کد خبر: ۶۷۷۴۶
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
سرپرست جدید دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر یاسر پیرعلی» افزود: دانشجو نباید خیلی به درمان فکر کند، یعنی نباید تصور کند که درس بخواند و فردا منتظر باشد که یک کلینیک راه‌اندازی کند یا مثلا در داروخانه یا آزمایشگاه کار کند ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چند روز پیش بود که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی «دکتر یاسر پیرعلی» متخصص انگل‌شناسی و استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد به عنوان سرپرست این دانشگاه منصوب کرد. این انتصاب بهانه‌ای شد تا برای انجام یک گفت‌وگو به سراغ وی برویم.

دکتر پیرعلی در گفت‌وگو با حکیم مهر معتقد است که یکی از خلاء‌های اصلی در رشته دامپزشکی، حرکت به سمت کارهای عملی است: «آن بخش از مهارتی که دانشجو باید یاد بگیرد و به سمت کارهای عملی، فعالیت‌های میدانی و فیلد برود، در بعضی از دانشکده‌ها خصوصا دانشکده دامپزشکی شهرکرد باید تقویت شود. رشته دامپزشکی یک رشته حرفه‌ای و دکترای عمومی است که منجر به حرفه دامپزشکی می‌شود و از نظر بنده جای خالی مهارت‌آموزی بیشتر به دانشجو برای اینکه بتوانند در فضای بیرون موفق باشند، احساس می‌شود.»

وی تصریح می‌کند: «افزایش ظرفیت‌ها، به‌نوعی بحث امنیت شغلی را محدود می‌کند. پیش از این بعضی از واحدها بدون حساب و کتاب راه‌اندازی شده و در بعضی از استان‌ها دو دانشکده داریم که این زیبنده نیست. خیلی از استان‌های ما یک دانشکده دامپزشکی دولتی و یک دانشکده دامپزشکی آزاد دارند که این مساله بیش از کشش و ظرفیت فعالیت‌ها در حوزه دامپزشکی اعم از داروخانه، کلینیک‌، بخش خصوصی، پاراکلینیک و آزمایشگاه‌هاست.»

از نظر دکتر پیرعلی دانشجو نباید خیلی به درمان فکر کند، یعنی نباید تصور کند که درس بخواند و فردا منتظر باشد که یک کلینیک راه‌اندازی کند یا مثلا در داروخانه یا آزمایشگاه کار کند: «دانشجویان باید از بحث دارو و درمان فاصله بگیرند و به سراغ واحدهای تولیدی و راه‌اندازی بروند که از این طریق بتوانند نه تنها خودشان شاغل شوند، بلکه برای تعدادی هم شغل ایجاد کنند. نگاه اینکه ما دکتر دامپزشک می‌شویم و درمان کنیم، صحیح نیست.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

بنده ورودی سال ۷۱ دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هستم و در سال ۷۷ از این دانشکده فارغ‌التحصیل شدم. از سال ۷۷ به مدت ۲ سال در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در استان چهار محال و بختیاری مشغول به کار بودم. از سال ۸۰ تا اواخر ۸۴ و اوایل ۸۵، دوره دکترای تخصصی انگل‌شناسی را در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران خواندم. البته در همان سال ۸۴ یک دوره پیش دکترای آزمایشگاه مولکول بیولوژی را در کشور آلمان گذراندم. در ادامه و از سال ۸۵ به شکل رسمی در دانشگاه شهرکرد مشغول به فعالیت شدم، چون بورسیه دانشکده دامپزشکی آنجا بودم. در سال ۸۹ دانشیار و در سال ۹۵ هم استاد تمام شدم. درواقع تا سال جاری، با حدود ۱۵ سال سابقه، مشغول فعالیت در گروه پاتوبیولوژی و رشته تخصصی انگل شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد بودم.

حکیم مهر: در طول این سال‌های فعالیت، مهمترین مشکلات آموزش دامپزشکی را در چه چیزهایی دیدید؟

به نظر من یکی از خلاء‌های اصلی، حرکت به سمت کارهای عملی است. آن بخش از مهارتی که دانشجو باید یاد بگیرد و به سمت کارهای عملی، فعالیت‌های میدانی و فیلد برود، در بعضی از دانشکده‌ها خصوصا دانشکده دامپزشکی شهرکرد باید تقویت شود. رشته دامپزشکی یک رشته حرفه‌ای و دکترای عمومی است که منجر به حرفه دامپزشکی می‌شود و از نظر بنده جای خالی مهارت‌آموزی بیشتر به دانشجو برای اینکه بتوانند در فضای بیرون موفق باشند، احساس می‌شود. لااقل این معضل در دانشکده ما وجود دارد و ممکن است در سایر دانشکده‌ها وضعیت کمی بهتر باشد.

نکته دیگر اینکه سرفصل‌ها نیز می‌شد به شکلی طراحی شوند که دانشجو را ورزیده‌تر کنند تا دانشجو نسبت به شرایط بیرون بهتر کار کند و مسلط‌تر باشد. به همان نسبتی که دانشجویان پزشکی در بیمارستان و جامعه حضور دارند، به نظر می‌رسد که در دامپزشکی هم باید به این شکل باشد تا دامپزشکان بتوانند در شرایط جامعه موفق‌تر ظاهر شوند.

حکیم مهر: ارزیابی شما از تعداد جذب سالیانه دانشجویان دامپزشکی چیست؟

به نظر من جذب دانشجوی دامپزشکی زیاد و بیش از ظرفیتی است که باید باشد. شرایط آب و هوایی کشور به شکلی است که تعادل دام و مرتع به هم خورده و تعداد دام هم محدود است، تا جایی که در مقطعی دام‌ها را به خارج از کشور صادر یا دام‌های مولد را ذبح می‌کنند. لذا می‌بایست ظرفیت جذب دانشجویان دامپزشکی را در همین حدی که هست حفظ کنند، کمااینکه همین الان هم این ظرفیت زیاد است و دیگر توسعه آن توصیه نمی‌شود.

افزایش ظرفیت‌ها، به‌نوعی بحث امنیت شغلی را محدود می‌کند. پیش از این بعضی از واحدها بدون حساب و کتاب راه‌اندازی شده و در بعضی از استان‌ها ۲ دانشکده داریم که این زیبنده نیست. خیلی از استان‌های ما یک دانشکده دامپزشکی دولتی و یک دانشکده دامپزشکی آزاد دارند که این مساله بیش از کشش و ظرفیت فعالیت‌ها در حوزه دامپزشکی اعم از داروخانه، کلینیک‌، بخش خصوصی، پاراکلینیک و آزمایشگاه‌هاست. لذا از نظر بنده، از این به بعد توسعه دانشکده‌ها امنیت شغلی را برای مجموعه‌های دامپزشکی دچار مشکل می‌کند.

حکیم مهر: آقای دکتر، ریاست شما بر دانشگاه شهرکرد باعث افتخار جامعه دامپزشکی کشور است. لطفا کمی از سازوکار این انتصاب بفرمایید.

بنده از سال ۸۵ که به دانشگاه آمدم، در کنار فعالیت‌های علمی و طی کردن همه مدارج در یک دوره ۱۰ ساله تا استاد تمامی، فعالیت‌های اجرایی نیز انجام می‌دادم و اولین جایگاه رسمی بنده مدیرکل دانشجویی دانشگاه در یک مقطع بود. بعد از آن ریاست پژوهشکده بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و در ادامه ریاست بنیاد نخبگان استان را در یک مقطع ۵ ساله پذیرفتم. به مدت ۶ سال هم نماینده وزارت علوم در دفتر تحقیق در جذب اعضای هیات علمی استان بودم. به نوعی در هر حوزه‌ای که وارد شدم، سعی کردم با جدیت و تلاش زیاد، در آن قسمت به‌عنوان یک مدیر موفق انجام وظیفه کنم. رویکرد دولت جدید نیز انتصاب نیروهای جوان و نگاه آقای وزیر این بود که روسای دانشگاه‌های معین استان‌ها که دانشگاه جامع هر استانی محسوب می‌شوند، استاد تمام باشند. از آنجا که بنده استاد تمام بودم و سابقه اجرایی کارآمدی در رزومه خود داشتم، از لحاظ فرهنگی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای را علاوه‌بر دانشگاه، در فضای اجتماع داشتم و در مباحث پژوهشی و آموزشی نیز فعال بودم، به این ترتیب تیم انتصابات وزارتخانه مجاب شدند که از میان گزینه‌های مختلف دیگری هم که وجود داشت، بنده را انتخاب کنند.

سال‌ها بود که دانشکده دامپزشکی شهرکرد نقشی در مدیریت کلان دانشگاه نداشت و این انتصاب فرصتی دست داد تا بنده از دانشکده دامپزشکی در خدمت باشم و بتوانم فعالیت‌های موثری را برای ایجاد امید در دانشجویان داشته باشم.

حکیم مهر: مهمترین برنامه‌های شما برای کل مجموعه دانشگاه و علی‌الخصوص دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد چیست؟

برنامه‌ها بسیار متنوع و در حوزه‌های آموزشی، اداری، مالی، پژوهشی و... است. آقای وزیر یک برنامه اجرایی عملیاتی و تحولی از من خواستند و بنده نیز ریز برنامه‌‌ها را برای ایشان فرستادم تا مطالعه کنند. رویکرد برنامه، تحولی بوده و هدف آن راه‌اندازی رشته‌های جدید خصوصا آن دسته از بین رشته‌‌ای‌هاست که نیازهای جامعه را مورد توجه قرار داده‌اند.

در واقع یکی از برنامه‌های ما این است که با راه‌اندازی این رشته‌ها به سمتی حرکت کنیم که دانشجویانی در تحصیلات تکمیلی جذب شوند که بیشتر دوره خود را در صنعت و جامعه بگذرانند و به این شکل نباشد که صرفا به صورت آکادمیک در محیط دانشگاه حضور داشته باشند، بلکه باید بیشتر در حوزه صنعت و جامعه بوده و پایان‌نامه خود را به شکل دوره‌های تحقیقاتی انجام دهند تا بتوانند هم مشکلی را از پیش پای جامعه بردارند و هم خودشان موفق باشند و در طول حضور در جامعه نیز شغلی برای خود ایجاد کنند. هرچه این افراد بتوانند فعالیت خود را بیرون از محیط دانشگاه انجام دهند، هم مشکلات جامعه حل می‌شود و هم می‌توانند برای خود در ایجاد اشتغال موفق باشند.

حکیم مهر: منظور شما از رشته‌های جدید چیست؟

رشته‌های جدید مثل «مهندسی گلخانه» که با توجه به کاهش بارندگی‌ها جزو اولویت‌های ماست. به نوعی ما به دنبال رشته‌های «آینده‌پژوهی» و رشته‌هایی هستیم که مرتبط با بحث‌های «سیاست‌های جمعیتی کشور» است. همچنین به دنبال ایجاد نشریات ترویجی در این رابطه هستیم. برنامه‌های ما در حوزه پژوهش و فناوری که خیلی مفصل است و باید بحث کانون فارغ‌التحصیلان را تقویت کنیم. می‌بایست کانون مستقر در دانشگاه را تقویت و همچنین از ظرفیت فارغ‌التحصیلان استفاده و فضایی را برای اشتغال اینها با توجه به آن ظرفیتی که خودشان دارند، ایجاد کنیم.

حکیم مهر: برای دانشکده دامپزشکی چه برنامه‌هایی دارید؟

برای دانشکده دامپزشکی در سفری که ریاست محترم جمهور در آینده نزدیک به استان ما دارند، پیشنهادات ویژه‌ای داریم. مقرر است که یک فضای تازه احداث شده را که در حال تجهیز است، افتتاح ‌کنیم. ان‌شاءالله در آن فضا که مستقر شویم، می‌توان فعالیت‌هایی را در آن مجموعه در راستای انسجام دانشجویان دامپزشکی و همایش‌های ویژه انجمن‌های علمی و دانشجویان رشته دامپزشکی انجام داد. همچنین می‌توان واحدهای تولیدی دانشگاه مثل مرغداری را که در حال حاضر به نظر راکد هستند، فعال کرد. می‌توانیم در بخش‌های دیگر هم ورود کنیم تا دانشجویان ما بیشتر بتوانند با صنعت دام و طیور مرتبط و مقداری از حالت تئوری خارج شوند. کمااینکه به مدت ۲ سال درگیر کرونا بودیم و آموزش‌ها مجازی بوده است، لذا زمان آن رسیده که از این جهت تقویت شوند و به سمت فضای عملی حرکت کنند تا به‌عنوان الگو بتوانند در واحدهای دانشگاه فعالیت کنند.

