کد خبر: ۶۷۹۷۰
تعداد نظرات: ۷۲ نظر
نگاه شما:
همه ماجرا با یک تلفن ساده آغاز شد. دهم آذرماه امسال رئیس شبکه دامپزشکی یکی از شهرستان‌های گیلان با من تماس گرفت و اظهار داشت که یک گله گوسفند منطقه جلگه‌ای دچار تلفات زیادی شده است ...
 

گزارش مواجهه با یک بیماری همهگیر

دکتر مرتضی توکلنیا

کارشناس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی استان گیلان

 همه ماجرا با یک تلفن ساده آغاز شد. دهم آذر ماه امسال رئیس شبکه دامپزشکی یکی از شهرستان های گیلان با من تماس گرفت و اظهار داشت که یک گله گوسفند منطقه جلگه ای دچار تلفات زیادی شده و دامدار به اداره مراجعه کرده و به شدت مستاصل است و با توجه به اینکه قبلاً در شهرستان رودبار با گله های گوسفند و بز سروکار داشتم، از من درخواست همکاری نمود.

پذیرفتم و دو ساعت بعد دامدار، یکی از دامهای بیمار خود را به یکی از کلینیک های خصوصی رشت آورد که مسئولش از دامپزشکان قدیمی و باتجربه منطقه است. معاینه اش کردیم. بره ای سفید و ضعیف با  درجه حرارت طبیعی که کم خونی و مورمور قلبی آشکارترین نشانه آن بود. در پرسش از دامدار مشخص شد که از گله دویست و پنجاه راسی نزدیک به بیست راس ظرف مدت کوتاهی تلف شده، تعدادی سقط کرده و تمامی دام ها دچار لاغری هستند و علیرغم تجویز و مصرف داروهای ضد تیلریا (یکی از عوامل کم خونی) و... در کل گله تلفات و بیماری کماکان ادامه داشته است. پس از نمونه گیری از خون بره که به شدت هم رقیق شده بود، مبادرت به سرم تراپی و ویتامین تراپی کردیم.  نتیجه آزمایش خون فردا نمایانگر کاهش شدید گلبولهای قرمز و... بدون مشاهده تک یاخته های تیلریایی در خون بود. به نظر می رسید که گله دچار بیماری کرمی حاد شده است؛ اما موضوع کمی پیچیدهتر شد زمانیکه به صورت تلفنی در مورد نحوه مصرف و نوع داروهای ضد انگلی پرسیدم و دامدار اظهار کرد که در مرداد ماه امسال در دو مرحله به فاصله ده روز به دام ها داروهای ضدانگلی خورانده است.

دو روز بعد به اتفاق همکاران از گله بازدید کردیم. بره سفید هنوز زنده و کمی سرحال تر هم شده بود. در معاینه از تعدادی دیگر متوجه ضعف و کم خونی اکثر دام ها، اسهال کم و در  موارد اندکی آب آوردگی یا ادم زیر فکی شدیم که نشاندهنده وارد شدن مقدار زیادی از پروتئین های سرم به روده ها بود. پس از درمان دام های ضعیف از تعداد دیگری نمونه مدفوع و نمونه خون تهیه کردیم. روز بعد نتایج آزمایشات نمونه های مدفوع یا  EPG درآزمایشگاه اداره کل دامپزشکی گیلان به وضوح بیانگر شدیدترین وضعیت انگل های دستگاه گوارش (تصویر تخم های انگل تنها در یک شان میکروسکوپی است) و نتیجه آزمایشات خون در یکی از آزمایشگاه های خصوصی حاکی از کم خونی و کاهش شدید پروتئین های خون دام های گله بود. دیگر شکی نداشتیم که علت تلفات و ضایعات سنگین گله انگل های خونخوار گوارشی هستند، با ضایعات اقتصادی شدیدی که برآورد اولیه ما نشان میداد بالغ بر دویست میلیون تومان بوده است.

اگرچه بررسی تخم های انگل نشان میداد که کرم های نواری یا سستودها هم روده دام ها را مورد تهاجم قرار داده اند اما با توجه به مشاهده کمخونی در اکثر دام ها، کرم نخی همانکوس کنتورتوس از میان انگل های دستگاه گوارش که تخم هایشان غیر قابل تفکیک از یکدیگر هستند، مظنون اصلی ما بود؛ انگلی که در شیردان یا معده اصلی دام ها با خونخواری مستقیم از بافت ها و هدر دادن آهن، منجر به کم خونی شدید می شود. مطالعات نشان داده که تنها 20 کرم بالغ روزانه تا یک سی سی خون می خورند و یا با تراوش از زخم های ایجاد شده آن را به هدر می دهند. اگرچه در تعریف کلاسیک انگل های کرمی، آنها در بیشتر اوقات باعث مرگ میزبان خود نمی شود زیرا با مرگ دام خود نیز از بین می روند اما درصورتیکه دام ها از مقاومت کمی برخوردار بوده و یا تعداد انگل ها نیز بسیار زیاد باشد، تلفات سنگین محتمل است؛ موضوعی که به نظر می رسید گله ما با آن مواجه شده باشد.

فردای آن روز با توصیه ما دامدار مبادرت به دادن داروی ضد انگلی لوامیزول به دام ها نمود و طی روزهای بعد از بهبودی دام ها و تغییر وضعیت گله اظهار شگفتی می کرد: «دامها با ولع بسیار غذا می خورند و حتی دام های سقط کرده دوباره جفت گیری کرده اند. بره سفید هم کاملا بهبودی یافته است». پیگیری های بعدی نشاندهنده برگشت تدریجی وضعیت طبیعی به گله و توقف تلفات بود.

 طی آن چند روزکه مدام با دامپزشکان باتجربه اداره کل و همکلاسیهای قدیم که اکنون از اساتید دانشگاهی هستند در صحبت و تماس بودم و راهنمایی های لازم را دریافت می کردم، یکی از متخصصین انگل شناس به من پیشنهاد کرد که این مورد درگیری سنگین انگلی را گزارش یا Case report  کنم. اما به نظر می رسد علاوه بر اینکه این مورد می تواند کیس رپورت باشد یک Face report  است   (که البته یک کلمه مندرآوردی است). گزارش رویارویی یا مواجهه با یک بیماری گله ای و واگیردار از منظر نگاههای درمانمحور و پیشگیریمحور که هر کدامشان متولیان جداگانه ای دارند، اما در واقع این دو نگرش مانند دوقلوهای بههم چسبیدهای هستند که تفکیک کامل آنها به هر کدام ضربه میزند. اگرچه طی سال های اخیر و با خصوصی سازی قسمت های زیادی از دامپزشکی و افزایش نیروهای متخصص در بخش خصوصی نگاه درمانمحور برجستهتر شده، به نحوی که با پیشرفت چشمگیر در بخش درمان، جراحی و... گاهی تنه به تنه کشورهای پیشرفته نیز می زنند، اما این نگاه جزئینگر و مقطعی در مواردی اینچنینی با مشکلاتی روبروست. از سوی دیگر نگرش پیشگیرانه، همهگیر شناسی و نگاه جامع دامپزشکی دولتی در مقابله با بیماریها که می بایست به مانند آن بخش دیگر رو به جلو باشد، به واسطه جدا شدن کامل از بخش درمان و تفویض وظایفی دیگر، از پویایی لازم در این زمینه برخوردار نیست. این نگرش که مبتنی بر سرکشی، نمونه برداری، پیگیری، مطالعه سوابق، تشخیص و درمان به موقع بیماری در سطح گله ها و منطقه و در یک کلام نیازمند وقت، انگیزه و امکانات ویژه ای است، به علل مختلف در نگاه درمانمحورانه طرفداران کمتری دارد.

 اما نکته قابل بررسی در بروز این بیماری شرایط آب و هوایی معتدل استان گیلان است که به نظر می رسد با توجه به بالا بودن نسبی دما در سال جاری برای تزاید و ماندگاری هر چه بیشتر کرم های دستگاه گوارش مناسب تر شده است؛ موضوعی که می تواند متاثر از تغییرات آب و هوایی در جهان باشد و برنامه های پیشگیرانه ضد انگلی دگرگون نماید؛ مخصوصاً از این نظر که کشور ایران از چند اقلیم آب و هوایی مختلف برخوردار است و به علت شرایط آب و هوایی مساعد ممکن است انگل ها در یک نقطه شعله ور شوند، در حالیکه در همان زمان در نقطه ای دیگر به خاطر شرایط آب و هوایی نامساعد به حالت نهفتگی درآیند.

همچنین نکته ای که ضمن گرفتن تاریخچه بیماری و بررسی نتایج آزمایشات به آن مشکوک شدیم این بود که شاید داروهای مصرف شده توسط دامدار در سه ماه قبل موثر نبوده اند و جالب آنکه بنا به اظهار دامدار او از چند سال پیش هیچگونه تغییری در نوع داروی ضد انگل مصرف شده ایجاد نکرده و این اولین بار بوده که از داروی لوامیزول استفاده می کرده و موثر بوده است؛ موضوعی بسیار با اهمیت که بحث مقاومت برخی انگل های داخلی نظیر همانکوس به داروهای ضد انگلی را برجسته تر می نماید. این مقاومت دارویی در برخی کشورهای افریقایی آنچنان شدید بوده که منجر به نابودی گله های گوسفند و بز آنها شده و نهایتا پروژه فاماچا برای مدیریت درمان و انتخاب دام های مقاوم به این انگل راه اندازی و به دنیا عرضه شده است. آیا ممکن نیست ما هم با این پدیده مقاومت دارویی مواجه شده باشیم؟ مسلما برای هیچ سازمان تحقیقاتی و دانشگاهی مقرون به صرفه نیست که در تمامی نقاط کشور چنین مطالعات گسترده ای را انجام دهد و شکی نیست که ادارات دامپزشکی بنا بر ظرفیت های بالقوه، وسعت کار جغرافیایی و حضور فعال در منطقه می توانند در بسیاری از پروژه های تحقیقاتی اینچنینی نقش موثری ایفا نمایند؛ اگرچه این حضور طی سال های اخیر به علل گوناگون کمرنگ شده و ردیف بودجه ای هم برای تحقیقات مستقیم دامپزشکی دولتی وجود ندارد.

در این میان رسانه های تخصصی نظیر حکیم مهر نیز می توانند با ایجاد پل ارتباطی میان سازمانها و نهادهای تحقیقاتی و آموزشی دیگر و نیز حضوری پررنگ در دانشگاه ها، اذهان اکثر دانشجویان دامپزشکی را که نگاه درمانمحوری به این رشته داشته و از کم و کیف وظایف و فعالیت های پیشگیرانه سازمان دامپزشکی کشور  اطلاعات کمی دارند، به سمت و سوی نگرشهای عمیقتری بر مسایل دامپزشکی معطوف نمایند.

دی ماه 1400 خورشیدی
 
انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
دکتر احمدی همکلاسی سال ۶۴
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
2
9
با سلام ودرود بر مرتضی عزیز وبا پشتکار
سپاسگزارم از شما همکلاسی عزیز که مثل همیشه قلبت بر کمک به تولیدکنندگان ضعیف مهربانی میبخشد و باعث میشه که ماهم شما را بیش از پیش دوست داشته باشیم بخداوند می سپارمت ای دوست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
با شما مشورت کردن سرم تراپی کردن برای دامهای با لیزخونی و تعداد گلبول قرمز محدود؟
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
دوست ناشناس، درارتباط با درمان بره زیر یکساله عرض نمایم، احتمالا منظور شما این است که می‌بایست انتقال خون انجام می‌شد. درست می فرمایید اما در آن شرایط میسر نبود و بهر حال با سرم تراپی در روز اول و تزریق روزانه ویتامین ب۱۲ و اهن بره مذکور بهبودی کامل یافت . توضیح اینکه هماتوکریت این دام 9، گلبول قرمز 2.35 و پروتئین کامل خون 4.6 و آلبومین سرم 2.1 بود .
عماد چنگیزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
1
10
آقای دکتر توکل نیا را بیش از ۳۰ سال است که میشناسم. در واقع با یکدیگر در اورمیه درس خواندیم. از همکلاسی های بسیار نخبه و باهوش کلاس بود.‌ نحوه مواجهه ایشان با این بیماری نشان از خلاقیت و درک دقیق ایشان از بیماری است.‌ خوش بحال دامداران منطقه گیلان، که چنین دامپزشک خلاق و مهربانی نصیب شان شده است.
