کد خبر: ۶۶۱۰

حکیم مهر - مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی با اشاره به احتمال وجود سرب، فلزات سنگین و یک نمونه از ماده غیرمجاز در ماهی قزل آلای پرورشی، گفت: میگوی پرورشی ایران مشکلی از نظر باقیمانده سموم و فلزات سنگین ندارد.
دکتر هادی تبرایی درباره طرح پایش آبزیان و وجود باقیمانده سموم و فلزات سنگین، گفت: پایش ماهی قزل آلا یکبار در سال 89 انجام شد که از لحاظ باقیمانده ها مشکل چندانی نداشتند اما در مزارع مشکوک به استفاده از یکی از محصولات غیرمجاز و وجود سرب و فلزات سنگین هستیم که این موضوع در حال پیگیری است.
مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی با اعلام اینکه سرب می تواند از طریق آلودگی هوا و یا خوراک به آبزیان منتقل شود، بیان کرد: فعلا در حال بررسی چگونگی انتقال این آلودگی ها هستیم اما باید توجه داشت که وجود سرب و فلزات سنگین تنها در آبزیان نیست و دیگر محصولات کشاورزی هم در معرض این آلودگی ها قرار دارند.
وی درباره درصد آلودگی فلزات سنگین در قزل آلا اظهار داشت: درحال حاضر آماری از درصد آلودگی ها در ماهی قزل آلا در دست نیست.
تبرایی درباره وجود آلودگی ها در دیگر انواع آبزیان افزود: طرح پایش میگو در سال 87 برای بررسی باقیمانده سموم و فلزات سنگین انجام گرفت اما آلودگی دراین محصولات مشاهده نشد همچنین نمونه هایی هم ازاین محصول سالانه به آزمایشگاهی در فرانسه ارسال می شود تا سلامت آن مورد تایید قرار گیرد.
مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه این آزمایشگاه مورد تائید اتحادیه اروپاست، گفت: به دلیل اینکه میگوی ایران به کشورهای اروپایی صادر می شود، بنابراین از نظر باقیمانده ها و ضوابط اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار می گیرد و احتمال باقیمانده سموم و یا آلودگی ها در آن وجود ندارد.

 

نظر شما
ادامه