کد خبر: ۶۷۲۴۴

حکیم مهر: رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت که با توجه به مشاهده تلفات طاعون نشخوارکنندگان کوچک حیات وحش در استان خراسان شمالی، احتمال شیوع این بیماری در مناطق مرکزی و شرقی مازندران و استان گلستان هم وجود دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا ، طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش برای نخستین بار ۱۷ مهر ماه امسال با مشاهده تعدادی لاشه از گونه کل و بز وحشی در منطقه شکار ممنوع طالقان استان البرز که هم مرز با مازندران است رسانه ای شد. در آن زمان مسئولان محیط زیست مازندران ورود این بیماری به استان را تایید و اعلام کردند که لاشه هفت راس کل و بز وحشی را در منطقه جنگلی " دلیر" شهرستان چالوس پیدا کردند.

«کوروس ربیعی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هشدار داد : در صورت کنترل نشدن بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، احتمال اینکه این ویروس در فصل بهار و همزمان با فصل چرای دام در بین دام های اهلی نیز گسترش یابد دور از انتظار نیست.

وی با اعلام این که تاکنون گزارشی مبنی بر شیوع این بیماری در حیات وحش مناطق مرکزی و شرقی مازندران گزارش نشده است ، گفت :  هر چند که دامپزشکی مازندران اعلام کرده که نسبت به واکسیناسیون دام ها اقدام کرده است ، اما خطر آلودگی دیگر زیستگاه ها همچنان وجود دارد.

طبق گزارش دامپزشکی مازندران تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس از دام های کوچک استان در برابر بیماری طاعون نشخوار کنندگان واکسینه شدند

سه هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر بومی و یک هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر غیر بومی با حدود ۲ میلیون ۴۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین در استان مازندران زندگی می‌کنند

احتمال افزایش تلفات 

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران همچنین از افزایش آمار تلفات ناشی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش غرب استان خبر داد و افزود که تعداد تلفات با شناسایی ۶ لاشه جدید کل و بزوحشی در منطقه شکارممنوع « ونداربن » کلاردشت به ۹۴  راس رسیده است.

آمار تلفات این بیماری در مازندران تا ۲۲ آبان ماه ۸۸ راس بود.

ربیعی با اعلام این که  احتمال افزایش تعداد تلفات در روزهای آینده با پایش مناطق آلوده وجود دارد ، توضیح داد : پایش مناطق آلوده غرب مازندران طی دو هفته اخیر به خاطر شرایط جوی با مشکل مواجه شده بود ولی با مساعد شدن شرایط اکنون به صورت جدی در دستور کار است.

وی از « حصارچال » و ونداربن در ارتفاعات شهرستان کلاردشت و « ناتر » و « دلیر » در شهرستان چالوس به عنوان چهار کانون شیوع طاعون یاد کرد و افزود : با توجه به این که این مناطق در ارتفاعات واقع هستند و طی دو هفته گذشته با بارش برف و سرمای پس از آن مواجه بودند ، کار پایش برای ماموران محیط زیست مشکل شده بود ولی از دیروز دوباره پایش به صورت جدی در حال انجام است.

ربیعی با اعلام این که از طریق پایش جدی به خاطر مساعد شدن شرایط جوی در روزهای آینده پیدا شدن تعداد بیشتری لاشه جدید در مناطق "ونداربن" و "حصارچال" واقع در ارتفاعات علم کوه کلاردشت دور از انتظار نیست، گفت: برای جلوگیری از سو استفاده برخی افراد در جابه جایی لاشه های تلف شده و شیوع بیماری نشخوارکنندگان کوچک حیات وحش، در دیگر زیستگاه ها، راه دسترسی به منطقه شکار ممنوعه ونداربن در کلاردشت همچنان مسدود است.

منشا بیماری طاعون نشخوار کنندگان ویروسی است که فقط نشخوارکنندگان کوچک از جمله کل و بز وحشی، گوسفند ، بز و حیوانات خانگی را درگیر می کند و اصلا قابلیت سرایت به انسان را ندارد.

 
نظر شما
ادامه