کد خبر: ۶۵۲۶

حکیم مهر - گزارش های اخیر سازمان بهداشت جهانی نشان می دهند که با وجود مداخلات صورت گرفته موارد حیوان گزیدگی در اغلب کشورها و جوامع نه تنها کاهش نیافته بلکه روند رو به افزایش نیز داشته است.  
صادق علیایی استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) گفت: حیوان گزیدگی یکی از مشکلات مهم و عمده در اغلب دنیا است که به دلیل شیوع نسبتاً بالای آن بسیاری از سیستم های بهداشتی-درمانی و جوامع مختلف را درگیر خود کرده است.

وی افزود: بیماری هاری به عنوان یکی از بیماری های مهم مرتبط با حیوان گزیدگی از مهمترین و قدیمی ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است که خطرات بسیار قابل توجهی در مقایسه با سایر موارد حیوان گزیدگی دارد.

علیایی تصریح کرد: اهمیت این بیماری به دلیل میزان کشندگی 100 درصد آن است و در واقع تنها راه نجات اشخاص حیوان گزیده درمان و پیشگیری با واکسیناسیون و سرم ضد هاری است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه کنترل حیوان گزیدگی و هاری در بسیاری از کشورها تأکید کرد: گزارش های اخیر سازمان بهداشت جهانی نشان می دهند که با وجود مداخلات صورت گرفته موارد حیوان گزیدگی در اغلب کشورها و جوامع نه تنها کاهش نیافته بلکه روند رو به افزایش نیز داشته است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیة اله (عج) یادآور شد: با توجه به شیوع بالای موارد حیوان گزیدگی و با توجه به عدم کنترل بیماری هاری در حیوانات اهلی و وحشی در صورت عدم توجه به موارد حیوان گزیدگی احتمال بروز مرگ و میر بیشتر ناشی از این بیماری وجود خواهد داشت.

علیایی گفت: روند رو به افزایش حیوان گزیدگی در سال های اخیر علاوه بر مبالغی که سالیانه جهت خرید سرم و واکسن ضد هاری هزینه می شود بلکه هرگونه سهل انگاری و غفلت به قیمت جان یک انسان تمام می شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد فوق خسارت های ناشی از ایجاد تلفات دامی و خسارت های اقتصادی آن نیز می تواند ضربات زیادی را بر پیکره جوامع درگیر بیماری وارد کند.

*بیشتر موارد حیوان گزیدگی در گروه سنی 20 تا 30 سال دیده می شود

در ادامه سعید محبوبی متخصص بیماری های عفونی افزود: اطلاعات اپیدمیولوژیک و دموگرافیک در مورد حیوان گزیدگی نشان می دهد که بیش از دو سوم موارد حیوان گزیدگی در مردان بروز کرده است.

وی گفت: همچنین بیشتر موارد حیوان گزیدگی در سنین جوانی به قبل به ویژه در گروه سنی 20 تا 30 سال دیده می شود.

محبوبی ادامه داد: برخلاف بسیاری از تصورات موارد حیوان گزیدگی و هاری در مناطق شهری شیوع بالایی دارد به طوریکه در اغلب جوامع بیش از نیمی از حیوان گزیدگی ها در مناطق شهری بوده و مناطق روستایی شیوع کمتری را داشته اند.

وی با بیان اینکه یکی از فاکتورهای مهم در حیوان گزیدگی شغل است، تأکید کرد: در این خصوص در کشورمان مطالعات زیادی صورت گرفته که براساس نتایج اغلب این مطالعات بیشترین موارد حیوان گزیدگی مربوط به خانم های خانه دار بوده است.

محبوبی یادآور شد: علاوه بر خانم های خانه دار، کودکان و نوجوانان به ویژه در هنگام تحصیل، شاغلین آزاد، دامداران، کشاورزان و کارگران نیز به ترتیب از جمله گروه های شغلی هستند که موارد حیوان گزیدگی در آنها نسبتاً بالا است.

وی خاطرنشان کرد: البته آمار مبتلایان به حیوان گزیدگی در زنان خانه دار که عمدتاً‌ در سنین جوانی هستند به این معنی نیست که این گروه به طور قطع بیشتر از سایرین آسیب پذیر است بلکه این موضوع شاید به دلیل بالا بودن سطح آگاهی و حساسیت این گروه در مراجعات بیشتر به مراکز درمانی باشد که این امر موجب افزایش آمار زنان خانه دار در ابتلا به حیوان گزیدگی می شود
 
خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه