کد خبر: ۶۷۴۳۳
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت:
«دکتر بهزاد امیری» افزود: علی‌رغم مشکلات موجود در کشور، سازمان دامپزشکی در کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان زحمات فراوانی متحمل شد ...
 
 

حکیم مهر: «دکتر پیام محبی» رئیس جامعه دامپزشکان ایران، «دکتر کریم امیری» معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور و «دکتر بهزاد امیری» رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت به بررسی صنعت دام پروری و مشکلات این حوزه پرداختند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از شبکه ایران کالا، «دکتر پیام محبی» رئیس جامعه دامپزشکان ایران در گفتگو با برنامه نبض کشاورزی گفت: صنعت دامپزشکی به دلیل وجود مشکلات در سیاست های کلان کشور کمرنگ شده و اهمیت لازم به آن داده نمی شود. حتی میزان آلودگی هوا بر بهبود وضعیت دام کشور تأثیر دارد. اقتصاد در حقیقت بر مبنای صنعت دام پروری استوار است. دامپروری و کشاورزی دارای دو شاخه هستند، کشاورزی و دامپروری خرد و کلان. کشاورزی خرد در روستا و کشاورزی کلان در شهر وجود داشته و دامپروری کلان در روستا و دامپروری خرد در شهرها مستقر بوده است.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد جمعیت کشور قبل از انقلاب در روستاها و ۲۰ درصد در شهرها مستقر بودند. با گسترش اقتصاد و کاهش سرمایه گذاری در حوزه های روستایی، مردم به شهرها مهاجرت کردند و این مهاجرت مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا ایجاد کرد. به دلیل کمبود آب در روستاها دامپروری کاهش پیدا کرده و روستاییان برای حل مشکلات معیشتی مجبور به کشتار دام های مولد شده اند.

محبی افزود: روستاییان که وارد تهران شده اند به کارهای حاشیه ای مشغولند و روستاها خالی از سکنه اند. هم اکنون حدود ۲۵ درصد جمعیت کشور در استان تهران متمرکز شده و از تراکم جمعیت در سایر قسمت های کشور کاسته شده است. با این که سالیان سال فرهنگ مصرف گوشت گوسفند در کشور وجود داشته ولی متاسفانه در حال حاضر کشور تبدیل به واردکننده گوشت گوسفندی شده است. کاشت علوفه برای دام با توجه به بحران بی آبی تبدیل به مسئله مهمی شده است.

محبی گفت: صنایع لبنی، کشاورزی و تولید گوشت برای کشور اشتغال زایی ایجاد کرده اند. پرورش طیور هم صنعت بزرگی در کشور است که بیش از ۸۵ درصد آن وابسته به دولت بوده و نهاده های دامی آن از خارج از کشور تهیه می شود. متاسفانه به دلیل نبود ساختار اقتصادی مناسب در کشور، قطع واردات نهاده ها آسیب بزرگی به این صنعت وارد خواهد کرد.

وی افزود: در کشور نگاه جامعی به سلامت وجود ندارد و نظام کشور بیمارگونه است. هم اکنون یک دامپزشک در سازمان دامپزشکی مشغول به کار است. باید توجه داشته باشیم بیماری مشترک بین انسان و دام تا زمانی که در دام وجود دارد یک بیماری دامی محسوب می شود و زمانی که به انسان منتقل شد بیماری انسانی است. سیستم سلامت در وزارت بهداشت بیمار محور است و اگر سلامت محور بود، ریشه بیماری را از بین می برد. طبق قانون سازمان دامپزشکی در صورت تشخیص بیماری، به دام‌دار غرامت پرداخت شده و دام از بین برده می شود چون این دام توانایی بیمار کردن تعداد زیادی انسان را دارد.

رئیس جامعه دامپزشکان ایران گفت: متاسفانه درمان سل کسانی که از دام مریض مبتلا شده اند رایگان است ولی برای کشتن دام غرامتی به دامدار پرداخت نمی شود و از این نظر پزشکان اقتصاد پزشکی را در نظر می گیرند. یک گاو که به سل مبتلا شده می تواند تا ۱۰۰ نفر را مسلول کند. کشور از نظر دامداری صنعتی مشکلی ندارد بلکه مشکل در دامپروری های روستایی است .

کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام بر عهده سازمان دامپزشکی است

 «دکتر کریم امیری» معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی میهمان دیگر برنامه نبض کشاورزی گفت: حدود ۹۰ درصد دارو و خدمات درمانی دام از طریق تولیدات داخلی تامین شده و مابقی از خارج کشور تهیه می شود. کشاورزی یک صنعت پویاست و وظیفه اصلی صنعت کشاورزی تهیه خوراک دام برای حوزه دامپروری است. باید بتوانیم در آبی که برای تولید خوراک دام از آن استفاده می شود صرفه جویی کنیم.

وی ادامه داد: آب تنها برای تولید خوراک دام در کشاورزی مصرف نمی شود بلکه از آب برای کشت انواع محصولات برای تامین خوراک انسان  نیز استفاده می شود. فرآوری محصولات کشاورزی هم یکی دیگر از فرآیندهای آب بر است. در کشاورزی برای تولید ۱۰۰ گرم سیب حدود ۱۰۰ لیتر آب استفاده می شود. برای تولید یک کیلو گوشت گوسفند حدود ۸هزار لیتر و برای تولید یک کیلو گوشت گوساله حدود ۱۵هزار لیتر آب مصرف می شود. هرچه تعداد دام در کشور افزایش یابد میزان مصرف آب هم روند افزایشی خواهد داشت بنابراین برای افزایش دام باید به میزان آب و منابع آبی هم توجه داشته باشیم. افزایش تعداد دام نیازمند افزایش زیرساخت ها در کشور است.

امیری گفت: در حال حاضر کشور در پرورش طیور رتبه بالایی در جهان دارد که تمام خوراک این طیور وارداتی است. اگر میزان واردات نهاده های طیور دارای نوسان شود یا قطع شود، کل صنعت طیور کشور تعطیل خواهد شد. دامپروری در روستاها ناچیز شده و دام پروری شهری صد درصد افزایش یافته است. کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام بر عهده سازمان دامپزشکی است. سازمان دامپزشکی در گسترش علوم تحقیقات این حوزه نقش مهمی دارد.

وی افزود: سازمان کشاورزی بیماری های مشترک بین انسان و دام را تعریف کرده است. وزارت بهداشت بودجه تخصیص یافته از طرف دولت را صرف درمان این بیماری ها کرده و بسیاری از بیماری های مشترک مثل هاری و سل به صورت رایگان درمان می شود. بودجه ای که به معاونت بهداشت و مدیریت بیماری های دامی تخصیص داده می شود، زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی بوده و به وزارت بهداشت ارتباطی ندارد .

تمام مشکلات به وجود آمده را بنده شخصا با کسب اجازه از سازمان دامپزشکی برطرف می کنم!

 «دکتر بهزاد امیری» رئیس گروه بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت در گفتگو با برنامه نبض کشاورزی گفت: علی رغم مشکلات موجود در کشور، سازمان دامپزشکی در کنترل و ریشه کنی بیماری های مشترک بین انسان و حیوان زحمات فراوانی متحمل شد. در حوزه سازمان دامپزشکی تمام مشکلات به وجود آمده را بنده شخصا با کسب اجازه از سازمان دامپزشکی برطرف می کنم و هم اکنون مشکلی در مورد بیماری های مشترک بین انسان و دام وجود ندارد.

وی ادامه داد: شایع ترین بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان، تب مالت است. در سال گذشته ۱۷ هزار و ۸۰۷ مورد بیمار مبتلا به تب مالت در کشور شناسایی شده است. اولویت ما کنترل و پیشگیری بیماری در تمام استان ها و کنترل کامل بیماری تب مالت در آن ها است. در مکان هایی که دام به بیماری مالت مبتلاست، بیماری در کل منطقه مورد پایش قرار می گیرد تا از افزایش دامنه بیماری جلوگیری شود.

امیری گفت: از راه های کنترل بیماری می توان به واکسیناسیون و کشتار دام های بیمار اشاره کرد.این بیماری در استان های غرب و شمال غرب شیوع بیشتری دارد که توانستیم تا حد زیادی آن را کنترل کنیم.  کنترل و پیشگیری برخی از بیماری ها به عهده وزارت بهداشت است. آموزش هایی که از طریق سازمان جهاد سازندگی به دامپروران داده می شود و نحوه مقابله با این بیماری ها باعث می شود آن ها نسبت به خطرات موجود آگاهی بیشتری کسب کنند. به عنوان مثال یکی از راه های انتقال بیماری از طریق ترشحات و خراش های پوستی است. انتقال بیماری از طریق تنفس هم ممکن است.

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دوربین اتاق عمل
|
Germany
|
۰۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
5
5
دم دکتر محبی گرم که بدون حب و بغض و با احترام کامل به این دو عزیز دولتی نشان دادند که مشکلات کجاست حقیقتا وجود چنین افرادی در حرفه دامپزشکی که با قاطعیت و علمی ظرفیت های حرفه دامپزشکی را به تصویر میکشند مایه مباهات است از حکیم مهر خواهشمندم بیشتر با ایشان مصاحبه کنید نخبه های حرفه دامپزشکی سخنان اصلی خود را باید در رسانه خودشان مطرح کنند تا سند قابل ارجاعی برای آینده باشد پیشنهاد میکنم در خصوص طرح صیانت حیوانات یک مصاحبه جامع از ایشان بگیرید سخنان بسیار زیبایی برای شنیده شدن دارند
ناشناس
|
United States of America
|
۰۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
0
5
راجع به مشکل اصلی باید صحبت کرد وگرنه مشکلات جانبی زیاد تاثیری در مواردی که فرمودید نداره و مشکل اصلی اینه که صنعت غیروابسته وجود ندارد. مثلأ همین صنعت طیور که فرمودید از جوجه کشی، غذا و دان، حمل و نقل، کشتارگاه گرفته تا حتی فروش و کشتارگاه همه بدست یک ارگان دولتی انجام می‌شود که قبلأ همه را زیر مجموعه بانک کوثر کرده بود و با ادغام شدن بانک کوثر و مولی‌الموحدین با ……. الان دیگر بی رودربایستی کنترل می‌کند با اینکه هیچ ربطی به دامپزشکی نداره. این وسط مرغدار هیچ کاره است و فقط نقش یک کارگر بزرگ کننده جوجه را دارد و حتی اگر نخواهد بفروشه هم حق نداره و جریمه‌اش می‌کنند و حتی نمی تواند به مشتری دلخواه خودش بفروشد و قیمت هم از پیش تعیین شده. به عبارت دیگر از صفر تا ۱۰۰ یک صنعت مثل مرغداری توسط همان یک ارگان کنترل میشه چون سود اقتصادی برایشان دارد پس مشکل اصلی مشخصه از کجاست و بقیه مشکلات زیاد اهمیتی در مقابل این امر ندارد. این فقط مثال صنعت طیور بود، در بقیه هم صنایع همینطوره و همان ارگان کنترل کننده همه چیز است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
سیستم کشور ما اینه نمی‌خواهی برو همان غرب
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
لطفا در نشریه ها و صفحات اجتماعی مسئولین سازمان دامپزشکی بخوانید که چه کسی بجای اینکه دغدغه بهداشتی داشته باشد تمام عمر خدمتی خودش را به دنبال تحقق این وضعیت بوده است خیر سیستم کشور ما نیست سودجویی عده ای مسئولین زمان دولت بی تدبیر نا امید است
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
ناشناس اول شما خیلی خودت را صاحب یک کشور می‌دانی، یکم آرامتر وگرنه عواقبش را خواهی دید،
ناشناس دوم، این بلعیدن سرمایه ملی و حیف و میل بیت المال ربطی به این دولت و آن دولت ندارد. شاید جوان باشی یادت نباشه ولی زمان ریاست جمهوری رفسنجانی می‌گفت بعضی‌ها به کمتر از کل کشور راضی نیستند، در دل‌ دوره خاتمی نفوذ مظامی انقدر زیاد شد که ماه‌عسل آن احمدی نژاد بود. در دوره احمدی نژاد کل کشور یکدست شد و روحانی امد و اوضاع همان بود و در این آخری هم که کلأ هر چی …… را گذاشتن مدیر و وزیر و مسئول. پس لطفأ ژست اصلاح طلبی نگیر چون خود سازنده اصلاحات هم در کشور دیگر صدایی ازش بیرون نمی‌اید
مهدویان
|
Singapore
|
۰۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
0
6
با سلام
ای کاش جناب دکتر امیری به بحث پیشگیری توجه بیشتری داشته باشند. اگر مشکل بیماری های مشترک در زمانی که هنوز بیماری دامی هستند وبه انسان سرایت نکردن مرتفع شود نیازی به تخصیص بودجه های سنگین جهت درمان رایگان بیماری های مشترک در وزارت بهداشت نیست. این کار باهزینه های بسیار کمتر با تسهیل در امر بیمه دام وفعال شدن مجدد پرداخت خسارت به دامدار از طرف سازمان دامپزشکی قابل حل بوده ودیگرنیازی نیست کسی یک تنه قبول زحمت کرده و بخواهد از وزارت بهداشت که در انتهای زنجیره بیماری مشترک قرار دارد مشکل را حل کند که این کار به این سادگی ها شدنی نیست. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.
ناشناس
|
France
|
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
2
1
چرا پروانه داروخانه نمیدن به خلق الله؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
2
2
خب حالا این جمله یعنی چی؟!
همینجوری از دهنش پریده،
توضیح خاصی نداره...
دل سوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
0
6
من یه مشکل دامپزشکی را میگم شاید ایشون بتونن حلش کنن، با سازمان که مکاتبه شده ولی هیچ اقدامی ندیدیم:

الان یه سرچ کوچیک بکنید ببینید تو سایت های مختلف از جمله دیجی کالا چقدر داروی دامپزشکی از دسته مولتی ویتامین ها و ... داره انلاین و بدون نسخه و با مارک های نامعتبر و نامشخص به فروش میرسه!!!

در صورتی که جرات ندارن حتی یه سرنگ بفروشن چون کاربرد پزشکی داره!
حتی یه ژل پزشکی را نمیتونن بفروشن ف چون حساب میبرن!

ما میریم تو داروخانه دامپزشکی هر محصول بدون پروانه سازمان دامپزشکی را جمع اوری میکنیم و معرفی میکیم به مرجع قضایی!
ولی فضای مجازی تو این زمینه ول هست و بی قید!

خب معلومه ؛ دیدند دامپزشکی صاحب درستی تو این امور نداره و برخوردی نمیشه و اصلا خودشونا زدن به خواب !!

این خیلی مساله مهمی هست که کل سیستم درمان و داروی دامپزشکی را به نحوی به سخره گرفته و
خسارت زیادی هم داره برای مصرف کننده و داروخانه و تولید کننده مجاز و ...

حتی درخواست و پیشنهاد میکنم حکیم مهر وارد این موضوع بشود و گزارش جمعی تهیه کنه تا ببنیم مسئولین سازمان و نظام چه اقدامی میکنند؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
این کار طبق ماده 9 و 10 قانون دامپزشکی کشور خلاف و و جرم هست...
421176
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
1
5
ما در ایران صرفا به ۵ تا ۶ بیماری مشترک بسنده کردیم و چند صدتای دیگر را به امان خدا رها کردین. به جرات میگویم اکثر این سرما خوردگی های ساده، اسهال و استفراغ ها و تب و گلو دردها، ریشه در دام و محصولات دامی و غذایی دارد. ولی چون کشنده نیست وزات بهداشت برایش اهمیتی ندارد. غافل از اینکه این ها عامل اکثر سقط های با منشا غیر مشخص، در خانم های باردار هستند. عامل تقویت تکثیر و انتقال بیماری های عفونی چون ایدز و هپاتیت و .. هستند( با تضعیف مقطعی سیستم ایمنی میزبان و امکان تکثیر و بروز سایر ویروس های نهفته در بدن آن فرد).
چرا یک ایرانی باید هر ۲ ماه یک بار مریض شود و بگوییم استراحت کن خوب میشوی؟ انرژی، وقت، غم بیماری و.‌. تا کشنده یا دائم نباشد برای وزارت بهداشت مساله ای ندارد.
قاطعانه این را میگویم، اگر برای این بیماری ها وزارت بهداشت اقدامی میکرد، اینقدر ایران جولانگاه بیماری های عفونی، سقط جنین، مسمویت های غذایی و.. نبود.
قطعا خیال دکتر راحت است چون اصلا وزارت بهداشت مطالعات و طرح هایی که منشا بیماری ها را مشخص کند صورت نمیدهد. به هیچ وجه مبارزه با بیماری ها را قبل از ورود به بدن انسان انجام نمیدهد که ایشان بخواهد مسئولیتی از این جهت متوجه خودشان کند.
اسم واقعی این وزاتخانه، وزارت درمان است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
0
4
در سازمان دامپزشکی علاوه برکمبودنیروبه شدت کمبود امکانات ازجمله فضای اداری وخودرو داریم این درحالیکه دریافتی هم پایینه.درکناراین مشکلات متاسفانه کارشناسان باتجربه ودامپزشکان به حاشیه رانده شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
کمبود نیرو نداریم بلکه وابسته شدن تمام کارها به یک نفر را داریم مثلاً ایشان تصمیم میگیرند روی تولید قراردادی مرغ کار کنند و کنترل تامین مرغ در بازار را تامین کنند پس بقیه سازمان دامپزشکی باید کنار بایستد تا ایشان بتوانند بدون دغدغه کارشان را بکنند حتی برای نیل به این منظور کلیه متخصصان غیر همفکر با خودشان را از حیض انتفاع ساقط می‌سازند این وضعیت واقعی سازمان دامپزشکی است برخی تصور میکنند یک شرکت خصوصی را مدیریت می‌کنند نه یک سازمان دولتی را
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
0
1
می خواهم از این طریق به دکتر بهزاد امیری توصیه کنم قبل از شرکت در چنین برنامه هایی کمی مطالعه کنند و از مجموعه تابعه شان که دانشگاه علوم پزشكي است آمار ۱۰ ساله تب مالت را گرفته و از بر کنند. چون آنچه ما از این عزیزان شنیده ایم آمار تصاعدی در سالهای اخیر است، همچنین با یک پرس و جوی ساده از دامداران می شود متوجه شد که دلیل عدم همکاری آنها در برنامه مراقبت فعال سل و بروسلوز، پرداخت نشدن غرامت است، که بر می گردد به اجرا نشدن بیمه اجباری که متولی آن جهاد کشاورزی است که همه آنهایی که اطلاعاتشان به روز است می دانند که سالهای سال است که اسم آن از جهاد سازندگي تغییر یافته است،
و سخن آخر این‌که تا به حال هر چه دیده ایم، جز تلاش مخلصانه، صادقانه و مظلومانه دامپزشکان و بهره‌برداری بهداشتی ها از عملکردهای این قشر زحمتکش چیز دیگری نبوده است و بس... .
نظر شما
ادامه