کد خبر: ۶۶۱۰۹

حکیم مهر:‌ رییس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ملکان گفت: میزان تخم‌گذاری و وزن غازها در این ایستگاه تحقیقاتی با بهره‌گیری از یافته‌های پژوهشی و روش‌های مختلف جوجه‌کشی به دو برابر افزایش یافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «علیرضا ایمانی» روز شنبه افزود: تحقیق روی «غاز» از سال ۱۳۷۶ در دستور کار قرار گرفت و این ایستگاه در سایه پیشرفت روزافزون هم‌اکنون به بزرگترین مرکز پرورش غاز کشور تبدیل شده است.

وی همچنین با اشاره به مزیت «غاز» در مقایسه با سایر ماکیان، اضافه کرد: امکان استفاده از علوفه «خشبی» برای تغذیه غازها، پرورش و نگهداری از آنها را بسیار مقرون به صرفه‌تر کرده است و از سایر علوفه‌ها همچون شبدر، یونجه، ذرت، علوفه غلات و تفاله چغندر هم می‌توان برای تغذیه آنها بهره گرفت.

وی ادامه داد: غاز توانایی زیادی در سازش با شرایط محیطی جدید برای زندگی دارد و می‌تواند سرما را تا ۱۰ درجه سانتیگراد زیر صفر و گرمای زیاد را تحمل کند.

رییس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ملکان بیان کرد: جوجه غاز نیز در مقابل بیماری تا حدود زیادی مقاوم ولی نسبت به سرما حساس است.

«ایمانی» غاز را بهترین رفتگر طبیعت خواند و اظهار داشت: غازها شالیزارها را پس از درو، از کرم ساقه‌خوار و باغ‌ها را از حلزون و سایر حشره‌های موذی پاک می‌کنند.

وی به سرعت رشد قابل توجه غاز نیز اشاره و بیان کرد: درصد چربی نیز در گوشت و تخم غاز بیشتر از سایر ماکیان است.

به گزارش ایرنا از جمله دلایل رغبت کم تولیدکنندگان به پرورش غاز می‌توان به فرهنگ مصرف مردم، نبود سیاست‌های تشویقی و برنامه مدوّن از سوی مسئولان کشاورزی و نبود پشتوانه‌های لازم مانند اتحادیه اشاره کرد.

اما باید توجه کرد که تحقیق در مورد غاز برای نخستین‌بار در سطح کشور تنها در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ملکان انجام شده و یافته‌های این ایستگاه به ویژه در مورد بهره‌وری و افزایش وزن و ظرفیت تخمگذاری غاز، می‌تواند به بیشتر شدن رغبت تولیدکنندگان برای پرورش این نوع از ماکیان منجر شود

به گزارش ایرنا ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ملکان با ۷۶ هکتار مساحت در سال ۱۳۷۲ و به منظور انجام‌ امور تحقیقاتی در مورد غاز و همچنین‌ گیاهان‌ دارویی‌ و صنوبر تاسیس شد و اکنون خبرهای خوشی از دستاوردهای ارزشمند پژوهشی در این ایستگاه به گوش می‌رسد.

ملکان با ۱۱۰هزار نفر جمعیت در ۱۵۵ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان‌شرقی قرار دارد و این ایستگاه در هشت کیلومتری‌ شهر ملکان‌ و در نزدیکی روستای «لکلر» واقع‌ است‌.

 

نظر شما
ادامه