کد خبر: ۶۶۷۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: رییس اداره ماهیان زینتی و سایر آبزیان سازمان شیلات کشور با اشاره به پرورش کروکودیل، گفت: برای کشتار و فرآوری گوشت قدم‌هایی برداشته‌ایم اما تا به امروز به نتیجه دلخواه دست نیافته‌ایم. بیشترین موفقیت ما در این زمینه معطوف به فروش زنده و بخش نمایشگاهی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «علیرضا رحمانی نوش آبادی» گفت: سازمان شیلات مجوز پرورش موجوداتی که حیات آنها با آب گره خورده است را صادر می‌کند. از این‌رو مجوز پرورش کروکودیل نیز از سوی سازمان شیلات اعطا می‌شود؛ البته نهادهای دیگر چون سازمان محیط زیست درباره احداث چنین مراکزی در منطقه اظهار نظر می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول، سازمان شیلات کشور از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی این مجوز را صادر می‌کند.

رحمانی نوش آبادی با بیان اینکه مجوز پرورش این موجود در اقلیم گرم داده می‌شود، بیان کرد: منعی برای صدور مجوز در مناطق سرد وجود ندارد اما هزینه گرمایشی به هزینه تولید و پرورش اضافه می‌شود.

وی بابیان اینکه پرورش کروکودیل جزو اولویت‌های سازمان شیلات نیست، افزود: سازمان یکی از تامین‌کننده‌های پروتئین مردم است و از آنجایی‌که این موجود جزو حرام‌ گوشت‌ها محسوب می‌شود، فعالیت در این زمینه برای سازمان جزو اولویت‌های نخست محسوب نمی‌شود.

رحمانی نوش آبادی با اشاره به استان‌های پرورش کروکودیل در کشور، خاطر نشان کرد: درحال حاضر پرورش این موجود در استان‌های کشور فراگیر نشده است و 5 استان مبادرت به پرورش کروکودیل می‌کنند. در استان هرمزگان به‌ویژه جزیره قشم اولین مرکز پرورش این موجود احداث شد این مجموعه سالهاست در زمینه پرورش و تکثیر این گونه فعالیت دارد.

به گفته وی، درحال حاضر حدود 100 کروکودیل در این مجموعه حیات دارند. امکان بازدید مردم از این موجودات در این مجموعه فراهم شده است و مردم می‌توانند با خرید بلیت از نزدیک آنها را مشاهده کنند. همچنین مرکز قشم، توانایی تامین مولدهای سایر واحدهای پرورش دهنده را دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: در استان همدان به تازگی مرکز پرورش کروکودیل، راه اندازی شده است در این مرکز حدود 60 سر (واحد شمارش کروکودیل) وجود دارد. همچنین مرکز خراسان رضوی مجوز واردات 80 سر از کشور مالزی را دریافت کرده است.

به گفته وی، مولدین وارد کشور می‌شوند اما امکان تکثیر و پرورش آن در ایران وجود دارد.

رییس اداره ماهیان زینتی سازمان شیلات بابیان اینکه کروکودیل جزو موجودات در معرض خطر انقراض است، افزود: سازمان محیط زیست بر نحوه خرید، فروش و جابه‌جایی این موجود نظارت کامل دارد. تعداد کشتار و پوست آن باید شماره گذاری شود اگر چنین روندی انجام نشود جزو کالاهای قاچاق محسوب می‌شود.

رحمانی نوش آبادی با اشاره به گونه ایرانی کروکودیل، گفت: پوزه کوتاه که به "گاندو" مشهور است بیشتر در استان سیستان و بلوچستان قابلیت نگهداری دارد. این گونه محافظت شده تحت کنترل سازمان محیط زیست است و امکان انتقال و جابه جایی آن به سایر نقاط کشور مقدور نیست.

این مقام مسئول بابیان اینکه ما در کروکودیل به تولید انبوه نرسیده‌ایم، افزود: برای کشتار و فرآوری گوشت قدم‌هایی برداشته‌ایم اما تا به امروز به نتیجه دلخواه دست نیافته‌ایم. بیشترین موفقیت ما در این زمینه معطوف به فروش زنده و بخش نمایشگاهی است.

وی در پاسخ به این به این پرسش که چند سال طول می‌کشد تا کروکودیل مولد شود، گفت: حدود 8 سال زمان نیاز است تا کروکودیل مولد شود. در حال حاضر در سایزهای مختلف نیم متری، یک متری کروکودیل وارد کشور کردیم. بزرگترین کروکودیل ایران حدود 2 متر است که در جزیره قشم نگهداری می‌شود.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
0
1
بیکاران حامی حیات وحش و اهل و حشرات و جلبکها بشتابید با اطلاعات زیر صفرتون و منطق نزدیک به صفرتون جو رو مجلسی کنید
نظر شما
ادامه