کد خبر: ۶۶۲۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ایلام، بوشهر، قم، فریدونکنار، ریگان، رفسنجان و اسدآباد

 

کسب رتبه دوم ارزیابی عملکرد سال 1389 توسط اداره کل دامپزشکی استان ایلام در بین ادارات کل استان


 استاندار ایلام با اهداء لوح تقدیر از تلاش های صادقانه مدیرکل و کارکنان دامپزشکی استان تقدیر نمود.


مهندس اعلایی کسب رتبه دوم اداره کل دامپزشکی استان را در ارزیابی عملکرد سال 1389 در بعد شاخص های عمومی و اختصاصی تبریگ گفته و اعلام داشته است که برنامه تحول اداری در نظام اداری که نشأت گرفته از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری ، سند چشم انداز ، برنامه پنجم توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و در چارچوب رویکرد  دولت خدمتگذار می باشد ، درصدد آنست تا با توامند سازی دستگاه های اجرایی و تربیت مدیران و کارشناسان کارآمد و تحول آفرین نقش مؤثری در توسعه استان ایفاد نماید.

گفتنی است در تصویر لوح منتشر شده علیرغم ذکر عنوان استانداری ایلام، اشاره ای به نام اداره کل دامپزشکی ایلام نشده است!

 

-------------------------------

 

معدوم سازی 600 کیلوگرم گوشت مرغ در شهرستان بوشهر


 600 کیلو گرم گوشت مرغ قطعه بندی فاسد و غیر قابل مصرف که پیش ازاین با پیگیری شبکه دامپزشکی شهرستان بوشهر و همکاری مقامات قضایی و نیروی انتظامی در بوشهر کشف و ضبط گردیده بود، پس از اخذ  حکم قضایی معدوم و از چرخه مصرف شهروندان خارج گردید.

 

--------------------------------

 

برگزاری دوره آموزش فنی جهت کارکنان دامپزشکی استان قم


بر اساس گزارش اداره بررسیها و آموزش اداره کل دامپزشکی استان قم، یک دوره آموزش فنی ضمن خدمت به مدت 83 نفر روز جهت کارکنان اداره کل دامپزشکی استان قم برگزار شد.
درهمین راستا نیز100 نفر روز نسبت به برگزاری کلاسهای ترویجی روستایی، 120دقیقه برنامه آموزشی رادیویی و 110 دقیقه برنامه های تلویزیونی نیز اقدام لازم صورت گرفته است.

--------------------------------

 

یک واحد قصابی در فریدونکنار بدلیل عرضه گوشت غیر بهداشتی به پرداخت 35 میلیون ریال محکوم شد


 یک واحد قصابی در شهرستان فریدونکنار که اقدام به عرضه گوشت گاوی غیر بهداشتی در واحد قصابی خود می کرد توسط بازرسین بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان بابلسر و فریدونکنار شناسایی و به مراجع قضایی معرفی گردید.

دکتر ناصر دستوریان مسئول شبکه دامپزشکی شهرستانهای بابلسر و فریدونکنار ضمن اعلام خبر فوق افزود : در این واحد قصابی در شهرستان فریدونکنار مقدار 5/14 کیلوگرم گوشت گاوی دارای زردی پاتولوژیک ضبط و لاشه مذکور که فاقد مهر بهداشتی دامپزشکی و برچسب tag بوده بدلیل غیر بهداشتی بودن با دستور مقام محترم قضایی شهرستان فریدونکنار معدوم گردید . دستوریان در ادامه افزود دادگاه نیز به استناد ماده 688 قانون مجازات اسلامی و با رعایت بند 2 ماده 3 قانون و با توجه به قرائن موجود و محکمه پسند ، بزهکاری ایشان را ثابت محرز تشخیص داده و ایشان را به پرداخت 35 میلیون ریال جریمه نقدی بدل از حبس در حق دولت محکوم و اعلام نمود . دستوریان در پایان ضمن تشکر از رؤسای دادگستری شهرستانهای بابلسر و فریدونکنار گفت خوشبختانه قضات محترم این دو شهرستان همکاری خیلی خوبی با دامپزشکی دارند و صدوراین احکام بازدارنده از سوی مقام محترم قضایی این دو شهرستان نقش  مهمی در تعیین سلامت شهروندان این دو شهرستان دارد چرا که با صدور چنین رای هایی مراکز عرضه سعی می کنند تا فرآورده های خام دامی را به صورت کاملاً بهداشتی به شهروندان عرضه نمایند .

