کد خبر: ۶۶۰۹۱

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان شمالی گفت: خشکسالی و کاهش منابع آبی سبب گرایش دامداران به استفاده از آب استخرهای کشاورزی شده از این رو حادثه‌های مسمومیت و تلف شدن دام با آب آلوده در استان افزایش یافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «حسن قاسمی فرد» روز چهارشنبه اظهار داشت: امسال بارندگی ها به شدت کاهش یافته و منابع آبی در عرصه های طبیعی کم شده است، بیشتر چشمه ها و رودخانه ها خشک و یا کم آب شده اند از این رو منابع آبی در دسترس برای دام کاهش یافته و دامداران بعضا از منابع آب سازه ای که برای کشاورزی احداث شده برای دام ها استفاده می کنند.

وی افزود: آب های استخرهای کشاورزی و یا تانکرها بعضا به کود و یا سموم کشاورزی آلوده است و دامداران بدون اطلاع از این امر از این منابع آبی برای دام ها استفاده می کنند که سبب مسومیت و تلف شدن دام می شود.

قاسمی فرد خاطرنشان کرد: کود اوره از کودهای مغذی کشاورزی است که از آن به منظور تقویت خاک و غنی سازی مزارع کشاورزی از آن استفاده می شود. کشاورزان با حل کردن مقدار  قابل توجهی کود در استخرهای ذخیره سازی آب و یا تانکر برای کوددهی مزارع اقدام می کنند.

وی اظهار داشت: امسال ۲ مورد تلف شدن گوسفندان به علت استفاده از منابع آبی آلوده گزارش شده است که در یک مورد از آن حدود ۱۸۰ راس دام تلف شد؛ البته همه حادثه ها به دامپزشکی گزارش نمی شود و به یقین شمار این حادثه ها بسیار بیشتر است

قاسمی فرد خاطرنشان کرد: در یکی از این حادثه های گزارش شده، دام ها در روستای زوعلیا در شهرستان مانه و سملقان به علت خوردن آب آشامیدنی آلوده تلف شدند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: به دامداران توصیه می شود از سالم بودن منابع آبی که برای دام استفاده می کنند اطمینان حاصل کنند و مراقبت های لازم برای جلوگیری از وقوع حادثه را داشته باشند

دام ها در صورت مصرف منابع آلوده به کود اوره، علائمی از جمله لرزش عضلانی، تشنج، خروج آب و کف از دهان و بینی و زمین گیری را از خود بروز می دهند و در نهایت تلف می شوند و گوشت دام های مسموم نیز قابلیت مصرف انسانی ندارد و باید معدوم شود.

استان خراسان شمالی که ۴۴ درصد جمعیت آن در روستاها سکونت دارند، یکی از استان های مستعد کشاورزی و دامی است که حدود ۲ میلیون راس دام سبک و ۸۰ هزار دام سنگین در این استان وجود دارد و سالانه ۱۶۰ هزار تن شیر خام و ۲۲  هزار تن گوشت قرمز در این استان تولید می شود


نظر شما
ادامه