کد خبر: ۶۷۷۶۰

هفتم آذرماه امسال بود که اداره کل دامپزشکی استان مرکزی رسما از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، سال گذشته شیوع بیماری از ۲۸ آذرماه آغاز شد و بیش از ۱۲۰۰ پرنده را به کام مرگ فرو برد، ولی امسال بیماری زودتر ظاهر شد و تا امروز که نزدیک به یک ماه از پیدا شدن اولین لاشه در تالاب می گذرد، رصدکنندگان تالاب همچنان مشغول رصد و کشف لاشه هستند.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی، تا امروز ۷۲۶ بال لاشه پرندگان مهاجر در تالاب میقان اراک کشف و دفن شده است.

«دکتر محسن شانقی» در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به شرایط امسال که آبگیری تالاب نسبت به سال گذشته کمتر بود، به نظر می رسد که شمار تلفات نسبت به سال گذشته کمتر باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر لاشه های کشف شده طبق پروتکل های تعریف شده در گودال حفر شده در کنار تالاب دفن می شوند، گفت: طبق برنامه های مراقبتی تدوین شده، همزمان با شیوع بیماری، تمامی مرغداری های اطراف، سدها و آبگیرها و طیور روستایی در حال رصد و پایش هستند و تا امروز نیز موردی از بیماری در استان دیده نشده است.

شانقی افزود: با توجه به اینکه نمی توان پیش بینی کرد که شیوع بیماری در تالاب چه زمانی متوقف می شود، اقدامات لازم جهت ممنوعیت ورود گردشگر به تالاب و ممنوعیت صید و شکار نیز انجام شده است. مرغداری ها به صورت روزانه در حال پایش هستند و اطلاع رسانی لازم به دهیاری ها و بخشداری ها نیز انجام شده است تا به محض رصد، مورد بلافاصله به دامپزشکی اطلاع رسانی شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه حدود ۱۰ نفر مشغول رصد و جمع آوری لاشه ها هستند گفت: با توجه به تامین امکانات و احتیاجات، تا امروز کمبودی وجود نداشته است و درخواست اعتبار جهت تامین امکانات لازم نیز انجام شده است.

به گزارش ایسنا، تالاب میقان اراک زمستان ها مامنی برای پرندگان مهاجر از عرض های شمالی و سیبری است و هر ساله از بیش از ۱۵ هزار قطعه پرنده مهاجر میزبانی می کند، اما در طول سال های اخیر هر ساله این تالاب به قتلگاه مهاجرین بدل شده است و شمار زیادی از پرندگان جان خود را از دست می دهند و مشخص نیست که نگرانی ها در این زیستگاه تا چه زمانی ادامه داشته باشد.

سرپرست محیط زیست استان مرکزی نیز در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه برای پایان آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان زمان مشخصی را نمی توان تعیین کرد، افزود: اما به نظر می رسد طبق سنوات گذشته تا دو هفته آینده بتوان شرایط را تحت کنترل درآورد.

«سید مهدی مصطفوی» با بیان اینکه قاعدتا اگر سرمای هوا را داشته باشیم روند شیوع بیماری کاهش می یابد، افزود: امسال تالاب میزان حدود ۱۵ هزار قطعه پرنده مهاجر بوده است و از این تعداد بیش از ۷۰۰ قطعه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از بین رفته اند.

 

نظر شما
ادامه