کد خبر: ۶۶۶۰۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
 

حکیم مهر: آغاز به کار مزرعه کروکودیل در منطقه ملک‌آباد مشهد موجب انتقاد فعالان محیط زیست شده است. آن‌ها نگران قاچاق، کشتار و استفاده از پوست و گوشت این حیوانات هستند و از فعالیت مزرعه کوروکودیل به عنوان آغار تجارتی خون‌بار یاد کرده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، همچنین فیلم‌هایی از سلاخی کروکودیل‌ها در فضای مجازی منتشر شده، در حالی که این فیلم‌ها متعلق به مزرعه کوروکودیل مشهد نیست و به اشتباه به این مزرعه نسبت داده شده‌ است.

برخی از نگرانی‌های فعالان محیط زیست در خصوص پرورش کورکودیل درست است اما در ابتدا باید مطمئن شویم که آیا واقعا قرار است سلاخی و کشتار کوروکودیل‌ها در مشهد رخ دهد یا قرار است آن‌طور که مدیر مزرعه پرورش کوروکودیل‌ها و مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی عنوان کرده‌اند هدف از ایجاد این مزرعه تکثیر و پرورش و فعالیت گردشگری باشد.

تکثیر و پرورش کروکودیل پرسودترین صنعت در گروه آبزیان است و از بسیاری از اعضای بدن این حیوان استفاده اقتصادی و پزشکی می‌شود. عصاره گوشت آن برای درمان بیماری آسم مفید است و آنتی‌بیوتیک موجود در خون این حیوان با عنوان کروکودیلین کاهش‌دهنده بسیاری از سموم شیمیایی و خنثی‌کننده ویروس  HIV است. همچنین از دندان و استخوان این موجود برای تولید داروهای ضد سرطان استفاده می‌شود.

پوست این خزنده نیز به عنوان کالای تجاری و مرغوب‌ترین پوست به دلیل ظرافت و نسوز بودن خرید و فروش می‌شود. پوست این حیوان علاقه‌مندان زیادی دارد که حاضر هستند هزاران دلار هزینه کنند تا کیف، کفش یا بند ساعتی از پوست کروکودیل داشته باشند و سالانه حدود ۱.۵ میلیون قطعه پوست کروکودیل در جهان خرید و فروش می‌شود.

قطعا تا زمانی که علاقه‌مندان به صنعت چرم و پوست وجود داشته باشند سرمایه‌گذاری در این صنعت نیز انجام خواهد شد؛ برای مثال استرالیا عمده‌ترین تولیدکننده کروکودیل و تایلند میزبان بزرگترین مزرعه‌های پرورش تمساح در جهان هستند.

 «علی کشمیری» فعال حوزه حقوق حیوانات، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مزارع پرورش کروکودیل در کشور اظهار کرد: پیش‌تر ۲ مزرعه کروکودیل در ایران با نام‌های پارک کروکودیل نوپک قشم توسط مژگان روستایی و در شهرستان ملایر استان همدان توسط محمد حسین جلیلی راه‌اندازی شده و این روزها در مشهد مهری رمضانی با پرورش کروکودیل دنبال کسب و کار است.

وی ادامه داد: او حدود ۱۰ سال قبل پیگیر اخذ مجوزهای لازم بود و در سه سال گذشته کار خود را سرعت داد و توانست در سال ۹۳ مجوز تاسیس خود را از محیط زیست و بهمن ماه سال  ۹۵ پروانه بهره‌برداری از دامپزشکی اخذ کند. در طول این سال‌ها محیط زیست با احداث این مرکز در مشهد مخالفت کرد. این مخالفت به دلیل حفظ جان کروکودیل‌ها نبود بلکه منبع تامین آب این پروژه مشخص نبود و زمین پروژه نیز در حریم روستا قرار داشت؛ مشکلی که البته با قدری فشار بر محیط زیست حل شد.

این فعال حقوق حیوانات تصریح کرد: مجوز صادر شده برای ۳۰۰ کروکودیل است که در حال‌ حاضر ۸۰ کروکودیل وارد این مزرعه شده است. این گونه کروکودیل‌ آب‌ شور بوده و دارای پوست گران قیمت و گوشت با کیفیتی است. هدف اصلی آن‌ها نیز فروش پوست و گوشت این حیوان است.

مزرعه کروکودیل مشهد مجموعه گردشگری نیست  

وی ادامه داد: صاحب این مزرعه قصد دارد بازدیدی نیز برای گردشگران داشته باشد که هدف اصلی نیست زیرا باغ وحش مشهد هم کروکودیل را برای بازدید گردشگران دارد. همچنین باغ‌وحش مشهد در وسط شهر کنار اتوبوس و ایستگاه مترو قرار گرفته و مراجعه را برای گردشگران را آسان کرده است، بنابراین گردشگر ترجیح می‌دهد به باغ وحش برود تا به پنج کیلومتری مشهد که هزینه تاکسی  ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است.

کشمیری اضافه کرد: این ادعا که هشت میلیارد تومان هزینه برای جذب گردشگر و بازدید تماشاگر آن هم وسط بیابان شده، ادعای غیرقابل باوری است. همچنین حوضچه‌های نگهداری این کروکودیل‌ها با هدف کاربری پرورش ساخته شده و نمای جذابی برای گردشگر ندارد. مجوزهای اخذ شده از شیلات، دامپزشکی و محیط زیست نشان از بهره‌برداری صنعتی دارد.

این فعال حقوق حیوانات تاکید کرد: همچنین گفته شده است که این گونه از این حیوان را برای باغ‌وحش‌ها پرورش داده‌ایم. این سوال وجود دارد که چند باغ‌وحش در ایران وجود دارد که شرایط نگهداری از کروکودیل را دارند؟ تعداد کل باغ وحش‌های ایران که شرایط نگهداری از این حیوان را داشته باشند به ۱۰ باغ وحش هم نخواهد رسید و لازم به ذکر است که ما دو مزرعه دیگر نیز داریم که بتوانند نیاز این چند باغ وحش را تامین کنند.

وی گفت: همچنین برخی باغ‌وحش‌ها که از لحاظ مالی شرایط خوبی دارند حیوانات مورد نیازشان را به صورت مستقیم از خارج کشور تامین می‌کنند؛ مانند باغ‌وحش صفا بخش، ارم و... بنابراین این صحبت نیز پذیرفتنی نیست.

مزرعه کروکودیل می‌تواند زمینه‌ساز قاچاق حیات‌وحش باشد

کشمیری خاطرنشان کرد: متاسفانه این مراکز می‌تواند زمینه ساز قاچاق حیات‌وحش نیز باشد. یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی حدود یک ماه پیش یک نوزاد کروکودیل را از یک متخلف در فضای مجازی که در حال خرید و فروش به مبلغ ۱۰ میلیون تومان بود، توقیف کردند و به همین مرکز دادند.

وی ادامه داد: چه تضمینی است که نوزادان که در اینجا به دنیا می‌آیند سر از بازار آزاد و قاچاق در نیاورند. اگر محیط زیست ادعا کند که نظارت دارد این ادعا قابل قبول نیست، زیرا در همین شهر مشهد شاهد سرگردانی توله خرس و توله شیری و توله ببر در وسط خیابان بودیم.

این فعال حقوق حیوانات عنوان کرد: همچنین زمانی که دلفین دلفیناریوم برج میلاد از بین رفت سازمان‌ محیط زیست تهران متوجه این موضوع نشد و از طریق روزنامه‌ها قضیه را فهمید. در باغ وحش زابل نیز شاهد این بودیم که خرس بلوچی که گونه در حال انقراضی است به دلایل نامشخصی از دست رفت و مسئولان باغ وحش به محیط زیست خبر ندادند و ما وقتی در فضای مجازی این خبر را اطلاع رسانی کردیم، آن‌ها متوجه موضوع شدند و بعد از بازدید این اتفاق را تایید کردند.

محیط زیست نمی‌تواند بر مزرعه کروکودیل نظارت داشته باشد

وی ادامه داد: با این تفاسیر چگونه محیط زیست می‌خواهد نظارت داشته باشد؟ اگر بخواهد نظارتی داشته باشد، هم نمی‌تواند. نکته مهم دیگر این است که حیوانات غیر بومی جزو اموال صاحب این مزرعه محسوب می‌شود و صاحب حیوان می‌تواند هر کاری که دوست داشته باشد با حیوان خود انجام دهد، به عنوان مسئول باغ وحش ارم به دلیل افزایش بیش اندازه گوزن‌های اروپایی خود اعلام فروش آن‌ها را کرد و گفت هر کسی که علاقه به گوشت گوزن دارد، می‌تواند این گوزن‌ها را بخرد و سازمان محیط زیست هیچ کاری نتوانست درقبال این امر انجام دهد.همچنین در مشهد قوچ‌های غیر بومی باغ وحش را ذبح کردند و هیچ‌کسی نتوانست کاری انجام دهد، زیرا برای حفظ حیوان غیر بومی در باغ‌وحش‌ها هیچ قانونی نیست.

