کد خبر: ۶۶۶۲۴

حکیم مهر: معاون محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از فعال بودن یک واحد پرورش کروکودیل در ملایر خبر داد و گفت: این واحد مجوز از اداره محیط زیست داشته اما در مورد نقل و انتقال این حیوانات بحث وجود دارد چرا که هیچ‌گونه مجوز جابجایی حیوان تاکنون صادر نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «مهدی صفی خانی» با بیان اینکه این  واحدها باید برای جابجایی حیوان مجوز از محیط زیست مقصد و مبدا دریافت کنند افزود: این در حالیست که این واحد تاکنون چنین مجوزی از محیط زیست دریافت نکرده است.

وی با بیان اینکه صدور مجوز تکثیر و پرورش گونه‌های جانوری وحشی بر اساس قانون شکار و صید یکی از وظایف مجموعه محیط زیست است، تصریح کرد: در مجموع  صدور مجوز پرورش این نوع گونه‌های وحشی با هدف جذب گردشگر، کاهش فشار به محیط زیست، مصارف دارویی از اجزای پروتئین آن و سایر مصادیق در یک برهه زمانی اتفاق می‌افتد که به لحاظ نیاز اقتصادی صدور تکثیر و پرورش آنها صادر می‌شود.

صفی خانی با بیان اینکه در حال حاضر این واحد تکثیر و پرورش در ملایر فعال بوده و ۱۶ گونه در این واحد در حال پرورش است، گفت: در مورد نقل و انتقال این گونه بحث وجود داشته و تاکنون هیچ مجوزی از محیط زیست برای نقل و انتقال این گونه صادر نشده است.

وی با اشاره به سلاخی کروکودیل در مشهد اظهار کرد: تاکنون چنین اتفاقی در همدان نداشته‌ایم اما در مورد واردات این گونه برای پرورش نیز مجوزی صادر نکرده‌ایم چرا که واردات این گونه باید با استانداردهای لازم صورت گیرد.

معاون محیط زیست همدان با بیان اینکه پرورش گونه‌هایی مانند کروکودیل نیازمند شرایط آب و هوایی مناسب است، بیان کرد: همدان با داشتن آب و هوای سرد و خشک شرایط مساعدی برای پرورش این گونه را ندارد و سرمایه گذار در ابتدای کار با تلفات این گونه مواجه شد که از نظر اقتصادی سرمایه گذار متضرر می‌شود.

وی به یک  واحد فعال پرورش عقرب در فامنین اشاره کرد و گفت: این واحد مجوز تکثیر و پرورش گونه عقرب را از محیط زیست دریافت کرده و این مجوز با هدف کاهش فشار به محیط زیست برای زهر گیری صادر شده که در این واحد از زهر عقرب برای مصارف دارویی و سایر مصادیق انجام می‌شود.

 

نظر شما
ادامه