کد خبر: ۶۶۹۵۷
 

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی گلستان با تایید بروز بیماری آنگارا و تلف شدن هزاران قطعه جوجه در چند مرغداری استان گفت: شیوع این بیماری گسترده نبوده و روند تولید و جوجه ریزی مرغ در شرایط مطلوبی ادامه دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر غلامرضا محرابی» اظهار داشت: بروز بیماری آنگارا در مرغداری‌های گلستان به سبب وجود بیماری در مرغ های مادر، که جوجه های استان را تامین می کردند اتفاق افتاده است.

 وی بدون اشاره به استان هایی که جوجه ها از آن مناطق وارد این استان شد، خاطرنشان کرد:‌ با توافقی که با اتحادیه مرغداران استان انجام و قرار شد تا اطلاع ثانویه جوجه ریزی با استفاده از جوجه های تولیدی در مرغداری ها مادر گلستان انجام شود.

به گزارش ایرنا، تعدادی از مرغداران استان با تماس با خبرنگار ایرنا از بروز بیماری آنگارا در واحدهای تولیدی خود خبر دادند و برای جلوگیری از خسارت بیشتر حمایت مسوولان امر را خواستار شدند.

محرابی یادآور شد:‌ در زمان حاضر در مرغداری های مرغ مادر در استان گلستان، هیچ گزارش از این بیماری نداشتیم.

به گفته وی با پیگیری های صورت گرفته، توزیع واکسن این بیماری در کشور آغاز شده است و در این ارتباط مشکلی وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی گلستان تصریح کرد:  ده ها هزار جوجه در گلستان به آنگارا مبتلا شدند که با حضور همکاران دامپزشکی عملیات معدوم سازی به صورت بهداشتی انجام شده است.

محرابی بیان کرد:‌ این بیماری در زمره بیماریهای کلاس الف قرار دارد و شرکت های بیمه ای خسارت های وارده به مرغداران را جبران می کند.

به گزارش ایرنا، بیماری آنگارا (HHS)  یک بیماری عفونی و مسری است که از علائم مشخصه آن درصد ابتلا و درصد تلفات بالاست، بیماری آنگارا به طور معمول در جوجه­  های گوشتی سه - پنج هفته بروز می کند ولی در گله ­های تخم­گذار و مادر اتفاق می ­افتد.

به گزارش ایرنا، عامل بیماری آنگارا  آدنوویروس گروه یک است که انتقال آن هم به صورت افقی و هم عمودی صورت می گیرد.

آدنوویورس در گله های مرغ مادر تا زمان بلوغ باقی می ماند و در اثر ضعف سیستم ایمنی و یا استرس دفع می گردد. جوجه هایی که از گله های مادر آلوده تولید می شوند بعد از سه هفتگی ممکن است ویروس را تا ۱۴ هفته دفع کنند، انتقال افقی ویورس در گله هایی که مسائل بهداشتی را رعایت نمی کنند رخ می دهد، تکثیر ویروس در دستگاه گوارش انجام می شود. آلودگی مدفوع لباس کفش و وسایل از قبیل ظروف و وسایل نقلیه ممکن است باعث انتقال عامل بیماری شوند .
 
نظر شما
ادامه