کد خبر: ۶۶۶۶۹
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
نماینده وزیر علوم در شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی:
«دکتر سیدمسعود ذوالحواریه» افزود: این روزها برای بیان فزونی تعداد دانش‌آموختگان دامپزشکی، به تعداد پذیرفته‌شدگان این رشته استناد می‌شود که صدالبته استناد نادرستی است ...

حکیم مهر: نماینده وزیر علوم در شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی پیرامون تبیین حقایق علم و حرفه دامپزشکی و نیز راه‌های توسعه همه‌جانبه آن صحبت کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از بسنا، «دکتر سیدمسعود ذوالحواریه» جراح و عضو هیأت علمی دامپزشکی دانشگاه بوعلی‌سینا و رئیس نظام دامپزشکی استان همدان اظهار داشت: آنچه در حوزه علم و حرفه دامپزشکی می‌گذرد، بعضا دچار کژتابی‌های از طرف برخی نهادهای اثرگذار در این حوزه شده، که می‌شود پیرامون تبیین حقایق این علم و حرفه و نیز راه‌های توسعه همه‌جانبه آن صحبت نمود.

وی افزود: به عنوان یک عضو از خانواده بزرگ دامپزشکی و کسی که از آموزش دامپزشکی تا بخش‌های حرفه‌ای دیگر آن نظیر کلینیک، بهداشت مواد خام دامی، حوزه دارو، واکسن و سایر قسمت‌ها فعالیت نموده‌ام و حدود بیست و پنج سال از عمر حرفه‌ای‌ام را در این شغل، پشت سر گذاشته‌ام، گمان می‌کنم وقت آن رسیده است که مناسبت‌های ویژه دامپزشکی را «سنگ نشانی» برای بازنگری بر تمام آنچه بر دامپزشکی نوین ایران گذشته است به حساب آوریم و با هم‌اندیشی و هم‌رایی بتوانیم نقاط ضعف کار را بیابیم و در جهت رفع آنها همتی مضاعف بکار ببندیم.

ذوالحواریه خاطرنشان کرد: در شورای مرکزی نظام دامپزشکی که به لحاظ قانونی عالی‌ترین نهاد تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در صنف دامپزشکی است، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که گه‌گاه با آن مواجه می‌شویم، آموزش دامپزشکی در کشور است.

وی اضافه کرد: شکی نیست که اگر در حوزه آموزش عالی، برنامه‌ریزی هدف‌مندی برای ارتقای کیفی آموزش دامپزشکی وجود نداشته باشد، مسلما با معضلاتی نظیر بیکاری، تمایل به مهاجرت دانش‌آموختگان و از همه مهم‌تر معطل ماندن قسمت‌های تخصصی دامپزشکی در صنعت دامپروری کشور مواجه خواهیم شد، که البته در حال حاضر تا حد زیادی این مشکلات را شاهدیم و همین امر نیز باعث شده که فعالان حرفه دامپزشکی از مشکل بزرگی تحت عنوان «به مخاطره افتادن امنیت شغلی دامپزشکان و سایر رده‌های حرفه‌ای در مواجهه با ورود دانش‌آموختگان دامپزشکی به میدان کار»، سخن به میان آورند.

دکتر ذوالحواریه در ادامه گفت: حقیقت مسلم آن است که برنامه‌ریزی، یکی از مهم‌ترین وظایف نهادی همچون وزارت علوم است، که البته بدون همکاری سایر نهادهای ذی‌مدخل امکان‌پذیر نیست، یا دست کم باید گفت که بسیار سخت و دشوار است، چراکه تفکیک وظایف در قانون به گونه‌ای صورت گرفته است که دسترسی به آمار و اطلاعات مرتبط به وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان به طور کامل در اختیار مدیران وزارت علوم نیست، کما اینکه اگرچه در ماده ۲۱ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور، قانون‌گذار، وزارت علوم را مکلف کرده که برای تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های مرتبط از نظرات وزارت جهاد کشاورزی استفاده نماید، اما بلافاصله در ادامه همان قانون و ماده ۲۲، وزارت جهاد کشاورزی را موظف به انجام نیازسنجی و مدیریت منابع انسانی از طریق ایجاد پایگاه اطلاعات جامع کشاورزی نموده است، که بی‌تردید بدون دسترسی به اطلاعات صحیح و به‌روز، امکان برنامه‌ریزی مناسب وجود ندارد و اجرای این بخش از قانون معطل خواهد ماند.

