کد خبر: ۶۶۵۵۵
تعداد نظرات: ۴۲ نظر
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر خالد خداویردی» افزود: در بعضی مناطق کشور مثل میناب استان هرمزگان یا مهران استان ایلام، بیشتر از یک درمانگاه جوابگو نیست، آیا آنجا نباید دیگر مجوز داروخانه بدهیم؟

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «ما در بحث دستورالعمل‌ها مخصوصا در حوزه مراکز درمانی و داروخانه‌های دامپزشکی با استناد به ماده ۲ قانون افزایش بهره‌وری، بازنگری‌هایی انجام دادیم که نیاز بود»؛ این را معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی کشور به حکیم مهر می‌گوید.

«دکتر خالد خداویردی» معتقد است که پیش از این و قبل از بازنگری‌ها، در بحث اشتغال کمی انحصار و محدودیت ایجاد شده بود: «مثلا گفته بودند به ازای هر ۵ درمانگاه، مجوز یک داروخانه داده شود، در حالی که در بعضی مناطق کشور مثل میناب استان هرمزگان یا مهران استان ایلام، بیشتر از یک درمانگاه جوابگو نیست، آیا آنجا نباید دیگر مجوز داروخانه بدهیم؟ وقتی می‌گوییم به ازای هر ۵ درمانگاه یک داروخانه، یعنی در این شهرستان‌ها نمی‌توانیم داروخانه داشته باشیم و این یک سیاست اشتباه بود.»

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه معاونت تشخیص و درمان دامپزشکی چه مواردی بوده است؟

در حوزه معاونت تشخیص و مدیریت درمان اقدامات قابل توجهی انجام شده که از جمله بحث تدوین و بازنگری دستورالعمل‌هاست. ما اگر بخواهیم مسیر را برای انجام وظیفه و ارائه خدمات شفاف کنیم، باید شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل های روش‌های انجام کار را تدوین و مشخص کنیم که در این ارتباط ۱۳ دستورالعمل جدید تدوین و ۷ دستورالعمل بازنگری شدند. یعنی جمعا ۲۰ دستورالعمل برای اجراء به استان ها ابلاغ شدند. از اقدامات دیگر در حوزه تشخیص، بحث تولید آنتی‌ژن تشخیص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان برای اولین‌بار توسط مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور است.

موضوع دیگری که اخیرا اتفاق افتاد، بحث حمایت از تولید داخل بود که البته در این زمینه با مخالفت‌هایی مواجه شدیم. در حوزه تولیدات داخل و فراورده‌های دارویی، تعداد ۱۹۰ شرکت تولید کننده دارو، واکسن و مکمل های دارویی داریم که از این تعداد، ۴۴ شرکت تولید کننده دارو، ۷ شرکت تولیدکننده واکسن و مابقی تولیدکننده مکمل‌های دارویی هستند. ما در این مسیر و در راستای سیاست‌های دولت و قوانین مصوب در جهت حمایت از تولید داخل، تعداد ۵ قلم آنتی‌بیوتیک و ۳۲ قلم مولتی ویتامین را که تولید داخل آنها به حد نیاز رسیده بود و بعضی از این اقلام به کشورهای دیگر هم صادرات می‌شوند، با بررسی های همه جانبه ثبت سفارش و واردات این اقلام را متوقف کردیم. به عنوان مثال در برخی از این محصولات، ۱۷ تولیدکننده و حداقل تولیدکننده داخل ۸ تولیدکننده داریم. لذا در بررسی‌های کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که ثبت سفارش و واردات آنها متوقف شوند.

در بحث‌های تشخیصی نیز ما الان به این مرحله رسیدیم که مدت تشخیص بیماری آنفلوانزا را از زمان بروز بیماری تا معدوم‌سازی که پیش از این ۲ هفته زمان می‌برد، به ۷۲ ساعت رساندیم. درواقع در مورد آنفلوانزا در ۱۷ استان، در مورد بیماری مشمشه در ۵ استان و در مورد بیماری هاری در ۴ استان این قابلیت تشخیص را ایجاد کردیم. اینها اقداماتی در جهت تسریع و تسهیل در تشخیص بیماری‌ها می باشد. از اقدامات دیگر ارزیابی کارائی واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان H5 برای اولین بار در کشور و ارزیابی کارایی کیت های تشخیصی آزمایشگاه‌های متقاضی ثبت برای واردات و از دیگر اقدامات بازنگری و یکسان سازی روش‌های اجرایی انجام آزمون ها(sop) است.

حکیم مهر:‌ به گفته برخی افراد، شیوه‌نامه‌های ابلاغی سازمان دامپزشکی درباره تاسیس کلینیک، درمانگاه‌ و داروخانه‌های دامپزشکی ازسوی سازمان بازرسی کل کشور ابطال شده است، آیا این خبر واقعیت دارد؟

خیر، این خبر صحت ندارد. ما در بحث دستورالعمل‌ها مخصوصا در حوزه مراکز درمانی و داروخانه‌ها با استناد به ماده ۲ قانون افزایش بهره‌وری، بازنگری‌هایی انجام دادیم که نیاز بود. البته این بازنگری‌ها قبل از مسئولیت بنده شروع شده بود که نشانگر این مهم است که نیاز به بازنگری بوده است. ما این بازنگری را طی یک برنامه منسجم و فشرده در قالب یک کمیته کارشناسی انجام دادیم.

حکیم مهر: بازنگری‌های مدنظر شما چه بود؟

در بخش امتیاز بندی‌ها اصلاحاتی انجام شد که توسعه متوازن خدمات دامپزشکی یکی از آنها بود. همچنین در بخش های دیگر مثلا در دستورالعمل قبلی قید شده بود به ازای هر ۵ درمانگاه، مجوز یک داروخانه داده شود. در حالی که در بعضی مناطق کشور مثل میناب استان هرمزگان یا مهران استان ایلام، امکان ایجاد مراکز درمانی به این تعداد نیست. به دلیل نداشتن متقاضی غالبا در حد یک درمانگاه امکان پذیر است. آیا در آن منطقه نباید مجوز داروخانه بدهیم؟ وقتی می‌گوییم به ازای هر ۵ درمانگاه یک داروخانه، یعنی در این شهرستان‌ها نمی‌توانیم داروخانه داشته باشیم و این یک سیاست اشتباه بود. در بحث مجوزها هم بر اساس قانون افزایش بهره‌وری صرفا صدور مجوز تاسیس به عهده سازمان نظام دامپزشکی است. ما پروانه فعالیت را تعریف کردیم که بیشتر در مباحث نظارتی و حاکمیتی بود و شرایط را هم طوری آوردیم که در کوتاه‌ترین زمان یعنی حداکثر ۷ روز عملیاتی شود.

حکیم مهر: پس شیوه‌نامه ابطال نشده است؟

خیر. در خصوص اینکه ابطال شود، هیچ چیزی به ما ابلاغ نشده است.

حکیم مهر: جدیدترین آمار تعداد کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها و داروخانه‌های دامپزشکی کشور چیست؟

در این لحظه آمار تفکیکی در اختیار ندارم اما کل مراکز درمانی ما اعم از درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز مایه‌کوبی و بیمارستان‌ها در سطح کشور ۶۷۰۰ واحد است.

حکیم مهر:‌ در راستای نظارت بر جلوگیری از تخلفات در زمینه تولید و عرضه دارو چه کارهایی کردید؟

ما در راستای قطع واردات بعضی از اقلام که تولید داخل آن به حد نیاز است، موضوع پروژه PMS یا کنترل و مراقبت پس از فروش دارو و مواد بیولوژیک را با هدف کنترل و مراقبت از کیفیت واردات و تولید داخل شروع کردیم که هدف از اجرای این برنامه، در راستای حمایت از تولید داخل است که ما واردات بعضی از اقلام را منع کردیم تا در مورد این اقلام در تولید داخل کنترل و نظارت بیشتری داشته باشیم که سوء‌استفاده‌های احتمالی نشود. نکته‌ای که لازم است بنده به آن اشاره کنم، در مورد عدم ثبت سفارش بعض اقلام دارویی به این معنا نیست که واردکنندگان در بخش واردات با مشکل خیلی حادی مواجه شدند بلکه آنها می‌توانند به جای بعضی از اقلام که سال هاست واردات آنها انجام می‌شود و ما در داخل تولید داریم، داروهای نسل جدید و یا داروهای گیاهی را وارد کنند.

حکیم مهر:‌ برای فعالین صنفی در این حوزه چه خبر جدیدی دارید؟

همان بحث PMS که اشاره کردم. ما به صورت عمومی این برنامه را اجرا می‌کنیم و مخصوصا اولویت اول ما درمورد اقلامی است که واردات آن را قطع کردیم. به استان‌ها ابلاغ کردیم و شروع به نمونه‌برداری از اقلامی کردیم که واردات آن را قطع کرده و تولید داخل آنها داریم تا مطمئن شویم که محصول با کیفیت به دست ذی‌نفعان می‌رسد. این از اقدامات جدید است که البته کار وسیع و  بسیار با اهمیتی است، هم از نظر امکاناتی که نیاز دارد وهم از نظر زمان.

حکیم مهر: آقای دکتر، شما در راستای حمایت از حدود ۵۰ تولیدکننده داروهای دامپزشکی داخلی، واردات محصولات مشابه را ممنوع اعلام نموده‌اید، اما با وجود ۲۱۰۰ داروخانه دامپزشکی فعال در سراسر کشور که همکاران دامپزشک در آن مشغول به فعالیت هستند، مخالف ایجاد انحصار برای صدور پروانه داروخانه برای دامپزشکان می‌شوید. این شائبه ایجاد شده که چون دامپزشکان قدرت و بنیه مالی کمتری دارند، سازمان دامپزشکی افراد توانمند بازار را به دامپزشکان ترجیح داده است. نظر شما چیست؟ آیا خون این افراد توانمند از دامپزشکان رنگین‌تر است که سازمان دامپزشکی به دنبال حمایت از آنهاست اما نگران ۲۱۰۰ همکار دامپزشک شاغل در داروخانه‌ها نیست؟

این دو موضوع که جنابعالی مطرح کردید، از نظر تصمیم‌گیری سازمانی ارتباطی با هم ندارند که بخواهیم بگوییم در مورد یکی انحصار ایجاد کردیم و در مورد موضوع دیگر تبعیض قائل شدیم. اصلا نیت و هدف این نبوده است. در دستورالعمل قبلی در مورد داروخانه‌ها قید شده بود که به ازای هر ۵ درمانگاه، یک داروخانه احداث شود که این اشتباه بود. ما بر اساس تعریف قبلی، نمی‌توانستیم در برخی شهرستان‌ها داروخانه تاسیس کنیم، اما در دستورالعمل جدید، در واقع ضابطه را اصلاح و تغییر دادیم و بر اساس امتیازبندی تعریف کردیم. در حال حاضر هر همکار دامپزشکی که امتیاز لازم را بیاورد، می‌تواند در هر منطقه‌ای بر اساس امتیازی که آورده است، مجوز تاسیس داروخانه دریافت کند. ضابطه تعریف شده در دستورالعمل قبلی بر اساس تعداد و نسبت بود که ما این قاعده را یعنی تعداد و نسبت را حذف کردیم و به صورت امتیازبندی تعریف کردیم.

در بحث منع واردات داروهای مشابه تولید داخل، شما مستحضر هستید که این مهم، هم مورد تاکید مسئولین محترم کشور است و هم قوانین متعددی در این حوزه مصوب شده است؛ از جمله قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالاهای ایرانی، قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و سیاست کلی اقتصاد مقاومتی و... موازین و ضوابطی هستند که نشان از تاکید بر حمایت از تولید داخل دارند و نیت و هدف ما هم حمایت از تولید داخل و ملی بوده که بتوانیم در بخش داروسازی خودکفایی، رونق بازار، پویایی تولید و توسعه پایدار به وجود بیاوریم.

ما در کل ۳۱۷ محصول  داریم و ما فقط ۵ قلم آنتی بیوتیک و ۳۲ مولتی ویتامین را برای عدم ثبت سفارش مشخص کردیم و بیش از ۶ ماه کار کارشناسی در این مورد انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که واردات این اقلام را متوقف کنیم؛ چون  تصمیمی که ما گرفتیم برای حدود ۵۰ شرکت نبوده، بلکه ۱۹۰ شرکت تولیدکننده در زمینه دارو، واکسن و مکمل‌ها داریم و اقلام مشخص شده نیز اقلامی هست که بر اساس کار کارشناسی به آن رسیدیم که جلوی واردات آن را بگیریم. این کار با هدف حمایت از تولید بوده و نه انحصار برای قشری خاص. نیت و تصمیم سازمان بر این اساس نبوده است. بالاخره ما در سازمان باید به این سمت حرکت می‌کردیم و از نظر بنده خیلی هم در این موضوع تاخیر صورت گرفته است. وقتی می‌گوییم باید از تولید داخل حمایت کنیم، نباید در لفظ و شعار باشد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

توضیح حکیم مهر: این گفت‌وگو در روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۴ مهرماه) انجام شده است.

 

انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
5
6
بله در اکثرا شهرها عملاً داروخانه ها دارن کار میکنن درمانگاهها بیکارن که بخواهیم ۵ درمانگاه به ازای هر داروخانه بدیم که در اینصورت نباید داروخانه با دامدار رابطه مستقیمی داشته باشه
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
تو خراسان رضوی دیگه مجوز نمیدن واقعا چرا؟؟
ناشناس
|
France
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
1
5
ظاهرا دستورالعمل تبصره ۲ ماده ۲ را درست مطالعه نکرده اند. در هر پهنه تاسیس دو مرکز ) از جمله دارو خانه) بلامانع ذکر شده بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
2
7
مسئول محترم کسی نگفت جایی که نیاز هست داروخانه ندین، ولی جاهایی که داروخانه از کلینیک بالا زده اونجا باید نسبت رعایت بشه.. حالا تو کل ایران چندتا شهر داروخانه نداره مگه چندتاس.. حالا اونایی که اضافه ام داره ببینین چه تعداده.. واقع بین باشی خواهشا
رضا جمال ابادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
7
8
اصلا وجود داروخانه دامپزشکی خودش بزرگترین اشتباه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
باشه جمال
میگم جمعش کنن
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
آفرین حرف درست را زدی. داروخانه یعنی دلالی دارو و داروخانه‌دار هیچ عملی جز دلالی انجام نمی دهد. به نظر من باید مجوز دارو به خود کلنیک و بیمارستان داده بشه که دامپزشک که ۶ سال عمرش را صرف این رشته کرده ‌مجبور‌ باشه کار کنه نه اینکه ........ دارو وارد کنه و دلالی کنه به داروخانه بده و داروخانه هم دلالی کنه به مردم بده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
اقای امریکایی
به دعای گربه سیاه بارون نمیاد
شما انگار خیلی سوختی
........ داشته باش تو کار خودت موفق باش و به امدازه گلیمت پاتو دراز کن
ناشناس
|
Italy
|
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
1
7
..................
الان‌میناب ۳ تا درمانگاه
دو تا داروخانه داره
چند ده نفر هم به درمان عیرمجاز مشغولند
تعداد کیسها نسبت به ۵ سال پیش یک پنجم شده
..............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
2
13
اخه یه چیزی بگین که بگنجه
چجوری ممکنه یه منطقه با یه درمانگاه کارش راه بیفته
بعد چنتا داروخونه نیاز داشته باشه
وقتی تناسب وجود نداره، تجویز دارو بدون نسخه توسط داروخونه اتفاق میفته
هر عقل سالمی میگه باید تناسب وجود داشته باشه
اگه به داروی زیاد نیازه پس تعداد درمانگاهها هم باید به همان نسبت برای تعداد نسخه بالاتر نیاز باشه
.......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
1
4
ضمن سلام به مدیران محترم حکیم مهر و معاونت محترم تشخیص و درمان جناب آقای دکتر خداویردی
بجاست که تاکید بکنم در خصوص (پنج درمانگاه و یک داروخانه)مدنظر معاونت محترم سازمان دامپزشکی به هیچ عنوان به استناد ماده ۲ قانون افزایش بهره وری نبوده و وبا آن مطابقت ندارد .
برای اینکه بندج ماده ۲ قانون افزایش بهره وری صراحتا اعلام داشته که سازمان نظام دامپزشکی موظف است حسب مورد و متناسب با استعدادها و شرایط بخش کشاورزی و منابع طبیعی و سیاستهاوضوابط حاکمیتی مجوز مراکز موضوع ماده ۲ را صادر و نظارت نماید.
متن کلی بندج قانون افزایش بهره وری:
سازمانهاي نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي و نظام دامپزشكي جمهوري اسلامي ايران