پاسخ ها
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
ممنونم دکتر جان . راهنمایی های شما در این همه گیری برایم بسیار راهگشا بود
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
دکتر عزیز
دو روز پیش نمونه برداری مجدد مدفوع و خون
از همان دام ها (نزدیک به چهل روز پس از نمونه برداری اول و درمان های ضدکرمی با لوامیزل و نیکلوزماید)انجام شد که نتیجه آن ظرف ۲۴ ساعت آینده به رویت دوستان خواهد رسید
پاکدامن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
1
7
درود دکتر توکلی نیای عزیز خدا قوت دست مریزاد ای کاش هم کاران مون به مسائل جزئی و ابتدایی همون دقت و نگاهی کنند که پیچیده نگاه می‌کنند گاهی اوقات مسائل راه‌حل‌ها و علتهای خیلی ساده تر از اونی داره که ما تصور می کنیم
واقعا دست مریزاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
1
8
سلام ودرود برشمااقای دکترعزیزودلسوزومتعهد بسیارمتن جالبی بودوتلاش وپیگیری همیشگی شماواقعاستودنی است امیدوارم خداسلامتی وموفقیت وشادی رودرزندگی نصیبتون کنه وهمواره برتعداد همکاران دلسوزوپرتلاشی مثل شما افزوده شود باارزوی بهترینها برای شماانسان فرهیخته ومحترم
فنی که دوست داره اداری باشه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
7
6
دکتر جان چرا به خودت زحمت میدی میری سراغ کار فنی بشین پشت میز حقوق خودت و بگیر تسری شما با تسری بخش اداری هیچ فرقی نداره الکی خودت و در معرض خطر قرار نده
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
0
4
تجربه جالبی بود ممنون از بابت اشتراک گذاری
مدرس دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
6
9
متاسفانه آقای دکتر ننوشته بودند که این بره ها در چه سنی بودند و تاسف بیشتر عدم آگاهی دامپزشکان از بیماریها میباشد. اگر این دامدار در اروپا بود و دامپزشک برای دامهای او در فصل زمستان درمان تیلریوز نموده بود حتما میتوانست خسارت قابل توجهی از او بگیرد. ضمنا وقتی دامی دچار کم خونی شدید میشود و خون رقیق شده است نباید از سرمهای الکترولیت دار وریدی استفاده نمود ابتدا بر اساس وزن باید خون تزریق نمایید ووقتی PCV به بالای 15 رسید آنوقت آب و الکترولیت بطور محود میتوانید وریدی بدهید تا قبل از آن از ORS خوراکی میتوانید الکترولیت هارا تامین نمایید. این شکلی که من می بینم تماما تخم همونکوس میباشد. این گوسفند اختمالا 3 هفته قبل دچار آلودگی شده است چرا که prepatent period همونکوس 3 هفته میباشد. و در این منطقه باید گوسفندان در فصل پاییز یکبار و چند روز قبل از زایش نیز یکبار دیگر با استفاده از جدول فاماکا درمان انتخابی انجام شود. ادارات دامپزشکی باید دامداران را راهنمایی نمایند که متاسفانه در خواب غفلت اندو به دنبال تسری.لطفا همکاران دامپزشک به نکات زیر توجه نمایید: در فصل پاییز و در 26 درجه سانتیگراد و رطوبت مناسب تخم همونکوس درظرف 24 ساعت به لارومرحله 1 تبدیل میشود که در ظرف 4تا 6روز به لارومرحله 3 تبدیل میگردد. وقتی این لاروها بوسیله گوسفندان خورده شدند در شیردان به لارومرحله 4 تبدیل میشوند که اگر شرایط مناسب بود به لارو مرحله 5 که بالغ و تخمگذار است تبدیل میشود که علائم کلینیکی ایجاد میکند ولی اگر شرایط مناسب نباشد در غدد شیردانی بخواب میرود که به این حالت هیپوبیوز گفته میشود. این لاروها ممکن است در طول زمستان در خواب باشند و بهار بیدارشوند وبه فرم بالغ در آیند و با تخم ریزی مرتع را آلوده کنند. ولی گاهی در اواسط زمستان در اثر یک استرس مثل استرس سرما یا تغذیه ای بیدار شده بفرم بالغ درمیایند و ایجاد علائم کلینیکی مینمایند. در دوره هیپوبیوز هیچ فعالیت این لاروها ندارند و هیچ آسیبی هم نمیرسانند.واگر آزمایش تخم انگل انجام شود منفی است. این لارو ها در دو زمان بیدار میشوند یکی قبل از زایمان ودیگری در فصل بهار . به این نکته توجه کنید:
کرم های ماده ای که در زمستان وارد مرحله خاموش هیپوبیوز شده اند 2تا4 هفته قبل از زایمان میزبان تا 6الی8 هفته بعد از زایمان شروع به فعالیت و تخم ریزی مینمایند به این پدیده افزایش تولید تخم انگل قبل از زایمان Periparturient Egg Rise (PPER) گفته میشود.