این فعال حقوق حیوانات گفت: بر همین مبنا صاحب مرزعه کروکودیل می‌داند که حیوانات متعلق به اوست و هیچ‌کس نمی‌تواند در مورد کاری که قرار است با آن‌ها انجام دهند حتی نمی‌تواند نظری بدهند چه برسد که بتواند جلوی آن‌ها را بگیرد.

کشمیری ادامه داد: محیط زیست اخیرا اعلام کرده قصد کشتن کروکودیل‌ها  را ندارد و قرار است که آن‌ها را پرورش دهند. در حال حاضر زمان کشتن آن‌ها نیست،زیرا این گونه از کروکودیل در سن سه سالگی کشته می‌شوند و بعد این سن پوست آن‌ها مرغوبیت خود را از دست می‌دهد.

وی اضافه کرد: سازمان محیط زیست دستور العملی به نام تکثیر و پرورش کروکودیل در اسارت با ۱۲ ماده‌ دارد که هر کس در پرورش کروکودیل این دستورالعمل را رعایت کند می‌تواند مجوز بگیرد.  در ماده ۴ این دستورالعمل امده است که کشتار کروکودیل با رعایت اصول بهداشتی، بدون اسلحه و با استفاده از چاقو و قطع نخاع صورت گیرد که این  روش کاملا غیر انسانی و غیر اخلاقی است.

کشمیری ادامه داد: کروکودیل می‌تواند با اکسیژن کم زندگی کند این حیوان بعد از انجام این عمل ساعت‌ها زنده می‌ماند و این یعنی مرگ دلخراش. در شهر ضامن آهو باورهای ما چیز دیگری است. در بسیاری از کشورهای دنیا مراکز  پرورش روباه و کروکودیل در حال برچیده شدن است، اما متاسفانه ما آغاز کننده  شده‌ایم؛ سودآوردی در ازای از دست دادن اخلاق.

وی ادامه داد: علت حساسیت در مورد پرورش و فروش پوست وگوشت کورکودیل‌ها این است که این گونه متعلق به حیات وحش است و این بدعت باب می‌شود که از حیات وحش به عنوان پوشش استفاده شده و از پوست آن‌ها کیف، کفش، کمربند و بند ساعت ساخته شود. اگر این امر توسعه پیدا کند، افراد ثروتمند خواستار پوست حیوانات دیگر خواهند بود و این باعث ترویج قاچاق حیات وحش و رونق کشتار و فروش اجزای بدن حیوانات خواهد شد. خرید و فروش کروکودیل جرم است و فروشنده مجازات خواهد شد، اما این اتفاق برای حیوانات اهلی نمی‌افتد. نمی‌خواهیم تمام‌کارهایی که در حیات وحش آسیا بر روی حیوانات انجام می‌شود ما نیز انجام دهیم.

زنده بودن کروکودیل‌ها بیشتر از کشته‌شدنشان درآمدزایی دارد

 «مهری رمضانی» مدیر مزرعه کروکودیل مشهد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه فعالان محیط زیست آگاهانه یا ناآگاهانه به این‌ مسائل واقف نیستند و قضاوت‌های نادرستی انجام می‌دهند. کاش این افراد قبل از قضاوت وارد مزرعه کروکودیل شوند و محیط را ببینند که سالن کشتاری وجود ندارد زیرا هدف ما چیز دیگری است. اگر هدف ما کشتار بود، باید سوله سیمانی می‌ساختیم مختص این امر نه محیطی برای جذب گردشگران. ۸۰ کروکودیل صرفه اقتصادی ندارد که ما بخواهیم آن‌ها را سلاخی کنیم؛ ضمن اینکه هر کروکودیل برای بنده مانند الماس می‌ماند. زنده ماندن آن‌ها بیشتر از کشته شدنشان درآمدزایی دارد.

وی افزود: یکی از هدف‌های ما از رهاسازی این کروکودیل‌ها جذب گردشگر است و هدف مهمتر استفاده از این کروکودیل‌ها در حوزه پزشکی و دارویی است. در خون این حیوانات کروکودیلین وجود دارد که می‌توان آنتی ‌بیوتیک از آن درست کرد  که ۵۰۰ برابر آنتی‌بیوتیک‌های موجود قوی‌تر است. از خون این حیوان برای درمان بیماری‌های عفونی، سرطان هپاتیت، ایدز و... می‌توان استفاده کرد. در کشورهای چین، کانادا و آمریکابه این نتایج دست یافتند. ما نیز قصد داریم به این حوزه وارد شویم

مدیر مزرعه کورکودیل مشهد بیان کرد: صادرات این حیوانات به حاشیه خلیج فارس و باغ‌وحش‌های مجوزدار از دیگر اهداف ماست؛ زیرا ما تنها نماینده فروش کشور مالزی در خاورمیانه هستیم و برای کشورهای عربی خرید این گونه کروکودیل از ایران مقرون به صرفه است. گونه کروکودیل ما یکی از ‌پنج گونه با ارزش کروکودیل در دنیا محسوب می‌شود. گونه پروسوس بهترین گونه برای پرورش و تکثیر است.

