کد خبر: ۶۵۷۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان جنوبی، آبادان و اردبیل

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی:
کاهش 75 درصدی توقیف دام در خراسان جنوبی


مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از توقیف یک هزار و 892 راس دام در پنج ماه نخست سال 90 خبر داد و گفت: این آمار 75 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.
محمد رضایی از توقیف 8 هزار و 359 راس دام در پنج ماه نخست سال 89 خبر داد و تصریح کرد: این آمار در مدت مشابه سال جاری یک هزار و 892 راس بوده است. وی با اشاره به کاهش چشمگیر نقل و انتقال غیرمجاز دام در استان تصریح کرد: در این راستا 23 فقره پرونده متخلفان نقل و انتقال غیرمجاز دام در سال جاری تکمیل و به مراجع قضایی ارجاع شده است. مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی تعامل و همکاری مطلوب دستگاه‌های ذی‌ربط را در برخورد قاطع با متخلفان نقل و انتقال غیرمجاز دام در کاهش جابجایی دام حائز اهمیت دانست.رضایی از تمام دامداران خواست از خرید و فروش دام با پیشینه نامشخص و همچنین نقل و انتقال غیرمجاز دام و خارج از دستورالعمل‌ها‌ی دامپزشکی خودداری کنند. رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سرایان نیز از اجرای موفق طرح ساماندهی مراکز فرآورده‌های خام دامی در سطح این شهرستان خبر داد.
علی صدیقی اظهار داشت: این طرح در راستای اهمیت عرضه بهداشتی فرآورده‌های خام دامی در سلامت انسان و بهداشت عمومی جامعه صورت گرفته است.
وی افزود: نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه فرآورده خام دامی یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان دامپزشکی درحوزه نظارت بر بهداشت عمومی است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سرایان اجرای طرح ساماندهی مراکز عرضه فرآوردهای خام دامی را گامی اساسی و مهم در کاهش بیماری‌‌ها و مسمومیت‌های ناشی از مصرف فرآورده‌های غیربهداشتی دانست.
صدیقی تصریح کرد: تعداد 126 مورد بازدید بهداشتی از مراکز فوق صورت گرفته که در این راستا مقدار 50 کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی ضبط و معدوم شده است.
رئیس دامپزشکی سرایان یادآور شد: عرضه مرغ و آلایش‌های خوراکی مرغ نظیر دل، جگر و سنگدان در بسته‌بندی‌های بهداشتی امری ضروری است.
صدیقی از شهروندان خواست به منظور حفظ سلامت خود و خانواده ضمن توجه به توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی، از خرید و مصرف مرغ فاقد بسته‌بندی و یا فرآورده‌های خام دامی که خارج از یخچال نگهداری می‌شوند به طور جد خودداری کنند.

 

-------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی آبادان تاکید کرد:
دریافت کد رهگیری توسط خودروهای حمل فرآورده‌های دامی


رئیس شبکه دامپزشکی آبادان گفت: خودروهای حمل فرآورده‌های دامی تا پایان ماه جاری مهلت دارند با مراجعه به شبکه دامپزشکی شهرستان اقدام به دریافت کد رهگیری کنند.
 مصطفی کنارکوهیاظهار داشت: رعایت مسائل بهداشتی در حمل دام و فرآورده‌های دامی ضامن سلامت جامعه است.
وی ادامه داد: با اخذ کد الکترونیکی بر اساس بخشنامه سازمان دامپزشکی تمام مالکان خودروهای حامل دام زنده و فرآورده‌های خام دامی و خوراک دام موظف هستند به منظور دریافت کد رهگیری اقدام کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی آبادان تصریح کرد: با اجرای این روند می‌توان نظارت دقیق‌تری بر خودروهای حمل فرآورده‌های دامی در منطقه داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه همه خودروهای حمل فرآورده‌های دامی باید تا پایان ماه جاری کد رهگیری داشته باشند تصریح کرد: آن دسته از مالکان خودروهای حمل فرآورده‌های دامی که نسبت به دریافت پروانه اقدام نکنند برای آنان گواهی بهداشتی صادر نخواهد شد.
به گفته کنارکوهی تعداد 450 تا 500 نفر در بخش حمل و نقل فرآورده‌های دامی شامل ماهی، میگو، گوشت تازه و منجمد مرغ کشتار روز و منجمد در آبادان فعالیت می‌کنند.
وی اضافه کرد: مالکان این خودروها باید هر چه سریع‌تر با در دست داشتن کارت ملی کارت خودرو گواهینامه کارت بهداشتی و کارت معاینه فنی به شبکه دامپزشکی شهرستان مراجعه کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی آبادان تصریح کرد: پس از مهلت تعیین شده اجازه تردد به خودروهای بدون کد الکترونیکی حمل دام و فرآورده‌های خام دامی داده نخواهد شد.
وی گفت: همه تلاش‌های صورت گرفته در راستای ایجاد فضایی مملو از سلامت و پاکی برای شهروندان در زمینه تغذیه از فرآورده‌های گوشتی است.

 

-------------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل: بیمه در بروز بیماری‌های دام و طیور فراگیر وارد شود


مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: ‌صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید در جبران خسارات وارده به دامداران و صاحبان مجتمع‌های گوشت قرمز و سفید باید به صورت فراگیر وارد شود. 
صادق صالحی در جلسه کار گروه تخصصی اقتصادی و تولیدی اردبیل اظهار داشت: بروز برخی بیماری‌های واگیر‌دار نظیر آنفلوآنزای حاد طیور و دام سبب تلف شدن بسیاری از طیور می‌شود که صندوق بیمه باید با پیش‌بینی‌های لازم تدارک تامین تمام خسارات وارد شده را تعهد کند.
وی با بیان اینکه در هنگام بروز و مشاهده این گونه بیماری‌ها باید تمام ملزومات مرکز نگهداری معدوم و یا پاکسازی بهداشتی شود، افزود: در این زمینه که نمی‌توان نهاده‌های مورد نیاز دام و طیور، محل‌های نگهداری دان مرغ‌ها و بخش‌های مختلف مرغداری و دامداری‌ها باید ضد عفونی و یا اقلام مصرفی معدوم شود ضرورت دارد بیمه در تعهد خود این بخش‌ها را نیز لحاظ کرده و در تامین این بخش از خسارات اقدام کند.
صالحی بیان داشت: اگر این اقدام حمایتی از سوی بیمه انجام نشود ممکن است سوء استفاده برخی صاحبان مرغداری‌ها و دامداری‌ها زمینه اشاعه بیماری‌های دام و طیور را فراهم آورد و بخشی از جامعه را دچار تهدید و آسیب کند.
وی ابراز داشت:‌ هر چند در استان اردبیل شاهد بروز و مشاهده بیماری‌های حاد دام و طیور نیستیم و این استان از مراکز پاک نگهداری دام و طیور است اما ضرورت دارد بیمه با پوشش کامل تمام خسارات وارده را تعهد و پرداخت کند تا در گزارش‌دهی‌ها آمار و ارقام غیر‌واقعی ارائه نشود.
این مسئول یادآور شد: برای جلوگیری از برخی سوءاستفاده‌ها از ارائه برخی آمار غیر‌واقعی نیز ضرورت دارد تایید نهایی میزان خسارات وارده با نظر دامپزشکی باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: صاحبان برخی مرغداری‌‌ها نیز کمتر از ظرفیت خود اقدام به بیمه محصولات خود می‌کنند که گاه این مسئله سبب بروز مشکلات به ویژه در هنگام رخداد حوادث طبیعی و غیر‌طبیعی می‌شود.
وی ضرورت رعایت مسایل بهداشتی را از سوی صاحبان مرغداری‌ها یادآور شد و گفت:‌ صندوق بیمه می‌تواند با سیاست تشویقی خود از افرادی که مسایل بهداشتی را رعایت کرده و کمتر از خسارات بیمه‌ای استفاده می‌کنند زمینه بهبود این روند را فراهم کند.
صالحی خاطرنشان کرد: کارشناسان بیمه در هنگام مراجعه به مرغداری‌ها برای تایید تلفات ناشی از بیماری‌ها باید صاحبان این واحد‌ها را ملزم به معدوم‌سازی طیور دچار آلودگی کنند تا مشکلی متوجه سلامت جامعه نشود.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این جلسه یکی از فعالان بخش خصوصی حوزه زراعت گفت: امسال به دلیل پایین بودن قیمت سیب‌زمینی برداشت پاییزه، این محصول با تاخیر روبه‌رو شده و به نظر می‌رسد زارعان تا نیمه شهریور اقدام به برداشت محصول نکنند.
اسرافیل اردبیلی با یادآوری اینکه در تولید سیب‌زمینی باید بذر متناسب با شرایط آب و هوا و مصرف آب کمتر عرضه شود، بیان داشت: عمده محصول سیب‌زمینی دشت اردبیل از نوع آگریا است که گاه برای تولید این محصول به 14 بار آبیاری نیاز داریم در حالیکه باید بذری متناسب تهیه و تولید شود تا با کمترین آبخوری بیشترین ثمر را داشته باشد.
وی هرگونه اقدام عملیاتی در حوزه کشاورزی را نیازمند بررسی کارشناسی و دقیق علمی دانست و افزود: ‌احداث استخر دو منظوره در کنار چاه‌های عمیق یکی از اقدامات نسنجیده کارشناسی بوده که امروز علاوه بر هدر رفت آب سبب شده تا  در تولید ماهی و آبزیان نیز موفق عمل نکنیم.
اردبیلی در ادامه سخنان خود به برخی مشکلات بیمه کشاورزان و کارگران شاغل در مراکز تولید بذر اصلاحی اشاره کرد و افزود: به دلیل پرداخت نشدن سهم دولت در پوشش بیمه‌ای افراد شاغل در مراکز مختلف تولید بذر سیب زمینی بیمه‌شدگان با مشکلاتی مواجه هستند که با اصلاح این روند 20 درصد حق بیمه به عنوان سهم دولت باید پرداخت شده تا پوشش بیمه‌ای این افراد تکمیل شود.
وی یکی دیگر از مشکلات بخش خصوصی را بیمه زنبور عسل و الزام ارائه برگه مجوز اسکان و فعالیت اعلام کرد و گفت: استان‌های شمالی کشورمان برخلاف مقررات بیمه با یک قانون من‌‌در‌آوردی سعی می‌کنند مانع فعالیت زنبورداران شده و هیچگونه غرامتی را بدون ارائه مجوز اسکان پرداخت نمی‌کنند در حالی که چنین موردی در قانون بیمه ذکر نشده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این جلسه مدیرکل امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری استانداری اردبیل نیز اظهار داشت: برای حل مشکلات بیمه‌ای بخش کشاورزی و کاهش آسیب‌های حوادث غیر ‌مترقبه ضرورت دارد کمیته راهبردی با هدف مدیریت شایسته در حوزه کار و فعالیت‌های مربوط به بخش کشاورزی شکل بگیرد تا با یک استراتژی و راهبرد اصولی بتوانیم به خواسته خود برسیم.
معاون جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه بر ضرورت توجه به بسته‌بندی محصولات زراعی و باغی به شکل مناسب و متناسب با ذائقه مصرف‌کننده و همچنین تولید و تکثیر گیاهچه‌های بذر سیب‌زمینی برای انتقال از مراکز تحقیقاتی و موسسات علمی و پژوهشی تاکید کرد.
علی طاعی بیان داشت: بذر تولیدی باید در مراکز و موسسات معتبر نمونه‌برداری،‌ تکثیر و تولید شده تا روانه بازار مصرف شود.
در این جلسه همچنین مقرر شد به زودی قیمت سبوس تحویلی به دامداران مشخص و با قیمت تعیین شده این محصول به دامداران عرضه شود.

نظر شما
ادامه