وی افزود: هرچند وظیفه برنامه‌ریزی وزارت علوم، تنها به این بخش منتهی نخواهد شد و ما شاهد عدم برنامه‌ریزی جامع استراتژیک متناسب با نیازهای حال و آینده کشور در حوزه آموزش عمومی و تخصصی دامپزشکی هم هستیم، موضوعی که باید توسط مدیریت مرتبط دست کم هر پنج سال یک‌بار اتفاق بیفتد و سرفصل دروس متناسب‌سازی شود، این موضوع در کشورهای همسایه ما نظیر پاکستان به گونه‌ای طراحی و اجرا شده، که دانش‌آموختگان دانشکده‌های دامپزشکی بدون حتی شرکت در آزمون‌های مربوط که در کشورهای غربی برای به‌کارگیری دامپزشکان خارجی اجباری است، می‌توانند مجوز کار بالینی در کشور مقصد را داشته باشند.

وی همچنین عنوان کرد: در سال‌های اخیر برخی مدیریت‌های آموزشی، به‌جای استفاده از تجربیات موفق جهانی، به عنوان مُسکّن، از توسعه آموزش دامپزشکی جلوگیری کرده‌اند، البته تا زمانی که برنامه‌ریزی صحیحی در این زمینه نباشد، شاید به عنوان بهترین راهکار تلقی شود.

رئیس نظام دامپزشکی استان همدان در ادامه بیان کرد: همکاری همه قسمت‌های مرتبط، به‌ویژه بخش‌های اجرایی دامپزشکی نظیر سازمان دامپزشکی کشور و نظام دامپزشکی ج.ا.ا و البته سایر نهادهایی که به نوعی در بخش اجرا، نقش‌آفرینی می‌کنند، همانند وزارت جهاد کشاورزی و زیرمجموعه‌های مرتبط و نیز سازمان حفاظت محیط زیست و... به‌خصوص در ارائه اطلاعات مربوط به نیازهای کشور و وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان دامپزشکی باید بیشتر شود، تا حوزه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری وزارت علوم در شورای گسترش آموزش عالی، بتواند بهترین برنامه زمان‌بندی‌شده‌ای را برای ارتقاء و روزآمدی آموزش دامپزشکی در سطوح عمومی و تخصصی ارائه نماید.

وی تصریح کرد: از ویژگی‌های یک برنامه جامع، شامل نیازسنجی تخصص‌های موجود و آنچه باید برای پاسخ‌گویی سیستم درمانی و بهداشتی دامپزشکی به بخش‌های صنعت و عمومی پیش‌بینی شود و همینطور تعداد دانش‌آموخته مورد نیاز در هرکدام از قسمت‌های ذکرشده با احتساب افرادی که به هر دلیلی نمی‌خواهند یا نمی‌توانند در حوزه تخصصی خود مشغول به ارائه خدمت شوند، باشد که مخصوصاً دانش‌آموختگانی که به دلایلی نظیر مهاجرت، بی‌علاقگی به ادامه کار و انصراف از ادامه تحصیل، متقاضی ورود به بازار کار نیستند، از نظر برنامه‌ریزی بسیار مهم است.

سیدمسعود ذوالحواریه اضافه کرد: همان‌طور که شاهد هستید این روزها برای بیان فزونی تعداد دانش‌آموختگان دامپزشکی، به تعداد پذیرفته‌شدگان این رشته استناد می‌شود که صدالبته استناد نادرستی است.

