کد خبر: ۶۶۷۷۹

حکیم مهر: طرح تجمیع کشتارگاه های سنتی آذربایجان غربی از سال ۸۶ آغاز شده اما به دلیل عدم همکاری شهرداری ها این طرح بلاتکلیف و مسکوت مانده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، طرح تجمیع کشتارگاه‌های سنتی با هدف کاهش هزینه‌های زیاد کشتارگاه‌های سنتی، جلوگیری از آلوده گی های ثانویه گوشت و فرآورده‌های دامی و کاهش عوارض زیست محیطی این کشتارگاه‌ها سال ۸۶ مطرح شد اما به دلیل عدم تمکین شهرداری‌های استان که عموماً کشتارگاه‌های سنتی در تملک این بخش است تاکنون طرح تجمیع کشتارگاه‌های سنتی استان محقق نشده است.

در حال حاضر از ۱۶ کشتارگاه دام استان چهار کشتارگاه صنعتی، یک واحد نیمه صنعتی و ۱۱ کشتارگاه سنتی هستند.

۱۱ کشتارگاه سنتی، میادین عرضه دام زنده، ناوگان حمل و نقل گوشت استحصال شده و مراکز عرضه توزیع مواد خام دامی آذربایجان غربی به خصوص در مرکز استان که هر کدام به نوعی دارای مشکلات بهداشتی از نظر ساختار فیزیکی، محیطی و عدم آموزش افراد شاغل در این بخش‌ها هستند، نیاز جدی به ساماندهی اساسی جهت رفع برخی مشکلات بهداشتی دارند.

در حال حاضر بیش از هفت میلیون واحد دامی سبک و سنگین در استان وجود دارد، استان با تولید سالانه ۴۷ هزار تن گوشت قرمز رتبه پنج و قطب تولید این محصول در کشور به شمار می‌رود.

طرح تجمیع کشتارگاه‌های سنتی آذربایجان غربی عملاً محقق نشده است

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تجمیع کشتارگاه‌های سنتی استان اظهار کرد: در حال حاضر ۱۶ کشتارگاه دام در استان وجود دارد که تحت تملک شهرداری‌های استان هستند، هر چند تمامی موارد بهداشتی در این اماکن رعایت می‌شود، اما در تلاش هستیم طرح تجمیع کشتارگاه را اجرا کرده و کشتارگاه‌ها را رو به صنعتی شدن پیش ببریم.

«دکتر اسماعیل الهیاری» با بیان اینکه هدف از ایجاد کشتارگاه‌های صنعتی نظارت بر روند کشتار دام‌ها و نیز توجه به مباحث بهداشتی بیش از پیش در کشتارگاه‌ها است، ادامه داد: سال ۸۶ طرح تجمیع کشتارهای سنتی مطرح شد اما به دلیل عدم تمکین شهرداری به دلیل مباحث شغلی و کارگری تاکنون این طرح محقق نشده است.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم تحقق تجمیع کشتارگاه‌های سنتی اقدام به تجهیز تمام کشتارگاه‌های استان به تجهیزات پیش سرد شدند، گفت: با استفاده از هماهنگی‌های بین بخشی تمام مباحث بهداشتی در کشتارگاه‌های استان به صورت کامل اجرا می‌شود و مشکل خاصی از نظر بهداشتی در کشتارگاه‌های سنتی استان نداریم.

الهیاری با اشاره به اینکه از ۱۶ کشتارگاه دام استان ۴ کشتارگاه در شهرستان‌های خوی، مهاباد، بوکان و میاندوآب صنعتی و مابقی سنتی هستند، افزود: بخاطر مباحث شغلی در کشتارگاه‌های استان ضرورت دارد از سوی فرمانداری و شهرداری‌های استان در خصوص صنعتی کردن کشتارگاه‌های استان چاره اندیشی شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه با صنعتی استان کشتارگاه روند نظارت و بهداشتی کشتار دام‌ها تسریع می‌یابد، گفت: طرح تجمیع کشتارگاه‌های دام استان تهیه شده و با همکاری ادارات و نهادهای ذیربط شایسته است این طرح ابتر وارد فاز اجرایی شود.

الهیاری خاطرنشان کرد: در آذربایجان غربی ۱۶ کشتارگاه دامی صنعتی و سنتی فعال وجود دارد که ماهانه ۵۰۰۰ رأس دام سنگین و ۷۰۰۰ دام سبک کشتار می‌کنند و استان در رتبه‌های برتر کشوری قرار دارد، با توجه به ظرفیت استان ضرورت دارد طرح تجمیع کشتارگاه‌های سنتی استان اجرایی شود.

ناوگان حمل کشتار دام استان تجهیز و نوسازی شود

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر ناوگان حمل دام‌های کشتار شده در استان قدیمی است، با توجه به اینکه لاشه‌های استحصالی باید سریع‌تر به قصابی‌ها برسد باید ناوگان استان تجهیز و نوسازی شود.

