کد خبر: ۶۷۶۲

حکیم مهر - رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی استان گیلان به خبرنگارحکیم مهر در رشت گفت: با صدور بدون برنامه و غیرکارشناسی پروانه های بهره برداری مرغ گوشتی، وزارت جهاد  کشاورزی بزرگترین و کاری ترین ضربه را به پیکر صنعت طیور کشور وارد کرده و کم کردن فواصل مرغداریها از یکدیگر (بندهای آیین نامه نظام دامپروری) نیز به این معضل دامن زده است که در نتیجه منجر به افزایش بی رویه تولید و پایین آمدن ایمنی تولید می شود.
مهندس نیما حیدرنژاد افزود: در ظاهر شاید وزارت بازرگانی بر خلاف قانون آزادسازی، فضا و مرغداران را در زمان افزایش قیمت با تعزیراتی کردن به چالش کشانده و یا در مقاطعی با واردات بی رویه بازار را آشفته کرده باشد، اما ضربه کاری و مهلک را دوست و حامی صنعت طیور یعنی وزارت جهاد کشاورزی وارد نموده است.
وی گفت : 3 سال پیش انجمن ما این هشدار را بصورت جدی به بخش دولتی گوشزد نمود ولی هدف دولت محترم ایجاد اشتغال جدید و صادرات عنوان شد و لذا اکنون زمان ارزیابی تصمیم آقایان در آن سالها است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی استان گیلان تاکید کرد: نتیجه نزدیک کردن فواصل مرغداری ها و متراکم کردن آنها در مناطق ،شیوع وسیع بیماریهای مهلک و زیانهای میلیونی و از دست دادن نقدینگی و سرمایه در گردش مرغداران بوده  است.
حیدر نژاد در ادامه بیان داشت: واحدهای تولیدی زیاد، اشباع تولید و پیشی گرفتن عرضه از تقاضا، نتیجه‌ای جز سقوط هولناک قیمت‎ها نداشته و عدم توانایی در بازپرداخت تسهیلات بلند مدت دریافتی جهت ساخت مرغداری برای واحدهای تازه تاسیس، از دست دادن سرمایه در گردش فعلی، بی اعتبار شدن این صنف نزد بانک‎ها و عدم توانایی جذب مجدد و یا دریافت تسهیلات در گردش جدید و متمایل شدن به منابع گرانقیمت مالی بازار آزاد و در نتیجه پرداخت سود کمرشکن و در نهایت نابودی کامل صنف مرغداری از تبعات آن است.
وی گفت : برای حل قطعی این مشکل، تشکل های بخش خصوصی باید میدان دار اصلی باشند و در این امر سرنوشت ساز دخالت قطعی نمایند تا از اعمال سلیقه مدیران دولتی پیشگیری گردد و به عبارت دیگر نیاز به "خود تنظیمی صنفی" کاملا احساس می شود.
حیدرنژاد در پایان بر ضرورت منطقی شدن نسبت عرضه و تقاضا و همچنین رعایت حاشیه سود تولیدکنندگان از طریق توقف صدور مجوز تأسیس و توسعه جدید و در دستور قرار گرفتن صادرات مرغ تأکید کرد.

خبرنگار : مرتضی جلیل‎نژاد ماسوله

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه