کد خبر: ۶۷۴۲۹

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۱۱۵ لاشه پرندگان مهاجر که بر اثر ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از پنجم آذرماه تا کنون در تالاب میقان اراک تلف شده‌اند از محیط این زیستگاه طبیعی جمع آوری شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکترمحسن شانقی» روز شنبه افزود: اغلب پرندگان تلف شده بر اثر آنفلوانزای فوق ‌حاد پرندگان در تالاب میقان از گونه غاز خاکستری است که توسط اداره کل محیط زیست استان مرکزی جمع‌آوری و با رعایت موارد بهداشتی دفن شده ‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش دما و بارش باران و برف در ۲ روز اخیر، پیش‌بینی می‌شود شمار تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میقان افزایش یابد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی یادآور شد: ۱۴ گروه متشکل ۲۸ نفر از دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی وظیفه پایش و مراقبت فعال و غیرفعال در زیستگاه‌های مختلف پرندگان استان، تالاب میقان اراک به عنوان کانون فعال آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، مرغداری‌های صنعتی و سنتی و پرنده فروشی‌های استان را برعهده دارند.

شانقی گفت: ۷۳۴ مورد پایش با مشاهده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک در استان انجام و تاکنون موردی از این بیماری در مرغداری‌های صنعتی، سنتی و طیور روستایی استان مشاهده نشده‌است.

وی اظهار داشت: هماهنگی‌های لازم توسط مدیریت بحران استانداری این استان به‌منظور استفاده از بالگرد برای جمع‌آوری تلفات پرندگان مهاجر از مکان‌هایی در میقان اراک که امکان جمع‌آوری تلفات به‌صورت دستی وجود ندارد با وزارت کشور انجام شده‌است.

شانقی، واکسیناسیون طیور علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در سال جاری عنوان کرد و افزود: ۲ میلیون و ۹۱۰ هزار قطعه طیور از ابتدای سال جاری تاکنون برای جلوگیری از شیوع احتمالی این بیماری در مرغداری‌ها و واحدهای پرورش طیور علیه این بیماری ایمن‌سازی شده‌اند.

وی اظهارداشت: نصب دست نوشته‌های و اطلاع رسانی به مردم در روستاهای اطراف تالاب میقان، برگزاری دوره‌های آموزشی رعایت اصول بهداشتی در واحدها برای مرغداران مرغ تخم‌گذار و واکسیناسیون افراد در معرض خطر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ار جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی این استان برای جلوگیری از شیوع و انتقال این بیماری بوده‌است.

شانقی، از مرغداران و روستائیان خواست از خرید مرغ توسط دست فروشان خودداری کرده و هرگونه تلفات پرندگان مهاجر و تلفات غیرعادی در واحدهای مرغداری را به اداره کل دامپزشکی این استان اطلاع رسانی کنند.

وی ادامه داد: در راستای جلوگیری از انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به واحدهای پرورش طیور استان مرکزی، از واحدهای پرورش طیور اطراف تالاب میقان اراک خواسته شده تا عادی شدن وضعیت از جوجه ریزی در این واحدها خوددداری کنند.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

 

نظر شما
ادامه