کد خبر: ۶۶۹۸

حکیم مهر - خبرگزاری ایسنا نوشت : متخصصان علوم پزشکی در آمریکا دریافته‌اند که استفاده از انگل‌های ضعیف شده مالاریا بعنوان اساسی برای تولید یک واکسن راه کاری موثر و امیدبخش برای مقابله با این بیماری است.

انگلی که موجب بروز بیماری مالاریا می‌شود از طریق نیش پشه مالاریا به انسان منتقل می‌شود. پس از گزیدگی این انگل چرخه حیات خود را در بدن انسان آلوده شده، ‌ادامه می‌دهد و بالغ می‌شود. در این مرحله در داخل کبد میزبان خود تکثیر می‌شود و از طریق جریان خون به سایر نقاط بدن منتقل می‌شود.

به گزارش شبکه خبری ان بی سی، این پزشکان در آزمایشگاه شرکت داروسازی ساناریا در راکویل واکسنی برای مالاریا تهیه کرده‌اند که با کشنده‌ترین انگل این بیماری مقابله می‌کند.

در آزمایشات بالینی که روی 80 فرد سالم بالغ انجام گرفت این واکسن موسوم به PFSPZ کاملا ایمن بوده و توانست واکنش ایمنی بدن را در برابر میکروب به گونه‌ای موثر فعال سازد.

مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها بخصوص کشورهای گرمسیری دنیا است.

این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگیهای تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگیهای ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند. اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ومیر مبتلایان، قابل توجه ‌است. منبع مهم بیماری افرادی هستند که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و کمتر از دیگران درصدد درمان خود هستند.

شرح این دستاورد در نشریه آنلاین ساینس اکسپرس منتشر شده است.

 

 

نظر شما
ادامه