کد خبر: ۶۶۳۱۱
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر میرحسن موسوی» افزود: ادغام آموزش دامپزشکی می‌تواند مفید باشد به شرط آنکه دارای برنامه بوده و جایگاه دامپزشکی در وزارت بهداشت مشخص شود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: در رتبه‌بندی موضوعی تایمز ۲۰۲۲، دانشگاه‌های کردستان و تبریز برترین دانشگاه‌های ایران در حوزه علوم دامپزشکی شدند. رتبه بندی موضوعی تایمز ۲۰۲۲ در ۴ موضوع روانشناسی، علوم طبیعی، علوم زیستی و سلامت منتشر شد و ۴۰ دانشگاه ایرانی در میان بیش از هزار دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند. این اتفاق، بهانه‌ای شد تا به سراغ رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز برویم و گفت‌وگویی با او داشته باشیم.

 «دکتر میرحسن موسوی» در گفت‌وگو با حکیم مهر، رمز موفقیت دانشکده‌اش را نیروهای جوان هیات علمی و نقش موثر آنها روی استنادات دانشکده می‌داند: «به هر حال آموزش و پژوهش در همه دانشکده‌ها در یک سطح قابل قبول انجام می‌گیرد اما می‌توان گفت آن‌چیزی که کمک‌حال دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز شد، استنادات علمی است که همکاران جوان و فعال دانشکده باعث و بانی آن هستند.»

وی ضمن گلایه از جذب بدون حساب و کتاب دانشجوی دامپزشکی در برخی دانشکده‌ها، می‌گوید: «وقتی تعداد فارغ‌التحصیلان زیاد است و رقابت شدید، ارائه خدمات توسط دانشجو یا فار‌غ‌التحصیلانی صورت می‌گیرد که در طول دوران تحصیل، نظارت کافی روی آموزش آنها نبوده است.»

حکیم مهر: ‌آقای دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

بنده در سال 1362 از دبیرستان فارغ‌التحصیل و در همان سال اول شرکت در کنکور، در دانشکده دامپزشکی تهران پذیرفته شدم و خدمت اساتید بزرگوار دانشگاه تهران بودم. دوره تخصصی را نیز در دانشگاه تهران در رشته بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی خواندم. در حال حاضر عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز هستم.

حکیم مهر: آقای دکتر، با وجود دانشگاه‌های بزرگتر و قدیمی‌تری مثل دانشگاه‌های تهران، شهید چمران اهواز، شیراز، فردوسی مشهد و... شما چطور توانستید به این رتبه دست پیدا کنید؟

همان‌طوری که استحضار دارید، رتبه‌بندی تایمز بر روی شاخص‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، استنادات، درآمد صنعتی و  وجهه بین‌المللی تمرکز دارد. دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز از حدود ۳ دهه پیش تاسیس شده و رمز موفقیت ما همکاران جوان فعال هیات علمی بوده است. کمااینکه این سرمایه ارزشمند نقش موثری روی استنادات علمی دانشکده داشتند. به هر حال آموزش و پژوهش در همه دانشکده‌های دامپزشکی در یک سطح قابل قبول انجام می‌گیرد اما می‌توان گفت آن چیزی که کمکهحال دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز بوده، استنادات علمی است که همکاران جوان و فعال دانشکده باعث و بانی آن هستند. 

حکیم مهر: به پیشینه دانشکده دامپزشکی تبریز اشاره کردید. لطفا کمی بیشتر در این خصوص توضیح دهید.

دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز در سال ۱۳۶۶ به صورت آموزشکده دایر و با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی دامپزشکی شروع به کار کرد. در سال ۱۳۷۵ به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاهی اقدام نمود و در سال ۱۳۸۴ با پذیرش دانشجو در مقطع دکترای عمومی دامپزشکی از آموزشکده به دانشکده تبدیل شد. در حال حاضر در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای عمومی و دکترای تخصصی دانشجو پذیرش می‌کنیم.

حکیم مهر: چه تعداد دانشجو دارید؟

در مقطع دکترای عمومی ۱۸۴ دانشجو، کارشناسی پیوسته ۱۹۴ دانشجو، کارشناسی ناپیوسته ۵۶ دانشجو، کارشناسی ارشد ۶۲ دانشجو و دکترای تخصصی ۱۶ دانشجو داریم که جمع آنها ۵۱۲ نفر دانشجوی فعال است.

حکیم مهر: این عدد با احتساب دانشجویان ورودی مهر امسال است؟

خیر. این عدد مربوط به دانشجویان فعال در سال تحصیلی 1400-1399 هستند.

حکیم مهر: وضعیت اعضای هیات علمی دانشکده چگونه است؟

دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز ۴۵ نفر عضو هیات علمی شامل ۵ نفر استاد، ۲۵ نفر دانشیار، ۱۴ نفر استادیار و یک نفر مربی دارد.

حکیم مهر: با توجه به تراکم دانشکده‌های دامپزشکی در شمال غرب کشور از جمله دانشکده‌های آزاد و دولتی تبریز، ارومیه، شبستر و...، آیا به نظر شما این مساله روی کیفیت آموزش در این منطقه تاثیرگذار نیست؟

مسلما این یک اتفاق رضایت‌بخش نیست. ما متاسفانه در سال‌های اخیر رشد کمی غیرقابل کنترلی داشتیم و همانطور که خودتان هم اشاره کردید، خصوصاً در دانشگاه آزاد، تعداد دانشجوهای ورودی خیلی روی حساب و کتاب نبوده و بالاتر از نیاز جامعه بوده است. در دانشگاه تبریز که یک دانشگاه بزرگ و دومین دانشگاه ایران از نظر قدمت سال تاسیس در کشور است، تعداد ورودی دانشجویان دکترای دامپزشکی ما به طور میانگین ۳۰ نفر است و در طول سال فقط در مهر ماه دانشجو پذیرش میکنیم. این درحالی است که سایر دانشگاه‌ها علی‌الخصوص دانشگاه آزاد، هم برای مهر و هم برای بهمن دانشجو میگیرند و این مساله ضمانت شغلی فارغ‌التحصیلان و آینده شغلی آنها را زیر سؤال می‌برد.

اما در مورد تاثیر آن بر روی کیفیت آموزش دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز، خیر. چون دانشگاه تبریز هر سال تعداد مشخصی دانشجو می‌‌گیرد و روی آنها کار می‌کند. لذا آمار پذیرفتهشدگان دانشگاه‌های دیگر کیفیت تحصیلی ما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. ما به عنوان یک دانشگاه دولتی و مادر در شمال غرب کشور سعی می‌کنیم استانداردهای وزارت علوم را پیاده کنیم و اگر می‌توانیم کیفیت را بالاتر ببریم.

حکیم مهر: به طور کلی مهمترین مشکلات آموزش دامپزشکی در ایران از نظر شما چیست؟

یکی از مشکلات اساسی، عدم تصمیم‌گیری درست و مدون برای درازمدت است. ما متاسفانه در سطح کشور نتوانستیم مانند دانشگاه علوم پزشکی که روی تعداد ورودی‌های خود کنترل دارد، کنترل داشته باشیم. به عبارت دیگر نتوانستیم بر اساس نیاز کشور به دامپزشک در مناطق مختلف برنامه‌ریزی کنیم و پذیرش دانشجو بیشتر از نیاز جامعه بوده است. از طرف دیگر، واگذاری بخشی از آموزش عالی کشور به بخش خصوصی و غیرانتقاعی کردن آن باعث شده که بخش دولتی هم به نوعی متاثر از این تصمیم شود.