 

---------------------------------

 

مدیر دامپزشکی ریگان خبر داد:
تست 412 رأس گاو علیه بیماری سل در ریگان


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: با تست 412 رأس گاو علیه بیماری سل و بروسلوز، گامی مؤثر در کنترل و پیشگیری از این دو بیماری مهم در ریگان برداشته شده است.
 حجت‌الله جعفری در حاشیه بازدید از مراکز فرآورده‌های خام شهرستان ریگان ‌اظهار داشت: حرفه دامپزشکی علاوه بر کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی بر حسب وظایف محوله در کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک میان انسان و دام نقش بسیار برجسته و حیاتی دارد.
وی افزود: فرآورده‌های خام دامی از جمله گوشت، تخم‌مرغ، عسل، خاویار و فرآورده‌های لبنی مهم‌ترین فرآورده‌های غذایی انسان تلقی می‌‌شوند.
جعفری تصریح کرد: با توجه به نقش فرآورده‌هایی مانند پوست، پشم و کود در زندگی انسان شبکه دامپزشکی این شهرستان از ابتدای سال جاری اقدام به واکسیناسیون دام‌های این منطقه علیه بیماری‌های مهم شاربن، بروسلوز گاوی و گوسفندی کرده است.
وی ابراز داشت: این شبکه با انجام عملیات سمپاشی دام و اماکن دامی اقدامات لازم در زمینه جلوگیری و پیشگیری از بیماری تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو را انجام داده است.
جعفری بیان داشت: با تست 412 رأس گاو علیه بیماری سل و بروسلوز، گامی مؤثر در کنترل و پیشگیری از این دو بیماری مهم برداشته شده است.
وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون این شبکه به همراه شبکه بهداشت و فرمانداری اقدام به یک هزار و 286 مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی کرده است.
جعفری خاطرنشان کرد: از شهروندان ریگانی درخواست می‌شود، برای کسب راهنمایی لازم و به منظور کنترل و پیشگیری هرچه بهتر و بیشتر بیماری‌های دامی با این شبکه مساعدت لازم را داشته باشند.
از ابتدای سال جاری تاکنون برای آشنایی همشهریان 34 ساعت کلاس آموزشی برگزار و چند هزار بروشور تراکت و جزوه آموزشی برای آشنایی دامداران عشایر در این شهرستان توزیع شده است.

 

---------------------------------

 

مدیر دامپزشکی رفسنجان خبر داد:
معدوم‌سازی 1100 کیلوگرم فرآورده‌ فاسد دامی در رفسنجان


مدیر شبکه دامپزشکی رفسنجان گفت: بیش از یک ‌هزار و100کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی در ماه مبارک رمضان در رفسنجان معدوم شد.
 محمود مقامی اظهار داشت: طرح معدوم سازی فرآورده‌های خام دامی در ماه مبارک رمضان با حجم کاری 640 نفر ساعت  و بازرسی از 578 مرکز عرضه فرآورده های خام دامی انجام گرفت.
وی افزود: در این طرح بیش از یک هزار و100کیلوگرم فراورده های خام دامی از جمله گوشت، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ ضبط و معدوم شد.
مقامی با بیان اینکه شهروندان رفسنجانی در این طرح همکاری مناسبی را با نیروهای شبکه دامپزشکی داشتند، تصریح کرد: شبکه دامپزشکی رفسنجان با نظارت مستمر و اجرای طرح‌های مختلف از ورود فرآورده‌های غیربهداشتی و فاسد برای عرضه به مردم جلوگیری می‌کند.

* راه‌اندازی میز خدمت در اداره کل دامپزشکی کرمان 
غلامرضا زیدآبادی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از راه‌اندازی میز خدمت در اداره کل دامپزشکی استان کرمان خبر داد و گفت: به منظور اجرایی کردن دستورالعمل معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری و در راستای تسریع خدمت‌رسانی به مراجعان میز خدمت در اداره کل دامپزشکی استان کرمان راه‌اندازی شد.
زیدآبادی اظهار داشت: با توجه به هدف دستور‌العمل برای دستیابی آسان و سریع مردم به خدمات این تشکیلات در محل ورودی طبقه همکف ساختمان این اداره کل مستقر شده است.
وی خاطرنشان کرد: محل استقرار میز خدمت به گونه‌ای طراحی شده تا مراجعان به تابلوهای راهنمای طبقات و یکی از معاونان این اداره کل دسترسی داشته باشند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: این امر در تسریع روند عملیات مراجعان و کاهش مراجعات تاثیر به‌سزایی دارد.
 زیدآبادی گفت: برای رفاه مراجعان بخش‌های فنی و اداری با نصب پلاکارد، بنر و تابلو اعلانات نیز مشخص شده‌اند.

 

-----------------------------------

 

حفظ و حراست و ارتقاء بهداشت عمومی دو وظیفه دامپزشکی است

رئیس شبکه دامپزشکی اسدآباد اظهار داشت: حفظ و حراست و ارتقاء بهداشت عمومی دو وظیفه دامپزشکی است.
علی رضایی گفت: امروزه تامین غذا و امنیت غذائی و سلامت آن برای جمعیت روبه رشد اهمیت فوق العاده ای داشته و ما در دوران و زمانی زندگی می کنیم  که جمعیت آن به سرعت روبه افزایش بوده و علیرغم تمامی پیشرفت ها متاسفانه تعداد زیادی از جمعیت دنیا از سوء تغذیه رنج می برند و در این میان تامین غذای سالم و بهداشتی و سلامت افراد جامعه دارای اهمیت ویژه ای بوده و از طرفی اهمیت تامین پروتئین و بخصوص پروتئین حیوانی مانند گوشت (قرمز و سفید و ماهی)و تخم مرغ و شیر و ... و کمبود پروتئین جامعه جوان که موجب عدم رشد کافی ،کاهش مقاومت بدن در برابر بیماریهای عفونی و عوامل بیماریزا و عقب ماندگی در جامعه می گردد . سلامت و امنیت غذایی مواد پروتئینی از مهم ترین مسائل مورد نظر دامپزشکی می باشد.
وی گفت: بزرگترین ثروت وسرمایه کشور بعد از نفت سرمایه دامی کشور می باشد که نه تنها روبه کاهش نبوده بلکه روز به روز در حال افزایش بوده که خود دلیل دیگری بر اهمیت و نقش دامپزشکی میباشد و دامپزشکی از یک طرف در اقتصاد روستایی نقش بسزایی داشته و از طرف دیگر بعنوان مکمل وبازویی برای بهداشت ودرمان در کنترل بیماریهای مشترک بین انسان و دام و کاهش بیماریهای واگیردارو مشترک و نو ظهور(نو پدید)و کاهش هزینه های درمانی و خالی بودن تخت های بیمارستانی نقش آفرین می باشد .
رضایی شبکه دامپزشکی  را دارای دو وظیفه حفظ و حراست و پاسداری از سرمایه دامی و ارتقاء بهداشت عمومی در جامعه دانست و گفت: در این راستا کنترل و پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام و بیماری های واگیردار و انگلی و همچنین بیماری های نوظهور در جهت تامین سلامت دام و نهایتا سلامت غذا برای جمعییت رو به رشد از اهمییت ویژه ای برخوردار بوده و علی رغم تکنولوژی و پیشرفت های علمی ، متاسفانه تعداد زیادی از جمعییت دنیا از سوء‌تغذیه رنج می برند و هدف نهائی از تلاش ها تحقق شعار دام سالم ، غذای سالم ، انسان سالم می باشد .
وی خاطر نشان کرد: در 5ماهه سال جاری دامپزشکی شهرستان برای حفاظت و پیشگیری از سرمایه های دامی اقداماتی انجام داده است که به آنها اشاره می کنیم:
تعداد149هزار راس گوسفند و بز برعلیه بیماری آبله وهمین تعداد راس دام سبک و 7200 راس گاو و تک سمی نیز علیه بیماری شاربن مایع کوبی شده است.
در این مدت تعداد 648قلاده سگ صاحبدار برعلیه بیماری ها و تعداد 3110راس گاو و گوساله و 55565راس گوسفند بره برعلیه بروسلوزواکسینه گردیده است.
واکسینه شدن 12900راس گاو و گوسفند  با بیماری تب برفکی و مبارزه با بیماری های قانقاریا و آنتروتوکسمی در تعداد 89980راس گاو و گوسفند  و همچنین تست سل بر روی 4386راس گاو  و حذف15 راس گاو آلوده به بیماری سل از چرخه تولید بخش دیگری از فعالیت های 5 ماهه دامپزشکی است که رضایی به آن اشاره کرد.
رئیس شبکه دامپزشکی اسدآباد سپس به طرح کنترل و نظارت بهداشتی ویژه ماه رمضان اشاره کرد و افزود:در طول ایام گذشته از سال جاری 943مورد بازرسی از مراکز فرآورده های خام دامی انجام گرفته است که در این بازرسی ها 920کیلو گرم مواد خام دامی اعم از گوشت قرمز و سفید فاسد شده ضبط و معدوم گردیده است.
وی از مایه کوبی 15هزار راس گاو و گوساله بر علیه بیماری تب برفکی  با استفاده از توان بخش دولتی و خصوصی خبر داد و گفت: با انجام این مهم در آینده نزدیک و پوشش صد در صدی این طرح از دهیاران، شوراهای اسلامی و دامداران تقاضا می شود در اجرای طرح با این شبکه همکاری لازم را داشته باشند.
رضایی در پایان ازحمایت های مدیرکل دامپزشکی استان،فرماندار شهرستان و کلیه کسانی که با شبکه دامپزشکی اسدآباد همکاری دارند تقدیر و تشکر نمود.

 

نظر شما
ادامه