کد خبر: ۶۶۲۲۳
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
آیا باورهای عامیانه درباره حیوانات پایه و اساس علمی دارند؟
وی درباره باور رابطه نازایی و موی گربه می‌گوید: بیشترین میزان توکسوپلاسموز در دو استان‌ دیده شده، در حالی که بسیاری از اهالی این استان‌ها اصلا گربه خانگی ندارند و این انگل از گوشت و آب آلوده وارد بدنشان شده است ...
 

حکیم مهر:‌ «سگ، هفت جان دارد. موی گربه نازایی می‌آورد. اگر روی سگ یا گربه آب بریزید پشت دستتان زگیل می‌زند» و... . اینها بخشی از باورهای عامیانه مردم درباره حیوانات است که همچنان تقویت می‌شود اما این باورهای عامیانه تا چه اندازه پایه و اساس علمی دارند؟

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حسام استادحسن» دامپزشک و رزیدنت جراحی دامپزشکی درباره برخی از باورهای عامیانه که درباره حیوانات وجود دارد، توضیح می‌دهد: گاهی می‌توان در برخی از باورهای قدیمی پایه علمی پیدا کرد. باورهای عامیانه زیادی درباره حیوانات وجود دارد و بسیاری از این موارد به رفتارشناسی سگ و حیوانات اهلی برمی‌گردد.

وی افزود: یکی از دروس مهم دامپزشکی در خارج از کشور مربوط به «رفتارشناسی حیوانات» است که متاسفانه ما در دانشگاه‌هایمان چنین درسی نداریم و تا حدود خیلی کمی در دانشگاه‌ها درباره رفتارشناسی نشخوارکنندگان و تک‌سمیان آموزش داده می‌شود. رفتارشناسی حیوان مبحث خیلی مهمی است و بیشترین مانور آن روی حیوانات اهلی و خانگی است.

استادحسن تاکید کرد: حتی بسیاری از دامپزشکان وقتی برای کار به خارج از کشور مراجعه می‌کنند اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که تا چه اندازه روی رفتارشناسی حیوانات کار کرده یا در این زمینه تجربه دارند. ما در کشورمان هر چه در این زمینه یاد می‌گیریم بر اساس تجربه کاری‌مان یا مقالات خارجی و مطالعه خودمان است.

برخی از باورهای عامیانه را که در کتاب «باورهای عامیانه مردم ایران» نوشته دکتر حسن ذوالفقاری با همکاری علی‌اکبر شیری نوشته شده است، با این دامپزشک مطرح می‌کنیم تا ببینیم این باورها تا چه اندازه پایه علمی دارند:

گوش سگ و گربه را می‌برند تا ترسش بریزد و بتواند به گرگ و پلنگ حمله کند

این دامپزشک درباره این باور می‌گوید: چنین باوری اشتباه است و بریدن گوش سگ هیچ ربطی به درندگی بیشتر او ندارد. یک بار با چوپانی درباره این باور صحبت می‌کردم که می‌گفت گوش سگ را می‌بریم که هنگام درگیری با گرگ نقطه‌ضعف کمتری از خود نشان دهد زیرا گرگ گوش سگ را گاز می‌گیرد که البته چنین باوری تا حدی منطقی است اما فرم بریدن گوش آنها آسیب‌زننده است. معمولا به شکل دردناکی گوش سگ را می‌برند.

وی افزود: من بریدن گوش سگ را اصلا تایید نمی‌کنم زیرا به شنوایی حیوان آسیب می‌زند و کانال گوش، زیاد از حد باز می‌شود به همین دلیل گرد و غبار یا  باران به راحتی داخل گوش می‌رود در صورتی که در حالت عادی خود گوش روی آن را می‌پوشاند و از این اتفاق جلوگیری می‌کند. در بسیاری از مواقع که گوش بریده می‌شود لخته خون در گوش می‌ماند و این موضوع خودش آسیب‌زننده است.