کروکودیل‌ها بچه‌های من هستند

رمضانی عنوان کرد: در همه جای دنیا در حال پرورش و تکثیرکروکودیل هستند، اما متاسفانه در کشور ما  فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که وقتی خودم این فیلم را دیدم، دلم به درد آمد. این کروکودیل‌ها بچه‌های من هستند و نگهداری از آن‌ها به صورت زنده از نان شب برای من واجب‌تر است.

وی در پاسخ به این سوال که باغ‌وحش وکیل‌آباد نیز کروکودیل دارد و چرا منقطه ملک‌آباد را برای احداث مزرعه در نظر گرفته‌اید، خاطرنشان کرد: باغ وحش وکیل‌آباد به صورت انگشت‌شمار کروکودیل دارد و ما برای اولین بار در خاورمیانه حجم بالایی از کروکودیل را به نمایش خواهیم گذاشت. علت انتخاب ورودی شهر مشهد این است که از لحاظ استراتژدی این منطقه بهترین منطقه ورودی است که گردشگران وارد می‌شوند. انتخاب این منطقه به خاطر جذب گردشکر است که وقتی وارد شهر مشهد شد ابتدا پارک ما را برای بازدید انتخاب کند. ما بعد از بررسی‌های فراوان این منطقه را انتخاب کردیم.

رمضانی تصریح کرد: هشت میلیارد تومان برای احداث این مجموعه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و هزار هکتار زمین را به مکانی تبدیل کردیم که بتوانیم این کروکودیل‌ها را نگهداری کنیم. ۱۰ سال دوندگی‌ کردیم تا بتوانیم بزرگترین پارک گردشگری کروکودیل در دنیا را احداث‌کنیم. در فاز اول ۸۰ کروکودیل را وارد کردیم و قصد داریم تا فروردین سال آینده ‌حجم بیشتری را وارد کردیم.

وی در خصوص زادوولد کروکودیل‌ها عنوان کرد: زادوولد به این صورت است که این حیوان در پنج سالگی بارور می‌شود و در سال حدودا بین ۴۰ تا۶۰ تخم می‌گذارد و در بهترین شرایط ۹۵ درصد تخم‌ها تبدیل به نوزاد می‌شود.

کروکودیل‌ها دارای میکروچیپ هستند

مدیر مزرعه کورکودیل مشهد عنوان کرد: ارزش زنده ماندن این حیوان خیلی با ارزش‌تر از سلاخی کردن و پوست آن است. قطعا کسی که می‌خواهد وارد این عرصه شود همه جوانب را در نظر می‌گیرد. تمام کروکودیل‌های ما دارای میکروچیپ است؛ یعنی شناسنامه‌ دارد. اگر یک کروکودیل تلف بشود، ما براساس میکروچیپ که روی این حیوان وجود دارد باید هم به دولت مالزی و هم دولت ایران جوابگو باشیم. این کنترل در خصوص صادرات نیز وجود دارد. ما نمی‌توانیم براساس اینکه مالک این کروکودیل‌ها هستیم، هر کاری که دوست داشته باشیم با آن‌ها انجام دهیم.

وی افزود: درست است که ما سرمایه‌گذار هستیم و درآمد به جیب ما می‌رود اما تمام این کروکودیل‌ها زیر نظر محیط زیست هستند و از لحظه رهاسازی به‌ صورت مرتب توسط محیط زیست چک می‌شوند.

رمضانی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که این حیوان  در صادرات به کشورهای دیگر سلاخی نشود، گفت: کسی که می‌خواهد پوست این حیوان را خریداری کند عنوان تاجر را دارد. او  هیچ وقت دو پوست کروکودیل را خریداری نمی‌کند. تاجر کشور استرالیا را انتخاب می‌کند که سالانه ۱۰ هزار طاق پوست فقط از یک مزرعه تولیدکننده خریداری کند یا کشور آفریقا را انتخاب می‌کند و قراردادهای چند هزارتایی می‌بندد. چرا ایران را با این تعداد کروکدیل انتخاب کند. این بسیار فکاهی است که با ۸۰کروکودیل به فکر تجارت پوست و گوشت باشیم .

