کد خبر: ۶۶۱۳

حکیم مهر - با شیوع نشانه های شکل جهش یافته ویروس مرگبار آنفلوانزی پرندگان در آسیا و سایر مناطق، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) خواستار آمادگی تمام و کمال و تشدید تدابیر نظارتی در این مناطق شد.
فائو با صدور بیانیه ای در پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل اعلام کرد، با وجود ریشه کن شدن ویروس آنفلوانزای پرندگان (اچ 5 ان 1) در 63 کشوری که بیشترین میزان آلودگی و مبتلایان به این ویروس را در سال 2006 داشتند، این ویروس همچنان در شش کشور فعال است و طی سال گذشته و جاری میلادی، حدود 800 مورد ابتلا به این بیماری به ثبت رسیده است.
به گفته ژان لوبراث کارشناس مسوول امور دام فائو، مناطقی از فلسطین اشغالی و فلسطین، بلغارستان، رومانی، نپال و مغولستان در حال حاضر آلوده به این ویروس هستند و مهاجران این مناطق به سرایت آن به سایر مناطق نقش دارند.
لوبراث از وجود نوعی ویروس متفاوت در چین و ویتنام خبر داد و گفت، این نوع ویروس در برابر واکسن های موجود مقاوم است. بیشتر بخش های شمالی و مرکزی ویتنام که به اچ 5 ان 1 آلوده است، مورد هجوم ویروس جدید معروف به اچ 5 ان 1- 2.3.2.1 قرار دارد.
فائو اعلام کرد، ویروس جدید در ویتنام، کامبوج، تایلند، مالزی، شبه جزیره کره و ژاپن را نیز تهدید می کند. بنگلادش، چین، مصر، هند، اندونزی و ویتنام بیش از سایر کشورها در معرض خطر هستند.
شیوع ویروس اچ 5 ان 1 در سال 2003 موجب تلف شدن بیش از 400 میلیون طیور و خسارت 20 میلیون دلاری به اقتصاد جهانی شد.
طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت ملل متحد، این ویروس از زمان شیوع تا کنون جان 331 نفر را گرفت و 565 میلیون نفر را آلوده کرد.

تازه ترین قربانی این ویروس یک کامبوجی بود.

 

نظر شما
ادامه