کد خبر: ۶۷۴۸

حکیم مهر - کتاب 'تاریخ پزشکی؛ اختر درخشنده علوم ایران 'تالیف دکتر 'حسن تاجبخش' استاد ممتاز دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم در سال 1390 منتشر شد.  
نویسنده کتاب 'تاریخ پزشکی؛ اختر درخشنده علوم ایران' در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: در این کتاب سخنرانی اینجانب پیرامون تاریخ پزشکی ایران و پرسش و پاسخ های مربوط به این سخنرانی به تفصیل قید شده است و نیز مروری بر تاریخ پزشکی ایران و کشفیات اخترهای درخشانی چون 'بوعلی سینا'، 'سید اسماعیل جرجانی'، 'رازی' و دانشمندان دیگر ایران صورت گرفته است.


دکتر حسن تاجبخش افزود: سخنرانی های دکتر 'رضا داوری اردکانی' رییس فرهنگستان علوم و دکتر 'محمد رضا شمس اردکانی' رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران از دیگر بخش های کتاب حاضر است.
این برگزیده نخستین همایش چهره‌های ماندگار در رشته دامپزشکی ادامه داد: این کتاب برای افرادی که فرصت مطالعات کتاب های بزرگ را در زمینه پزشکی ندارند، بسیار مفید است و برای افرادی که اطلاعاتی در این زمینه دارند نیز کاربرد دارد.
تاجبخش گفت: یکی از مهمترین رشته های علم در جهان و همچنین ایران چه در دوران باستان و چه پس از اسلام دانش پزشکی بوده است.
وی با بیان اینکه تاریخ پزشکی ایران از منابع اصلی تاریخ پزشکی جهان است، خاطر نشان کرد: به همان نسبت که یونانی ها در پیشرفت پزشکی در جهان تاثیر داشتند، ایرانی ها نیز تاثیر گذار بوده اند.
این عضو پیوسته فرهنگستان علوم افزود: در عین حالی که طب یونان از طریق مکتب جندی شاپور ترجمه و وارد جهان اسلام شد، توسط پزشکان مسلمان که عمدتا ایرانی بودند، بارور شد و سپس به زبان های لاتین ترجمه شد و به اروپا رفت.
تاجبخش گفت: کتاب های ترجمه شده پزشکان ایرانی مانند بو علی سینا و رازی قرن ها در دانشکده های پزشکی اروپا تدریس می شد.
کتاب 'تاریخ پزشکی؛ اختر درخشنده علوم ایران' با همکاری نشر 'محیا' در سال 1390 منتشر شده است.
 
خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه