کد خبر: ۶۵۴۳۷
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
اختصاصی حکیم مهر:
وی می‌گوید: در جلسه مصاحبه آزمون دکتری، همه اساتید بورد از رشته پایه من تعجب کردند و حتی یکی از اساتید پرسیدند که مگر دامپزشک می‌تواند در این رشته ادامه تحصیل بدهد؟
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر فرهاد بهادری» آن‌گونه که خود می‌گوید اولین فارغ‌التحصیل دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در ایران است که از رشته دامپزشکی وارد این حوزه شده است. به همین بهانه، گفت‌وگویی را با او انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

خودش به حکیم مهر می‌گوید: «در جلسه مصاحبه آزمون دکتری، همه اساتید بورد از رشته پایه من تعجب کردند و حتی یکی از اساتید پرسیدند که مگر دامپزشک می‌تواند در این رشته ادامه تحصیل بدهد؟ چون تا به حال سابقه نداشته است. بعدها طی پرس‌وجویی که انجام دادم، متوجه شدم که من اولین فرد با پایه دامپزشکی هستم و البته طی ۳ سال اخیر و بعد از من، چند نفر دیگر هم وارد این رشته شدند.»

از نظر دکتر فرهاد بهادری انسان‌ها باید به دنبال علاقه خود بروند و از شکست نترسند: «باید پشتکار داشته باشند، کمااینکه بعضا نیازمند فکرهای جدید و خلاقانه هستیم. قرار نیست همیشه دنباله‌رو دیگران باشیم، بلکه با توجه به پیشرفت علوم و تکنولوژی، گاه یک فکر و یک ایده نو می‌تواند زندگی یک فرد را برای همیشه عوض کند.»

حکیم مهر: ورودی چه سالی و کدام دانشگاه‌ها در مقطع عمومی و تخصصی هستید؟

بنده ورودی سال ۱۳۸۱ رشته دکتری حرفه‌ای دامپزشکی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز هستم و سال ۱۳۸۷ فارغ‌التحصیل شدم. در سال ۱۳۹۵ وارد رشته دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت در دانشگاه تربیت مدرس تهران شده و امسال فارغ‌التحصیل شدم.

حکیم مهر: چه شد که در مقطع عمومی رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

با توجه به علاقه شدیدی که از کودکی به حیوانات داشتم و همین‌طور قبل از من، برادر بزرگترم دانشجوی این رشته بود، دامپزشکی را انتخاب کردم.

حکیم مهر: از کجا مطمئن هستید که اولین فارغ‌التحصیل دامپزشک دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در ایران هستید؟

ماجرا از آنجا شروع شد که در جلسه مصاحبه آزمون دکتری، همه اساتید بورد از رشته پایه من تعجب کردند و حتی یکی از اساتید پرسیدند که مگر دامپزشک می‌تواند در این رشته ادامه تحصیل بدهد؟ چون تا به حال سابقه نداشته است. بعدها طی پرس و جویی که انجام دادم، متوجه شدم که من اولین فرد با پایه دامپزشکی هستم و البته طی ۳ سال اخیر و بعد از من، چند نفر دیگر هم وارد این رشته شدند.

حکیم مهر: برای قبولی در تخصص چه فرایندی را طی کردید و چه درس‌هایی خواندید؟

برای قبولی بعد از آزمون زبان، دروس تخصصی رشته آموزش بهداشت را که آن زمان شامل دروس اصول و مبانی آموزش بهداشت - ارتباط شناسی – روان‌شناسی- جامعه‌شناسی و تکنولوژی آموزشی بودند، مطالعه کرده و پس از قبولی در آزمون کتبی، وارد مرحله مصاحبه شدیم. همان‌طور که می‌بینید دروس کاملا بدون ارتباط با رشته دامپزشکی هستند و این کار را مشکل کرده بود.

حکیم مهر: رتبه شما چند بود؟

رتبه ۱۸ کشوری را کسب کردم.

حکیم مهر: برای دامپزشکانی که علاقه‌مند هستند در وزارت بهداشت تحصیل کنند، چه پیشنهاداتی دارید؟

با توجه به علاقه خودشان از سال‌ها قبل برنامه‌ریزی کرده و متناسب با رشته مرتبط به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی و نوشتن مقاله بپردازند.

حکیم مهر: شما چند سال پشت کنکور تخصص بودید؟

من سال ۹۲ بعد از قبولی در آزمون کتبی از واحد بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی، در سال ۹۳ از واحد بین‌الملل دانشگاه تهران و سال ۹۴ از واحد بین‌الملل دانشگاه تبریز قبول شدم ولی به دلیل شهریه‌های بالای واحدهای بین‌الملل ثبت‌نام نکردم و بالاخره سال ۱۳۹۵ با حمایت‌های دکتر شجاعی‌زاده و دکتر غفرانی‌پور در مرحله مصاحبه از دانشگاه تربیت مدرس قبول شدم.

