کد خبر: ۶۶۵۶۸

حکیم مهر: مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه ماهی کیلکا به علت هجوم شانه دار به زنجیره غذایی و لارو این گونه با کاهش شدید صید مواجه شده است، افزود: همچنین این ماهی به علت اینکه از غذاهای اصلی فک خزری می باشد، تامین غذای آنها را نیز کاهش داده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، در میان موجودات زنده دریای خزر فک خزری تنها پستاندار و یکی از آشناترین موجودات دریای خزر است که بر طبق اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت جزو گونه های در معرض خطر محسوب می شود.

تغذیه فک‌های خزری از ماهی کیلکا و گاها سخت‌پوستان تامین می‌شود. فک‌های خزری برای شکار تا عمق ۵۰ متری آب پایین می‌روند و بعد از یک دقیقه جهت تنفس روی آب می‌آیند؛ البته به طور کلی فک‌ها در صورت نیاز می‌توانند مدت زمان بیشتری را در بخش‌های عمیق‌تر آب‌ها بمانند.

فک‌ها جانورانی هستند که نقش پررنگی در اکوسیستم بر دوش دارند، حتی مدفوع این حیوان نیز به عنوان غذای سایر گونه‌های آبزی استفاده می‌شود لذا محافظت از فک‌های خزری مختص به یک کشور نیست و جهت بهبود شرایط این گونه، نیاز است تمامی کشورهای حوزه دریای خزر به فکر باشند.

«عظیم مدبری» در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به نقش شیلات در تامین غذای گونه های در حال انقراض دریای خزر همچون فک خزری، اظهار کرد: فک خزری تنها پستاندار دریای خزر بوده که اغلب غذای این گونه آبزی ماهی کیلکا می باشد.

وی با بیان اینکه ماهی کیلکا به علت هجوم شانه دار به زنجیره غذایی و لارو این گونه با کاهش شدید صید مواجه شده است، افزود: همچنین این ماهی به علت اینکه از غذاهای اصلی فک خزری می باشد، تامین غذای آنها را نیز کاهش داده است.

مدیرکل شیلات گیلان، با بیان اینکه صید بی رویه کیلکا به ویژه در مناطق شمالی دریای خزر نسل آنها را با مشکل مواجه ساخته است، تصریح کرد: شیلات در برخورد با مهاجم شانه دار با مطالعات و تحقیقات انجام شده گونه شانه دارخوار را تولید کرده و منجر به تعدیل تولید و تکثیر شانه دار شده و لذا از این طریق کمکی به حیات و بقا و تامین غذای فک کردیم.

مدبری، در پاسخ به این سوال که «دریای خزر با چه آلودگی هایی مواجه بوده و این آلودگی ها چقدر اکوسیستم شیلاتی را تهدید می کند؟»، گفت: از مهمترین آلودگی هایی که اکوسیستم دریای خزر را تهدید می کند شامل آلودگی های صنعتی، انسانی، نفتی و صید بی رویه است.

وی ادامه داد: آلودگی های ناشی از سموم دفع آفات کشاورزی نیز ضمن حذف بستر طبیعی ماهیان رودکوچ به ویژه ماهی سفید، کاهش صید این گونه و در نهایت کاهش درآمد صیادان را به همراه دارد لذا این آلودگی ها یقینا بر زیست بوم های طبیعی در دریا صدمات جبران ناپذیری وارد می کند.

مدیرکل شیلات گیلان، با اشاره به مشاهده لاشه چندین فک خزری طی روزهای اخیر در سواحل دریای خزر، به تبیین احتمال مرگ این فک های پرداخت و خاطرنشان کرد: تاکنون از سوی مسئولان محلی استان های ساحلی به ویژه مدیران کل حفاظت محیط زیست، درباره علت اصلی مرگ فک های خزری نظرات قطعی داده نشده، اما احتمالاتی نظیر آنفلوانزای پرندگان، عملیات نظامی به ویژه از سوی کشور آذربایجان و انجام مانورهای نظامی، بیماری های ویروسی و میکروبی را از علل مرگ این فک ها می دانند.

وی با بیان اینکه حفاظت از حیات این گونه ارزشمند در اکوسیستم دریای خزر باید در دستور کار قرار گیرد، متذکر شد: با توجه به افزایش خطر انقراض فک خزری، کماکان در حال مشاهده لاشه های تازه این گونه هستیم تا بررسی های دقیق تر انجام پذیرد.


نظر شما
ادامه