موظفند حسب مورد و متناسب با استعدادها و شرايط بخش کشاورزي و منابع طبيعي هر منطقه و در قالب سياستها و ضوابط حاکميتي اعلامي از سوي وزارت جهاد کشاورزي و سازمانهاي حاکميتي تابعة آن، مجوز تأسيس درمانگاهها )کلينيكها(، مجتمعهاي درماني )پلي کلينيكها(، آزمايشگاهها، داروخانه ها، بيمارستانهاي دامي، مراکز تلقيح مصنوعي و مايه کوبي و شرکتهاي مهندسي و خدمات مشاوره فني ـ اجرائي ـ مديريتي ـ
مالي و بيمه ـ اقتصادي ـ بازرگاني و کشاورزي را صادر و نظارت نمايند
بنابراین با استناد به بندج ،نظام دامپزشکی استان هرمزگان میتواند نسبت به استعداد شهرستان میناب برای حداقل یک درمانگاه ،مجوز یک داروخانه صادر نماید(رعایت حداقل ها).
اما قابل قبول نیست که در یک شهرستان دارای پنجاه درمانگاه ،
پنجاه مجوز داروخانه صادر گردد.
به تعبیری شرایط خاص شهرستانی مثل میناب(طبق فرمایش معاونت محترم سازمان) نمیتواند با شهرستانی دیگر مبنا قرار گرفته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Italy |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
الان از نظر شما میناب به چند داروخانه و چند درمانگاه نیاز داره؟
مینابی که جمعیت دامیش به شدت کاهش پیدا کرده
مینابی که با مشکل خشکسالی و فرونشست شدید زمین و کم‌آبی شدید منطقه و خشک شدن و نابودی پوشش گیاهی مواجه شده
دكتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
تناسب مذكور در قانون، در قالب ويرايش اخير سياستها و ضوابط اعلامي سازمان دامپزشكي كشور لحاظ گرديده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
2
شبکه دامپزشکی شهرستان ............. بجای مسوولین فنی مجوز صادر میکن وپشت کارفرما هست ومسوولین فنی با یکونیم میلیون تومن ماهی قرارداد میبندن ولی اونم نمیده کارفرما وباز شبکه مجوزشو صادر میکنه بدون اینکه اجباری کنه که کارفرما پروانه بگیره ففقط میگن اسم مسوول فنی باشه خودشبکه مجوز صادر میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
1
2
سیاست عدم صدور پروانه مراکز مایه کوبی وابسته جدید و بلامانع بودن ادامه فعالیت مراکز مایه کوبی وابسته موجود در شیوه نامه جدید نیز شائبه ایجاد .... انحصار را دامن زده است!
دامپزشک دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
1
6
چرا کل دنیا تجویز و ارائه ی دارو با کلینیسین است و داروخانه دامپزشکی نداریم؟ ( دفتر فروش دارو داریم حتی ممکن است نامش داروخانه باشد ولی به مفهوم محل فروش دارو به کلینیسین هاست و محل تجمیع محصولات شرکت های مختلف دارویی و عرضه به کلینیسین ها جهت تامین این افراد).
چرا در ایران داروخانه ی دامپزشکی، مشابه داروخانه انسانی بزنیم که با مصرف کننده مستقیما در تماس باشد و مثل سیستم انسانی بگیم حالا دارو را با نسخه بدهید!؟ این چه اشتباهی است که شده و چرا سازمان دامپزشکی اساسا یک دیوار کج را باید ادامه دهد؟
مگر متوجه نمیشوید در سیستم انسانی علاوه بر آن همه سخت گیری بیشتر نسبت به ارایه ی نسخه، که شما قادر به انجامش نیستید، اگر یک داروخانه خطا کند و به یک مشتری یک دارو را بدون نسخه بدهد، نهایتا یک نفر با استفاده ی نابجا آسیب میبیند ولی در سیستم داروخانه دامپزشکی وقتی به یک دامدار یا مرغدار یک وانت دارو میفروشید، برای صدها بلکه هزاران انسان بحث مقاومت میکروبی، باقی مانده ی دارویی، سرطان زایی و .. را مرتکب شده اید.
میدانید چرا سازمان دامپزشکی اولویت اولش رضایت دامداران است و نه سلامت عموم؟ چون وزارت جهاد همچین توقعی دارد.
روزی که دامپزشکی زیر مجموعه بخش سلامت کشور باشد و نه بخش پرورش دام!، آن روز حق به حقدار رسیده و جامعه ی سالم تری خواهیم داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
حالا اینهمه‌گفتی که بگی داروخونه ها باید جمع بشن؟
الان‌کلینیسین ها خطاهای فاحش تو بحث مقاومت دارویی ندارن نه؟