حکیم مهر: رشته آموزش بهداشت و سایر رشته‌های PhD وزارتخانه از نظر بازار کار به چه شکل هستند؟

به‌طور دقیق و برای رشته خاص نمی‌شود اظهار نظر کرد، چون در بعضی از شهرها، بعضی رشته‌ها طرفدار بیشتر و بازار کار بهتری دارند و این مساله بستگی به پشتکار و خلاقیت افراد دارد.

حکیم مهر: آیا هیات علمی شدن در این رشته قطعی است؟

خیر و به نظر بنده نیازی هم نیست که فرد حتما عضو هیات علمی باشد بلکه می‌توان در بسیاری از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و مراکز بهداشتی مشغول به کار شد.

حکیم مهر: پایان‌نامه شما در چه زمینه‌ای بوده است؟

با توجه به اینکه رشته‌های دامپزشکی و آموزش بهداشت ازجمله رشته‌های بین رشته‌ای هستند و با توجه به سابقه دامپزشکی، بنده موضوع پایان‌نامه خود را در مورد آموزش دامداران در جهت پیشگیری از بروسلا و واکسیناسیون دامی انتخاب کردم. استاد راهنمای بنده جناب آقای دکتر فضل‌اله غفرانی‌پور و مشاور این پایان‌نامه خانم دکتر سعیده غفاری‌فر بودند که از همین جا کمال تشکر و قدردانی را از این عزیزان دارم.

هدف بنده هم از ورود به این رشته، برقراری ارتباط کاربردی بین این دو رشته بود که بتوان با آموزش‌های اصولی و درست بسیاری از بیماری‌ها، علی‌الخصوص بیماری‌های مشترک را مهار کرد. البته جا دارد که از خانم دکتر غفاری‌فر استاد مشاور خود نیز تشکر ویژه انجام دهم.

حکیم مهر: نظر شما درخصوص الحاق آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت چیست؟

در برخی کشورها دامپزشکی زیرمجموعه‌ای از وزارت بهداشت است و در برخی دیگر مثل ایران زیرمجموعه وزارت کشاورزی. در این خصوص باید نظر کارشناسی انجام تا مشخص شود که کدام کشورها در این زمینه موفق‌تر عمل کرده‌اند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