ما با پیشرفت صنعت و دامداری‌ها در سطح جهان نتوانستیم خود را با آنها وفق دهیم و همسان‌سازی کنیم که این هم یک آسیب است. هرچند در سال‌های اخیر وزارت علوم سعی کرده در سرفصل‌های دروس تجدید نظر کند و ساماندهی مناسبی در این زمینه صورت دهد. در مجموع تصمیمات در دهه‌های اخیر باعث رشد کمی دامپزشکی شده و این هم روی کیفیت ارائه خدمات آن تاثیر منفی گذاشته است.

حکیم مهر: چرا دامپزشکانی که از دانشگاهها فارغ‌التحصیل می‌شوند، کاربردی آموزش ندیدهاند و نمی‌توانند به خوبی در فیلد وارد کار شوند؟

بله، متاسفانه این مشکل وجود دارد. راهکار آن هم می‌تواند توجه به کیفیت آموزش عملی دانشجویان باشد. وقتی تعداد فارغ‌التحصیلان زیاد است ارائه خدمات ممکن است توسط فار‌غ‌التحصیلانی صورت می‌گیرد که در طول دوران تحصیل، نظارت کافی روی آموزش آنها نبوده است.

حکیم مهر: به نظر شما آیا الحاق آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت می‌تواند به نفع دامپزشکی باشد؟