حکیم مهر: به جذب بی‌رویه دانشجویان دامپزشکی در دانشگاه‌های مختلف کشور اشاره کردید. آیا خودتان برای ایجاد محدودیت در جذب دانشجویان دامپزشکی برنامه‌ای دارید؟

درخصوص دانشکده دامپزشکی حتما با آن گروهی که در وزارتخانه مستقر است، مشورت می‌کنیم و پیشنهادات خود را به آنها می‌دهیم و به نظرم همین کفایت می‌کند. کمااینکه ظرفیت دانشکده ما حدود ۳۰ نفر است و هر ساله هم در همین حد از سازمان سنجش مطالبه می‌کنیم.

به نظرم دانشگاه‌های دولتی مطابق با ظرفیت تعریف شده خودشان اقدام به جذب دانشجو می‌کنند، اما دانشکده‌هایی که خارج از مجموعه دولتی هستند، ممکن است فراتر از ظرفیت تعریف شده سازمان سنجش اقدام به جذب دانشجو کنند. نباید نگاه ما این باشد که فعلا چرخ دانشگاه با جذب دانشجوی بیشتر بچرخد و برای دانشگاه درآمد ایجاد کند که بعدا این فارغ‌التحصیلان دچار مشکل می‌شوند. ما برای حمایت از صنف دامپزشکی حتما با آن گروه دامپزشکی مستقر در وزارت علوم مشورت می‌کنیم. آنچه در اختیار دانشگاه ما است، همان سقف ۳۰ نفر را که در سال‌های مختلف هم همین تعداد بوده، حفظ می‌کنیم و حتما از دانشگاه‌های دیگر هم همین را مطالبه می‌کنیم. اگر هم نیاز به حمایت من از جایگاه ریاست باشد، می‌توانم این مساله را هم در پیشنهادات خود به جناب وزیر مطرح کنم. موضع بنده محدود کردن پذیرش دانشجو و از آن طرف تقویت کیفیت آموزش و مهارت‌آموزی در دانشجویان است. باید تا می‌توانیم تعداد را به همان حد استاندارد امکانات برسانیم و آموزش را کیفی کنیم.

دامپزشکی یک رشته مهارتی است و دانشجو حتما بایستی بتواند با دام، زنبور، طیور و... مواجه شود و خیلی راحت با آنها کار کند و نه تنها برای خود، بلکه برای جمعی شغل ایجاد کند. دانشجو نباید خیلی به درمان فکر کند، یعنی نباید تصور کند که درس بخواند و فردا منتظر باشد که یک کلینیک راه‌اندازی کند یا مثلا در داروخانه یا آزمایشگاه کار کند. دانشجویان باید از بحث دارو و درمان فاصله بگیرند و به سراغ واحدهای تولیدی و راه‌اندازی بروند که از این طریق بتوانند نه تنها خودشان شاغل شوند، بلکه برای تعدادی هم شغل ایجاد کنند. نگاه اینکه ما دکتر دامپزشک می‌شویم و درمان کنیم، صحیح نیست. علی‌الخصوص که یک مقدار جمعیت دامی کشور خصوصا دام‌های بزرگ و کوچک کاهش پیدا کرده و ممکن است صنعت زنبور عسل، آبزیان یا طیور رو به توسعه باشد، لذا بیشتر واکسیناسیون و بحث‌های پیشگیری مهم است تا اینکه بخواهیم درمان کنیم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

تشکر می‌کنم از حسن توجه شما که از شنیدن اینکه یکی از دامپزشکان به‌عنوان ریاست دانشگاه‌های جامع استان‌ها انتخاب شده، خوشحال شدید. چند نفر از همکاران دیگر ما از جمله دکتر موذنی و... در دانشکده‌های دامپزشکی به عنوان رؤسای دانشگاه‌های جامع انتخاب شده‌اند. ما این افراد را شناسایی می‌کنیم و امیدواریم با یک همکاری با آن عزیزان، بتوانیم یک موضع واحد را به وزارتخانه منتقل کنیم و ممانعت از توسعه بی‌رویه دانشکده‌های دامپزشکی و تعداد ظرفیت قانونی پذیرش دانشجوی دامپزشکی را آنجا مطرح کنیم. بنده این آمادگی را دارم که اگر موارد و پیشنهاداتی ازسوی دانشکده‌های دامپزشکی وجود دارد، به وزارتخانه منعکس کنیم که گروه دامپزشکی وزارتخانه آن را پیگیری کنند و عاقبت خوبی در انتظار رشته دامپزشکی باشد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
1
20
اگه قرار بود واحد تولیدی بزنیم چرا هفت سال درس بخونیم
اگه اونقد پول داشتیم واحد تولیدی بزنیم
میرفتیم ساخت وساز
پاسخ ها
کارشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
...................
در تمام دنیا از کشورهای پیشرفته تا پس رفته هدف از تربیت دامپزشک درمانگر حوزه دامپزشکی است .
ناشناس
| Germany |
۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
بنظرم هدف آقای دکتر ورود دامپزشکان به تولید صرف و دامپروری نبوده است. منظور خلق ایده های نوین در فیلد دامپزشکی و نوآوری در تولیدات دانش بنیان مثل ماهیان انگشت قد، تولید ملکه، جوجه یکروز و غیره است.
ناشناس
| Germany |
۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
اتفاقا نمونه های موفق زیادی دامپزشک داریم که با ورود به تولید مثل سرم سازی، تولید خوراک دام بسیار موفق و اشتغال آفرین شده اند. بهرحال این مسیرها هم سختی زیاد داره هم صبر و انرژی زیاد میطلبه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
1
7
نماینده وزیر در شورای مرکزی کاری نکرده شما چیکار خواهی کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
2
10
نگاه شما از تولید هم اشتباه هست ،برید ببینید چقدر بدبخت شدن ،نمونش خودم که سرمایه هنگفتی رو وسط بیابون ریختم و هیچ ،بعد اقای دکتر مگه چند درصد دانشجوها اینقدر سرمایه دارند بیان تو کار تولید ،کسی هم پول داره بهتره ببره تو کارهای دیگه که بی دردسر پولت چند برابر میشه،
...............................
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
0
13
درخواست داریم از دکتر پیرعلی ورود و مداخله برخی هیات علمی ها در بازار کار بیرون را کنترل و رفع کند، تعدادی از همکاران ایشان صاحب نفوذ و تعیین کننده آینده کاری بسیاری از دانشجویان هستند که خودشان جذب کرده اند و فرصت به نسل جوان نداده و نمیدهند
مدیر کل دامپزشکی استان هم اسامی را میداند ولی کاری از پیش نبردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
جدای از هیات علمی ها ، کارمندان اداره کل دامپزشکی هم بازار را خراب اندر خراب تر کرده اند.
..............
ناشناس
| Germany |
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
کاملا درسته
نفوذ آنها در نظام استان و دخالت بیشمار آنها در درمان و دارو غیر قابل تحمل شده
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
2
9
دکتر جان ، تولید و مدیریت وظیفه مهندسین دامپروری است و درمان و بهداشت وظیفه دامپزشکان ................ هدایت درمانگران برای تولید راه حل نیست در دکان های مدرک فروشی را تخته کنید همه چیز رو به راه میشود .
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
اگر دامپزشکان‌از توهم خارج میشدن مشکل حل میشد اگرچه با نظر شما در مورد مدرک بسیار موافقم
دکتر محمد نوری- استاد دانشکده دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
0
3
با تبریک فراوان به جناب دکتر که به ریاست دانشگاه منصوب شدند و امیدوارم که به توانند بانی بک تحول بنیادی دریکی از دانشکده دامپزشکی کلیدی کشور شوید. جناب دکتر دامپزشکی که از دانشکده های دامپزشکی فارغ التحصیل میشود شمایی غیر کاربردی از دامپزشکی را میداند.در کشور های در حال توسعه بیشترین انتظاری که جامعه از یک دامپزشک دارد حل مشکلات دامپروری در راستای بهبود امر تغذیه آن جامعه میباشد. دانشکده های ما بدلیل غیر کاربردی بودنشان این توان را ندارند. ممکن است از ساختمانهای شیکی بر خوردار باشند ولی فاقد آن محتوای کار بردی هستند.جناب دکتر اولین قدم در احداث یک دانشکده دامپزشکی استاندارد احداث فارمهای آموزشی میباشد.فارمی که دانشجو در آنهاA-Z گوسفند گاو اسب طیور و ماهی را یاد بگیرد. یعنی بخش هایی که بیشترین نیاز یک جامعه در حال رشد به آن وابسته است. در دانشکده های ما بخوبی ابعاد انگلها و وباکتریها به دانشجو آموزش داده میشود ولی وقتی او بعد از فراغت از تحصیل به فارم میرود در برابر کنترول بیماریها عاجز است. در تمام اروپا و آمریکا دانشکده های دامپزشکی اولویتشان آموزش فارمی دانشجویان خود به نحو احسنت هستند. یادم هست چند سال پیش حکیم مهر در یک نظر سنجی از دامپزشکان فارغ التحصیل سئوال نموده بود آموزشهای دوره دانشگاه چه اندازه کاربردی بودند حدود 90 درصد پاسخ منفی داده بودند. پس اولین قدم کاربردی کردن آموزش است دومین قدم دانشکده باید مشکلات محلی را مورد تحقیق قرار دهد. برای مثال در انگلستان نفقطه به نقطه کشور توسط پایان نامه های دانشجویی از نظر مینرالها در خاک گیاه و حیوان مورد بررسی واقع شده است که بر اساس آنها پیشگیریها صورت میپذیرد. دانشکده اهواز 50 سال است که احداث شده دریغ از یک مطالعه جامع در مسایل راه گشا هم بدلیل عدم ابزار تحقیق و هم بواسطه بودجه های ناکافی. پس دومین رسالت یک دانشکده استاندارد اولویت در حل مسایل و مشکلات منطقه ایست که در آن واقع شده است سوم اینکه یک دانشکده استاندارد داری مراکز تحقیقاتی ضمیمه ای باید باشد نظیرDairy science centers که در تمام دانشکده های دامپزشکی آمریکا وجود دارند. در این مراکز که میتواننذد در شهرهای پیرامون دانشکده قرار داشته باشند عده ای محقق هم به کار آموزش و هم تحقیق مشغول اند.
جناب دکتر راه بسیار طولانی در کاربردی نمودن دانشکده ها وجود دارد . متاسفانه 40 سال تعلل صورت گرفته ودر این فاصله خیلی چیز ها عوض شدند ولی هنوز روش آموزشی 50 سال پیش دارد اجرا میشود. موفق باشید
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
درود خدمت استاد عزیز پرفسور نوری
اینجانب افتخار شاگردی شما را در دانشگاه آزاد تبریز داشتم ، عین حقیقت را فرمودید استاد دانشکده های دامپزشکی بیشتر شبیه چاپخانه‌های مدرک اند که فقط درورس تئوری یاد میدهند خبری از فارم و مدیریت بهداشتی نیست . آرزوی سلامتی و موفقیت برایتان دارم استاد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
جناب مجید:معلوم شد خودت هم دانشگاه آزاد بودی، چرا بدگویی از دانشگاه محل تحصیل میکنی!
مهندس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
1
5
دامپزشک اگه قرار باشه واحد تولیدی راه اندازی کنه چرا باید 6 سال دامپزشکی بخونه؟؟ میتونه 4 سال علوم دامی بخونه و 2 سال تغذیه یا فیزیولوژی دام که دقیقا فعالیت مرتبط اون ها راه اندازی واحد تولیدی هست!
چرا باید 6 سال عمر گران بهای خودش رو صرف یادگیری پاتولوژی و فیزیوپاتولوژی و فارماکولوژی و درمان کنه و آخرش یه پرورش دهنده ی عادی بشه؟؟؟
.........‌.‌‌‌‌....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
آقا پزشکی آزاد شد بروید پزشکی ول کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
1
2
چقدر این پرسش غیر علمی هست. چرا دامپزشک عمرش را تلف کند و پرورش بخونه؟. دامپزشکی که فثزیوپاتولوژی دستگاه گوارش نشخوارکننده و اسب رانداند که با یک کارگر ساده که چند سالی در دامپروری کار کرده تفاوتی ندارد. مگر اکنون دامداریها دامپزشک ندارند؟. اگر میبینی آنها در امر تغذیه دخالت نمیکنند علمش را ندارند. یک دامپزشک باید بیماریها و عوارض یک تغذیه غلط رابداند. برای مثال باید بداند یک بره در حال پروار شدن با چه میزان کنسانتره دچار مشکل میشود. اکنون دامپرور ما دام را با حد اکثر کنسانتره پروار مینماید و ابتدا خوب هم پیش میرود و اغوا شده کنسانتره را مرتب زیاد میکند بطوریکه ماه آخر یا ماه ششم 100 درصد کنساتره میدهد در این هنگام پ هاش خون بجایی میرسد که سیستم ایمنی را از کار میانداز به یکباره کل گله دچار پنمونی منجر به کاهش رشد میشود. و در اینجاست که یک دامپزشک تغذیه دان اگر عهده دار باشد نمیگذارد کار به اینجا بکشد و خیلی چیز های دیگر.
ما پرورش دهنده عادی نداریم ما پرورش دهنده موفق و غیر موفق داریم. در اروپا کلیه دامپزشکانیکه خود واحد تولیدی دارند موفق ترین هستند.
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
0
6
من با آقای دکتر پیرعلی ارجمند صحبت کردم و در حقیقت نظر ایشان این بوده با توجه به اشباع شدن دارو و درمان و کاهش دام و ...‌ (بویژه در استان)، هدف فاصله گرفتن مطلق از دارو و درمان نیست و توصیه می‌شود بخشی از خروجی دامپزشکی به سمت تولید مبتنی بر ایده های دانش بنیان، کارآفرین و نوین سوق پیدا کند.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
0
4
من بیست سال کار کردم و همه را تبدیل به ارز کردم و در خانه ام پنهان کردم. ولی حاضر نیستم ۱ تک تومانی در کشوری هزینه کنم که پر از ......ه. بزودی جانم و مالم را بر می دارم و فرار می کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
ناقلا تو که رفتی! راستش را بگو اونجا مشغول محافظت از مالی که بردی هستی؟؟
ناشناس
|
Ireland
|
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
0
1
............ یکی از استادامون حرف قشنگی زد. خوندن دامپزشکی اشتباه بود و اصرار بر اشتباه میشه حماقت. ما این حماقتو کردیم. تولیدم کردیم.ده ساله فارم دارم و دارم جمع میکنم. و اگر تا اخر عمرمم تلاش کنم جای ضرر ده سالم پر نخواهد شد. ولی مملکت مملکت دلالیو دزدیه. تولید کننده مرده. تحصیلکرده هم اگر کباده کش بالاییا نباشه همینه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
0
2
با نظر دکتر نوری کاملا موافقم متاسفانه ادارات دامپزشکی هم به جای اینکه محلی برای تحقیقات بر روی مشکلات منطقه ای باشه تبدیل شده به کافی نت و در هر اداره چند دکتر هستند که چون کار مرتبط انجام نمیدن دچار افسردگی شدن.
به نظر من هر اداره دامپزشکی باید یک مرکز تحقیقاتی باشه که دامپزشک مستقر هم از نظر علمی به روز باشه و هم بتونه پیشرفت کنه و در کنفرانس های علمی حرفی برای گفتن داشته باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
0
3
درود بر استاد ارزشمند و پاکدست جناب آقای دکتر پیرعلی
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
0
4
آقای دکتر لطفا نذارید اساتید ویزیت کنند بیرون
بخدا ما فارغ التحصیل خود شماییم
هرجا میریم برای دریافت مجوز و کار اون چند استاد خاص ............ مانع میشن
.................. صبح و شب بجای حضور در دانشکده بیرون ویزیت می‌کنند
این حق ما گردن شماست شمایی که شرافت و درستی میشناسیمتان
نظر شما
ادامه