انسان‌ها باید به دنبال علاقه خود بروند و از شکست نترسند. باید پشتکار داشته باشند، کمااینکه بعضا نیازمند فکرهای جدید و خلاقانه هستیم. قرار نیست همیشه دنباله‌رو دیگران باشیم، بلکه با توجه به پیشرفت علوم و تکنولوژی، گاه یک فکر و یک ایده نو می‌تواند زندگی یک فرد را برای همیشه عوض کند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
13
12
قطعا دکترای عمومی دامپزشکی شما بالاتر از علوم پایه ارزش دارد. به قول انگلیسی ها downgrade کردی برادر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
اشتباه می کنید.
قطعا دکترای تخصصی (PhD) بیشتر از دکترای عمومی ارزش دارد
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
کمترین نفع تغییر رشته واکسیناسیون بود که براشون انجام شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
حالا بهتره نگیم کدوم بالاتر و پایینتره ، ولی اونچه مشخصه: هیچ phd جای دکتری عمومی را نمیگیره ، هرچند از لحاظ گرید خیلی جاها بالاتر حساب میشه
ناشناس
| Japan |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
دنبال علاقه رفتنdowngrade نیس استاد.
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
رشته ی دامپزشکی درکشورهای پیشرفته دارای ارج و قرب بالا است و رقابتی سخت برای قبولی در آن وجود دارد، البته از نظر مالی بعد از پزشکی و دندان بوده ولی از تمامی رشته های دیگر علوم پزشکی بالاتر است. بلاخص که دامپزشکی رشته ای بالینی است و رشته های پی اچ دی تماما علوم پایه بوده و صرفا برای ریسرچ و تدریس میباشند
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
Phd داریم تا phd!
دکترای ژنتیک پزشکی و ایمونولوژی و هماتولوژی و بیولوژی تولید مثل بازار کار خیلی خوبی داره
عادل بصیری محمد پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
4
2
با سلام عرض ادب خدمت دوست عزیز و گرامی دکتر بهادری. خبر فارغ التحصیل حضرتعالی در دکترای تخصصی وزارت بهداشت و ارتقاء سلامت صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می نماییم. آرزوی سلامت و موفقیت درجات بالاتر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
2
11
اگه از کودکی به دامپزشکی علاقه داشتن چرا
تخصص رو در دامپزشکی ادامه ندادن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
حرفتو باید با طلا نوشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
1
4
یک رشته اژدها کشی دیگر. لطفا بفرمایید با بیس دامپزشکی آینده شغلی شما چیست؟ بنده این راه رو رفتم. الان هم با تخصص برگشتم و با هزار دردسر دوباره درمانگاه دامپزشکی زدم. راهی نیست . چرا آخه عمر جوانان رو با این رشته ها تلف می‌کنند.
ناشناس
|
Taiwan (Province of China)
|
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
2
9
یعنی ادم بعضی کامنتها رو میخونه انگار ملت اومدن دزد بگیرن. چرا اینطوری کرد؟ چرا اونو خوند؟ اگه راست میگه چرا فلانطور؟ یه موفق باشید انقدر سخته؟ حالا نمیپسندی شما رد شو برو حتما باید نظر منفی تو تو حلق ملت کنی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
اولا اینجا یک صفحه ی عمومی و صنفی است و نه پیج شخصی اینستاگرام! پس باید توقع نظرات منفی را داشت. در ثانی اتفاقا نظرات منفی ارزشمند تر هستند چون باعث میشود با خواندن آن ها یک عده ی دیگر از چاله به چاه نیفتند. ثالثا مگر آموزش بیماری بروسلوز به دامداران، با مدرک دکترای دامپزشکی ممکن نبوده؟ در کشورهای دیگر این کارها وظیفه ی کاردان دامپزشکی است نه حتی دکتر.
دوستان عزیز از وزارت بهداشت برای خودتون مدینه ی فاضله درست نکنید که بخواهید به هر قیمتی آنجا ادامه تحصیل بدهید. شما دکترای یک رشته ی بالینی و ستاره دار را دارید که آرزوی خیلی از انسان هاست. اگر حق شما در ایران پایمال میشه، انرژی و عمر خود را صرف ازمون های تطبیق مدرک کنید که در همین دبی هم شعبه دارند و برگزار میشود. ارزش حرفه ای خود را با رشته هایی که حتی یک پرستار هم حاضر نیست بخواند پایین نیاورید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
1
3
تبریک به جناب دکتر فرهاد بهادری
به نظر من پایان نامه شما با عنوان " آموزش دامداران در جهت پیشگیری از بروسلا و واکسیناسیون دامی" دقیقا همان حلقه گم شده دامپزشکی است.
متاسفانه ما دامپزشکان بیشتر بعنوان درمانگر آموزش می بینیم و فقط تمایل به اینکار داریم. این در حالی است که در دنیای امروز و بخصوص در حیوانات مزرعه ای اصل بر پیشگیری است و درمان (بخصوص درمان های انفرادی) جایگاهی ندارد و اگر ما دامپزشکان این موضوع را نپذیریم محکوم به حذف شدن هستیم.
پیشگیری هم فقط از طریق آموزش دامداران و واکسیناسیون و اجرای سایر اصول پیشگیری از بیماری های دامی امکانپذیر است؛ همان مبحثی که شما هوشمندانه بعنوان موضوع پایان نامه انتخاب کردید.
بسیار متشکر می شوم اگر خلاصه ای از مباحث پایان نامه تان را منتشر کنید و یا به نحوی در اختیار علاقمندانی مثل من قرار دهید.
مجید
|
Singapore
|
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
0
4
برخی دوستان فکر میکنند که قبولی در رشته های علوم پزشکی مثل آب خوردن است و منتظر اند تا شما تشریف بیاورید ، من با شناخت کامل عرض میکنم قبولی در برخی رشته ها مثل خون،باکتری،ایمنی و ویروس نیاز به دو سال مطالعه طاقت فرسا و تعداد زیادی مقاله پژوهشی و تحقیقی دارد و کار بسیار مشکلی است . رقابت کمر شکنی بین فارغ التحصیلان رشته های مختلف جهت قبولی وجود دارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
دیگه بدتر.
هم سطح خودش آدم بیاره پایین و دکترای حرفه ای ول کنه بره پی اچ دی، هم التماس کنه قبولش کنن و اونا ناز کنن، هم بعدش بهت بگن خوش اومدی و بهت شماره نظام نمیدیم که کار کنی!!!
......................
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
1
2
کسانی که سنگ دامپزشکی رو به سینه می زنند راننده ها هم واکسینه شدند ولی ما مه خط اول درمان هستیم هنوز به دنبال واکسن هستیم بعد نظام دامپزشکی میگه به کسانی تزریق می‌کنیم که عضویت تمدید کرده باشن ..................
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
اشکال نداره. مهم اینه دامپزشکا باسوادترین دکترهای ایران هستن و در سراسر دنیا ، همه توی کف دامپزشک شدن موندن ولی نمی تونن.
ناشناس
|
Korea (the Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
0
5
بعضیها بااینکه دکترای عمومی دارند و باید یه هوش بیسی داشته باشی تا وارد دکترا ی حرفه ای بشی، اما هنوز مفهوم علاقه رو درک نکردن ....
مگه معیار ما واسه انتخاب رشته اینه که ببینیم پرستار چی میخونه و چیو نمیخونه ماهم ازش الگو بگیریم؟!!! تورو خدا سطح حرفاتون رو یکم بالاتر ببرید.
حالا ایشون خواسته اکادمیک بحث اموزش رو بخونه و phdبگذرونه باید بیاد شما بهش بگی چی بکنه چی نکنه؟ شما معیار جهانی مگه که ۴خط نوشتی اینکارو بکنید اونکارو نکنید ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
1
6
بووووی حسادت بچه گانه از خیلی از کامنتها مربوط به افراد معلوم الحال میاد اقا اون پنجره رو باز کن هوا عوض بشه
نظر شما
ادامه