وی ادامه داد: مجوز باغ پرندگان و مجوز باغ وحش را سازمان محیط زیست صادر می‌کند. مجوز ما به عنوان نمایشگاه خزندگان را همین سازمان صادر کرده است. همه جا صحبت این است که  ما از سازمان گردشگری و میراث فرهنگی مجوز نداریم، چرا باید میراث‌فرهنگی به ما مجوز دهد، مگر باغ وحش یا باغ پرندگان مجوز میراث فرهنگی دارند که ما داشته باشیم.

رمضانی اضافه کرد: انتشار فیلم‌ها که به ما نسبت داده‌اند و این صحبت‌ها چیزی جز این نیست که قصد دارند به ما ضربه بزنند. این دوستان اگر به محیط ما وارد بشوند خواهند دید، محیط جویای احوال کار ماست.

فروش داخلی یا خارجی، واگذاری، انتقال و کشتار کروکودیل‌ها باید با مجوز باشد

تورج همتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: سال ۹۳ در مشهد با احداث مزرعه پرورش کروکودیل موافقت شد اما صدور پروانه بهره‌برداری به زمانی موکول شد که سرمایه‌گذار تمام ضوابط تعیین ‌شده در دستورالعمل‌های سازمان محیط زیست، باید و نبایدهایی که به صورت مکتوب به آن‌ها اعلام کرده بودیم را رعایت کند.

وی افزود: با توجه به اینکه محور اصلی فعالیت این مزرعه گردشگری است حساسیت‌هایی به لحاظ امنیت گردشگران وجود داشت که توسط سرمایه‌گذار رفع شد. در نتیجه امسال با هماهنگی سازمان مرکزی، مجوز بهره‌برداری و واردات کروکودیل را صادر کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: طبق مجوز صادر شده هرگونه اقدامی اعم از فروش داخلی یا خارجی، واگذاری، انتقال و کشتار کروکودیل‌های این مزرعه یا فروش تخم آن‌ها باید با هماهنگی و مجوز اداره کل صورت گیرد که در غیر این‌صورت بهره‌بردار تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. به همین منظور همه کروکودیل‌های این مزرعه با نظارت کارشناسان اداره کل به میکروچیپ مجهز شده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر  مزرعه کروکودیل مشهد سالن کشتار و تمهیدات لازم برای کشتار کروکودیل‌ها را ندارد. کشتار مکانیزم جدایی داردو در ابتدا یک سالن برای کشتار ایجاد و سپس پیش‌بینی‌های بهداشتی و زیست محیطی انجام می‌شود و دستگاه‌های متولی همچون اداره بهداشت، دام‌پزشکی و سازمان محیط زیست بر آن نظارت خواهند داشت.

همتی گفت: همچنین سن کروکودیل‌های وارداتی کم است در نتیجه پوست آن‌ها تا دو سال آینده، قابل استفاده نیست؛ بنابراین سرمایه‌گذار نمی‌تواند کشتار و صادرات پوست و گوشت کروکودیل‌های وارداتی را داشته باشد. مزرعه کروکودیل مشهد با هدف تکثیر و پرورش و گردشگری مجوز بهره‌برداری دریافت کرده و بنا نیست در آن کشتاری صورت گیرد، مگر تخلفی صورت گیرد که با وجود میکروچیپ‌ها اتفاقی از ما مخفی نخواهد ماند. همچنین به این مجموعه گفته شده است که سالن‌ها باید به سامانه پایش آنلاین مجهز شوند تا ما این کروکودیل‌ها را به صورت مستمر کنترل کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که حیوانات غیربومی خریداری می‌کنند و صاحبان آن‌ها هستند، محیط زیست نمی‌تواند روی این حیوانات نظارتی داشته باشد، گفت: چنین چیزی ممکن نیست. در باغ‌وحش حیوانات غیربومی مانند ببر نگه‌داری می‌شود و ما نظارت کاملی روی آن‌ داریم.

 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
3
9
هههه پای افکار عمومی که پیش میاد همه مثل آفتاب پرست رنگ عوض کی کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
3
7
کی مردم ما میخوان به محیط زیست و حیوانات توجه کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
1
2
امروز رفتم از نزدیک مرزعه پرورش دیدیم کار خلاقانه و‌جالبی بودش
عباس رئیسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
0
0
سلام من ۲ تا بچه کروکدیل میخوام لطفا کمکم کنید بتونم بگیرم چون عاشقشان هستم
عباس رئیسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
0
0
سلام من عاشق کروکودیلم کسایی که میتونن یکمکی بهم کنن ممنونشون میشم ۰۹۳۹۱۰۳۲۷۹۷
نظر شما
ادامه