کد خبر: ۶۵۶۷۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
 

حکیم مهر: محققان ایرانی با حمایت دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان موفق به تولید آنتی‌سرم هاری شدند که خودکفایی در این محصولات در کاهش خروج ارز از کشور تاثیر بسیاری دارد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر امیر امیرخانی» مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از تولید یک ماده بیولوژیک کاملا بومی خبر داد و گفت: یک آنتی‌سرم تولید کرده‌ایم که این داروها کاملا وارداتی بوده و برای نخستین بار در ایران ساخته شده و دانش‌ آن نیز کاملا بومی است.

وی ادامه داد: برای کشت سلول‌ها مانند سلول‌های بنیادین ما به یک سری سرم نیاز داریم که دانش آن در کشور ما وجود نداشت و کاملا وارداتی بود، برای نخستین بار در کشور سرم اسبی و سرم خرگوشی ساخته شد. استانداردها نیز بالا است و با نمونه‌های خارجی رقابت می‌کند به طوریکه از نظر قیمتی نیز قابل مقایسه با نمونه خارجی نیست

امیرخانی اظهار داشت: برای این کار حدود هفت میلیارد ریال هزینه شده که با حمایت دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شده است.

تولید آنتی‌سرم هاری

وی افزود: در عرض 9 ماه موفق به ساخت دو محصول شدیم و محصول بعدی که به زودی از آن رونمایی می‌شود آنتی‌سرم هاری است که در حال حاضر از کشور فرانسه و هند وارد می‌شود، اما خوشبختانه تولید آن پیشرفت خوبی داشته و در آینده‌ای نزدیک رونمایی می‌شود

وی افزود: این طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شده و بسیار از ما حمایت کرده‌اند

در این زمینه با «دکتر حیدری» رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز گفت‌وگو کردیم تا از نحوه حمایت‌ها از این محققان مطلع شویم.

حیدری گفت: کشور ما این داروها را از کشورهای دیگر خریداری می‌کرد که ارز بسیاری نیز از کشور خارج می‌شد، ما با توجه به اعتمادی که به محققان کشور داشتیم مواد مورد نیازشان را در اختیارشان قرار دادیم و از آن‌ها حمایت کردیم آن‌ها هم بسیار زودتر از زمانی که قول داده بودند محصول را تولید کردند.

وی افزود: ما این محصولات را در اختیار اعضای هیات علمی قرار دادیم که در آزمایشگاه‌های دانشگاه نیز از محصولات بومی محققان خودمان استفاده کنند.

حیدری اظهار داشت: در مرحله بعد نیز با تولید واکسن ضدهاری به این محققان کمک می‌کنیم، به طور کلی هر کدام از محققان دانشگاه‌مان که قصد تولید محصول مورد نیاز کشور را داشته باشند ما حمایت‌های لازم را از محققان انجام می‌دهیم .
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Singapore
|
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
4
0
برای اولین بار در کشور ؟؟؟؟ !!!!!
احتمالا ایشون اطلاع ندارند که آنتی سرم ضد هاری ده ها سال پیش در انستیتو پاستور تولید می شده است.
سرم خرگوش و سرم اسب هم در موسسه رازی ده ها سال است که تولید می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
دوست عزیز نوشته واکسن ! انچیزی که تولید می شود(از دیر باز) انتی سرم پلی والان عقرب و یا پادزهر چند عقرب با هم است ! در ضمن پادرا هم دارد انتی سرم تولید می کند!

قبل از نظر دادن سعی کنیم اندکی مطالعه کنیم و فرق ساده ترین چیز ها را بدانیم و بعد حرف بزنیم!

مشکل دامپزشکی این است که هر عزیزی به خود اجازه می دهد در هر موردی نظر دهد.
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
انستیتو پاستور هیچ گونه واکسن و یا انتی سرمی برای هاری تولید نمی کند! بلکه ازمایشگاه رفرانس هاری در این سازمان قرار دارد! واکسن های هاری هم از فرانسه و هند وارد می شوند و انتی سرم هاری هم از فرانسه و تولید داخلی وجود ندارد ! این باور اشتباهی است که ایران را تولید کننده واکسن و انتی سرم هاری بدانیم که البته با این خبر ایران نیز رسما به تولید کنندگان پیوسته است و انشالله دیگر نیازی به واردات نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
باز شروع شد! همین چیزاست که دامپزشکی تو سری خور و بی ارزشه
خوزستان
|
Singapore
|
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
0
3
درود بر این عزیزان
عقرب گزیدگی گادیم واقعا بده ، خیلی ایده و فکر جالبی است و اینکه با پیشگیری با واکسن هم هزینه ها و هم خطرات بسیار کاهش می یابد افرینننننننننننن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
0
4
کاش دامپزشکی هم زیر مجموعه وزارت بهداشت بود! فعلا که جای رشته ، دارایی های رشته و نخبگان دامپزشک را جذب می کند
نظر شما
ادامه