کد خبر: ۶۷۱۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ریگان، اردبیل، کرمان، آبپخش، کردستان و بوشهر

 

مدیر دامپزشکی ریگان خبر داد:
مایه‌کوبی 13059 دام سبک علیه بیماری آبله در ریگان

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: واکسیناسیون تعداد 7 هزار و 920 رأس گوسفند و 6 هزار و 939 رأس بز علیه بیماری آبله در شهرستان ریگان صورت گرفت.
 حجت‌الله جعفری در حاشیه واکسیناسیون دام‌های مناطق شهرستان ریگان علیه بیماری آبله اظهار داشت: بیماری آبله یکی از مهم‌ترین بیماری‌های دام‌های سبک تلقی می‌شود که توسط «ویروس پاکس» رخ می‌دهد.
وی افزود: از جمله معضلات و مشکلات بیماری آبله، بروز ضایعات جلدی، ایجاد لاغری و کم‌اشتهایی در دام است که کنترل و پیشگیری از این بیماری مهم ویروسی را دوچندان می‌کند.
جعفری تصریح کرد: به همین منظور شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان از ابتدای سال جاری تاکنون با برگزاری دوره‌های آموزشی برای دامداران و عشایر منطقه اقدام به واکسیناسیون تعداد 7 هزار و 920 رأس گوسفند و 6 هزار و 939 رأس بز علیه این بیماری مهم کرده است.
وی بیان کرد: همچنین کنترل ورود و خروج دام، انجام اقدامات قرنطینه‌ای و هماهنگی لازم در هنگام حمل دام با شبکه دامپزشکی، نقش بسیار مؤثری در کنترل این بیماری دارد.
جعفری بیان کرد: دامداران شهرستان باید برای مبارزه با انگل‌های داخلی دام، در تمیز کردن آب و علوفه مصرفی آن دقت لازم را داشته باشند و در مصرف شربت‌ها و قرص‌های ضدانگلی با فواصل زمانی تعیین شده، اقدام کنند.
وی گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات و معضلات در کمیت و کیفیت فرآورده‌های استحصالی از دام بحث کنترل بیماری‌های انگلی است.
جعفری خاطرنشان کرد: در همین راستا دامداران شهرستان باید به توصیه‌های دامپزشکی توجه ویژه داشته و با این شبکه همکاری لازم را داشته باشند.
وی اذعان کرد: بیماری‌های انگلی می‌تواند، زمینه‌ساز بیماری‌های میکروبی باشد، بنابراین استفاده از داروهای ضدانگل روده‌ای کبدی و ریوی در بهبود فرآورده‌های استحصالی دام نقش مؤثری دارد.

 

---------------------------

 

سرپرست دامپزشکی استان اردبیل:
پیشگیری از بیماری های دامی، حضور دامپزشکی قوی را در منطقه می طلبد


سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: وجود دو مجتمع عظیم کشت و صنعت و دامپروری مغان و بالا بودن جمعیت دام سبک و دامهای عشایری، این منطقه را به قطب دامپروری استان تبدیل کرده است.

دکتر صادق صالحی با بیان این مطلب اظهار داشت: عاری بودن دامهای این منطقه علیرغم مرزی بودن، مرهون تلاشهای دامپزشکی و همکاری بین بخشی دستگاههای اجرائی بخصوص همکاری فرمانداری این شهرستان است.
وی انتقال اعتبارات طرح مبارزه با بیماریهای دامی از اعتبارات ملی به استانی را موجب تضعیف بخش خصوصی دامپزشکی دانست و خاطر نشان کرد: علیرغم تلاشهای چندین ساله دامپزشکی در راستای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری امور به بخش خصوصی و به تبع آن اشتغالزایی که موجب تقویت بخش خصوصی دامپزشکی استان شده است، انتقال این اعتبارات موجب ضعیف تر شدن بخش خصوصی دامپزشکی شده و احتمال شیوع بیماریهای دامی در منطقه را افزایش خواهد داد.
دکترصالحی با بیان اینکه درصورت تامین اعتبارات کافی اداره کل دامپزشکی استان آمادگی دارد تا نسبت به انجام طرحهای مبارزه و واکسیناسیون دامی توسط بخش خصوصی اقدام نماید، خاطرنشان کرد: تخصیص اعتبارات در بخش بهداشت دام و دامپزشکی هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری است که بازتاب و پیامد آن متوجه همه اقشار جامعه خواهد بود و علاوه بر پیشگیری از بیماریهای مختلف دامی، سبب افزایش تولیدات دامی و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه خواهد شد.
در این دیدار کریمی فرماندار پارس آباد نیز اقتصاد منطقه را وابسته به کشاورزی و دامپروری دانست و با مطلوب دانستن وضعیت دامپروری ،به احداث دو باب کشتارگاه صنعتی دام و طیور در منطقه با پیشرفت فیزیکی بالای 95 درصد اشاره نمود و ابراز امیدواری کرد با بهره برداری از این کشتارگاههادر هفته دفاع مقدس وضعیت دامپروری منطقه مطلوبتر شده و معضل کشتار دام در کشتارگاههای سنتی مرتفع گردد.

 

--------------------------

 

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی کرمان خبر داد:
انهدام 6210 کیلوگرم فرآورده دامی فاسد در کرمان


رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: در راستای تشدید کنترل و نظارت بر عملیات تولید، توزیع و عرضه فرآورد‌ه‌های خام دامی در ماه مبارک رمضان مقدار 6 هزار و 210 کیلوگرم انواع فرآورده خام دامی ضبط و معدوم شدند.
 آمنه زینلی اظهار داشت: در راستای تشدید کنترل و نظارت بر عملیات تولید، توزیع و عرضه فرآورد‌ه‌های خام دامی در ماه مبارک رمضان مقدار 6 هزار و 210 کیلوگرم انواع فرآورده خام دامی ضبط و معدوم شدند.
وی افزود: روزانه حدود 120 اکیپ به صورت ثابت و سیار در سطح استان فعال شده بود که کار نظارت بهداشتی از مراکز عرضه، کشتارگاه‌ها، سردخانه‌ها و رستوران‌ها را بر عهده داشتند.
زینلی تصریح کرد: در این زمینه سه مورد از آن‌ها به مراجع قضایی معرفی شدند و دو واحد تعطیل شد.
وی بیان کرد: تمام مصرف‌کنندگان باید فرآورده‌‌های خام دامی خود را از مراکز معتبر و مورد تأیید دامپزشکی خریداری کرده و به تاریخ تولید و انقضا روی جلد آن‌ها دقت کافی داشته باشند.
زینلی گفت: هم‌استانی‌ها باید با مشاهده هرگونه موارد مشکوک مربوط به دامپزشکی مراتب را به شماره 2110016 و 2111933  دامپزشکی استان کرمان گزارش داده تا اسرع وقت به آنها رسیدگی شود.
همچنین سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت: یک واحد توزیع کننده داروهای دامی به دلیل رعایت نکردن موازین سازمان دامپزشکی و تخلفات توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر با داروهای موجود در داروخانه به صورت مشروط ضبط شد.
محمد سرحدی افزود: شبکه دامپزشکی به صورت جدی بر فعالیت‌های داروخانه‌های دامی نظارت دارد و با هرگونه تخلف به شدت برخورد قانونی می‌کند تا ارائه خدمات به مردم و دامداران با کوچک‌ترین خللی مواجه نشود.
وی با اشاره به واگذاری بخشی از وظایف دامپزشکی به بخش خصوصی به منظور ارائه بهتر خدمات خاطرنشان کرد: این خدمات باید به نحو احسن به مردم ارائه شود.
سرحدی بیان کرد: یکی دیگر از اهداف واگذاری خدمات به بخش خصوصی بحث اشتغالزایی است که دامپزشکی در این زمینه پیشتاز است.
هم‌اکنون در شهرستان نرماشیر سه واحد داروخانه دامی فعال و آماده ارائه خدمات به دامداران است.

 

--------------------------

 

رئیس اداره دامپزشکی آبپخش خبر داد:
وجود 20 هزار راس دام سالم در آبپخش


رئیس اداره دامپزشکی آبپخش از وجود بالغ بر 20 هزار راس دام سالم در بخش آبپخش خبر داد.
حمید رستگار در بازدید از دامداری‌های منطقه آبپخش اظهار داشت: دولت نهم و دهم در حمایت از واحدهای تولیدی اقدامات خوبی انجام داده و در حوزه دامپزشکی نیز خدمات مناسب و ارزنده‌ای را شاهد هستیم.
رئیس اداره دامپزشکی آبپخش از وجود بالغ بر 20 هزار راس دام سالم در بخش آبپخش خبر داد و خاطرنشان کرد: این تعداد دام در سطح مناطق استان کم‌نظیر است و البته مراقبت از این دام‌ها باید با اصول علمی صورت گیرد.
رستگار با بیان اینکه مردم آبپخش بیشتر کارهای خود را از طریق بخش خصوصی انجام می‌دهند گفت: هم‌اکنون شهر آبپخش و 8 روستا زیر نظر اداره دامپزشکی بخش آبپخش بوده و بقیه نقاط از خدمات بخش خصوصی بهره می‌برند.
وی افزود: کمبود نیروی انسانی و در اختیار نداشتن تجهیزات و امکانات اداری از اساسی‌ترین مشکلات این اداره هستند.
رستگار عنوان داشت: در راستای خدمات کنترل بهداشتی در طول هفته به طور مکرر از رستوران‌ها، فروشگاه‌های محصولات دامی و پروتئینی بازدید می‌کنیم.
این مسئول تصریح کرد: بخش دیگری از خدمات این مرکز خدمات کنترل مراقبتی است که شناخت بیماری‌های شایع و همه‌گیر دام‌ها و هماهنگی با استان و شهرستان برای رفع این مشکل را شامل می‌شود.
رستگار متذکر شد: بیشترین ارتباط مردم با اداره دامپزشکی به صورت تلفنی برای دریافت مشاوره‌های علمی برای بهبود وضعیت دامداری در منطقه است.
رئیس اداره دامپزشکی بخش آبپخش اذعان داشت: با کنترل و بازرسی‌های فراوانی که صورت گرفته از ابتدای سال 90 تا کنون شیوع هیچ بیماری در دام‌های منطقه مشاهده نشده است.
رستگار بیان داشت: بنابر تقسیم وظایف صورت گرفته واکسیناسیون بر عهده بخش دولتی و درمان بر عهده بخش خصوصی است.
وی با بیان اینکه خدمات واکسیناسیون به طور رایگان به دامداران ارائه می‌شود، عنوان داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون واکسن‌های PPR ، تب برفکی و تب مالت به دامداران منطقه ارائه شده است.
رستگار یادآور شد: بخش دولتی تنها ارائه واکسن‌های استراتژیک مربوط به بیماری‌های همه‌گیر را بر عهده دارد و ارائه خدمات واکسن‌های خاص و موردی از وظایف بخش خصوصی است.
این مسئول ادامه داد: در 6 ماه نخست سال 90 قریب به 400 مراجعه به بخش خصوصی برای درمان دام صورت گرفته که عموما درمان بیماری‌های اورژانسی بوده‌اند.
وی خاطرنشان ساخت: بیماری تب 3 روزه شایع‌ترین بیماری در دام‌های منطقه بوده است و در اکثریت موارد پس از درمان شاهد مهار بیماری بوده‌ایم.
رستگار در ادامه ابراز داشت: بیشترین مراجعه برای درمان دام در فصل زمستان که شاهد حضور عشایر در منطقه هستیم صورت می‌پذیرد و دام‌های ایشان در صورت لزوم تحت درمان قرار می‌گیرند.
وی اضافه کرد: در بخشهای همجوار آبپخش، شبانکاره و سعدآباد تنها داروخانه دامپزشکی در شهر آبپخش است و مراکز دامپزشکی بخش‌های همجوار برای تامین داروهای مورد نیاز خود به این داروخانه مراجعه می‌کنند.

 

---------------------------

 

اهمیت فعالیت های بخش دامپزشکی برای مسئولین ناشناخته مانده است


رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: اهمیت فعالیت های بخش دامپزشکی برای مسئولین ناشناخته مانده است.
رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان و نماینده مردم شهرستانهای قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی طی بازدیدی از شبکه دامپزشکی شهرستان قروه در یک نشست صمیمی از نزدیک فعالیت های دامپزشکی را مورد بررسی قرار داد .

در این نشست که با حضور مدیر کل دامپزشکی استان و روسا و کارکنان شبکه های دامپزشکی شهرستانهای دهگلان و قروه برگزار گردید ، گزارشی از فعالیت ها و مسئولیت های دامپزشکی در حوزه های مختلف ارائه شد.

در ادامه مهندس سید عماد حسینی ضمن تأکید بر اهمیت بخش دامپزشکی و ضرورت توجه بیشتر به این بخش عنوان نمود که بخش دامپزشکی در کشور ناشناخته و مهجور مانده و ضروری است که اهمیت فعالیت های این بخش بیش از پیش برای مسئولین تبیین گردد .

در این جلسه همچنین از فعالیت های شبکه های دامپزشکی قروه و دهگلان در امر نظارت بر بهداشت فرآورده های خام دامی و مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و دام تقدیر بعمل آمد.

 

---------------------------

 

حضور مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر در جمع مدیران آموزش و پرورش شهرستان بوشهر

 

دکتر بحرانی در این جلسه در خصوص اهمیت بهداشت مواد غذایی و خطرات بیماریهای مشترک نکاتی را متذکر شد و اهداف اجرای این پروژ را در جمع مدیران مطرح نمود.
در همین زمینه رنجبر معاون آموزش و پرورش شهرستان بوشهر نیز ضمن تقدیر از دکتر بحرانی در خصوص طراحی این پروژه و حضور در این نشست‏، این حرکت را امری مثبت و موثر در بالا بردن سطح آگاهی و علمی دانش آموزان و خانواده های آنها دانست.
در این جلسه مقرر شد اولین جلسه ی آموزشی به همراه ارائه مطالب با حضور معلمان و دبیران مربوطه برگزار گردد.

 

 

نظر شما
ادامه