کد خبر: ۶۶۰۱

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران از واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام به این اتحادیه از طریق فرابورس خبر داد.

سعید سلطانی اظهار کرد: از زمانی که اختیار تنظیم بازار و شرکت پشتیبانی امور دام از وزارت کشاورزی گرفته شد این شرکت به شرکت واردات امور دام تبدیل شده است.

وی افزود: طبق دستور رییس جمهور مقرر شده شرکت پشتیبانی امور دام که به وزارت بازرگانی واگذار شده بود از طریق فرابورس به بخش خصوصی و اتحادیه‌ی دامداران واگذار شود که در این صورت تنظیم بازار گوشت و شیر تنظیم خواهد شد.

وی با اشاره به این که طبق برنامه باید820 هزار تن گوشت قرمز تولید شود، اظهار کرد: توانایی تولید در کشورمان بیشتر از این میزان است اما مرزهای کشورمان برای واردات گوشت منجمد قرمز و صادرات قاچاق دام زنده باز است.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد:‌علیرغم این که دولت مجوزی برای صادرات دام سبک نداده است گوسفندان ایرانی به صورت قاچاق به امارات صادر می‌شوند. همچنین گوساله‌های ایرانی از مرز غربی به ترکیه به صورت قاچاق صادر می‌شوند چرا که قیمت تولید در ترکیه بالاتر از ایران است.

به گفته سلطانی ظرفیت تولید یک میلیون و200 هزار تن گوشت قرمز در کشور وجود دارد اما 40 درصد از ظرفیت تولید خالی مانده است.

وی تاکید کرد: اگر امکانات دولتی که قبلا به دامداران داده می‌شد نیز داده شود امکان تامین گوشت مورد نیاز داخلی را داریم اما اکنون بخش دولتی خود را به بهانه‌ی اجرای اصل 44 کنار کشیده است و شرکت پشتیبانی امور دام که مسوول تهیه نهاده‌ها به قیمت ارزان و تزریق علوفه در زمان گرانی و کمبود بود به یک شرکت تجاری تبدیل شده و خلا آن را دلالان و واسطه‌ها پر کرده‌اند.

سلطانی بزرگترین مشکل دامداران را عدم اجرای قانون عنوان و تصریح کرد: با وجود این‌که گوشت قرمز و شیر خام دو محصول استراتژیک تولیدی دامداران است اهمیت آن هنوز برای مسوولان مشخص نشده است در حالی که هزینه‌های تولید شیر و لبنیات هزینه محسوب نمی‌شود بلکه سرمایه گذاری است.چرا که کاهش مصرف شیر در جامعه هزینه‌های دارو و درمان افزایش می‌ِیابد.

وی گفت:‌ براساس ماده چهار قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت نباید یارانه شیر را قطع کند و یارانه‌های دولتی هر ساله نباید کمتر از سال گذشته‌اش باشد اما عملا یارانه شیر قطع شده است.

وی افزود: وعده‌های پرداخت اعتبارات و تسهیلات به جای پرداخت یارانه داده می‌شود در حالی که قانون هدفمندی یارانه‌ها است نه حذف آن.

سلطانی خاطر نشان کرد: با واردات بی رویه شیر خشک از سال 87 به دلیل صفر بودن تعرفه واردات و همچنین افزایش 20 تا 200 درصدی قیمت نهاده‌های تولید مسوولان همچنان پافشاری بر جلوگیری از افزایش قیمت شیر دارند.در حالی که سال گذشته به دلیل مشکلات متعدد در تولید 20 تا 25 درصد از میزان تولید شیر و گوشت کاسته شده است.

 

 

نظر شما
ادامه