کد خبر: ۶۶۸۷

حکیم مهر - معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی اعلام کرد:در پنج ماه نخست سال جاری، شیوع انواع بیماری های دامی نسبت به سال های گذشته روند کاهشی داشته است.
دکتر سید محسن مشکوة بیماری تب برفکی را شایعترین بیماری دامی کشور در حال حاضر عنوان کرد.
وی با بیان اینکه به طور عمده بیماری های بومی همچون تب برفکی، آبله، آنتروتوکسمی از طریق باد، هوا، نقل و انتقال انتشار می یابد، افزود: بیماریهای مشترک بین حیوان و انسان شامل هاری، بروسلوز (تب مالت)، شاربن (سیاه زخم)، لپتوسپیروزیس (تب شالیزار) نیز همواره به صورت مستقیم (دامداران) و غیر مستقیم ( مصرف کنندگان فراوردهای دامی) به جمعیت انسانی منتقل می شود.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: این سازمان با سیاست گذاری و برنامه ریزی مستمر به پیشگیری از انتشار بیماریهای انگلی، ویروسی و باکتریایی از دام به انسان می پردازد.
به گفته ی مشکوه در این راستا تمامی ادارات کل تابع این سازمان در استان ها موظف به اجرای اقدام هایی چون قرنطینه، واکسیناسیون، شست و شوی و ضد عفونی دامها هستند.
وی با بیان اینکه انسان به دلیل ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با دام و طیور ممکن است دچار بیماری شود، گفت: تنها چنین اقدام هایی می تواند منجر به مهار و کنترل انتقال بیماریهای دام و طیور به انسان شود.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: سازمان دامپزشکی کشور در پنج ماه گذشته به پیشگیری و درمان بیماری های بومی دام و طیور در کشور پرداخته است.
وی گفت: اکنون سالانه سه نوبت واکسن تب برفکی به دامهای حساس و حدود 250میلیون نوبت واکسن به گوسفند و بز تزریق می شود.
مشکوه با بیان اینکه سالانه حدود چهار میلیارد دلار واکسیناسیون بر روی طیور صنعتی صورت می گیرد، افزود: در سالهای اخیر واکسن استروتوکوک برای کنترل و مهار بیماریهای آبزیان پرورشی نیز در کشور تزریق می شود.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی اضافه کرد: برای کنترل و پیشگیری بیماریهای دام و طیور حدود 4 هزارو 288 واحد خصوصی تشخیص و درمان همچون بیمارستان، درمانگاه، داروخانه و مرکز مایع کوبی در کشور فعالیت دارد.
به گفته ی مشکوه در حال حاضر 85 میلیون راس دام در 85 هزارو 117 واحد روستایی، دامداری و مرتع، بیش از یک میلیارد قطعه طیور صنعتی در 21 هزارو 296 واحد مرغداری، چهار میلیون و 373 هزار کلونی زنبور عسل و هشت هزار مرکز تکثیر آبزیان، 475 واحد کشتارگاه دام، 212 واحد کشتارگاه طیور و 75 هزار مرکز فرآوردهای دامی در کشور وجود دارد.
این مقام مسوول افزود: اکنون 615 واحد اداری و فنی، 132 پست ایستگاه قرنطینه مرزی و 10 آزمایشگاه مرجع سازمان دامپزشکی در کشور فعال است.

 

نظر شما
ادامه