کد خبر: ۶۵۴۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: فناوری‌های زیستی در کشور با افزایش تعاملات میان بازیگران این عرصه توسعه می‌یابد. کمیته‌های مشترکی برای تحقق این موضوع ایجاد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که یکی از نهادهای پیشرو و اثرگذار در حوزه زیست فناوری است در تلاش است که با همکاری دیگر نهادها زمینه توسعه فناوری‌های این حوزه را فراهم کند.

فناوری‌هایی که ایران به عنوان قطب منطقه در آنها سرآمد است و توانمندی و ظرفیت بالایی در آن دارد. بر همین اساس، این ستاد با تشکیل 5 کمیته تخصصی مسیر برای هم‌افزایی و تعاملات با دیگر نهادهای موثر در این حوزه را تسهیل کرده است.

کمیته نهال

یکی از کمیته‌های تخصصی ایجاد شده در این حوزه کمیته نهالاست که با همکاری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معاونت باغبانی، موسسه تحقیقات علوم باغبانی، موسسه تحقیقاتی ثبت و گواهی نهال و بذر و سازمان حفظ نباتات تشکیل شده است.
در این مدت نیز موضوعاتی چون تعیین اولویت‏ های حوزه نهال، معرفی زیرساخت‌های بدون استفاده وزارت جهاد کشاورزی برای واگذاری به بخش خصوصی و کمک به تولید کیت ‏های تشخیصی و مواد مورد نیاز گواهی نهال عاری از ویروس را مورد بررسی قرار داده‌اند.

کمیته کود زیستی

از دیگر کمیته‌های تخصصی ایجاد شده در ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کمیته کود زیستی است. کمیته‌ای متشکل از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معاونت آب و خاک کشور، موسسه تحقیقاتی آب و خاک و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی.

اولویت‌های تعیین شده در آن نیز شامل تشکیل کمیته مشترک برای ترویج استفاده از کود زیستی در قالب مدیریت تغذیه تلفیقی، تعیین نیازهای کودی زیستی کشور در قالب اعلام میزان نیاز و معرفی کودهای زیستی موثر و دارای تاییدیه به منظور کمک به گسترش بازار می شود.

کمیته واکسن، دارو و بهداشت دام، طیور و آبزیان

سازمان دامپزشکی کشور، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و معاونت امور تولیدات دامی از اعضای اصلی تشکیل‌دهنده کمیته واکسن، دارو و بهداشت دام، طیور و آبزیان ستاد توسعه زیست فناوری هستند.

مجموعه‌ای که در تلاش برای تحقق اهدافی چون پیگیری مشکلات شرکت ‏های تولیدی با سازمان دامپزشکی، ارائه مدل همکاری موسسه رازی با شرکت های خصوصی، تعیین واردات مواد اولیه دارویی، واکسن و اولویت‏ های حوزه کیت‏های تشخیصی و ارائه برنامه تولیدی پروبیوتیک‏ ها به منظور جایگزینی با آنتی بیوتیک‏ های مصرفی است.

کمیته شیلات

دیگر کمیته مشترک شکل گرفته در این ستاد کمیته شیلات است که با حضور اعضایی از  سازمان شیلات ایران، موسسه تحقیقات شیلاتی کشور و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی فعالیت می‌کند.

این گروه به دنبال تعیین اولویت‏‌های حوزه زیست دریا بر اساس شاخص ارزبری و اعلام طرح‏ های تحقیقاتی موفق برای تجاری سازی در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان است.

کمیته دام و طیور

دام و طیور یکی دیگر از کمیته‌های ایجاد شده در این زمینه است. مجموعه‌ای متشکل از معاونت امور تولیدات دامی، مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.

اولویت‌های تعریف شده در این کمیته مشترک شامل تفکیک کدهای وارداتی برای مکمل‌های دامی به منظور شفاف سازی اطلاعات و مشخص سازی اولویت‏‌های کشور در حوزه اصلاح نژاد و تولید مثل می‌شود.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
0
2
باید دبیر می شد ، نه عضو
نظر شما
ادامه