کد خبر: ۶۶۱۲۱

حکیم مهر: رئیس شبکه دامپزشکی فردوس از مردم خواست گوشت چرخ‌کرده را فقط بصورت بسته‌بندی بهداشتی که در مراکز بسته‌بندی مجاز و با درج مشخصات و نام و نشان واحد بسته‌بندی و تاریخ تولید و انقضا عرضه می‌شوند تهیه نمایند واز خرید و مصرف گوشت چرخ کرده فله‌ای از پیش آماده شده خودداری کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی فردوس، «دکتر جواد اسماعیلی» رئیس شبکه  گفت: عرضه گوشت نامرغوب بصورت چرخ کرده یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین روش‌های فروش گوشت نامرغوب به شمار می‌رود و برخی واحدهای قصابی اقدام به چرخ کردن گوشت و سایر اجزای لاشه دام می‌کنند که از جمله تقلبات احتمالی در گوشت چرخ‌کرده می‌توان به استفاده از گوشت حیوانات پیر و لاغر و دیرپز، گوشت مانده و تاریخ منقضی و فاسد، گوشت منجمد یخ‌زدایی (دیفراست) شده، استفاده از گوشت سایر دام‌ها که ارزش غذایی پائینی دارند (مانند سنگدان، گوشت گله گاوی و...) و حتی استفاده از گوشت تک‌سمی و یا گوشت حیوانات دیگر مخلوط با چربی گوسفندی ترکیب شده و چرخ شده اشاره کرد.

اسماعیلی همچنین افزود: در گوشت چرخ کرده فله‌ای به دلیل اینکه بافتش در اثر چرخ کردن از هم گسسته شده و همچنین خون آبه ایجاد می‌شود، امکان رشد باکتری‌های بیماری‌زا در آن افزایش یافته و سریع‌تر دچار فساد می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس گفت: البته این به معنای تعمیم اقدامات متقلبانه‌ به تمام قصابان و فعالان عرضه و توزیع گوشت قرمز نیست و در واقع کم نیستند افراد و گروه‌های سالمی که در این عرصه مشغول به فعالیت هستند.

وی توصیه کرد: بهترین روش برای تهیه گوشت چرخ کرده سالم مراجعه به قصابی معتبر دارای مجوز، تهیه گوشت، شستشو و چرخ کردن آن است. با این کار اطمینان کامل از سلامت گوشت و نداشتن مواد افزودنی یا نگهدارنده حاصل می شود. اما در صورت نیاز می‌توان این نوع گوشت را به صورت آماده و بسته‌بندی شده از فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده تهیه کرد. در این شرایط لازم است در زمان خرید به اطلاعات مندرج روی محصول (تاریخ تولید و انقضا، محتویات، نشان و کدرهگیری  دامپزشکی و ...) توجه شود. علاوه بر این سالم بودن بسته‌بندی و نداشتن پارگی اهمیت زیادی دارد.

وی همچنین افزود: در مورد گوشت مصرفی کبابی‌ها و غذاخوری ها گفت: نمونه‌برداری از این واحد‌ها انجام می‌گیرد و نظارت مستقیم بر کبابی‌ها و مراکز طبخ بر عهده مرکز بهداشت و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوده و همراهی دامپزشکی در قالب تفاهم نامه‌ها و بازدیدهای مشترک با دانشگاه علوم پزشکی (مرکز بهداشت) صورت می‌گیرد.

اسماعیلی خطر استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز (مثل ترکیبات نیتریت و یا خون) جهت افزایش عمر ماندگاری و پررنگ کردن مطلوب در گوشت چرخ کرده فله‌ای را محتمل دانست و از مردم خواست به هیچ وجه گوشت چرخ کرده فله‌ای نخرند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی موارد را با شماره تلفن 32728406 یا ۱۵۱۲ در میان بگذارند.

 

نظر شما
ادامه