این موضوع نیازمند بررسی‌های همه‌جانبه است اما در کل ادغام می‌تواند مفید باشد به شرط اینکه با برنامه بوده و جایگاه دامپزشکی در وزارت بهداشت مشخص شود. اگر اتفاق بیفتد روی کیفیت آموزش دامپزشکی مفید خواهد بود. خصوصاً اینکه بخش مهمی از فعالیتهای دامپزشکی در جهت تامین بهداشت عمومی جامعه و تامین غذای سالم با منشاء دامی است و می‌توان با هماهنگی بیشتر در وزارت بهداشت، در پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام گام‌های موثرتری برداشت.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
0
8
الانه که شاهد یک کل کل بی سر انجام بین دوستان ازاد و دولتی باشیم
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
4
4
این رتبه بندی مربوط به مجموعه دانشگاه تبریز بود نه مخصوصا دامپزشکی تبریز
تاسیس این دانشکده ساله۸۴و حالا حالا ها کار داره این دانشکده
با فاصله مکانی کمتر از این دانشکده دانشگاه آزاد تبریز هستش که تاسیس اون برای سال ۶۷عه
و بنظرم عملکردش قوی تراز سراسری تبریزه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
نه، در رتبه بندی کلی دانشگاه ها که قطعا دانشگاه کردستان رتبه اول کشور نداشته است. این رتبه بندی علوم دامپزشکی را از رتبه بندی تایمز استخراج کرده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
عملکرد صرفا بر اساس تعداد دانشجو یا میزان تجهیزات تعیین نمیشود. بلکه شاخص‌های زیادی از جمله تعداد و کیفیت کارهای پژوهشی توسط استادان و میزان استنادات و مرجعیت علمی و نسبت تعداد استاد به دانشجو و موارد مشابه را شامل میشود که از این نظر دانشگاه آزاد حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت
ناشناس
| Israel |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
در علم زمانی به عمق آن برسید همانند دانشگاه های فرانسه رتبه بندی معنا ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
0
21
دولتی هم زیاد میگیره.
رشته ای مثل دامپزشکی کیس محور است و باید تعداد پذیرش آن با بیماران بیمارستان آن دانشگاه، تناسب داشته باشد
واقعا یه مملکتی که بی آب و علف هست و صنعت دامداری نمیتونه از یک حد ثابتی بیشتر بشه و از آن طرف محدودیت های اجتماعی وسیعی که برای داشتن سگ وضع میشه، برای چی اندازه ی کل قاره ی اروپا دامپزشک میگیره.
ما نصف دانمارک دام داریم؟
یک پنجم هلند داریم؟
تعداد پت و یا کیفیت رسیدگی به مسائل پزشکی آن هم که خیلی پایین تر است شاید یک چهلم آن ها!
صنایع تبدیلی دامی چی؟ واکسن سازی و داروسازی چی؟ کل این صنایع ما اندازه ی سوییس کوچولو هست؟؟؟
با این تعداد فارغ التحصیل یاد یه ضرب المثل میافتم که میگه آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی!
حتی نمیتونم بگم شما برای خارجی ها دارید دامپزشک فارغ التحصیل میکنید، چون این رشته مثل پزشکی دارای آزمون های سنگین بالینی است که به قول خودشون، خیلی از بچه های فارغ التحصیل از همونجا هم اگر مجبور به شرکت در آن بودند، قبول نمیشدند.
شما در بهترین حالت دارید بساز بفروش، راننده اسنپ، دلال دارو و.. پرورش میدید و برای این کار جوانی یک نفر ازش میگیرید پول شهریه و زندگی اش بماند و در آخر یک دکتر افسرده و شکست خورده تولید میکنید.
دامپزشک دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
0
13
این جمله خیلی تامل برانگیزه :((دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز در سال ۱۳۶۶ به صورت آموزشکده دایر و با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی دامپزشکی شروع به کار کرد.)) دانشکده به صورت آموزشکده یعنی چه استاد گرامی. نکته دیگه این هست که با وجود دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه ، تاسیس دانشکده های دامپزشکی آزاد ارومیه، آزاد تبریز ،آزاد شبستر و سراسری تبریز یک اشتباه اساسی بود که تیشه به ریشه این رشته زد و با کمال تاسف باعث ایجادخیل عظیم فارغ التحصیلان بیکار با رتبه های 5 رقمی کنکور در شمال غرب شد و باعث بی اعتبار کردن این رشته شد.
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
0
6
خود دانشگاه ملی تبریز سال ها بعد از وجود آزاد ارومیه و تبریز ............. راه اندازی شد ....................................
یادم می آید دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد به تنهایی سه ورودی برمیداشت مهر، بهمن A و B حدود ۲۰۰ نفر! بعد از کم شدن مشتری هایش سریع پذیرش جنس زن را شروع کردن تا از ......... مدرک دکتری عقب نماند! نتیجه این مسابقه مدرک دهی بین آزاد و سراسری کلی دکتر افسرده بیکار ِسرشکسته است که عملا در استانهای آذربایجان غربی و شرقی به وفور یافت میشوند .
متخصص بالینی و کلینیسن دام بزرگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
0
12
................................
من زمانی شب و روز وقت سر خاراندن نداشتم از بس ویزیت داشتم امروزه هم من متخصص و هم دیگران از بس وقت مگس پراندن داریم دیگه مگسی هم گیر نمیاد بپرانیم! دلیلش نه زیاد شدن همکار بلکه کاهش وحشتناک و فاجعه‌بار جمعیت دامی کشور هست، اگر چه بی‌تدبیری در افزایش قارچ‌گونه‌ی به اصطلاح دانشکده‌های دامپزشکی را هم نباید نادیده گرفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
یه حرف درست و حسابی و از روی تجربه بالاخره گفته شد. افرین به شما همکار که حرف حق رو زدی . جمعیت دامی ما عملا رشد منفی خطرناکی داره
محمد
|
France
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
6
8
بنده خودم قبولی دامپزشکی دانشگاه تهران (شبانه) هستم واسه همین امسال ورودی 1400
ولیکن حتی پا به دانشکده دامپزشکی نگذاشتم و به ثبت نام حتی فکر هم نکردم.
توصیه من بعد تقریبا یک هفته تحقیق درباره این رشته به قبولی های امسال و سال های آینده اینه که : تنها فاکتوری که میتونید برای ورود به رشته دامپزشکی روش حساب کنید فقط و فقط علاقه هست.
وگرنه تو هیچ زمینه دیگه ای نمیشه روی این رشته سرمایه گذاری کرد
بنده که قیدشو زدم و میمونم پشت کنکور
امیدوارم شما هم تصمیم درستی برای آیندتون بگیرید .
پاسخ ها
ناشناس
| Israel |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
با علاقه اومدیم، کشتنش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
0
11
یه آدم عاقل بالغ پیدا بشه به این سوال جواب بده ممنون میشم؛
نقش سازمان دامپزشکی در این پذیرش به قول استاد بی حساب و کتاب چیست؟
مقامات سازمان و مدیران کل غیر از آمار واکسن ها چیز دیگری براشون اهمیت دارد؟
کشتار غیرمجاز دام الی ماشاءالله!
قاچاق دام در داخل و خارج کشور الی ماشاءالله!
انواع و اقسام گوشت حیوانات مختلف در رستورانها الی ماشاءالله!
دریغ از یک مثقال احساس مسئولیت ................ در نظارت!
دامپزشکی را به سازمان واکسن زدن به دام تبدیل کردند!
شما از کی انتظار دارید که بر جذب دانشجو نظر داشته باشه؟
از دامپزشکی؟!
این سازمان در برخی استانها به مدیران شهرستانیش روش آمارسازی یاد میده!
شما انتظار دارید این سیستم تسری را تحقق ببخشد؟
یا تبصره ۱۹ را؟
زهی خیال باطل
هر کس مخالفه عرض بنده است بگه کدام فعالیت که تکلیف دامپزشکی است در قالب آمار شفاف بیان میشه و قابل دفاع است غیر از واکسن زدن به دامهای بیچاره که اون هم هدفش آمار است بدون پایش پس از واکسن و ارزیابی های معمول
ناشناس
|
France
|
۰۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
0
9
دانشگاه آزاد به خاطر پول بچه ها و آیندشونو خراب کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
0
7
حالا دانشکده ها و پذیرش دانشجو بماند
ما یه نو کاردان دامپزشک نوپدید داریم به نام"بهداشتیار دامپزشک" !
محصول مرکز تحقیقات جهاد!
این دوستان هم دارند به دامپزشکی مرتب تزریق میشن
حتی من دیدم کارمندان نزدیک بازنشستگی فرزندانشون را میفرستند تو این مراکز برای بهداشتیار شدن حالا چون تمام خلل و فرج سازمان را هم میشناسند اون عزیز فارغ التحصیل و استخدامیده میشه!
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
عین حقیقت را فرمودید دوست عزیز
با وجود این همه کاردان و کارشناس دامپزشکی بهداشتیار دامپزشکی دیگر چه صیغه ای است در استخدام امسال کلی بهداشتیار دامپزشکی (بیشتر از بیست نفر) فقط در استان سیستان و بلوچستان به جای کاردان های دامپزشک استخدام شدن خیلی راحت چون بومی هم بودن بچه های خود جهاد هم بودن سریع جذب شدن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
1
7
دانشگاه آزاد فکر خودش رو کرد ،، دانشجو با رتبه ۴۰۰۰۰ به بالا هم که جایی قبول نمیشه راضی بیاد دکتری در رشته دامپزشکی ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
1
4
دامپزشکی کلا نابود کردن از بس پذیرش دانشجو داشتیم بازار کار خراب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
0
2
همه مشکلات بر همگان آشکار است، لیکن دریغ از اندکی تغییر!!!

تا بوده گلایه از افزایش پذیرش دانشجویان صحبت محافل دامپزشکی ست، اما اندکی تغییر مشاهده نمی شود.

تبلیغات ناروا و ناشایست در فضای مجازی و حتی حقیقی بوده و همچنان هست

چه کسی مسول است؟؟
اداره دامپزشکی؟
سازمان دامپزشکی؟؟
نظام دامپزشکی؟؟
شبکه دامپزشکی؟؟
صنف های مختلف؟ مثال انجمن دام کوچک؟
ریس های دانشکده های دامپزشکی؟؟
وزرا؟؟


حکیم مهر لطفا اعلام بفرمایید برای هر مشکل دامپزشکی چه ارگانی باید دست به کار شود؟؟؟
نظر شما
ادامه