کد خبر: ۶۶۶۰۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در پاسخ به سؤال حکیم مهر:
«دکتر حسین عزیزی» افزود: طبق بررسی‌ها و آزمایش‌هایی که انجام دادیم، اثری از ماده تریاک در گوشت مرغ ندیدیم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «از مجموعه وزارت جهاد کشاورزی، آن بخشی که خیلی خوب توانستیم با آن ارتباط برقرار کنیم، سازمان دامپزشکی است»؛ این را مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در نشست مطبوعاتی با رسانه‌های حوزه سلامت، در پاسخ به سؤال حکیم مهر می‌گوید.

به گفته «دکتر حسین عزیزی» حدود ۸ سال پیش قراردادی بین وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با مساله نظارت منعقد شد تا وزارت بهداشت وضعیت سموم در مواد اولیه کشاورزی را بررسی کند اما متاسفانه وزارت جهاد کشاروزی تا به امروز موفق نشده که مزارع و باغات را شناسنامه‌دار کند.

حکیم مهر: آقای دکتر، نظارت بر تولید غذای سالم چگونه انجام می‌شود؟

مساله تولید غذا خیلی مهم است و نظارت باید از مزارع و باغات شروع شود. حدود ۸ سال پیش قراردادی بین وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با مساله نظارت منعقد شد تا وزارت بهداشت وضعیت سموم در مواد اولیه کشاورزی را بررسی کند. متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی تا به امروز موفق نشده که مزارع و باغات را شناسنامه‌دار کند، کمااینکه اگر وضعیت سموم را در سبزیجات و صیفی‌جات ببینیم و سایر مواد اولیه کشاورزی را بررسی کنیم، اگر عدم انطباق‌هایی مشاهده شود، آن عدم انطباق‌ها باید پیگیری شده و وضعیت باید به گونه‌ای باشد که ما بتوانیم مداخله کنیم. اما متاسفانه چون محصولات شناسنامه ندارند و معلوم نیست که از کجا آمده‌اند، ما فقط می‌توانیم وضع موجود را نگاه کنیم.

حکیم مهر: وضع موجود چطور است؟

در محصولاتی مثل خیار، گوجه یا پیاز از نظر نیترات، سموم کشاورزی و ... عدم انطباق وجود دارد. اما متاسفانه پیگیری و مداخله‌ای انجام نمی‌شود. طبق آخرین اعلام وزارت جهاد کشاورزی، ظاهرا حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی شناسنامه‌دار شده‌اند. البته در این میان به خیلی از باغات و مزارع، پروانه‌ داده شده است، اما آن بخشی که گواهی شده و شناسنامه‌دار باشد، طبق اعلام خودشان حدود ۳۰۰ هکتار است که رقم پایینی است. گذشته از این، تاکنون هیچ موردی را به سازمان غذا و دارو معرفی نکرده‌اند، یعنی عملکرد وزارت جهاد کشاورزی از نظر معرفی به سازمان غذا و دارو فعلا صفر است.

حکیم مهر: یکی از زیرمجموعه‌های بزرگ وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی است. نقش دامپزشکان در سلامت فراورده‌های لبنی مخصوصا لبنیات سنتی چیست؟ اساسا تعامل وزارت بهداشت با سازمان دامپزشکی در این زمینه چگونه است؟

سؤال خوبی است. من ابتدا یک توضیح بدهم که به طور کلی وزارت بهداشت مسئول ارزیابی سلامتی است و همواره انتهای زنجیره را می‌بیند، چه در سطح سازمان غذا و دارو که ما تولیدات صنعتی، کارخانه‌جات و کارگاه‌ها را زیرنظر داریم و چه در سطح معاونت بهداشتی که عرضه را تحت پوشش قرار می‌دهند که البته لبنیات سنتی هم که شما با آن اشاره کردید، شامل می‌شود.

خوشبختانه تعامل ما با سازمان دامپزشکی خیلی خوب است. یعنی از مجموعه جهاد کشاورزی، قسمتی که خیلی خوب توانستیم با آن ارتباط برقرار کنیم، سازمان دامپزشکی است. آنها دامداری‌ها، مرغداری‌ها و مراکز تولید پروتئین‌های حیوانی، شیر، گوشت، تخم‌مرغ و ماهی را کنترل می‌کنند. در حقیقت مواد اولیه‌ای که وارد کارخانه‌ها و کارگاه‌ها می‌شود، با تلاش سازمان دامپزشکی می‌تواند وضعیت مطلوب داشته باشد.