همونکوس وقتی در شیردان بالغ گردید (فرم L5 ) 14روز بعد تخمگذاری مینمایند.یک همونکوس ماده بالغ روزانه 5000تخم میگذارد و باعث آلودگی مرتع میشود.
300 انگل در یک حیوان آلوده روزی 1/5 میلیون تخم میگذارد.30 بز یا گوسفند آلوده در ظرف کمتر از 3 هفته ا میلیارد تخم میگذارند.
استفاده ممتد از داروهای مختلف ضد انگل پس از مدتی سبب مقاومت داروئی در برابر انگل میشود.از یک داروی ضد انگل باید بنحوی استفاده شود تا ضمن اینکه انگل را ازبین میبرد مقاومت در برابر ان ایجاد ننماید.
خوب ما چگونه باید مقابله کنیم.
درمان مدرن داروهای ضد انگلی توضیحش زمان بر است ولی چندی پیش یک کنگره در رشت بود که یک آقایی درمان ضد انگلی را به خوبی توضیح داد و من بر اساس آن بصورت زیر توصیه مینمایم: درمان بهتر است در اواخر پاییز صورت گیرد واز دارویی نظیر آلبندازول استفاده شود چون روی اشکا ل هیپوبیوز هم موثر اند. همچنین قبل از زایمان و یا چند روزی بعد از آن نیز حتما باید یک دوز داده شود. چون اکثر میش وبزها ها بعد از زایمان انگل زیادی دفع مینمایند و بره ها را که متولد میشوند آلوده میکنند.
مییابد.
برای درمان بهتر است گوسفندان در اواخر پاییز درمان شوند تا از تشکیل فرم هیپو بیوز در رمستان جلوگیری شود.درمان قبل ز زایش حتما باید صورت گیرد وگرنه گوسفند بعد از ز ایمان بشدت تخم انگل دفع مینمایند که مرتع را آلوده نموده و سبب آلودگی بره ها میشود همین وضعیتی که ما اکنون در رشت با آن روبرو هستیم.در گله میتوان بره های مرتعی را از ماه دوم داروی ضد انگل داد. بره هایکه علائم از خود نشان میدهند باید درمان شوند.آلبندازول با دوز 2 برابر(10میلی گرم پر کیلو) برروی اشکال بالغ فاسیولا هم موثر است. در بز میتوان آلبندازول را با دوز 10 میلی گرم پر کیلو با تکرار 12 ساعت بعد توصیه نمود.بزها به داروی بیشتری از گوسفندان نیاز دارند در گوسفند آلبندازول با دوز 5 میلی گرم پار کیلو داده میشود.
نکته: اگر پس از درمان با یک داروی ضد انگل علائم کلینیکی بر طرف نشد و تعداد تخم انگل در مدفوع هنوز بالا بود 2 دلیل میتواند داشته باشد یا مقاومت دارویی ایجاد شده است و یادوز دارو کامل داده نشده است.
12 ساعت قبل از دادن دارو بخصوص BZ باید پرهیز غذایی داده شوند تا دارو بهتر اثرات خود را اعمال کند. متاسفانه تمام توضیحات را بدلیل طولانی بود نمیتوانم بدهم ول اگر همکارا سئوالی داشتند بگذارند تا پاسخ دهم.موفق باشید
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
عالی و جامع بود. داروی آیور مکتین که توسط دامداران بصورت فزاینده و بدون رعایت دوز داره مصرف میشه و اکثرا هم رضایت کامل از آن دارند و بعنوان داروی محرک رشد و اشتها آور (به اشتباه) از اون یاد میکنند واقعا اینقدر تاثیر داره.هرچه به دامدار از عوارض مصرف زیادش بگیم زیر بار نمیروند.
سبکرو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
بنده با روش تشخیص و سپس درمان دکتر توکل نیا موافقم . بین تصمیمات دانشگاهی و کار در فیلد تفاوت زیاده . بطور مثال آیا تب شیر با دمای ۴۰ درجه دردانشگاه تدریس می شه؟ ممکنه پاسخ بدید حتما کمبود منیزیم هم همراهش بوده hypomagnesium tetani . بله این احتمال هست ولی در مناطق گرمسیری و درایام تابستان بدلیل نقص در هوموستاس دام ، کمبود کلسیم باعث همدما شدم بدن با حرارت مخیط میشه . استفاده از سرم های هایپرتونیک‌، آسیبی درزمان کم خونی ایجاد نمی کنه .
بختیاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
اگر به نوشته و ادعای خود یقین دارید حداقل ......... خودتان را معرفی کنید یقینا دامپزشک نیستید فوق لیسانس انگل شناسی دارید؟
توکل نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
0
5
جناب همکار گرامی
با تشکر از توضیحات جنابعالی. منظورم از طرح موضوع همین همفکری همکاران بخش‌های خصوصی و دولتی در مورد بیماری‌های واگیردار و نقش سازمان و نهادهای دانشگاهی مرتبط با دامپزشکی بوده است و بهمین خاطر کمی ناراحت شدم که متن مبسوط خودتان را با کلمه متاسفانه شروع کردید و با در خواب بودن ادارات دامپزشکی و..ادامه دادید که بواقع خدمات ارزنده ای را در مناطق مختلف کشور انجام می‌دهند.. . در مورد سرم تراپی هم نهایت دقت را بخرج دادیم و آن بره به رغم کاهش شدید هماتوکریت بدون تزریق خون که البته راه بسیار خوبی است با درمان‌های حمایتی بهبودی یافت وتلفاتی دیگر نداشتیم . در این رخداد هم فکر میکنم بیشتر از آنکه موضوع هیپو بیوز باشد موضوع انفجار انگلی ناشی از عواملی است که علت متن من و طرح این موضوع بوده است و موضوعات ریز دیگری که در این مجال نمیگنجد. . َضمنا طرح بحث تسری دامپزشکان هم در این مجال علمی نمیگنجد و خواهشا به عنوان مدرس دانشگاه وارد این مباحث نشوید . ضمنا اگر خودتان را معرفی کنید بسیار خوشحال می‌شویم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
0
7
استاد ................... معما چو حل گشت آسان شود اگر دقت کرده باشید دکتر توکل نیا علت اصلی را در متن گفتند و همون واگذاری درمان و یادگیری به بخش خصوصی که در این شرایط دامپزشکان درمان محور می‌شوند ایشان اصلا کارشان این نیست و فقط به خاطر درماندگی دامدار و دامپزشک فارم قبول زحمت کردند کدام دامپزشک بخش خصوصی خونگیری انجام می‌دهد از کجا می‌توان خون تهیه کرد و تزریق کرد سعی کنید این مطالب را در دانشگاه به دانشجویان بگویید که متاسفانه اساتید هم دچار روزمره گی شدند
هم‌کلاسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
0
5
آفرین بر شما آقای دکتر توکل نیا که بیش از ۳۰ سال همیشه دلسوزانه برای خدمت به مردم به ویژه دامداران روستایی و عشایر تلاش کرده اید. شما نمونه ای از دامپزشکان متخصص ، متعهد خدوم کشور هستید.
محسن سعیدی
|
Korea (the Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
0
5
ممنون از کیس ریپورت و همچنین از توضیحات تکمیلی دوستان.
مدرس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
2
1
استاد ................... معما....
انتقال خون کار بسیار ساده ای است که در اروپا توسط تکنسین انجام میگیرد. خون از جایی نمیخواهد تهیه کنید از یک گوسفند در گله بگیرید به یک گوسفند دیگر بزنید باین ترتیب:
4 گرم پودر سیترات سدیم را بعنوان ماده ضد انعقاد در 100 سی سی آب مقطر حل میکنبد. این مقدار ماده ضد انعقاد برای 1 لیتر خون میباشد. گوسفندی را که می خواهید به آن خون بدهید و ازآن خون بگیرید وزن نموده از دهنده 10تا15 میلی لیتر پارکیلوخون میگیرید و به گیرنده10تا15 میلی لیتر پارکیلو خون میدهید.اگر گوسفند شما 50 کیلو وزن دارد به500 تا 750 سی سی خون احتیاج دارد اگر میخواهید نیم لیتر خون بزنید کافی 50 سیسی از ماده ضد انعقاد را در یک بشر بریزید سپس یک سر سوزن 18در ورید گوسفند دهنده قرار دهید(بعضی از آنژیوکت استفاده میکنند) وبشر زیر سوزن بگیرید و در حین خونگیری آنرا بصورت دورانی بچرخانیدکه منعقد نشود. خون را که گرفتید آنرا داخل یک بطری خالی آب معدنی بریزید و بعد در بطری را به اندازه سر ست سرم سوراخ کنید . خون را بگذارید با سرعت برود. قلب را چک کنید اگر آریتمی و یا واکنش ناخواسته دیدید که خیلی نادر است تزریق را قطع کنید آدرنالین یک هزارم به میزان 1سی سی برای 100 کیلو گرم برای یک گوسفند معمولا 0.5سیسی زیر جلدی میزنید.چند بار تمری کنید آسان میشود.به این نکات توجه کنید:
این نوع انتقال برای گاوگوسفند و بز است برای اسب بهیج وجه قابل اجرا نیست و شوک منجر به مرگ میدهد.