وی تاکید کرد: از ویژگی‌های مهم دیگر این برنامه، توجه به ظرفیت‌های موجود در قانون برای اشتغال دانش‌آموختگان است، که متاسفانه با نگاه سنتی حاکم بر حوزه اجرایی دامپزشکی، مغفول مانده است و هنوز به فعلیت نرسیده است.

وی ادامه داد: از جمله این ظرفیت‌ها و موقعیت‌های شغلی، نظارت بهداشتی و فنی بر مراکز نگهداری، فرآوری و توزیع مواد خام دامی است، که مثلاً در استان همدان نظارت بر سردخانه‌های مراکز طبخ به عنوان یک فرصت شغلی مناسب برای همکاران سایر رده‌های شغلی دامپزشکی، شناسایی و فعال شده است.

دکتر ذوالحواریه گفت: این‌گونه فرصت‌های قانونی باید احصا و به وزارت علوم برای متناسب‌سازی نوع آموزش با موقعیت شغلی معرفی‌شده، ارائه شود. البته مهمتر از همه، فرصت‌سازی است که دقیقاً فلسفه وجودی دانشگاه‌ها و وظیفه اصلی آنها است.

وی افزود: در این راستا دانشگاه‌ها باید بتوانند تخصص‌هایی برای فرصت‌های شغلی آینده یعنی مواجهه با موقعیت‌هایی که به تبع توسعه جامعه و صنعت ایجاد خواهد شد، معرفی نمایند، که البته در این حوزه به دلایل متعدد، دانشگاه‌ها در غفلت بوده‌اند و باید توجه بیشتری شود.

وی در پایان گفت: نکته‌ای که این روزها به غلط به عنوان مطالبه جامعه از دانشگاه، القا شده است، موضوع «مهارت‌آموزی» است که دانشگاه از منظر هدف و وظیفه به هیچ وجه نباید به عنوان مکانی برای مهارت‌آموزی معرفی شود و این‌گونه آموزش‌ها باید به سازمان فنی و حرفه‌ای واگذار شود که هدف و وظیفه ذاتی در این زمینه را دارد و امیدوارم با وجود وزیر با درایتی همچون جناب آقای دکتر زلفی‌گل در صدر وزارت علوم، حوزه مدیریت آموزش دامپزشکی به دست افراد با کفایتی که در بدنه وزارت کم نیستند، بیش از پیش شکوفا شود و موجب ترقی و توسعه کشور گردد.

 

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۴
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
1
4
سلام چرا سازمان دامپزشکی دیگه پروانه داروخانه صادر نمیکنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
چونکه مسولین سازمان و نظام دامپزشکی دنبال .................. هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
0
11
یعنی جراحی را فنی حرفه ای یاد بدهد؟ .................
پاسخ ها
استاد
| United States of America |
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
ترویج ناآگاهی و پایین آوردن سطح علم .......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
1
14
چند سوال از آقای دکتر که عضو نظام مرکزی هم هستند
مهارت در دامپزشک چیست؟ چگونه توسط سازمان فنی حرفه ای آموزش داده شود؟ فکر نمی‌کنید با این تئوری مهارت افراد عادی و دامداران زیاد شود در حالیکه کلی درمانگر غیر مجاز داریم جراح غیر مجاز هم اضافه شود
دکتر دل سوخته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
0
14
سلام دکترجان، شما که خدای نکرده در سازمان فنی حرفه ای مدرک دکترای عمومی و تخصصی را نگرفته اید؟ که اگر جواب منفی باشد( که هست) پس طبق فرمایش جنابعالی( که نماینده وزیر محترم علوم هستید) برای مهارت باید در دوره های سازمان فنی حرفه ای آموزش دید، پس 25 سال تلاش جنابعالی و سایر دامپزشکان در سطوح مختلف تلف کردن عمر بوده و مهارتی را نصیب دامپزشکان نمی کند ولی دوره 100 ساعته کلاس های فنی حرفه ای بسیار مطلوب تر از آموزش دانشگاه می باشد! خوب در کلاس های فنی حرفه ای چه اساتیدی تدریس خواهند کرد؟ همین اساتید محترم دانشگاه؟ یا اساتید مهارت دار؟ پس این اساتید مهارت دار در دانشگاه چرا مهارت نمی آموزند؟ یا اصلا مهارت ندارند و یا فرصت و ابزار مهارت آموزی ندارند؟ خوب چرا این اساتید به سازمان فنی حرفه ای منتقل نمی شوند که دانشکده های دامپزشکی فقط بصورت مجازی (شبیه برنامه شاد دانش آموزان) توسط اساتید فاقد مهارت (طبق نظر حضرتعالی) آموزش دهند. انشاله که نظر و نگاه پرفسور زلفی گل، وزیر محترم علوم که از مفاخر علمی و بنام شیمی در جهان هستند مثل نظر شما نباشد که فاتحه دامپزشکی و سایر علوم را باید خواند، هر وقت پزشکان و کادر پزشکی جهت مهارت به فنی حرفه ای مراجعه کردند، دامپزشکان هم مراجعه می کنند، در نهایت حرمت امامزاده بر متولی آن است و بس، در آخرهمکاران محترم ای کاش در اعتلای دامپزشکی که اولین سد دفاعی در برابر تمامی بیماریهای مشترک و نوپدید تهدید کننده سلامت جامعه است با دید علمی و فراگیر و به دور از حب و بغضهای مادی و معنوی و صنفی بکوشیم، والسلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
2
12
هر وقت پزشک و داروساز و فیزیوتراپ رفتن فنی حرفه ای کار یاد گرفتند، چشم، ما هم میریم.
البته اگر منظورتان مهارت های غیر بالینی مثل مدیریت مطب و امور مالیاتی و.. هست هم به نظرم جای آموزش آن، نظام دامپزشکی و دوره های نوآموزی آن است.
در ضمن یک فاکتور بزرگ به اسم " جمعیت فارغ التحصیلان بی علاقه به انجام کار دامپزشکی و تخصصی در حوزه ی خود" را عنوان کردید (که احتمالا لابی دانشگاه ها از همین موضوع به عنوان بهانه ای برای پذیرش پرتعداد دانشجو در این رشته دارد استفاده میکند) ولی دلیل به وجود آمدن این جمعیت را نگفتید؟ آیا دلیلی جز زیادی پذیرش در این رشته دارد؟ چرا در قدیم اینگونه نبود؟ بگذارید یک مثال بزنم.
چند روز قبل ماشین لباسشویی بنده خراب شد و یک تکنسین آمد و ۲۰ دقیقه کار کرد و ۱.۵ میلیون فاکتور زد که ۲۰۰ هزارتومن آن دستمزد این ۲۰ دقیقه کارش بود. همان روز یک آگهی در حکیم مهر اعلام نیاز به دکتر دامپزشک برای ۱۲ ساعت کار داخلی دام کوچک در یک کلینیک با میانگین روزی ۳۵ کیس بود. چقدر حقوق؟ ۳۰۰ هزار تومن! یعنی پول ناهار و شام و ایاب و ذهاب به آنجا! مگر یک انسان مغزش را اجاره داده بیاید این همه درس بخواند و تا دکترا رقابت کند و جون بکند و آخرش ۱۲ ساعت کار تخصصی و علمی و پر مسئولیتش برابری کند با نیم ساعت کار ساده ی یک دیپلمه!! تازه من کارگری را مثال زدم و نه دلالی و خرید و فروش و.. که خیلی خیلی بهتر است.
این افتضاح به لطف ..... دانشگاه ها اتفاق افتاده. همین الان هم دیگر دامپزشکی خواندن و حتی در کار دامپزشکی ماندن، توجیه اقتصادی و عقلی ندارد. و فاتحه اش خوانده شده.
یک وانت پیکان بگیری پشتش گوجه بفروشی از متخصص جراحی دامپزشکی بیشتر پول در میاری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
0
10
وای به این تفکرات یک استاد دانشگاه و بیس نظام یک استان ....نتیجه هم باید همین تراژدی که حرفه دامپزشکی در اون قرار داره با این طرز فکر نوع آموزش و تعداد فارغ التحصیل داره.
بگذار ناشناس بمانیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
0
12
وقتی تفکرات عضو هیات علمی و نماینده وزارت علوم در شورای مرکزی این گونه هست دیگه هیچ انتظاری از بقیه اعضای مرکزی نظام دامپزشکی کشور ندارم.
پاسخ ها
کلینیسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
........................ مگه دانشگاه بوعلی رشته دکترای دامپزشکی داره که هیات علمی متخصص جراحی داره؟ البته کاملا اطلاع دارم که دانشکده پیرادامپزشکی داره.
.....................
مسئول فنی
|
United States of America
|
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
4
1
دوستان بنده چند سال دانشجوی دکتر ذوالحواریه بودم و ایشون رو تقریبا خوب میشناسم
ایشان دامپزشکی مجرب و استادی دوست داشتنی هستند
اما اون قسمت از صحبت هاشون راجع به مهارت آموزی در فنی حرفه ای خیلی گنگ و نا مفهوم بود
از ایشون انتظار دارم منظورشونو شفاف تر بگن که این سو تفاهم (اگه سو تفاهم باشه)برطرف بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
0
7
با سلام
هر دم از این باغ بری میرسد.اقلا به سیستم آموزشی کل دنیا مراجعه میکردید بعد نظرات ........ میکردید.شما وارد دانشگاه(محل کسب دانش) شدید که فنی حرفه ای بهتون سواد و مهارت یاد بده؟!
................
بهتر بود در این خصوص اساتیدی چون پروفسور نوروزیان نظر میدادن که هم دنیا دیده هستن و هم باسواد و هم مطرح و هم استاد تمام عیار.
در کل امیدوارم جناب دکتر ذوالحواریه عزیز نسبت به نظریه خودشون تجدید نظر کنن.
دامپزشک ومسئول فنی بیکار شده از فارس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
0
5
.............................
فنی حرفه‌ای بیشتر ودر قالب مهارت های فنی وخدماتی روز مره و با اموزش های چند ساعته کارگر وموثر است نه حرفه ای مانند دامپزشکی وپزشکی که تئوری وعملی دروس با هم گره خورده ویکی هستند با القا اینگونه تفکرات دامپزشکی را به بی راهه نبرید کدام کارفرما وتولید کننده است که به دانش وتبحر مسئول فنی ارزش قائل شود اکثرا دنبال نیروی ارزان می گردند که با گرفتن مدارک وپراوانه های محل تولید خود بر اساس تفکرات وشیوه های مرسوم وخارج از قوانین حاکمیتی اهداف خود را به پیش ببرند که با تفکرات اینچنینی وسیل دامپزشکان بیکار وبا دسترسی به نیروی ارزان نیروهای خلاق وبا سواد وکاربلد را کنار می زنند چشم ها را باید شست وجور دیگر باید دید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
0
5
این فرمایش ایشون مرا یاد صحبت های آقای دکتر جاسبی و اخلاف شان در دانشگاه آزاد می اندازه که درباره تعداد بی شمار دانش آموختگان بدون تناسب با بازار کار می گفتند: وظیفه دانشگاه ایجاد اشتغال نیست!! ولی نمی فرمودند که رابطه تعداد دانشجو با بازارکارو اشتغال چیست. ...............
دکتردامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
0
6
............... از اقای دکتر نماینده وزیر علوم تقاضامند است وظیفه دانشگاه را در قبال دانشجویان دامپزشکی بصورت شفاف تبیین کنند ما بفهمیم چه کاره هستیم؟؟؟؟؟؟؟؟
دامدار
|
United States of America
|
۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
0
3
از آقای دکتر انتظار داریم تبیین کنند نظراتشون رو
پاسخ ندادن ایشان جای تعجب و دلخوری داره
نظر شما
ادامه