کسی روی گربه آب بریزد دستش زگیل می‌زند

استاد حسن توضیح می‌دهد: ما هم وقتی بچه بودیم می‌گفتند اگر روی گربه آب بریزید زگیل درمی‌آورید. یکسری باورها برای منع‌کردن به وجود آمده است و عامل بازدارنده‌ای برای آن به وجود آورده‌اند که تبدیل به باور شده است در حالی که هدف این بوده که کار اشتباه انجام نشود و حیوان توسط کودکان آزار نبیند.

سگ، هفت جان دارد

این دامپزشک درباره این باور بیان می‌کند: سگ و گربه واقعا هفت جان ندارند. بسیاری مواقع می‌گویند اگر گربه از چهار طبقه بپرد دچار مشکل نمی‌شود در حالی که من هر شیفت صبح یک گربه در بیمارستان ویزیت می‌کنم که از ارتفاع سقوط کرده و دست و پایش شکسته است.

سگ‌، توله اول خود را پس از زایمان می‌خورد وگرنه از خودش درنده‌تر می‌شود و حتی مادرش را هم از بین می‌برد

این دامپزشک اظهار می‌کند: این باور کاملا اشتباه است. سگ‌ها هنگام زایمان جفت و بندنافی که به توله وصل است، می‌خورند و باعث می‌شود پرولاکتین بیشتری در بدنشان ترشح شود و شیردهی‌شان افزایش پیدا کند. از طرفی با زبانشان تنفس توله را تحریک می‌کنند مثل نوزاد انسان که وقتی به دنیا می‌آید به پشتش می‌زنند تا بتواند نفس بکشد. گاهی اوقات پیش می‌آید که هر حیوان دیگری مثل خرگوش، همستر، گربه یا سگ، توله خود را می‌خورند زیرا در حین زایمان دچار ضعف می‌شوند و چون چیزی برای خوردن ندارند ناچار می‌شوند برای زنده‌ماندن خودشان و بچه‌های دیگر بچه‌ای را که از همه ضعیف‌تر است، بخورند اما این اتفاق به ندرت پیش می‌آید.

سگ از چهره و نگاه اشخاص به ضمیرشان پی می‌برد

او در این‌باره توضیح می‌دهد: سگ‌ها قدرت بویایی بالایی دارند اما درباره اینکه ضمیر و باطن را می‌فهمند اطلاعی ندارم. سگ‌ها بوی برخی هورمون‌های بدن انسان مثل آدرنالین در هنگام ترس را متوجه می‌شوند. برای مثال در حال حاضر بسیاری از سگ‌ها برای تشخیص سرطان تربیت می‌شوند زیرا متوجه بوی غدد وابسته به سیستم ایمنی بدن می‌شوند و حتی تربیت می‌شوند که با بوییدن دهان، سرطان ریه را تشخیص دهند.

موی گربه نازایی می‌آورد

استادحسن در این‌باره توضیح می‌دهد: نازایی که درباره‌اش صحبت می‌شود ناشی از انگل توکسوپلاسموز است که تحت یکسری شرایط به انسان منتقل می‌شود. این انگل از گوشت نیم‌پز یا آب آلوده منتقل می‌شود و یکی از راه‌های انتقال آن گربه است. طبق آماری که چند سال پیش منتشر شد، بیشترین میزان این انگل در دو استان‌ دیده شده است در حالی که بسیاری از اهالی این استان‌ها اصلا گربه خانگی ندارند و این انگل از گوشت و آب آلوده وارد بدنشان شده است. این انگل باید اول وارد بدن گربه شود، اگر سیستم بدنی گربه در این مدت ضعیف باشد و مبتلا شود، هنگام دفع مدفوع همزمان سیکل تخم‌ریزی انگل هم باشد و در این حین بخشی از موی گربه به این انگل آغشته شود، ممکن است این مو وارد بدن انسان شود و سیستم ایمنی بدن هم آنقدر ضعیف باشد که نتواند آن را دفع کند و فرد به این انگل مبتلا شود. انتقال این انگل از گربه بسیار سخت است در حالی که امکان انتقال آن از گوشت نیم‌پز و آب آلوده راحت‌تر است.

گربه، حیوان بی‌عاطفه‌ای است اما سگ وفادار است

این دامپزشک در این‌باره می‌گوید: همه حیوانات وفادارند. حیوانات آینه رفتار صاحبان خود در خانه‌اند. ما حیوان داشتیم که در کلینیک همه را گاز می‌گرفته و وقتی به رفتار صاحب آن هم توجه کردیم دیدیم آن فرد برخورد خیلی بدی با حیوان یا دیگران دارد.

 

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۴
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
5
2
سلام. ان شا الله که از این دانشجوهای پتی نباشید. ببین دکتر جان. ندیدی چطور سگها به جون هم میفتن. چطور گوش هم تو دعوا می‌کنند. گوش بری حداقل واسه سگ گله لازم هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
سلام .انشالا که از این همکاران حسود نباشید اقا محسن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
0
0
با سلام در حال حاضر درس رفتار شناسی و رفاه حیوانات در دانشکده دامپزشکی تهران بر اساس curriculum سازمان جهانی بهداشت حیوانات به صورت اختیاری تدریس می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
چرا هیچکس در جایگاه مربوط به خود ابراز نظر نمیکند!!؟؟
طبعا از یک رزیدنت جراحی انتظار میرود تا در حول موضوعات مربوط به آموزش تخصص جراحی و معضلات آن نظر دهد و یا از خاطرات و تجربیات جالب یا آموزنده دوران تحصیل سخن براند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
جواب ناشناس 17:35
بله بنده هم موافقم ...چرا واقعا هیچ کس در جایگاه مربوط به خود ابراز نظرنمیکند؟؟!!
مثلا درباره خود شما چرا در کار یک سایت خبری که امروز تصمیم مدیرانش برای مصاحبه با اون دکتر درباره اون موضوع خاص هست نظر میدید؟ عزیز دل مجبورت نکردن که بشینی خبر رو تا اخر بخونی...و مجبورت نکردن ابراز نظر کنی
دکتر راغب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
0
0
خداییش این مصاحبه با رزیدنت جراحی دامپزشکیه؟!
وقت این بنده خدا و مخاطبان را گرفتید که بگین زگیل عاملش آب ریختن رو گربه نیست؟!
اینا بچه ها کلاس اول راهنمایی می خونند!
یه تعداد سوال مشت از ایشون می پرسیدید مثلا چرا سازمان دامپزشکی اصولا اعتقادی به کار با دانشکده های دامپزشکی ندارد؟
بیشتر دیدارهای مسئولین دامپزشکی با دانشکده ها فقط برای ژست علمی گرفتن و تولید خبر است نه لزوما دستاوردی خاص
می پرسیدید اگر این دیدارها نمایشی نیست چرا سازمان دامپزشکی که مدعی است فارغ التحصیلان کارآمد نیستند خب در زمان تحصیل اونا را درقالب کارآموزی و اردوی جهادی و ... بیاره با کار آشنا کنه
از امکانات دانشکده ها برا حل مسائل سازمان استفاده کنه
چند وقت دیگه سندرم سقط جنین در کل کشور می افته به جان گله های گوسفند وبز!
آیا اثری از هماهنگی دامپزشکی و دانشگاه برای حل مشکل می بینید؟؟؟
یا حق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
چشم در مصاحبه بعدی از خود شما دعوت میشه بیایی نظر بدی...الان بهتری؟
دکتر م.س.م
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
0
0
مورد ۵ که درباره ی پی بردن به ضمیر ادم ها توسط سگ هست، صرفا بویایی نمیباشد.
سگ ها قدرت درک امواج آلفای مغز انسان را دارند(بتا و گاما کمی متفاوت است)، در مبحث علوم اعصاب دامپزشکی به تفضیل میتوانید متوجه ی راه ارتباطی سگ سانان با انسان ها بشوید، پدیده ای که طی هزاران سال تکامل، ایجاد شده.
دامپزشک جراح
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
2
0
با سلام
واقعا سطح توان علمی یک جراح یا ریزیدنت جراحی پایین اوردن با این موضوع خرافی متاسفم برای خودم و جامعه جراحان دامپزشکی کشور ….
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
مصاحبه با ایسنا بوده نه با یک سایت تخصصی. البته بهتر بود ایشان به عنوان دامپزشک خودشان را معرفی میکردند تا رزیدنت جراحی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
افرین متاسف باش...کلا تو این دوره ادم هر چی بیشتر کمبود داره بیشتر برا خودش متاسف میشه
یار دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
1
2
مطالب خیلی علمی مطرح کردن …این ثمره ۶ سال دروس عمومی و حداقل قبولی با سهمیه در رشته جراحی می باشد …
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
2
4
انقدر خوشم میاد خیلیا هنوز فرق مصاحبه با سخنرانی رو نمیدونن...بابا توی مصاحبه شما اگر پذیرفتی باهات مصاحبه بشه باید درباره اون مسایلی که پرسیده میشه و موضوع مورد نظر پاسخ بدی.توی سخنرانی انتخاب موضوع و جملات و موضوعات رو خودت انتخاب میکنی. همین قدر داغونیم و همینقدر متوهم و پر مدعا . الکی میاییم میگیم باید ایشون خودشو اینجوری معرفی میکرد نه اونجوری...یکی این وسط میاد واسه خودش متاسف میشه و هنوز از این خز بازیا در میاره ...عزیزای دل وقتی به شما گفتن سخنرانی کن شما بیایید هر چی علم بی انتهاتون یاری کرد ببافید به هم . گل هایه من پزشکا هم درباره باورهای خرافاتی تغذیه و درمان صحبت میکنن انقدر هم همکارانشون نمیان لوس بازی در بیارن و ایراد بنی اسراییلی بگیرن. ادعامونم میشه که باید بریم در بدنه وزارت بهداشت اره اونها هم نشستن معطل تا یکی مثل شما بیاد از مصاحبه هاشون ایراد بگیره !! با تشکر از حکیم مهر عزیز که موجبات بچه بازی این دوستان رو فراهم کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
مشکل اول شما اینه که از این اوضاع خوشت میاد! اگه سالم بودی نباید خوشت می اومد
ثانیا شما برو به دکتر محمدنیا رئیس انجمن جراحان دامپزشکی ایران بگو ما میخواهیم تو مصاحبه ازت بپرسیم آب ریختن روی گربه عامل زگیل است اگر قبول کرد بیاد تو اون مصاحبه یا سخنرانی یا هرچی بیا هرچی دلت خواست بگو
ولی نمیاد اون موقع باید تا ابد برا خودت متاسف باشی
یا حق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
اقای دکتره گل از خیلیا در تخصصشون درباره خرافات اون تخصص سوال میشه. اروم باش و الکی جبهه نگیر . اوردن اسم دکتر محمد نیا باعث نمیشه حرف غیر منطقی شما منطقی بشه ! در پاندمی اخیر هم از خیلی از پزشکان درباره خرافات سوال شد. کسی بهش بر نخورد بابا یکم حرفه ای باش دوست عزیز. شما الان از یه چیزی ناراحتی که بخدا خودتم نمیدونی اصلش چیه ؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
2
حکیم مهر عزیز لطفا ادرس چندتا از مصاحبه ها و اخباری که با بزرگان پزشکی و دامپزشکی درباره خرافات صورت گرفته رو بی زحمت بگید تا بلکه این دوستان دست از این بچه بازی و ایراد گرفتن الکی بردارن . بابا خرافات خرافاته ! بهتر که یه متخصص دربارش نظر بده! حالا اگه با یه سبزی فروش درباره خرافات حیوانات مصاحبه میشد همه میومدن میگفتن چرا از دامپزشکان سوال نشده !!!؟؟؟؟ چمون شده ما ؟؟؟
ممنونم حکیم مهر عزیز
نظر شما
ادامه