کد خبر: ۶۵۲۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: آمار مبتلایان انسانی به بیماری تب مالت در سطح شهر همدان روند افزایشی داشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از بازار، «دکتر محمود رضا رسولی» گفت: دامپزشکی استان همدان باوجود دارا بودن سیستمGIS ، مانیتورینگ میدانی، سرومانیتورینگ و مراقبت روزانه فعال بیماریهای دامی، دارای سیستم گزارش گیری و اطلاع رسانی شفاف و دقیق است.

وی افزود: واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری بروسلوز یا تب مالت یکی از عواملی است که می تواند موجب کنترل بیماری در دام باشد و باتوجه به اینکه بروسلوز یک بیماری مولتی فاکتوریال ( Multi factorial ) هست یعنی بروز این بیماری به عوامل زیادی بستگی دارد پس بنابراین باید سایر عوامل را هم نیز در نظر داشت.

در استان همدان هیچگونه کمبود واکسن دامی به ویژه بروسلوز نداریم

رسولی با تاکید بر اینکه در استان همدان هیچگونه کمبود واکسن دامی به ویژه بروسلوز نداریم،عنوان کرد: طی چندسال گذشته در راستای پیشگیری از بیماری بروسلوز هیچ گونه کوتاهی نشده و جمعیت دامی سبک و سنگین بیش از ۱۰۰ درصد بیش بینی واکسیناسیون، محقق شده است‌.

وی با اشاره به اینکه برای کنترل بیماری تب مالت در استان همدان باید به سایر فاکتورها توجه شود، عنوان کرد: علاوه بر واکسیناسیون دامها و اعلام آمار عملکرد توسط دامپزشکی، تمامی دستگاههای ذیربط نیز باید اقدامات پیشگیرانه خود را انجام و نتایج عملکرد خود را اعلام کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه طبق اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان، آمار مبتلایان انسانی به بیماری تب مالت در سطح شهر روند افزایشی داشته است، گفت: با تلاشهای شبانه روزی سربازان گمنام دامپزشکی در سراسر استان، این آمار در جمعیت انسانی روستایی و عشایری سطح استان روند کاهشی داشته است و این بیانگر عملکرد دقیق و درست همکاران ما در امر واکسیناسیون است.

علت افزایش بیماری تب مالت در شهرنشینان را باید در الگوی انتقال بیماری جستجو کرد که می‌توان به بحث استفاده از لبنیات سنتی اشاره کرد

رسولی گفت: علت افزایش بیماری تب مالت در شهرنشینان را باید در الگوی انتقال بیماری جستجو کرد که می‌توان به بحث استفاده از لبنیات سنتی اشاره کرد.

 مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه باید تمامی دستگاههای ذیربط بهمراه دامپزشکی  به کنترل این مورد بپردازند، اظهار کرد: در این راستا دامپزشکی استان به صورت منظم و مداوم از مراکز عرضه لبنیات سنتی بازدید و نمونه برداری (از شیرخام) برای آزمایشات لازم انجام داده و پرونده موارد غیربهداشتی که تهدید علیه بهداشت عمومی جامعه است را به مراجع قضایی و تقلبات بهداشتی شیر را جهت سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی معرفی کرده است.

وی در ادامه با اشاره به نقش دامپزشکی در حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی و امنیت غذایی شهروندان گفت: اداره کل دامپزشکی استان همدان سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار مورد بازرسی از مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی انجام می دهد و در این بازرسی ها  بیش از ۵۰۰ الی ۶۰۰ تن مواد خام دامی غیربهداشتی کشف، ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج می شود که در این راستا بیش از ۵۰۰ مورد پرونده متخلفین بهداشت و سلامت عمومی به مراجع قضایی و انتظامی معرفی می شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: شهروندان محصولات لبنی خود را از مراکز معتبر و مورد تأیید دامپزشکی استفاده کرده و درصورت مشاهده هرگونه تخلفات بهداشتی حوزه دامپزشکی مراتب را با شماره گیری سراسری ۱۵۱۲ جهت رسیدگی در اسرع وقت به کارشناسان دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
0
1
متاسفانه برخی خبرنگاران وقتی با مسئولی مصاحبه می کنند متوجه نمیشن که کدام قسمت رو باید تیتر کنند. در این خبر مدیر کل محترم دامپزشکی همدان گفته طبق گزارش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آمار مبتلایان انسانی به تب مالت در شهر افزایش داشته.

متاسفانه خبرنگار اینو از زبان مسئول دامپزشکی تیتر کرده.
درصورتیکه این جمله استناد به گزارش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکیست نه صحبت مدیرکل دامپزشکی.
نظر شما
ادامه