در مورد لبینات سنتی هنوز مشکلاتی وجود دارد، چون تعداد مغازه‌هایی که اقدام به فروش این محصولات می‌کنند، زیاد است. اما خوشخبتانه خودشان داوطلب شدند و به سراغ ما آمدند و دوست دارند که تحت نظارت و کنترل قرار گیرند. معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هم از این قضیه استقبال کرده و ان‌شاءالله آنها هم به زودی سر و سامان بهتری پیدا خواهند کرد.

حکیم مهر: یکی از حاشیه‌های اخیر حوزه تولید مرغ که البته اصل ماجرای آن قدیمی است، انتشار کلیپ استفاده مرغداران از تریاک برای بهبود عملکرد رشد مرغ بود که وزارت بهداشت نیز واکنش‌هایی نسبت به آن نشان داد. نظر سازمان غذا و دارو در این خصوص چیست؟

اصل مصاحبه مربوط به دفتر سلامت وزارت جهاد کشاورزی بود که البته ایشان قبلا رئيس سازمان دامپزشکی کشور بوده‌اند، اما رئيس فعلی سازمان دامپزشکی این قضیه را تکذیب کردند. ما هم طبق بررسی‌ها و آزمایش‌هایی که انجام دادیم، اثری از این ماده ندیدیم. بنابراین فکر می‌کنم این ماجرا بیشتر جنبه شایعه دارد و شاید خیلی کار کارشناسی روی آن انجام نشده و فردی که این صحبت را مطرح کرده، بهتر بود که اول این بررسی‌ها را انجام می‌داد و با مدارک و مستندات اعلام می‌کرد. چون مطرح کردن این موارد باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود و ما نمی‌خواهیم که این اتفاق بیفتد. در واقع ما این قضیه را تکذیب می‌کنیم.

حکیم مهر: پس از نظر شما در حال حاضر تولید مرغ هیچ مشکلی ندارد؟

بله. مواردی مثل هورمون‌ها هم که چندین بار مطرح شده، اصلا چنین چیزی نیست و به مرغ‌ها تریاک یا هورمون داده نمی‌شود. تنها چیزی که به مرغ ها داده می‌شود، آنتی‌بیوتیک است، آن هم به خاطر اینکه مریض نشوند، چون رشد آنها خیلی سریع است و باید همراه غذا آنتی‌بیوتیک بخورند. با این حال در چندین مورد طرح تحقیقاتی که انجام دادیم، در هیچ موردی باقی‌مانده‌ای در گوشت وجود نداشته است. اگر هم بوده، خوشبختانه در حد مجاز بوده است، چون شاید هیچ فراورده‌ای را پیدا نکنیم که به طور کلی از افزودنی‌ها و همه سموم مثل سرب، آرسنیک، آنتی‌بیوتیک و این موارد پاک باشد، بلکه مقدار آنها در حد مجاز است و از نظر سلامتی مشکلی ندارند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
1
11
بخش غذای، سازمان غذا و دارو شامل دو قسمت غذاهای گیاهی و غذاهای دامی است. برای غذاهای گیاهی فقط بحث سموم کشاورزی مطرح است که آن هم عملا رها است. ولی برای بحث غذاهای دامی، چند صد نوع بیماری (عفونی، زئونوز، غذازاد و..) مطرح است که عمده وظایف آن بر عهده ی سازمان دامپزشکی است.
فی الواقع سازمان دامپزشکی در ایران، عمده وظایف بخش غذای سازمان غذا و دارو را انجام میدهد ، اگرچه افکار عمومی سازمان غذا و دارو را متولی امر میداند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
0
2
بله خوب تعامل عالی هست
چون کل کار را واگذار کردن غذا و دارو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
0
2
بله خوب تعامل عالی هست
چون کل کار را واگذار کردن غذا و دارو
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
1
0
بله اکنون نام آن را باید بگذاریم سازمان واکسیناسیون دام و سازمان ...................... نه سازمان دامپزشکی
نظر شما
ادامه