کد خبر: ۶۷۵۲۲
تعداد نظرات: ۵۰ نظر
ادعای سازنده مستند «دومینو»:
ملکی‌پور در این مصاحبه با زیرکی موضوع مستند را که «حیوانات بدون صاحب» بودند، به «حیوانات خانگی» کشانده است ...
 
 

حکیم مهر: شبکه سه سیما شب گذشته اقدام به پخش مستندی به نام «دومینو» کرد و در آن حمایت از حیوانات بی سرپرست را به صورت تلویحی زیر سؤال برد.

به گزارش حکیم مهر، اکنون «میثم ملکی پور» سازنده این مستند در گفتگو با رسانه صاحب نیوز ادعا کرده است: «ما در خلال ساخت این مستند با فردی که صاحب دو بیمارستان حیوانات در تهران است مصاحبه کردیم و متوجه شدیم خود او مخالف نگهداری حیوانات خانگی است!»

البته ملکی پور در این مصاحبه با زیرکی موضوع مستند را که «حیوانات بدون صاحب» بودند، به «حیوانات خانگی» کشانده است که با توجه به سابقه عملکرد رسانه ملی، دور از انتظار نبود!

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

پدیده نگهداری سگ و گربه به عنوان حیوانات خانگی یکی از پدیده‌های جدید در کشور ماست که از فرهنگ غربی به عاریت گرفته شده و البته خیلی هم با فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی مردم کشورمان سازگار نیست. به همین سبب مخالفان بسیار زیادی در کشور دارد.

اما هیچ گاه این پدیده فارغ از دیدگاه‌های دینی و فرهنگی به صورت جدی و جامع مورد بررسی قرار نگرفته است. در صورتی که قطعاً فرهنگی غنی ایرانی و اسلامی قطعاً بنا بر دلایلی عقلانی طی قرون گذشته زیر بار پذیرش نگهداری سگ و گربه در خانه نرفته است.

جای خالی این موضوع اکنون با کار هنری جدیدی توسط یک مستندساز پر شده است. «میثم ملکی پور» مستندساز باسابقه‌ای است که از نگاه علمی و بی طرفانه به این موضوع پرداخته و آن را به صورت کامل و جامع بررسی کرده و در قالب یک مستند حرفه‌ای آورده است. این مستند با عنوان «دومینو» از شبکه سه سیما پخش شد.

با توجه به اهمیت این موضوع و اولین بودن این کار، پای گفتگویی با این مستندساز نشستیم تا آن را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

هدفتان از ساخت این مستند چه بود و این مستند حامل چه پیامی است؟

هدف ما از ساخت این مستند بررسی علمی موضوع نگهداری حیوانات خانگی و به ویژه سگ است. در این مستند که بعد از یک کار پژوهشی پربار و جامع ساخته شد، به مصائب نگهداری سگ به عنوان یک حیوان خانگی از جنبه زیست محیطی همچون آسیب زدن به چرخه محیط زیست، آسیب زدن به منابع آب و خاک و تهدید حیات وحش، جنبه آسیب به انسان‌ها، جنبه خسارات اقتصادی به کشور و غیره پرداخته‌ایم.

نگهداری از سگ‌ها و مهربانی با این حیوانات بیشتر به نظر می‌رسد به نفع محیط زیست باشد، چرا بیان می‌کنید سبب خسارت به محیط زیست می‌شود؟

ما در این مستند صحنه‌هایی را نمایش می‌دهیم از حمله سگ به شیر، جوجه تیغی، یوزپلنگ و غیره در حالی که طبیعت سگ این طور نیست بلکه علت این موضوع نژادهای جدیدی از سگ است که انسان‌ها با تغییر محیط این حیوانات و در معرض جفت گیری قرار دادن عمدی یا غیرعمدی سگ‌ها به وجود آمده‌اند که ظاهراً سگ هستند اما خوی و خصلت‌های جدیدی پیدا کرده و بعضاً بسیار خطرناک هستند.

این که حیوانی را از محیط زندگی طبیعی خودش جدا کنیم و به محیط دیگری انتقال دهیم سبب می‌شود چرخه محیط زیست در هر دو محیط بهم بخورد و برخی گونه‌های حیوانی در هر دو محیط در معرض خطر قرار بگیرند. به عنوان مثال در این رابطه ما در پژوهش‌هایمان به این موضوع رسیدیم که در محیط‌هایی که سگ انتقال داده شده است، اقدام به خوردن غذای پرندگان کرده و برخی گونه‌های پرندگان نظیر دارکوب به سمت انقراض پیش می‌روند که این موضوع خود چرخه محیط زیست را بهم زده و برای همه گونه‌های جانوران خطرآفرین خواهد بود.

در مورد خود سگ هم در تحقیقاتمان به افرادی برخوردیم که در حاشیه‌های شهر تهران در محیط‌های غیربهداشتی و غیراصولی سگ‌ها را در معرض جفت گیری قرار می‌دادند تا نژادهای گران قیمت‌تر را تولید کنند و خود این امر بی رحمی در حق این حیوان را در پی داشت.

در مورد مهربانی با حیوانات هم بیان همین مطلب کافی است که در بسیاری از کشورهای غربی غذا دادن به سگ ممنوع است و مرتکب این عمل مشمول جریمه می‌شود چرا که با این کار سگ یا گربه شرطی شده، محیط زندگی خود را تغییر می‌دهد و به جای این که به صورت طبیعی به دنبال غذا باشد در محیط جدید مانده و علاوه بر آزاد و اذیت انسان‌ها، چرخه زیست محیطی را بهم می‌ریزد.

همین مسائل سبب شده است وقتی ما در خلال ساخت این مستند با فردی که صاحب دو بیمارستان حیوانات در تهران است مصاحبه کردیم متوجه شدیم خود او مخالف نگهداری حیوانات خانگی است چرا که نگرانی همین مسائل و مشکلات را دارد.

مشکلات زیست محیطی بخشی از معضلات نگهداری سگ‌ها در خانه است. مشکلات دیگری هم مانند مباحث اقتصادی وجود دارد. سالانه حجم بالایی ارز برای واردات غذای حیوانات خانگی از کشور خارج می‌شود که به ویژه در شرایط اقتصادی کنونی کشور قابل تأمل است.

در مورد نگهداری سگ‌ها آیا به غیر از جفتگیری غیربهداشتی به مسائل پشت پرده دیگر هم برخورد کردید؟

بله مباحث دیگری هم بود مانند این که به گروه‌های در ظاهر حامی حیوانات برخوردیم که در ظاهر به دنبال حمایت از حقوق سگ‌ها بودند اما مقاصد دیگری را دنبال می‌کردند و به عنوان مثال منافع شخصی‌شان ایجاب می‌کرد نگهداری و خرید سگ‌ها در جامعه زیاد شود بدون توجه به معضلات و مشکلات آن.

البته کسی منکر این نیست که باید حقوق سگ‌ها به عنوان موجوداتی زنده مورد توجه قرار گیرد اما بحث بر سر این موضوع است که حقوق سگ‌ها باید رعایت شود همان طور که باید حقوق انسان‌ها هم رعایت شود و همان طور که باید حقوق سایر حیوانات دیگر هم رعایت شود و اصلاً رعایت حقوق سگ‌ها در این است که این جانوران در طبیعت خدادادی خودشان باشند نه این که تلاش کنیم از محل زندگی خودشان جدا کنیم و به محیط‌های جدیدی عادت دهیم که برای آن خلق نشده‌اند.

منابع علمی که برای پژوهش‌های مستندتان مورد استفاده قرار دادید چه بود؟

برای این پروژه پژوهش‌های گسترده‌ای داشتیم که هفت-هشت ماه به طول انجامید. از کتاب‌ها و منابع حقوقی و علمی زیادی استفاده کردیم و از کارشناسان مختلف تحقیق کردیم.

در کار میدانی هم با دشواری‌های فراوانی روبرو بودیم. جامعه مورد تحقیق ما یعنی کسانی که حیوانات خانگی نگهداری می‌کردند افرادی بودند که وقتی از موضوع مستند ما مطلع می‌شدند در برابر ما موضع می‌گرفتند و همکاری نمی‌کردند هر چند بعد که کمی پیش می‌رفتیم و استدلالات منطقی ما را می‌شنیدند قانع می‌شدند.

آیا مستند شما تنها اختصاص به بررسی نگهداری سگ‌ها دارد یا حیوانات خانگی دیگر را هم مورد بررسی قرار دادید؟

ما در قسمت اول روی سگ‌ها کار کردیم و هر چند بسیاری از مسائل و مشکلات مطرح شده بین همه حیوانات مشترک است اما با توجه به نتایج علمی که به با بررسی پیرامون این موضوع کسب کردیم قصد داریم در قسمت‌های بعدی به مشکلات سایر حیوانات خانگی هم به تفصیل بپردازیم.

اما اولویت ساخت مستند ما سگ بود به خاطر این که معضللات و خطرات بسیار زیادتر و جدی تر داشت و لازم بود بالاخره یک بار این موضوع به طور کامل در جامعه واکاوی و عرضه شود.

چرا این مقدار  نسبت به افزایش غیرمعمول جمعیت سگ‌ها  احساس نگرانی دارید؟

مزاحمت‌هایی که این حیوانات برای انسان‌ها به وجود می‌آورند و آرامش را از شهروندان سلب می‌کنند غیرقابل اغماض است؛ به خصوص این که در این رابطه خلأهای قانونی هم وجود دارد و به عنوان مثال در موارد متعددی که یک سگ به شهروندی حمله کرده و به او آسیب جدی وارد کرده است چون در آن لحظه شاهدی نبوده و دوربینی هم این واقعه ناگهانی را ثبت نکرده است این شهروند نتوانسته در رابطه با این موضوع دادخواهی کند.

سگ‌های ولگرد و رها اگر به انسان حمله کنند مطابق قانون مسئولیت آن با شهرداری است که با توجه به مطالبه عمومی مردم باید در این رابطه اقدام کند که این اقدام جمع آوری و عقیم کردن این حیوانات به منظور کنترل جمعیت آن‌ها است.

در موضوع نگهداری سگ‌ها مسائلی وجود دارد که به چشم نمی‌آید. مثلاً با آغاز کرونا در یک برهه زمانی به یکباره جمعیت سگ‌های رها و بدون صاحب در خیابان افزایش پیدا کرد و علت آن این موضوع بود که اعلام شد حیوانات خانگی ناقلان غیرقابل کنترل کرونا هستند و باید مراقب این خطر بود لذا بسیاری از خانواده‌ها حیوانات خانگی خود را در خیابان رها کردند.

یا این که بسیاری از خانواده‌ها اقدام به خریداری سگ می‌کنند اما بعد از مدتی یا از آن زده می‌شوند و یا به خاطر مخارج بالا و دردسرهای نگهداری آن و یا به علت بزرگ شدن و زشت شدن سگ‌ها آن‌ها را در معابر و یا حاشیه شهرها رها می‌کنند.

بالاخره هر نژاد از سگ‌ها متعلق به یک منطقه خاص است و زمانی که این اتفاق می‌افتد و سگ‌هایی از نژادهای مختلف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند با هم جفتگیری کرده و نژادهایی به مراتب خطرناک‌تر از آن‌ها متولد می‌شود.

به خصوص این که این حیوانات مستعد انتقال بیماری هاری هستند و همان طور که بارها مشاهده شده است با حمله به انسان‌ها این بیماری سخت را به انسان منتقل می‌کنند؛ بیماری که اگر بعد از حمله حیوان سریعا پیگیری و شناسایی و راهکارهای درمان آن دنبال نشود، سبب مرگ فرد شده و مرگ دردناکی هم دارد چرا که انسان را به حالت توهم برده و بعد جان او را می‌گیرد.

با توجه به کار گسترده‌ای که برای تهیه این مستند داشتید آیا برای پخش آن در سطح بین المللی نیز هدف گذاری کرده‌اید؟

بله، این مستند یک کار جامع است و از تمام ابعادی که ممکن بود موضوع را مورد بررسی قرار داده است و مباحثی را در این جا مطرح کرده‌ایم که ذهن مخاطب را در مورد موضوع باز می‌کند. با نگاه بی طرفانه به موضوع پرداختیم و یک مستند علمی با استانداردهای یک مستند خوب تهیه کردیم.

این مستند را به قضاوت بسیاری از صاحب نظران گذاشتیم و با نمونه‌های آن مقایسه کردیم چیزی که جالب بود مستند ما خیلی پربار، خوش ریتم و بروز است و این گونه نیست که صرفاً یک طرح سوال کند و آن را بی‌جواب بگذارد بلکه هم طرح سؤال شده و هم به آن پاسخ داده شده است و می‌تواند برای کشورهای دیگر هم قابل توجه و جذاب باشد.

برای نمونه یک مستند شبکه منوتو در مورد سگ‌ها کار کرده است و در آن این طور بیان می‌کند که هر آن چه خوبان همه دارند سگ‌ها یکجا دارند اما واقعیت این طور نیست.

سگ به عنوان یک حیوان می‌تواند به عنوان سگ گله باشد یا سگ زنده یاب گروه تجسس و یا موارد این چنینی، یعنی سگ در جایگاه و نقش خودش قرار داشته باشد اما وقتی این حیوان با طبیعت وحشی را وارد جامعه انسانی کنیم و از آن همزیستی در حد یک انسان را انتظار داشته باشیم، با معضلات و مشکلات بسیار زیاد و البته خطرناکی روبرو خواهیم شد.

شما چند سال است به کار ساخت مستند مشغول هستید و چه کارهایی تا الان عرضه کرده‌اید؟

من 15 سال است مستندساز هستم و تاکنون مستندهای زیادی نظیر مستند پاسارگاد و تخت جمشید، مستند ساخت ضریح امام حسین و ضریح مسلم بن عقیل به سفارش ستاد بازسازی عتبات عالیات و مستندات دیگری را ساخته‌ام .

 

انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱۳
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
7
36
جای بسی تاسف است که همکاران باتجربه و دارای مسئولیت در نهادهای دامپزشکی کشور با ساده لوحی فریب افراد مغرض را خورده و تحت لوای حقوقی خود نطرات شخصیشان را ابراز نمودند.
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
یعنی سگ خوبه حالا جمع کنید بابا جمعیتش داره از آدم ها بیشتر میشه
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
6
34
آقای دکتر محبی
.................... یک روز شعارتان برای شورای شهر، بوی حمایت از حیوانات میدهد و یک روز یکی از منتقدان تند حیوانات می شوید.
آیا انقدر مواضعتان ....... می توانید به راحتی انرا عوض کنید؟
دامپزشک
|
France
|
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
8
27
..................
مستندی که به بهانه خطرات سگ های ولگرد در جهت فریب افکار عمومی برای تصویب طرح ممنوعیت نگهداری از حیوانات خانگی ساخته شده است
اخر مستند ما نفهمیدیم ایا سگ جزء حیات وحش نیست و به ان آسیب میزند؟ یا اینکه نگهداری سگ ظلم به این حیوان هست و باید اجازه دهیم در حیاط وحش زندگی کند!
............. که به قاتل سگ های کرج معروف هست
اقای درویش هم که هیچ تخصصی در مورد حیوانات ندارند
کم مانده بود اعلام کنند دلیل انقراض ببر مازندران هم سگ های ولگرد هستند
جالب اینکه سعی داشتند به مخاطب بقبولانند که این سگ هایی که در بیابان ها هستند سگ های بدون صاحب هستند که قبلا صاحب داشته اند اما به دلیل کرونا و... رها شده اند پس باید نگهداری سگ ممنوع شود تا مردم سگ های خود را رها نکنند
دامپزشک دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
9
35
اون کسی که هنوز برنامه های صدا و سیما را میبیند، حقش است ذهنش با اطلاعات غلط و جهت دار تغذیه شود.
فکر میکنید چرا بین مردم نام رسانه ی ملی به رسانه ی میلی تغییر یافته؟ چون بر اساس امیال یک تفکر محدود و بسته از فقه و دین، ولی متصل به مراکز قدرت و ثروت، اداره میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
می‌دانستی زیر شاخه صدا و سیمای ما شرکتی است بنام « اتحادیه رادیو تلویزیونهای اسلامی» یا به قول وزیر اطلاعات رسانه محور‌مقاومت داره؟ که به بیش از ۳۳ زبان دنیا برنامه پخش می‌کند و نزدیک به ۱ میلیون کارمند دارد که دارای ۱۷۰ شبکه ماهواره‌ای، ۵۳ رادیوی فعال، ۳۲ مؤسسه تولیدی و رسانه‌ای، ۴ مؤسسه فضای مجازی و ۹ خبرگزاری رادیویی دارد که مرکز اصلی آن در ایران و بخشی از صدا و سیما است و بخشهایی در عراق، جنوب لبنان، آلبانی، و حتی امریکای جنوبی دارد؟ چند نمونه، پرس تی‌وی به زبان انگلیسی و فرانسوی، هیسپان تی‌وی به زبان اسپانیولی در امریکای جنوبی، عرب‌تی وی به زبان عربی، میمری تی‌وی به زبان اردو، ث حتی شبکه‌های اختصاصی برای بعضی کشورها مثل ایرلند، عربستان، سوریه، یمن، پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی، فرانسه، اکثر کشورهای امریکای جنوبی بخصوص مکزیک داراست. حکیم مهر دیروز یک مقاله با عنوان « عکسی تکان دهنده از آموزش میمون در سیرک» نوشت که از شبکه هیسپان تی وی بود. فقط جهت اطلاع گفتم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
بودجه ی این ها از کجا میاد؟ از تسری که ۱۰ سال به دامپزشک ها ندادند، از استخدامی که مسئولین فنی را نکردند، از فقری که گریبانگیر بیش از ۳۰ میلیون نفر شده. دوست و برادر گرامی سرگذشت شوروی و فروپاشی آن را بخوان که چگونه رقم خورد. کشورش فضا را تسخیر کرده بود، مردمش در صف یک تکه نان جان میدادند! شبیه شما که برای اون ور کره زمین پول خرج میکنین ولی حقوق خط فقری کارمند خود را نمیدهید
ناشناس
| United States of America |
۰۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
نترس غذا کم نمی اید. مگر نمی بینی که دبخ دام مولد را ممنوع کردیم و همه کشاورزان را تشویق به تولید می‌کنیم؟ فکر کردی ممنوع کردن دام مولد ایده دکتر ماکنعلی بوده؟ قراره ایشان آن را اجرا کند. در ضمن وقتی دشمنان در حال تهاجم فرهنگی هستند طبیعی است که ما هم باید شبکه درست کنیم و پیش از واقعه از بروز فتنه جلوگیری کنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
دشمنان در حال تهاجم فرهنگی هستند؟ تو خودت ذیل پرچم همان دشمنی که میگویی چرا کامنت میزاری؟ چرا از فیلتر شکن استفاده میکنی و از سانسور اینترنت توسط همان دوستان رسانه ایت فرار میکنی؟
کشور ما الان سال هاست درگیر تهاجم هست. تهاجم جهل به ایرانیت ملت ایران. تهاجم تزویر و ریا به اخلاق و انسانیت.
البته یقین دارم که اندکی صبر سحر نزدیک است
طاهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
33
6
باسلام مستند عالی بود به همه زوایا نگاه کرده بود.وخیلی از مردم بهر دلیل که شما مستحضرید سگ در محیط پارک آلودگی زیست محیطی ،آپارتمان و دیگر اماکن عمومی رقبت ندارند .واقعا منزلم مجاور پارکه ساکنین آسایش از صدای وق وق سگ را ندارند متاسفانه رعایت هم نمیکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
6
10
میدوتید نظرم چیه ،،،بابا جان همه سگها را جمع کنید یک جا همشون را بکشید ،ببینیم صدا و سیما و بقیه مردم و کلا ایران مشکلاتشون حل میشه ،،،دیگه راحت میخوابن،،دیگه گرانی تمام میشه دیگه کسی از چیزی نمیترسه،،،،،،خدا این زبان بسته ها ببینیم چه میکنه با مردم ایران
بهمن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
2
17
مستند ساز هم می خواهد نان بخورد گرچه نان به نرخ روز.یک مستند هزار پاره که نمی دانست موضوعش را به چه سمتی سوق بدهد .ولی ادعا داشت خیلی علمی با این مسئله برخورد کرده است ..بجای اکولوژیست و متخصصان محیط زیست به کنشگر که نمی دانم از کجایمان در آورده ایم اکتفا کرده است.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
11
3
رویکرد شدید جامعه طی این چند سال به سگ عادی نیست نوعی جریان سازی است و این خطرناک است و مطمئنا تبعات دارد وگرنه سگها از قدیم در زندگی انسانی جایگاه داشته اند
اما نه این جایگاه افراط گونه را
حتی آنها که با تبلیغات علاقه به نگهداری سگی شده اند پس از طی دوره ای ناخودآگاه به مشکلات و تعارض آن با شرایط زندگی انسانی پی خواهند برد و بی سرو صدا این رویه را رها خواهند کرد هرچند به زبان مدافع آن باشند و البته آنان که از این شرایط جیب هایشان پر پول می شود در پشت پرده مدافع سرسخت حقوق سگها و البته جیب خود خواهند بود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
تئوری توطئه شروع شد. خجالت نمی‌کشی؟
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
4
9
اینم دولت و مملکت ما، برای هر امری که مد نظرشان است یک پروژه فریب افکار عمومی را شروع می‌کنند. خجالت آوره که آنهایی که خود را نماینده مردم می‌نامند چقدر ضد مردم هستند
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
2
22
فرهنگ ایرانی؟ میشه چندتا مورد‌ از فرهنگ ایرانی را نام ببرید؟ تنها چیزی که نتوانستد حذف کنند نوروز بوده. جناب دکتر چقدر تاریخ کشورت را خواندی ؟ چندتا از شخصیتهای تاریخی کشورت را می‌شناسی؟ اعتراف کن که دروغ گفتی من برات آدرس کتاب می‌فرستم که ببینی سگ و کبوتر جزئی از همه خانواده های ایرانی بودند تا آنجا که نژادهای ایرانی سگ، گربه و حتی کبوتر ایرانی اصیل داریم مشانه بزرگ آن مجسمه سگ‌های پیدا شده در تخت جمشید است که یکی از آنها همین الان در موزه ملی است. ........................ متاسفانه رفتار و گفتار شما با هم تطابق ندارد. متاسفم برای شما.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
26
5
آقایان حامی حیوانات خصوصا سگ ها .خود من در خیابان 5تا سگ بهم حمله کرده
با چشم خودم دیدم دنبال قوچ و میش میکردن تو پارک سرخه حصار شب این حیوان ده برابر وحشی تر میشه چرا بیخودی و همه چیز را مغرضانه میدانید .خیلی پول داری برو یه ملک بخر انقد سگ بیار نگه دار تا جونت در بیار
همینا هم که سگ به تعداد زیاد نگه میدارن مورد حمله قرار گرفتن واقعا فرهنگ غربی رو فرو کردن به کشور بعضی ها خر کیف شدن و این مسأله را نشانه با فرهنگ بودن میدانند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
خوب این چه ربطی به حیوان خانگی داره؟ سگ ولگرد حمله کرده برو از همان نماینده که بهش رای دادی بپرس چرا هیچ کاری نکرده؟ برو از جناب زاکانی شهردار تهران بپرس چرا کاری نکرده. یک دامپزشک سگ ولگرد را با حیوان خانگی اشتباه بگیره جای تعجبه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
مشکل سگ های بدون صاحب و پرسه زن ربطی به سگ های خانگی صاحب دار و با بهداشت بالا ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
متاسفم
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
1
2
کاش اینجوری که برای سگها دارین حمایت میکنین یه فکریم به حال این سنجابها که به دست دلالهای اشقال فروخته میشن بکنید با چه وَضعی این زبون بسته ها رو میارن چقداشون تلف میشن خطر رو به انقراضم هستن چرا باید انقد باید مسعولان بیکفایت و بی اهمیت باشن چرخه طبیعتو این بشر اشقال دوپا داره بهم میزنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
اخه فعلا قفلی زدن رو سگ ها بعد به سنجاب شماهم صیانت میکنند .
مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
0
13
آقای مستند ساز!!!!! میشه بفرمایید از محیط زیست سگها دقیقا چقدرش مونده ؟ وباید خدمتتون عرض کنم که سگ در فرهنگ اجدادی ایرانی جایگاه بالایی داشته واگر ما ایرانی هستیم این جایگاه را خواهد داشت .
بینهایت عشق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
1
14
مستند رو ندیدم چون کلا تلویزیون ایران رو نمیبینیم ولی از رسانه ها چیزایی شنیدم.اصلن متعجب نشدم چون ی چیز طبیعیه!الان دیگه کفگیر خزانه ته دیگ خورده و دزدی ها و بخور بخور سخت شده پس بهتره با پخش اینجور برنامه ها بودجه های کلان رح عقیمسازی و ساماندهی حیوانات بلاصاحب وزارت کشور رو ک به شهرداریها و دهیاریها تخصیص داده میشه ب این بهانه طلب کرد و اینبار در سطح کشوری.مسئله مقابله با حیوانات خانگی بخصوص سگ همونطور ک همه میدونن مثل همیشه ابتر میمونه چون ناشدنیه ولی عنوان و درخواست آن بعنوان یک مطالبه ملی فقط میتونه صندلیهای خالی مونده از مدیریتها و مسئولیتها و پستها رو ک در دور جدید مدیریت کشوری با توجه به یکدست شدن تمام قوا و سازمانها و.... که مطمئنن به .......... و ........... و متظاهرین تعلق میگیره در زمان باقیمانده ب این افراد چ مستند ساز و دامپزشک و کارشناس .......... و متملق محیط زیست و....‌‌برسه! وگرنه همه این دروغها و شانتاژهای این مستند و همه تایید و تشویق کننده ها و حامیان این طرح رو کنار بزاریم مسئله مخالفت با نگهداری سگ خانگی توسط دامپزشک و یا صاحب بیمارستان دامپزشکی چیزی غیر از این نشون نمیده! بله اینبار جمعی از ......... و ............ برای ورود به دایره قدرت و ثروت اتاق فکری در مغزهای ........... خودشون راه اندازی کردن و این روش رو سریعترین راه واسه رسیدن به جمع بیسواد مسئولین و مدیران در قدرت دونستن وگرنه کل خطرات محیط زیستی سگها اگر همشون هم تصمیم به حمله و یا شکار حیات وحش داشته باشن باندازه مجوزهای شکار به خارجیها و یا مجوزهای شکار دیگهنیست.جالبه اکثر اونایی ک در این طرح و تهیه و پخش این مستند و درآینده در اجرای این طرح شرکت دارن از قِبَلِ همین سگها به نون و نوا و شهرت و دیده شدن رسیدن.
مربی و رفتار شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
0
11
این مستند ساز پول خوبی گرفته از دست های پشت پرده وکسانی که طرح صیانت دادن به مجلس . جدا اینا مردم رو بی سواد فرض کردن اتفاقا ایرانی اصیل از کتیبه ای که از سگ وشکار چی به جا مانده در بیستون سندی از همراه بودن سگ ها از هزاران سال پیش بوده .......هایی که مستند ..... درست میکنند و معلومه از کجا تغذیه میشوند چرا از مربی های مطرح کشور نیومدی مصاحبه کنی تا ........ برگردی . من فکر کنم تو قیافت قشنگه هم مقسر سگ های ایران هستن .
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
1
13
داداش من برات مستند می‌سازم که باعث تمام نابودی حیاط وحش جنگل‌ها حیوانات طبیعت رودها همه و همه حتی احتمالا در آینده کره زمین انسانه. چرا بیخود دارین بازی میدید ملت رو این کارا فقط فقط بخاطر اینکه جلوی سرگرمی مردم گرفته بشه بقیه بهانه است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
25
2
مستند بسیار زیبا و باارزشی بود.خیلی عالی بود .خوشم اومد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
واقعا برای فهم و درکت متاسفم
ک.م
|
Germany
|
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
0
6
............. چقدر هم پاسداشت فرهنگ ایران هستید
بهاره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
1
12
مصاحبه گر :منابع تحقیقتون رو اعلام بفرمایید
مستند ساز چرت و پرت ساز: بله ما منابع و پژوهش های گسترده ای داشتیم و....در ادامه تحویل خزعبل بدون ذکر منبع بدون ارجاع به تحقیقی که مثلا داشته و البته اون صاحب دو بیمارستان دامپزشکی که معلوم نیست کیست و چرا در مستند ایشان حضور نداشته که سینه سپر کنه و بگه من بیمارستان دارم ولی بیمارهام رو قبول ندارم. دروغ پشت دروغ
خجالت نکشید یه مستند دیگه هم بسازید خشکی دریاچه ارومیه،زاینده رود، بروز ریزگردها و آلودگی هوا رو بندازین گردن گربه ها.
ناشناس
|
France
|
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
4
1
سامان دهی سگهای ولگرد یک ضرورت هست. دیگه از کنترل خارج شدن و خطرناک هستن. دامپزشکان لطفا بهتر موضوع رو ببینید و منصفانه تر برخورد کنیم. تاکید میکنم فقط سگ ولگرد . من فیلم رو دیدم جهت دار بود ولی با این وجود به شجاعت دامپزشکانی که حقیقت رو گفتن آفرین میگم. دوستان عزیز اگر ندیدی فیلم رو دوباره منصفانه ببینید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
0
7
اصلا علمی نبود و بی محتوی و با قصد و غرض جمع اوری کرده ...متاسفم
دامپزشک
|
United States of America
|
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
14
0
خلاصه اینکه دکان بازار برخی بسته خواهد شد برای همین ناراحت هستند چون اگر سگ نباشد بیکار میشوند.واقعا اگر برخی ازین حامیان دروغین سگها یکی از اعصای خانوادشان مورد حمله سگ قرار بگیرد بازهم اینجا ادای روشنفکرهارا درمیآورند.کاش درقصاوت انصاف را رعایت کنیم چندتا بچه بیگناه در پارکهاو...در اثر حمله سگ باید تکه پاره شود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
1
5
نظرات شخصی جهت دار و مغرضانه رابه نام علم وفرهنگ واسلام با داشتن پشتیبان و پول و امکانات فریاد می زنند در حالیکه دیگران حق اظهار نظر ورساندن صدا و نظراتشان را ندارند ، یک طرفه به پیش قاضی می روند ، می گوید سگ غذای پرندگان را می خورد و باعث انقراض دارکوب دارد می شود ، این آقا هیچ شناختی از طبیعت ندارد ،
خود حق پنداری بسیار خطرناک است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
1
4
چرا نظرات شخصی را به نام تحقیق و علم و فرهنگ و اسلام و بی طرفانه و دلسوزانه و ....مطرح می کنید؟
به آگاهان و کارشناسان مطلع در امور حیوانات هم فرصت اظهار نظر بدهید

جهت دار مطلبی را زیرسوال می برید و محکوم می کنید و کسی هم حق گفتن حرفی بر خلاف آن و نقد آن را ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
0
5
اینهمه سگ که مسئله مهمی برای اعمال فشار به حیوان دوستان شده اند کجا هستند که من نمی بینم؟ چرا از این حیوان بی آزار برای سرکوب دیگران استفاده می کنید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
1
4
من واقعا متاسفم برای سازنده این مسند ساز و انهایی که در این برنامه بر علیه حیوانات خصوصا سگ صبحت کردند.اقا شما مخلوق اسمانی هستید همه سگها . و همه حیواناتو بکشید فقط فقط شما بمانید خدا اشتباه کرد سگ .گربه ..... افرید ‌. اون اقایان نماینده مخالف سگ خوب برنامه ریزی کرده که مردمو فریب بده حتی این اقایان دامپزشک واقعا متاسفم برای شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
0
7
این نگرانی شدیدی که نسبت به محیط زیست نشون میدن راهیه برای باور پذیر کردن استدلال هاشون.
انقراض گونه‌های مختلف حیات وحش دلایل متنوع و دارای اولویت بندی داره اما یه جوری حرف میزنن که توی ذهن مردم اینطور جای بگیره که دلیل اصلی انقراض یوز و ... سگ های پرسه زن هستن، و نه تنها هیچ تفکیکی هم بین این سگ‌ها و سگ‌های خانگی و با صاحب قائل نمیشن بلکه با این جمله مردم از سگ‌ها خسته می‌شن و رهاشون می‌کنن سعی دارن ایندو رو با هم یکی کنن تا به شکل پنهان اثبات کنن دلیل افزایش جمعیت سگ‌های پرسه زن هم نگهداری سگ‌های خانگیه؛ من اسم این رو میذارم نهضت سگ ستیزی.
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
0
4
ما ایرانی ها همه مشکلات و گرفتاری هامون هل فصل شده هیچ مشکلی نداریم فقط مشکل سگها هستن آقای داکتر کجای کاری چی میگی تو دست؟ از سر سگها بردارید لطفأ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
8
0
سگ نگهداشتن خرام است یک گردانی خرام است و خرام علنی جرم این افتخار ایران است که حکومت اسلامی ناب محمدی صلی الله علیه و آله دارد نه اسلام منفعل ترکیه به خدای مهربانان اعتماد کنید وقتی حکم اسلام بر حرام بودن نگهداشتن سگ ویک گردانی ست حتما برای انسان بی نهایت ضرر دنیایی و آخرتی دارد وسک نفرمایید به سگ هم ظلم خواهد شد چرا به خدایی که از رگ گردن به شما نزدیک تر است خود را نمی سپارید به ایران افتخار کنید به قانونی بودن احکام اسلام در ایران وجرم بودن خرام علنی لی نهایت افتخار کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
شما میخوایید به ما وعده ی آخرت میدی ولی دنیای مارو خراب کردید.
افکارتان و سلیقه ی شخصیتان را برای خودتان نگه دارید و ان را به زور به همه ی مردم تحمیل نکنید وگرنه خودتان روز به روز تر منفور تر و دینتان محجور تر خواهد شد. همانطور که دارد میشود
انسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
شما به کدوم ایه قران استناد کردی که حرامه ؟ شماره ایه و سوره رو بگو با دلیل صحبت کن نه رو هوا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
0
6
آبان ۹۹ دلار ۲۹ هزار و پونصد، پراید ۷۰ میلیون ، امسال دلار ۲۹ هزار پونصد پراید ۱۷۰ میلیون تومان، حالا ببینید این حکومت به هر شکل حواس مردم رو از اصل موضوع پرت میکند. آخه باباجان سگ و گربه با دلار چکار داره با ارز و مشکلات اقتصادی والا بخدا به داد مردم برسید سگ و گربه هزاران ساله با انسان زندگی میکنن محیط زندگی سگ و گربه شهره نه بیابون و جنگل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
1
4
من فقط میدونم از اون روزی بترسید که در درگاه خداوند باید جواب ستم و ظلم به این موجودات رو به خدا بدید بترسید بترسید از خدا
انسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
0
5
من سگ ندارم ولی اگر خانه شخصی جای اپارتمان داشتم ترجیح میدادم با سگها زندگی کنم تا ادمها حداقل معرفت دارن اونایی هم که میگن سگ گازمون میگیره بهانه میارن چرا حیوون رو پارک میارید بس که خودشون انرژی منفی ساطع میکنن حیوون میفهمه شعورش از ادما بیشتره امیدوارم اونایی که صدمه به این سیبیلوهای دوست داشتنی میزنن به بدترین شکل این دنیا رو ترک کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
0
7
تک تک دامپزشک ها باید حامی حقوق حیوانات باشند
دامپزشکی یعنی عشق ورزیدن به حیوانات
ایشون باید بدونن با کوچک ترین حرف سگ ستیز در کشور حیوان ستیز من باعث کشتار صد ها سگ میشوند
ش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
1
5
................. زنای خیابونی رو جمع کنید. کیپ قاپی و موبایل قاپی رو جمع کنید. تجاوز به ناموس و زن و بچه ی مردم را جمع کنید. برید به فکر اونی باشید که دخترا رو ۳ سال توو خونه زندانی کرده و برده داری جنسی میکرده. مگه سگ به ناموس مردم تجاوز کرده؟ مگه سگ فساد و فحشا کرده؟ مگه سگ آدم ربایی کرده؟ ......................
شیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
0
4
وای بر ما با امثال این دامپزشکان ضد حیوان خانگی
کربم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
5
0
متاسفانه در پارک جنگلی سرخه حصار منطقه ۱۳تهران از همین سگ های ولگرد زیاد شدند و متاسفانه خود من هم یکبار مورد حمله واقع شدم اما بدلیل اینکه موتور سوار بودم جان سالم بدر بردم اما شاهد این بودم که دسته ای از همین سگ ها به دسته‌های آهو ها که در منطقه هستند حمله می کردنند .مطلب دیگر در آنجا بعلت دادن اشغال گوشت باعث شده که این سگ ها نزدیک درب های ورودی با فاصله ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری باشند تا با ورود مردم پیاده و سوار با ماشین به سمت آنها بیایند . وجود انواع دیگر حیوانات سنجاب که تعداد آنها رو کم شدن هست نیز از وجود زیاد سگ های ولگرد در این منطقه هستش
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
0
0
کجای صحبت های این آقا بی طرفانه بود ؟ مغرض به تمام معنا و در جهت خواست صدا سیما و شهرداری .......
نظر شما
ادامه