کد خبر: ۶۷۵۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - مدیرکل بیماریهای دامی دامپزشکی در خصوص بیماریهای مشترک میان سازمان محیط زیست و دامپزشکی گفت‌‌‌: به تازگی دامپزشکی و سازمان محیط زیست برای کنترل بیماری‌های مشترک میان حیات وحش و دام‌ جلساتی را برگزار کرده‌اند تا در این زمینه هماهنگی ایجاد شود.


دکتر ناصر رسولی بیرامی در خصوص بیماری‌های حیات وحش، اظهار داشت: هاری یکی از بیماری‌های مشترک خیلی مهم بین انسان و حیوان است و هر کس به آن مبتلا شود، درمانی برای آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: البته در دنیا سالانه 55 هزار نفر بر اثر هاری می‌میرند که نصف این تلفات مربوط به کشور هندوستان است ضمن اینکه در پاکستان نیز سالانه 5 هزار نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.
رسولی بیرامی گفت: در کشور ما 10 نفر سالانه به بیماری هاری مبتلا شده و فوت می‌کنند ولی در مورد حیوانات حدوداً 200 رأس از دام‌ها مبتلا به این بیماری می‌شوند اما در سال 1387، 100 رأس شتر در شاهرود به خاطر این بیماری تلف شده‌اند.
مدیرکل بیماری‌های دامی دامپزشکی افزود: بیماری هاری در اروپا و امریکا بیشتر از طریق حیات وحش منتقل می‌شود و حیواناتی که این بیماری را انتقال می‌دهند، شامل خفاش، راکن و راسو هستند ضمن اینکه حیواناتی که پستاندار هستند، هاری می‌گیرند.
وی گفت: حیواناتی که هاری می‌گیرند، رفتارشان عوض می‌شود به طور مثال خفاش زمانیکه به این بیماری دچار می‌شود، روز پرواز می‌کند یا سموری که این بیماری را می‌گیرد، حیوانات دیگر را گاز می‌گیرد.
رسولی بیرامی اظهار داشت: در سال 87 خدنگ موجب تلف شدن 100 رأس شتر شد و امسال نیز در آذربایجان شرقی 2  راسو مبتلا به هاری بودند.
وی با اشاره به شیوه کنترل بیماری‌ هاری گفت: بیماری هاری هم باید در حیات وحش و هم باید در میان حیوانات اهلی کنترل شود چرا که این بیماری از انسان به انسان منتقل نمی‌شود.
رسولی بیرانی در پاسخ به این پرسش که مسئولیت حفاظت از حیوانات حیات وحش در مقابل هاری با چه سازمانی است، اظهار داشت: به دلیل بروز این مشکلات به تازگی ما با سازمان محیط زیست جلساتی برای هماهنگی جهت کنترل بیماری‌های مشترک میان حیات وحش و دام‌ها برگزار کرده‌ایم چرا که مسئولیت حیات وحش با سازمان محیط زیست است.
مدیرکل بیماری‌های دامی دامپزشکی افزود: از دیگر اقدامات ما این است که 300 هزار حیوان که بیشتر آنها سگ هستند را واکسن می‌زنیم و چون سگ و گربه‌های ولگرد اهمیت زیادی در چرخه بیماری هاری دارند، باید این حیوانات را جمع‌آوری کنیم. رسولی بیرامی عنوان کرد: ما با شهرداری در مورد کشتن سگ‌های ولگرد همکاری می‌کنیم با این وجود این اقدام در جهان نتوانسته است جواب مناسب داشته باشد و تجربه کشورهایی مانند رومانی و چین که این اقدام را انجام داده‌اند، نشاندهنده عدم موفقیت کامل این اقدامات بوده است. در دنیا حیوانات بدون صاحب را جمع‌آوری می‌کنند و پیشنهاد می‌شود در ایران نیز این اقدام انجام شود و سگ‌ها و گربه‌ها را جمع‌آوری کرده و در جایی نگهداری کنند و آنها را عقیم کنند تا اینها نتوانند زیاد شوند و اقداماتی که در این زمینه در برخی ایالت‌های هندوستان انجام شده است، نماینگر موفقیت این طرح بوده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید در کشور ما نیز پناهگاهی برای جمع‌آوری سگ‌ها و گربه‌های ولگرد و نگهداری و عقیم سازی آنهاایجاد شود.

اظهارات دکتر رسولی بیرامی در حالی درباره کشتن سگ های ولگرد بیان شده که نماینده سازمان دامپزشکی کشور ذیل دستورالعمل کنترل سگ‎های بدون صاحب صادره از وزارت کشور را امضاء نموده و بر اساس این دستورالعمل زنده‎گیری حیوانات ولگرد از جمله وظایف شهرداریها بیان شده و مسئول فنی طرح زنده گیری نیز دامپزشک (دکتر) تعیین شده است.

 

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
0
0
هنوز دارن سگارو میکشن
ناشناس
|
-
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
0
0
در شهرک افشاریه کیلومتر 10 جاده کرج قزوین دیروز 50 سگ کشتن چرا برای زندهگیری اقدام نمیشه لطفآ رسیدگی کنید
نظر شما
ادامه