کد خبر: ۶۵۹۴۱

حکیم مهر: رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ثلاث باباجانی از معدوم سازی یک راس گاو مشکوک به هاری در این شهرستان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، «دکتر اشکان مرادی» رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ثلاث باباجانی گفت: ضمن بازدید و  بررسی های انجام شده توسط اکیپ دامپزشکی شهرستان و وجود علائم مشکوک به هاری در این دام،همچنین با اقدام به گرفتن نمونه بافت مغز جهت انجام آزمایشات مربوطه، پس از کسب رضایت از صاحب دام، عملیات معدوم سازی دام مذکور به طریق بهداشتی انجام گردید.

دکتر مرادی بیماری هاری را یک بیماری کشنده ویروسی مشترک بین انسان و دام دانست و عنوان نمود: این بیماری هیچ راه درمانی نداشته و تنها راه کنترل آن پیشگیری از طریق رعایت شرایط قرنطینه ای بهداشتی گله ها و  واکسیناسیون سگهای صاحبدار می باشد.

رئیس اداره دامپزشکی ثلاث باباجانی مهمترین راه انتقال این بیماری را گزش حیوان هار برشمرد و خاطر نشان کرد: ویروس این بیماری از طریق بزاق آلوده به سیستم عصبی محیطی میزبان وارد شده و به سمت سیستم عصبی مرکزی می رود و منجر به بروز علائم بالینی بیماری به دو فرم خشمگین و خاموش می گردد.

وی در ادامه تصریح کرد: دامپزشکی شهرستان برای آشنایی روستائیان با بیماری‌های مشترک انسان و دام و پیشگیری از این بیماری‌ها، ضمن توزیع ضدعفونی رایگان در بین اهالی روستا ، کارشناسان دامپزشکی توصیه و آموزش های ترویجی لازم به اهالی روستا ارائه نمودند.

مرادی درپایان با بیان اینکه دامداران به محض مشاهده هرگونه علائم رفتاری غیر عادی در دام ها سریعا و در کوتاه ترین زمان ممکن با تلفن 1512 و یا سامانه پیامکی 100010001512 به  اداره دامپزشکی گزارش دهند و از تماس مستقیم و یا درمان خود سرانه با حیوان مشکوک به طور جد خودداری نمایند.

 
نظر شما
ادامه