیت که به کمیت و کیفیت این سرمایه ملی و در نتیجه به کمیت و کیفیت غذا و سلامت مردم صدمه وارد کند ، خیانت محسوب میشود و نه کمتر !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
جناب آقای دکتر لطفی زاده عزیز دارو و مواد بیولوژیک دمپایی پلاستیکی نیست که محل آزمون و خطای سو استفاده کنندگان باشد دست بردارید از این رفتارها جناب آقای دکتر ماکنعلی هم در خصوص نظارت بر محصولات خام دامی چنین کاری را کردند و نتیجه آن را دیدیم
ناشناس
| Germany |
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
حتما اين كار درست است كه درها بسته شود انحصار ايجاد گردد قيمت كالاي توليد داخل سربه فلك بگذارد عده اي قليل بنام توليد كننده و به بهانه توليد داخل رانت و ارز دولتي بگيرند با شركتهايي كه در خارج تاسيس كردند دوبل و سوبل بزنند هم از اون طرف ارز دولتي را بيارن اينجا آزاد بفروشن هم براي محصول توليدداخل قيمتگذاري بالا بگيرند ، تازه برن ماده اوليه چيني درجه ٤كه تاريخش در حال منقضي شدن است رو بخرند باهاش داروي بي كيفيت توليدكنند كه دامدار بيچاره ٣برابر دوز تزريق ميكند اثر نكند و هزينه مازاد بدهدو تازه اثربخشي نداشته باشد كه كارگر ايراني ميخواد سود كند؟؟؟؟اين نون حرام است. بهتر است دست از اين شعارهاي نخ نماي پوپوليستي برداريد و كارگر ايراني وارد حوزه اي بشود كه مزيت نسبي داشته باشد كه بتواند با چيني رقابت كن. نه اينكه به مردم خودش اجحاف كند به اسم توليد داخل؟؟؟؟؟؟اونم در حوزه سلامت !!؟؟؟؟حداقل با خودتان روراست باشيد
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
1
2
چرا يكي نيست دلش به حال دامدار و مرغدار بدبخت بسوزه. هم بايد پول داروي بي كيفيت بده توليد داخل بده هم دامش خوب نشه. آخرشم محبور شي داروي قاچاق خارجي استفاده كني تا اثر كنه چون وارداتي قانونيش نيست
دکتر محمد لطفی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
5
2
بسمه تعالی با سلام و احترام
بنده نه از بی کیفیتی تولید دفاع کردم و نه طرفدار قالب کردن خودروی بی کیفیت به مردم هستم. در اینگونه موارد دو راه وجود دارد. یکی تلاش برای افزایش کیفیت محصول داخلی و حذف رانت و فساد و مدیریت کردن بهینه منابع و یکی هم برگزیدن آسان ترین راه که واردات است و البته جیب برخی را پر از پول می کند. بد این حال در دومی کارگرانی بیکار و خانواده هایی بیچاره می شوند!
توان واردات را قدری بر رفع موانع تولید و تلاش برای تولید باکیفیت متمرکز کنیم ضرر ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
همچین صحبت می‌کنی انگار ایران مهد علم فارماکولوژی و تولید دارو و واکسنه در بهترین حالت ما تحت لیسانس تولید خواهیم کرد مثل اینکه یادتون رفته حجتی وزیر جهاد دولت. جوانی هرگونه تولید واکسن در موسسه رازی را حرام اعلام کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
وقتی سرمایه ها و مغزها و استعداد ها را به عمد فراری میکنید ، یاد بیکار شدن کارگران نیستید !!؟؟ وقتی با سیاستهای من درآوردی و مالیاتهای بی حساب و کتاب و قطعی برق و غیره کارخانه ها و کارگاهها را ورشکسته میکنید به فکر بیکاری کارگران نیستید !!؟؟
با شرکتهای خصولتی صاحب نفوذ سیاسی و نظامی مانع تولید و رشد تولید میشوید فکر بیکاری کارگران نیستید !!؟؟
چرا از بیکاری کارگران ، حاصل از ورشکسته شدن دامپروری ها به واسطه عدم کارایی سیستم دامپزشکی و نهاده های دامی و از جمله داروهای بی کیفیت (در واقع وارداتی و به ظاهر تولید داخل) نگران نمیشوید !!؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
0
دکتر توکلی عزیز بسیار کار ازموده و مجرب عستند تاسف از کسانی است که این قانون را وضع کرده با این وضع اسفناک تولید داروهای داخلی که بعضی فاقد ماده موثره هستند با جلوگیری از واردات به اشت جامعه به فنا میره
نظر شما
ادامه