الهیاری گفت: ناوگان حمل برای عرضه گوشت‌های استحصالی به قصابی‌ها و بحث تأمین گوشت کشتار شده در شهرستان‌های به دلیل عدم تأمین خودروهای مورد نیاز به خصوص در بخش درون شهری باعث شده کشتارگاه‌های کنار جاده‌ای زیاد شود، در این زمینه نیازمند توجه مسئولان هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌های مهم عملکردی دامپزشکی تشدید نظارت‌های بهداشتی بر تولید و استحصال فرآورده‌های خام دامی است، افزود: کارشناسان اداره کل دامپزشکی و مسئولین فنی مستقر در مراکز موضوع ماده ۲ آئین نامه اجرایی نظارت بهداشتی در تمامی فرآیندهای بهداشتی تولید، حمل و نقل و توزیع فراورده‌های خام دامی مستقر می‌باشند که تولیدات را از نظر بهداشت و کیفیت کنترل کنند.

الهیاری با بیان اینکه تمامی فرآورده‌های خام دامی استحصالی دارای شناسنامه نظارت بهداشتی کامل است، اضافه کرد: تیم‌های نظارت بهداشتی در بازدیدهای سرزده از تمامی کشتارگاه‌های استان با استقرار ناظرین بهداشتی و بازدیدهای مستمر عملکرد مراکز را از نظر بهداشتی مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

وی از کلیه شهروندان درخواست کرد، هنگام خرید به مهر و نشانه گذاری محصولات تولیدی دقت کنند و از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در تمامی مراحل تهیه تولید، توزیع انواع عرضه فرآورده‌های خام دامی، اعم از عرضه فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی و فاقد هویت، کشتار غیر مجاز، حمل و نقل انواع گوشت سفید و قرمز با وسایل فاقد سردخانه و عرضه فرآورده‌های فاقد هویت و غیرمجاز از جمله فاقد تاریخ تولید، انقضا و کد ردیابی دامپزشکی مراتب را با شماره تلفن ۱۵۱۲ سامانه پاسخگویی به شکایات مردمی و شبکه‌های دامپزشکی سراسر استان اطلاع داده تا پیگیری و برخورد قانونی لازم در این زمینه صورت گیرد.

کشتارگاه صنعتی ارومیه موجب رونق صنعت دامپروری و صنایع وابسته آذربایجان غربی می‌شود

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی در خصوص رکود طرح بزرگترین کشتارگاه صنعتی ارومیه گفت: این طرح بعد از وقف با تسریع در روند اجرایی با ۸۵ الی ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اتمام و آماده بهره برداری است که در صورت افتتاح بزرگترین کشتارگاه صنعتی ارومیه و منطقه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های مورد نیاز این کشتارگاه خریداری شده و در مرحله تجهیز است، گفت: با بهره برداری از این کشتارگاه بخش اعظمی از نیازهای ارومیه، استان و حتی منطقه برای استحصال گوشت بهداشتی مورد نیاز تأمین می‌شود.

فرماندار ارومیه نیز در آخرین بازدید از روند احداث بزرگترین کشتارگاه صنعتی در ارومیه گفت: طرح مجتمع کشتارگاه صنعتی ارومیه با سرمایه گذاری ۸۵ میلیارد تومان در زمینی به مساحت دو هکتار احداث می‌شود.

«رسول مقابلی» با بیان اینکه این مجتمع کشتارگاه صنعتی با هدف راه‌اندازی زنجیره تأمین و عرضه فرآورده‌های گوشتی در زمینی به مساحت ۲ هکتار در ارومیه راه‌اندازی می‌شود، ادامه داد: با راه‌اندازی این واحد برای ۳۵۰ نفر از جوانان منطقه زمینه اشتغال فراهم می‌شود.

فرماندار ارومیه خاطرنشان کرد: تضمین سلامت دام کشتار شده، ساماندهی میادین دواب شهرستان، کشتار و بسته بندی گوشت با بهره‌گیری از فناوری روز دنیا، بسته بندی و عرضه بهداشتی سایر فراورده‌های گوشتی و رونق صنعت دامپروری و صنایع وابسته در استان از اهداف راه‌اندازی این واحد است.

وی امکان صادرات گوشت تازه به دلیل به کارگیری فناوری روز برای افزایش مدت ماندگاری محصول و کاهش قیمت عرضه محصولات به مصرف کننده نهایی را از دیگر اهداف راه‌اندازی این کشتارگاه صنعتی عنوان کرد.

امروزه ایجاد شرایط مناسب برای کشتارگاه‌های محلی، بهسازی ساختار ناوگان حمل و نقل دام و گوشت استحصال شده، فراهم آوردن مکان‌هایی مناسب و بهداشتی برای عرضه گوشت و فرآورده‌های خام دامی در سطح کشور جهت کمک به صادرات و جذب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری امری اجتناب ناپذیر است ولی این ضرروت هنوز در استان در بین مسئولان احساس نشده است.

 
نظر شما
ادامه