کد خبر: ۶۶۷۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اردبیل، ملکان و آذربایجان شرقی

 

سرپرست دامپزشکی استان اردبیل:
تقویت بخش خصوصی دامپزشکی مغفول مانده است


سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: انتقال اعتبارات طرح مبارزه با بیماری‌های دامی از اعتبارات ملی به استانی سبب تضعیف بخش خصوصی دامپزشکی شده است. 
 دکتر صادق  صالحی در دیدار با فرماندار پارس‌آباد اظهار داشت: علی‌رغم تلاش‌های چند ساله دامپزشکی در راستای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری امور به بخش خصوصی و به تبع آن اشتغالزایی که سبب تقویت بخش خصوصی در دامپزشکی می‌شود، انتقال این اعتبارات موجب ضعیف‌تر شدن بخش خصوصی شده و احتمال شیوع بیماری‌های دامی در منطقه را افزایش می‌دهد.
وی افزود: در صورت تامین اعتبارات کافی، اداره کل دامپزشکی استان اردبیل آمادگی دارد تا نسبت به انجام طرح‌های مبارزه و واکسیناسیون دامی توسط بخش خصوصی اقدام کند.
این مسئول ادامه داد: اختصاص اعتبارات در بخش دام و دامپزشکی هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است که بازتاب و پیامد آن متوجه همه اقشار جامعه خواهد بود و علاوه بر پیشگیری از بیماری‌های مختلف دامی سبب افزایش تولیدات دامی و ارتقای سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه خواهد بود.
وی استعدادهای منطقه مغان را در عمل‌آوری فراوردههای گوشتی و دامی یادآور شد و افزود: وجود دو مجتمع عظیم کشت و صنعت و دامپروری مغان و بالا بودن جمعیت دام سبک و دام‌های عشایری این منطقه را به قطب دامپروری استان تبدیل کرده است.
این مسئول ادامه داد: با توجه به تمام این ویژگی‌ها پیشگیری از بیماری‌های دامی در این منطقه به حضور دامپزشکی قوی نیازمند است.
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: عاری بودن دام‌های این منطقه از بیماری علیرغم مرزی بودن مرهون تلاش‌های دامپزشکی و همکاری بین بخشی دستگاه‌های اجرایی به خصوص همکاری فرمانداری این شهرستان است.
در ادامه این دیدار فرماندار پارس‌آباد نیز اقتصاد منطقه را وابسته به کشاورزی و دامپروری اعلام کرد.
ولی کریمی با مطلوب دانستن وضعیت دامپروری از احداث دو باب کشتارگاه صنعتی دام و طیور در منطقه با پیشرفت فیزیکی بالای 95 درصد خبر داد.
وی ابراز امیدواری کرد: با بهره‌برداری از این کشتارگاه‌ها وضعیت دامپروری منطقه مطلوب‌تر شده و معضل کشتار دام در کشتارگاه‌های صنعتی مرتفع شود.

 

------------------------------

 

سه تن شیر خام غیر قابل مصرف در ملکان معدوم شد


بازرسان اکیپ نظارت بر بهداشت عمومی شهرستان ملکان در جریان طرح تشدید نظارت دامپزشکی در ماه مبارک رمضان 3 تن شیر خام غیر قابل مصرف را کشف و معدوم ساختند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ملکان با اعلام این مطلب گفت: در جریان طرح تشدید نظارت بر فرآورده های خام دامی ویژه ماه مبارک طی بازرسیهای به عمل آمده از مراکز جمع آوری شیر پس از نمونه برداری و انجام آزمایشات لازم 2 هزار و 900 کیلوگرم شیر خام به دلیل اسیدیته بالا غیر قابل مصرف انسانی تشخیص داده شد.

دکتر ودود فدای حسینی افزود: در جریان این طرح در طول ماه مبارک رمضان 70 کیلوگرم انواع گوشت قرمز و گوشت مرغ فاسد و غیر بهداشتی نیز ضبط و همراه با شیرهای خام مذکور با صدور حکم مراجع قضایی معدوم و از چرخه مصرف انسانی خارج گردید.

 

------------------------------

 

دامهای روستایی باید سالانه 2 بار واکسینه شوند

واکسیناسیون 350 هزار رأس دام در آذربایجان شرقی


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی از واکیسناسیون 350 هزار رأس گاو، گوساله و گاومیش در جریان طرح واکسیناسیون سراسری و همزمان بیماری تب برفکی در استان خبر داد.

مدیرکل دامپزشکی این استان با اعلام این مطلب گفت: طی مرداد ماه سال جاری 350 هزار راس گاو، گوساله و گاومیش در استان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

دکتر بهراد زندیه افزود: به دنبال برخی تغییرات جزئی در برنامه کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی از سوی سازمان دامپزشکی کشور مقرر گردیده تا هر سال واحدهای صنعتی دامداری 3 بار و واحدهای روستایی و بومی نیز هر ساله 2 بار تحت پوشش برنامه واکسیناسیون قرار گیرند.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با اعمال این تغییرات، بیماری در استان تحت کنترل بوده و تعداد کانونهای بیماری به شدت کاهش یافته و محدود شده است.

وی از دامداران و دامپروران و روستائیان درخواست کرد تا با رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه ای از بروز و شیوع بیماری در بین دامهای خود جلوگیری نمایند.

 

 

نظر شما
ادامه