کد خبر: ۶۷۳۷

حکیم مهر - رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بالاترین منطقه پرتوزای طبیعی جهان در ایران قرار دارد و مناطقی در برزیل، چین و هند در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

دکتر کاظم ندافی در شورای همگانی گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم، افزود: بر اساس گزارش مطرح شده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد آموزش عمومی مردم و اقدامات حفاظتی باید در مناطق دارای پرتوزایی زیاد صورت گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های توسعه انسانی، وضعیت سلامت است، اظهار کرد: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت سالانه 80 هزار مورد مرگ و میر در ایران به علت عوامل محیطی رخ می دهد. مرگ و میر براثر عوامل محیطی در کشورهای مختلف 15 تا 30 درصد مرگ و میرها را تشکیل می‌دهد که این آمار در ایران 21 درصد است. البته میزان مرگ و میر بر اثر عوامل محیطی تا سال 1404 به 80 نفر در صد هزار نفر باید کاهش پیدا کند.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در ادامه گفت: 20 تا 25 درصد عوامل موثر بر سلامت در حیطه اختیارات وزارت بهداشت است و سایر عوامل در حوزه فعالیت سایر سازمان‌ها و نهادهاست.

وی با اشاره به آلودگی هوا اظهار کرد: آلودگی هوا در خانه‌ها عامل بسیار مهمتری از آلودگی در هوای آزاد است. آلودگی آب، دود دست دوم (افرادی که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند)، پرتو فرابنفش، آلودگی صوتی و آسیب‌های شغلی از جمله آلودگی‌های هوای آزاد هستند.

ندافی با اشاره به پسماندهای خطرناک اظهار کرد: روزانه 8 هزار تن پسماند صنعتی خطرناک در ایران تولید می‌شود که 450 تن آن مربوط به تهران است. 120 تن پسماند پزشکی داریم که 17 تن آن مربوط به تهران می‌شود.

وی با بیان اینکه سایر پسماندهای عادی در خانه‌ها تولید می‌شود، گفت: در کشور480 تن و در تهران 60 تن از این نوع پسماند داریم.

ندافی با اشاره به پرتوهای خارج شده از تلفن همراه گفت: چگالی پرتوهای خارج شده از آنتن‌های تلفن همراه در حدود 1700 نقطه در کشور بررسی شده که خوشبختانه تقریبا هیچ موردی در این نقاط بیش از یک صدم استاندارد ملی را نداشتند که این استاندارد هم تقریباً استاندارد اروپایی و آمریکایی است.

ندافی درباره آلودگی هوای شهرها گفت: در سال 2000 سازمان جهانی بهداشت، نقشه جهانی آلودگی هوا را گزارش کرد که بر اساس آن 30 تا 60 نوع مرگ و میر به ازای هر میلیون جمعیت در ایران بر اثر آلودگی هوا رخ می‌دهد.

 سالانه 3 هزار و 500 نفر بر اثر آلودگی هوای شهر تهران دچار مرگ زودرس می‌شوند

وی با اشاره به کیفیت هوای تهران اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال 89،‌ کیفیت هوای تهران در هیچ یک از روزهای سال گذشته در حد خوب نبود و تنها 48 روز هوای تهران در حد کیفیت متوسط قرار داشت. در این شرایط سالانه 3 هزار و 500 نفر بر اثر آلودگی هوای شهر تهران دچار مرگ زودرس می‌شوند.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای اطلاع رسانی درباره اثرات پرتو فرابنفش بر سلامت انسان گفت: از فروردین ماه سال جاری در این زمینه شروع به اطلاع رسانی کردیم چرا که 140 روز در سال از نظر تابش پرتو فرابنفش خورشید، ایران در حد خطرناک قرار دارد. در این شرایط اگر افراد مراقبت‌های لازم را انجام ندهند ممکن است به بیماریهایی مانند سرطان پوست و عوارض قرنیه دچار شوند.

وی با بیان اینکه در سیستم کشوری ما سیستم ثبت اطلاعات مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا کامل نیست، گفت: در مناطقی از طبیعت، گاز رادون آزاد می‌شود که موجب ناراحتی‌های ریه و سرطان می شود تنها راه حفاظت آن این است که خانه‌هایی که ساخته می‌شود قسمت پایین آن آزاد باشد.

ندافی ادامه داد: ‌هر سال گزارشی تحت عنوان "کمی سازی اثرات بهداشت آلودگی هوای شهرها" منتشر می‌کنیم که بر اثر آلودگی هوا چند نفر دچار مرگ زودرس شدند و چه تعداد مبتلا به بیمار قلبی و تنفسی شدند که برای شهر تهران 3 هزار و 500 نفر بود.

وی دستکاری بشر را عاملی برای تغییرات آب و هوا برشمرد و گفت: انجام نشدن پیشگیری به موقع باعث خشک شدن دریاچه‌ها و پراکندگی ریزگردها در کشور شده است البته در وزارت بهداشت در این زمینه شش کمیته تخصصی فعالیت می‌کنند که اداره بیماریهای منتقله از آب و هوا از جمله آنهاست.

وی با اشاره به شیوع وبا گفت: 7800 هکتار از مزارع با فاضلاب خام آبیاری می‌شوند و بیشترین میزان آبیاری مزارع با این نوع فاضلاب در حواشی تهران صورت می‌گیرد و در این مزارع، سبزیجات کشت می‌شود. راه حل اصولی برای جلوگیری از کشت سبزیجات در این گونه مزارع، معرفی کشت‌های جایگزین به کشاورزان است چرا که بسیاری از محصولات را بدون آن که بر سلامت مردم تاثیر منفی بگذارد می‌توان کشت کرد.

ندافی درباره کیفیت آب آشامیدنی کشور اظهار کرد: متاسفانه در برخی از مناطق کشور مانند خوزستان و بوشهر با وجود استقرار شبکه آب‌ رسانی، مغازه‌های آب فروشی راه اندازی شده این در حالیست که نمی‌توانیم نظارتی بر مغازه‌های آب فروشی داشته باشیم اما شبکه آب آشامیدنی را تحت نظارت قرار می‌دهیم.

ندافی تاکید کرد: در سال گذشته 10 میلیون مترمکعب از شبکه‌های آب آشامیدنی را بررسی کردیم اما قادر نیستیم به این مغازه‌های آب فروشی سر بزنیم و آنها را کنترل کنیم اما در این رابطه سند راهبردی ملی آب آشامیدنی را در 13 هدف راهبردی و 45 راهبرد مهم در شورای عالی سلامت مصوب کردیم که به زودی به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود، در صورت اجرایی شدن این طرح تا 10 سال آینده مشکلی از نظر آب آشامیدنی نخواهیم داشت.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: بر اساس اهداف توسعه هزاره تا سال 2015 جمعیتی که به آب سالم دسترسی ندارند باید به نصف کاهش یابد. دسترسی به آب آشامیدنی به معنای دسترسی مردم به آب از راه‌هایی مانند لوله کشی، چاه عمیق و بطری است. در واقع اگر مردم به یکی از این شیوه‌ها دسترسی داشته باشند به معنای در دسترس بودن آب آشامیدنی است.

ندافی با اشاره به نظارت بر اماکن فروش مواد غذایی اعم از هتل‌ها و رستوران‌ها گفت: در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار امکنه برای بازرسی مانند هتل، رستوران و مغازه وجود دارد که همه آنها تحت نظارت ما هستند و به لحاظ اسمی باید در سال 4 بار بازرسی شوند.

ندافی گفت: در حال حاضر با امکانات و تعداد نیروی موجود سه بار بیشتر در سال نمی‌توانیم آنها را بازرسی کنیم. برخی آنها مواد غذایی غیر استاندارد و فاسد عرضه می‌کنند که برای این موضوع نقاطی که خودشان می‌توانند کارشناس بهداشت استخدام کنند، خود اظهاری قرار دادیم.

وی افزود: مکان‌هایی که خطرزایی بالایی دارند را به صورت هدفمند بازرسی می‌شوند. مکان‌هایی که خوداظهاری کرده‌اند به صورت دوره‌ای مورد بازرسی قرار می‌گیرند. علاوه بر آن مردم می‌توانند از طریق تماس با شماره 09678 درباره وضعیت اماکن عرضه کننده مواد غذایی اظهارنظر کنند و بدین ترتیب از نظرات مردمی نیز برای بازرسی مکان‌های عرضه کننده مواد غذایی بهره می‌بریم.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درادامه گفت: قراراست در آینده هر هتل یا رستوران نتیجه سه بازرسی آخر وزارت بهداشت را در معرض دید عموم قرار دهد. علاوه بر آن سوابق رستوران‌ها از طریق اینترنت نیز قابل دسترسی باشد.

وی با اشاره به بحث پیوست سلامت اظهار کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه هر اقدامی باید با یک پیوست سلامت همراه شود و در این پیوست اثرات آن سیاست بر سلامت مردم بررسی شود.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره چگونگی نظارت وزارت بهداشت بر آب‌های معدنی اظهار کرد: زمانی که شرکتی برای گرفتن مجوز تولید آبهای معدنی مراجعه می‌کند نمونه‌های آن به صورت تصادفی آزمایش می‌شود علاوه بر آن سازمان غذا و دارو نمونه‌هایی را از محصولات موجود در بازار تهیه و آنان را بررسی می‌کند معاونت بهداشت نیز جداگانه این کار را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه آب معدنی‌های موجود آلودگی ندارند،گفت: نگهداری این‌ آب‌ها در مغازه‌ها را هنوز نتوانسته‌ایم، کنترل کنیم البته آب‌هایی که بر اثر قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب کدر شده‌اند را تا حدامکان جمع‌آوری می‌کنیم.

ندافی با اشاره به نتایج کنترل آب آشامیدنی روستاها گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده روی 7 میلیون مورد آب روستایی در سال 89 ، کیفیت آب آشامیدنی 85 درصد از روستاهای کشور مطلوب بوده است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به شیوه کشاورزی در کشور اظهار کرد: برای کاهش زیان‌های ناشی از استفاده از سموم کشاورزی لازم است کشاورزی ارگانیک را افزایش دهیم و در این زمینه برنامه بهداشت کشاورزی در استان فارس پیشرفت خوبی کرده است.

وی درباره تاثیر امواج تلفن همراه گفت: این پرتوها قطعا برای سلامتی انسان ضرر دارند بنابراین لازم است تا حد امکان از امواج گوشی‌های تلفن همراه دوری کنیم.

ندافی در پایان درباره اقدامات صورت گرفته برای سامان دادن به آلودگی صوتی اظهار کرد: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است هرچند که پیشگیری از آلودگی صوتی بسیار گرانقیمت است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه