کد خبر: ۶۷۴۲۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: یک فعال محیط زیست گفت: قانون مند شدن مالکیت سگ و مقید کردن سگ ها با قلاده و ریسمان و همچنین جرم انگاری و جلوگیری از توله کشی و رها کردن سگ ها در طبیعت، روستاها و حومه شهرها از آسیب سگ های پرسه زن برای حیات وحش می کاهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «ایمان بهلولی» فعال محیط زیست و عضو رسمی کانون پرنده‌نگری ایرانیان در یادداشتی نوشت: سگ ها از قدیم الایام در میان دیگر حیوانات اهلی بهترین دوست انسان و همواره به عنوان یک همدم مطیع در خدمت انسانها بوده اند و بدون چون و چرا تابع رفتار و تربیت سرپرستان خود قرار دارند، از نگهبانی و چوپانی گرفته تا استخدام در ادارات پلیس و حتی کمک به افرادی که معلولیت های جسمانی و ذهنی دارند یا از مشکلات روانی رنج می برند همواره سگ ها بهترین انتخاب بوده اند و مثل یک کودک با سبک زندگی سرپرستان خود خو گرفته و از آنها آموزش می بینند.

حضور سگ ها و گربه ها در زیستگاه حیات وحش آسیب رسان است

سگ ها و گربه ها برای حیات وحش گونه های مهاجم محسوب می شوند و حضور آنها در زیستگاه حیات وحش قطعا آسیب رسان است هرچند که با توجه به جدیدترین مقالات علمی آسیب گونه های مهاجم به هیچ وجه قابل قیاس با آسیب کشاورزی، جنگل تراشی و شکار نیست اما با این وجود به دلیل شرایط بحرانی موجود محیط زیست کشور ما دیگر تاب آوری چالش جدید را نخواهد داشت.

طبق جدیدترین مقالات منتشر شده از متخصصین حیات وحش در مورد سگ های پرسه زن چه در داخل کشور و چه خارج از کشور بین ۶۰ تا ۹۰ درصد آسیب سگ ها به حیات وحش نه از جانب خود سگ های گله بلکه از جانب انسانهایی است که بدون آموزش و اطلاعات کافی از سگ ها در جهت وصول مقاصد خود بهره میبرند.

سرپرستی مسئولانه آسیب پرسه زنی را می کاهد

بهتر است ابتدا تعریفی از سگ های پرسه زن داشته باشیم، سگ های پرسه زن به سگ هایی گفته می شود که هیچ کنترلی بر رفتار و جابجایی آنها وجود ندارد که از قضا طبق گفته متخصصین و مشاهدات و برآوردهای علمی بخش بسیار زیادی از این سگ های پرسه زن زیرگروه سگ های صاحب دار محسوب می شوند که به دلیل اهمال صاحبان خود در خصوص تامین غذای کافی و مقوی و دارای منابع پروتئینی مورد نیاز که خصوصا در ایران از پسماندها یا زباله های صاحبان خود و یا از نان خشک تغذیه می شوند همچنین مقید شده نیستند و عقیم سازی هم نشده اند و با توجه به اینکه بیشترین‌جمعیت سگ ها به دلیل موارد بهره وری از آنها در روستاها و حاشیه شهرها ساکن هستند لذا سگ ها و گربه هایی که گرسنه می مانند برای رفع نیاز مواد غذایی به پرسه زدن در طبیعت پرداخته و با توجه به نهاد شکارگر بودن، به شکار حیوانات خصوصا پستانداران می پردازند که این آسیب از طریق سرپرستی مسئولانه که از مصادیق آن عقیم سازی، واکسیناسیون و دادن غذای بهداشتی و مقوی به سگ ها و گربه های پرسه زن است، خواه صاحب دار، خواه بلاصاحب .

گرسنه ماندن آنها در اثر مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی صاحبان‌ سگ ها و یا منع و تقبیح غذارسانی به سگ های بلاصاحب منجر به مضاعف شدن آسیب به پیکره حیات وحش و همچنین مستعد شدن سگ ها در ابتلا به بیماری های مختلف در اثر ضعف سیستم ایمنی و امتیاز سلامت جسمانی (body condition score) خواهد شد.

اکثر سگ های گله در کشور ما قلاده ندارند و بیشترین جمعیت سگ های پرسه زن را تشکیل می دهند

هرچند تحقیقات معتبری که در مورد مناطق حفاظت شده آمریکای شمالی توسط پارسونز در سال۲۰۱۶ انجام شده به وضوح و به وسیله  تصویربرداری از دوربین های تله ای نشان داده شده که حضور انسان ها و سگ‌هایشان در تصاویر بیش از ۳ برابر حیوانات بومی حیات وحش منطقه بوده که در ۸۹ درصد این‌موارد انسان به همراه سگ‌بوده که عموما شکارچی بوده اند و این رقم تامل برانگیز به وضوح نشان می دهد که سگ ها در ۹۰ درصد موارد در اثر بدسرپرستی و یا دستور مستقیم صاحبانشان منجر به آسیب به حیات وحش می شوند کمااینکه در مقاله ای  که از دانشگاه کمریج در خصوص شرایط کشور ما منتشر شده نیز صراحتا عنوان می کند در ۵۷ درصد موارد سگ‌ ها مشخصا صاحبدار و دارای قلاده بوده اند و در ۴۳ درصد موارد دیگر نیز به دلیل عدم وجود قلاده بنا بر احتیاط سگ ها را بلاصاحب  فرض کرده اند و حتی صریحا گفته شده که "احتمالا" این سگ‌ها بلاصاحب بوده اند  در حالیکه همه  ما خوب می دانیم که اکثر سگ های گله در کشور ما قلاده ندارند که اتفاقا بیشترین جمعیت سگ های پرسه زن را تشکیل می دهند لذا راهکار محققین حیات وحش غذارسانی کافی و مناسب، عقیم سازی، واکسیناسیون و صد البته آموزش و قانون مند شدن مالکیت یا سرپرستی مسئولانه صاحبان سگ هاست، همچنین لزوم مقید کردن سگ ها با قلاده و ریسمان و همچنین جرم انگاری و جلوگیری از توله کشی و رها کردن سگ ها در طبیعت، روستاها و حومه شهرها است.

درخصوص سگ های گله نکته دیگری نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و آن منع چرای دام در نزدیکی مناطق حفاظت شده است چرا که بخش بزرگی از آسیب های حیات وحش از این نقطه کلید خورده است.

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
1
3
اعمال بهداشتی و مقید کردن سگ با قلاده و ریسمان در زمان پیاده روی، داشتن کارت بهداشتی مثل واکسیناسیون و انگل زدایی بسیار کار پسندیده است ولی نه اینکه بگی سگ نجسه و قانون ضد اخلاقی بگذاری که تکثیر سگ و نگهداری آن ممنوعه. ....................

در ضمن بنده نه سگ دارم و نه از سگ خوشم میاد ولی این دلیل نمی‌شه که به همه انسانهای کره زمین زور بگم که نه آنها هم نباید سگ بخواهند و باید مثل من فکر کنند. به کسی ربطی ندارد و بگذارید مردم زندگیشان را بکنند
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
1
2
قانونمند شدن با تعارض و محدودیت شخصی فرق می‌کند. تعارض به حقوق مردم و زورگویی اینه که بگی نه همین که من میگم درسته و براش قانون هم بسازی و بقیه را مجبور به اطاعت کنی وگرنه ارزشی‌هایت را میفرستی با چماق بروند سراغش و دمار از روزگار سگ و گربه اش در بیاورند ولی قانونمند یعنی اینکه ضمن احترام به خواسته مردم برایشان قوانینی وضع کنی که زندگی آنها هم آسانتر بشه مثلأ قانون بگذاری که هر‌کس حیوان خانگی داشت باید کارت بهداشتی و واکسیناسیون داشته باشه یا در هنگام عبور از خیابان حتما بتید با قلاده و تحت کنترل باشد. مطلب بعد اینه که شما نی‌فرمایید هر کسبی تکثیر یا رهاستزی حیواناتی مثل سگ را‌نجام داد باید برخورد قانونی بشه، خوب این هم که باز شد مثل قانون ضد بشری قبلی باز. رها کردن با نسل کشی حیوان فرق می‌کند و همه را نباید با یک چوب زد، شاید یکی دوست داشته با نسل کشی از سگ درامد داشته باشه این چه ربطی به رها سازی در طبیعت داره؟
نظر شما
ادامه