بابا یکم انصاف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
چرا باید جمع نشه، یک چیز من در آوردی که فقط در ایران پیدا میشه، و علت خیلی از بدبختی های مردم همین است.
شما بگو چرا تو ایران این سیستم عجیب قریب وجود داره و ملاک سایر کشورهای دنیا نیست؟ و بعد وقتی میگیم دامپزشکی در این ساختار جوابگو نیست، جوابشان این است که در بیشتر کشورها جزو وزارت کشاورزی است!
اونجا وزارت کشاورزی ایشان متولی سلامت هم هست و بسیار هم برایشان اولویت دارد. و این دلیلی است که میگوییم ساختار دامپزشکی در ایران باید جزو وزارت بهداشت باشد. چون کل حاکمیت، متولی سلامت را، در همه ی ابعاد، وزارت بهداشت می داند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
عزیز دلم‌که گفتی چرا نباید جمع بشه
منم موافقم جمع بشه
ولی بشرطی که خود سازمان دامپزشکی هم جمع بشه چون تو کشورای مدرن چیزی تحت عنوان سازمان دامپزشکی وجود نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
اول از همه خود سازمان دامپزشکی رو جمع کنید.
بعد هم مراکز مایه کوبی مستقل رو
بعد تازه نوبت میرسه به تجمیع
در تجمیع فقط داروخونه جمع نمیشه
مطب هم‌جمع میشه
ساختار بشکل دیگه ای در میاد که استاندارده
پس انقد نگید داروخونه جمع بشه و دارو داده بشه به مطب.
بچرا نمیگید مطب و مایه کوبی جمع بشه و امتیاز مطب و مایه کوبی رو بدن به مطب؟
شماها دنبال استاندارد شعلی دنیا نیستید ..........الان از هر ۱۰۰ تا کلینیسین دامپزشک ایران اگه امتحان‌بگیرن ۵ تاشونم شاید قبول نشن. اکثرا ......... و پر از خطا.
حالا تو این اوضاع یه عده قلیل کلینیک فرصت طلب هستن که مدام بر طبل جمع شدن داروخونه میزنن
درصورتیکه بالای ۹۵ درصد کلینیسینها خودشون دادن دارو میدن . با پوشش کیف درمانی
.........
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
خوب تو داروخانه چی هستی و باید هم با جمع شدن آن مخالف باشی. ولی منافع ملی و سلامت عمومی به هر چیزی ارجح است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
اقایی که گفتی داروخونه چی
اول مودب باش
دوم‌تو نه ،شما
سوم داروخونه چی نه. داروخونه دار
چهارم ما با جمع شدن داروخونه مخالف نیستیم. با جمعدشدن داروخونه و مطب و مایه کوبی بطور همزمان‌موافقیم و ایجاد یک ساختار جدید که همه اینها رو با هم داشته باشه
.......................
ششم ما بفکر منافع ملی هستیم. بفکر بهداشتم‌هستیم . چون تو حوزه درمان داریم‌کار میکنیم. تکرار کن با خودت که عادت کنی: کار
هفتم ولی این شمایی که یا توان و .......شو نداری پول دربیاری و چشم دوختی به دارو. ........................
ناشناس
|
Japan
|
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
8
................. جایی که ظرفیت یک کلینیک داره آیا ظرفیت بیش از یک داروخونه هم داره!؟
کاش جواب بدن تعداد داروخونه بیشتر از کلینیک باشه منطقیه!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
4
همون استان ایلام خود جناب دکتر، کلی مجوز داروخونه جدید داده که از تعداد درمانگاه ها زده بالا!!!
اگه جایی ظرفیت درمانگاهِ بیشتر رو نداره چجور ظرفیت داروخونه بیشتر رو داره؟ ................... بجای صدور مجوز فله ای ، جلوی مداخله گران درمانی رو بگیرید که هیچ مدرک و مجوزی ندارند و خودتون هم میدونید چه کسانی هستند ............. هر استان و هر اداره‌ای بری اسامی دقیق مداخله گران درمان بدون مجوز رو دارن و کاملا واقفند ولی هیچ واکنشی ندارند. تراکتور شده داروخونه سیار. معلومه با این وضع مهران و میناب مثال جناب دکتر ظرفیت ندارن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
3
................... منطق میگه اگر یک درمانگاه دادید یک داروخانه هم نیاز داره . میشه اونها رو تحمیع کرد . ولی درهمون استانی که می فرمایید در یک منطقه که تا شعاع ۴۰ کیلومتریش درمانگاهی نیست به همکاری بدون امتیاز داروخانه دادند . این معنیش فروش کیلویی آنتی ببوتیکه. یا در منطقه ای یه یک نفر داروخانه دادند ومجوز درمان ، مایه کوبی ، مسول فنی رو هم دادن . قانون ودستورالعمل هرچقد بد ، بهتر از بی قانونی و اعمال سلیقه است . شما سلیقه وتبعیض رو بذارین کنار ، همه چی درست میشه و همه راضی هستند . نه اینکه شما برای ۴ حلقه لاستیک دنبال یه ماشین بگردی . اول پروانه مطب بدین بعد داروخانه . هرچند بنده مخالف قاطع داروخانه دامپزشکی هستم . حیفه یک دامپزشک با ۶ سال تحصیل بشینه دارو بفروشه . این یعنی هرز رفتن نیروهای متخصص . مجوز های داروخانه رو لغو کنید و به دامپزسکان موجود مجوز توام درمان با فروش دارو بدید . یا اینکه مجوز رو به دونفر بدید که بصورت مجتمع کنارهم کارکنند . درمان کنند ، واکسن بزنند و دارو بفروشن
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
4
ایا باید وجود مشکل مثلا در دو شهرستان که اشاره شده رو به کل کشور ارتباط داد و برای همه شهرستان ها طوری استنباط شود که مشکل هست و میبایستی مشکل حل شود، ایا در شهرستانی که پنج داروخانه و دو درمانگاه دارد باز هم مجوز داروخانه باید داد ،بهتر بود دقیق تر این مسئله بررسی میشد و ویرایش ان صورت میگرفت و بر اساس استعداد هر شهرستان مجوز صورت گیرد نه اینکه کلی صورت گیرد ایا از قبل امار همه شهرستانها به تفکیک داروخانه و درمانگاه بررسی شده و سپس دستورالعمل ویرایش گردد یا تنها همان دو شهرستان میناب و دهلران بررسی شده؟!
ناشناس
|
Romania
|
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
7
اون شهری که بیشتر از یک درمانگاه ظرفیت نداره، چطوری بیشتر از یک داروخانه ظرفیت پیدا میکنه؟ ...................
احمد احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
2
با سلام حمایت از تولید داخل وقتی معنای واقعی پیدا میکند که نظارت دقیق و صحیح بر تولیدات وجود داشته باشد و استانداردهای جهانی رعایت گردد نه در ایران که تولید کننده آب مقطر در واکسن می‌ریزه و یا در ترکیبات انواع و اقسام ویتامین ها رو ذکر می‌کنه ولی در آزمایشات معلوم میشه فاقد مواد موثره هست اون دوست عزیز در بالا درست فرمود رانت برای سرمایه داران ایجاد شده برای کارخانه داران بزرگ که بدون نظارت کافی دامپزشکی بدترین داروها و مکمل ها را می‌سازند و حمایت هم می شوند شما باید بازار رقابت داخلی و خارجی رو آزاد بگذارید چرا دامدار حاضره ۵۰۰ هزار تومان پول داروی خارجی بده ولی حاضر نیست 5۰ هزارتومان پول همون دارو ولی ایرانی رو بده معلومه چون بی تاثیره و جواب پس داده ...................
عدالت بی نام
|
Switzerland
|
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
6
با سلام متاسفانه مملکت ما شده سیاست آزمون و خطا ولی جناب آقای دکتر خدایوردی اگر تو بخش خصوصی هم فعالیت داشت همین نظر رو داشت. .......... مسئولین ما خودشان را در جای طرف مقابل نمی‌بینند کماکان که در ادارات کل کسانی که بازنشسته شدند کاملا نظرشون با اونوقت که داخل اداره بودن متفاوت شد.این درست نیست مسئولین باید همه جانبه تمام جوانب را در نظر بگیرن نه اینکه از روی هیجان و فشارها ....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
5
کاری نداره حساب کتاب
به ازای فلان تعداد جمعیت دامی یک داروخانه و یک درمانگاه
تومام
ناشناس
|
Denmark
|
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
2
6
واقعا جای تاسف دارد داروخانه های باسابقه بیست سی سال را ورشکست وبه تعطیلی میکشانید با توجیهات نا معقول وغیر اصولی ......................
تنه هایی با بیست سی سال سابقه را به ورشکستگی و تعطیلی میکشانیم
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
4
چند سال پیش میناب مسئول فنی سردخانه ماهی بودم، اونجا یه داروخانه و یه درمانگاه از سرشم زیاده، آدم تو اون گرما و بیابون نمیتونه زنده بمونه چه برسه به دام، مناطق جنوب بیشتر ماهی و میگو هست ، دام کجا بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
3
درسته
خیلی وضعیتش خراب ترم شده اینجور که دوستان میگن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
1
1
همه مشکلات ایجاد شده فقط .............. برای کمک به فروش بیشتر داروهاست ....
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
0
5
پروانه داروخانه و درمانگاه باید در هم ادغام شود و محدودیت ها برداشته شود و صرفا امتیاز بندی عادلانه مورد توجه قرار گیرد از ورودی دانشگاه هم جلوگیری شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
بخدا قسم باید جلوی ورودی بیش از حد رو گرفت
بخصوص دانشگاه ازاد
برای ورودی های جدید هم باید ازمون نظام بدارن
مث ازمون وکالت و نظام مهندسی
تا بازار کار کنترل عادلانه بشه
امریکا سالی ۵۰۰ تا دامپزشک جدید داره
آدربایجان شرقی ما هم سالی ۵۰۰ تا به تنهایی
واقعا احمقانه ست
ناشناس
|
France
|
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
1
2
در هیچ جای جهان داروخانه دامپزشکی وجود ندارد . اصولا مصرف ا تی سی داروها بدون هیچ نظارتی برای موجوداتی که به مصرف انسانی میرسند ، یک شوخی ........ هست که سازمان دامپزشکی سالهاست خودش را به نشنیدن زده .
جلوگیری از واردات داروهای با کیفیت خارجی ، در اصل ................... است . کدام طفل معتقد است که مثلا انرو ایرانی که در اصل هندی یا چینی هست ، از انرو اروپایی با کیفیت تر هست ؟!!
................... چرا منویات رهبری را آنجا که .................. مو به مو اجرا میکنید ، اما آنجا که میفرمایند جنس با کیفیت ایرانی ، همه سکوت میکنید و میگذارید تا فلان شرکت در استان ............ آب معدنی بطری کند و به خلق الله بیندازد .
این مفهوم حمایت از تولید داخل شد ؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
3
1
با صدور تسهیل مجوز کسب و کار ، باید مجوز داروخانه به راحتی داده شود ، محدودیت در ظرفیت وجود ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
0
3
جناب دکتر اگر نسبت کلینیک به داروخانه اشتباه است پس تحویل دارو با نسخه هم اشتباه است .کاش مسئولان قبل از تصمیم گیری به تبعات آین تصمیم هم کمی فکر کنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
0
0
متاسفانه ............... فقط به فکر ایجاد انحصار برای صنعت دارویی هستند و دامپزشکان مهم نیستند
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
0
0
کاش جلوی دستگاههای دولتی را می گرفتند تا در انتهای دولت و پیش از رفتن بخشنامه های مفسده انگیز و منفعت طلبانه ننویسند
......................................
دامپزشک خسته
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
0
1
کلینیسینی کە املای دارو را بلد نیست ،توپوگرافی طحال را نمیداند ،فرق واکسن B1 و ویتامین B1 را نمیداند ،مسئول محترمی که بیشتر از بیست سال است هنوز یک راس دام زنده را از فاصله دو متری ندیده،هر حرفی بگوید نباید به دل گرفت .سعه صدر داشته باشیم .
نظر شما
ادامه