یک گوسفند وگاو8درصد وزن بدن خون دارند. یک گوسفند 50 کیلویی 4 لیتر خون دارد که شما میتوانید 800 سیسی آنرا بگیرید.امید وارم کمک کننده بوده باشد.
پاسخ ها
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
مدرس گرامی
باز هم خودتان را معرفی نفرمودید . در مورد انتقال خون هم خدمتتان عرض کنم که این عملیات را در سال ۱۳۷۲ یعنی بیست وهشت سال پیش در گیلان انجام دادیم و به درستی کار مشکلی هم نیست. بسیاری از همکاران بخش خصوصی نیز حاذق در این کار هستند . حتی از این فراتر رفتیم و مقداری خون از کشتارگاه تهیه کردیم و با اضافه کردن پنی‌سیلین مدتی هم در یخچال نگهداری میکردیم تا در روز مبادا استفاده کنیم
سبکرو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
عجب ابتکاری استاد . احیانا بحث آلودگی خون بدلیل عدم رعایت استریلیتی و ظرف آب معدنی آلوده و غیره وذلک‌ که اصلا اینجا مطرح نیست همکارمحترم . فرمول رو خوب اومدی . بهتر نبود میگفتی کیسه خون یا کیسه فصد رو استفاده کنید ؟ اینجوری به دانشجویان دامپزشکی درس می دین ؟ احتمالا منظورتون کلینیسین بوده تا تکنسین . چشمهاتون رو بشویید مدرس .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
من دقیقا متوجه نمیشم هروقت دکتر توکل نیا یک خاطره مینویسن دقیقا یک عده ای هستن که مشوق الکی هستن و هرجور شده از دکتر حمایت میکنن حتی به اشتباه...
بالا نوشتن کدام دامپزشک بخش خصوصی خونگیری میکنه؟؟!!!
حالا هم که آقای سبکرو با این طرز صحبت کردن واقعا جای تاسف داره
همه میدونیم که تو شرایط فیلد خیلی کارای خلاقانه و کثیف تر از بطری آب معدنی انجام دادیم و جواب هم گرفتیم ضمن اینکه همه این مشکلات سالها پیش جناب رازی با الکل ۷۰ درصدشون حل کردن!
الان شما همه کاراتون استریله ؟
بهتر از اینه که همون دو تا گلبول قرمز دام بیچاره رو با سرم چندین متر از هم دور کنیم و خون رو رقیق تر کنیم
..................................
خب کم خونی در دام دیدن که مهمترین علتش انگل هستش با استفاده از هزاران مشاور اطرافشون نتیجه گرفتن این وسط یک اشتباهی هم کردن مثل یک مرد قبول کنن نیازی به اینهمه سفسطه نداره
دیگه کار از شستن چشم گذشته اینجا فقط جا داره بگیم:
من نمیدانم چرا اين مردم، دانه های دلشان پیدا نیست ؟!
تو کجایی سهراب...؟؟؟؟
آب را گِل کردند !
چشمها را بستند . . .
و چه با دل کردند !
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
فرمول جالبی بود استفاده کردیم استاد ..
البته به نظر من اصلا نیازی به ضدانعقاد نداره و مستقیم با استفاده از یک ست سرم هم میشه انتقال خون رو انجام داد به شرطی که با اختلاف سطح امکان برگشت خون به دهنده نباشه
ناشناس
| Sweden |
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
اقای دکتر توکل نیا پنی سیلین از کی جز مواد نگهدارنده خون شده که با اضافه کردن اون خون رو تو یخچال نگهداری میکردین؟
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
با تشکر از مدرس دانشگاه و احترام به همه تفاسیر در مورد انتقال خون، در این مورد خاص مشکل اصلی اصلا تکنیک انتقال خون نبود مسئله اصلی این بود که گوسفند دهنده سالم در دسترس نبود
سبکرو‌
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
آقای ناشناس که از صحبتهای علمی بنده اظهار تاسف میکنی . این نظر علمی بنده ست .دکتر توکل نیارو به عمرم ندیدم و نمیدونم کجا کارمیکنه . از سبک و عملکردش لذت بردم اونهم درشرایط فیلد. شما چرا کاسه داغ تر از آش شدی ؟ لااقل شجاعت معرفی خودت رو داشتی تا ما قضاوت کنیم شما بک همکار با اطلاعات کاردانی ، کارشناسی ، نگهبانی ، حراست یا دفتر نماینده ولی فقیه هستید و اظهار نظر علمی سمارو بپذیریم . شماهم چشماتو بشور .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
برادرناشناس کم خونی هایپوولومیک بوده نه همولایتیک . زمین تا آسمان فرق داره . میزان گلبول قرمزدرهر سی سی کم نیست درکل کمه . سرم های هایپرتونیک برای این موارده . چرا اصرار داری بگی کاردکتر توکل نیا اشتباه بوده و باید بگه . خیر از نطریک دامپزشک فارم کارش عالی بوده ومن لذت بردم . کاش خودت رومعرفی میکردی..فکر میکنم شما و مدرس دانشگاه یکی هستید
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
جناب نقیبی
بسیار ممنونم .واقعا اگر دلم هم‌ میخواست و وسایلش را هم داشتم گوسفند سالمی دوروبرم نبود تا از آن خون بگیرم.این نکته را خود من هم الان از گفته های شما پی بردم
سبکرو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
کامنت کم خونی هایپوولومیک ازبنده بود که اسمم قیدنشده
مدرس دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
0
0
جناب دکتر سبکرو
در تابستان این هیپوکلسیمی نیست که حرارت بدن را بالا میبرد بلکه تحت تاثیر حرارت محیط حرارت رکتال بالا میرود. وقتی حرارت بدن بالا رفت برای تبادلات حرارتی جریان خون در پوست افزایش میابد همزمان گردش خون در دستگاه گوارش کم میشود و یک هیپوکسی در این قسمت اتفاق میافتد که پی آمد آن فاصله افتادن بین سلولهای روده ای ( tight cell junctions ) است که منجر به نشت مواد از جمله LPS( آندو توکسین)از داخل دستگاه گوارش به جریان خون است. به این نشت گوارشی اصطلاحا (leaky-gut)گفته میشود. خوب اگر شما در گرما هیپوکلسمی میبینید بدلیل جذب نشدن آن از دستگاه گوارش در اثر هیپوکسی است. بالا رفتن LPSیا همان آندوتوکسین عوارض بسیار زیادی دارد که از جمله ایجاد آندوتوکسمی و تب میباشد. در تمامی آندوتوکسمی ها کلسیم خون پایین میآید.چرا این امر صورت میگیرد بخوبی معلوم نیست. در گرما حرکات تنفس زیاد میشود و گاو خود در حالت عادی آلکالوتیک هست بیشتر دچار آلکالوز میشود. در آلکالوز پروتئینهای خون یو نیزه گشته کلسیم یونیزه را بخود میگیرد و هیپوکلسمی ایجاد میشود.همچنین بالا بودن LPS در خون دفع ادراری ویتامین D را افزایش داده و حیوان دچار هیپوویتامینوز D میشود که خود یک عامل مهم هیپوکلسمی در گرما است. پس حالا دیدیم که در تابستان کمبود کلسیم سبب همدما شدن حرارت بدن با حرارت محیط نمیشود.
دوست عزیز چون دانشکده های ما غیر علمی هستند مطالب درست باز نمیشوند.
پاسخ ها
سبکرو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
جناب مدرس دانشگاه
ضمن تشکر از توضیحات شما ، گاو نژاد جرزی با تولید روزانه ۲۵ لیتر شیر که روز قبل زایمان کرده و در گرید آخر از بیماری تب شیر با حالت لترال ریکامبنت ، آتونی کامل شکمبه ، دایلتیشن رکتوم ، تصدای رال تنفسی، عدم رفلکس ، شل بودن دم همه نشان از تب شیر داشت استاد . دمای محیط ۴۸ درجه سانتی گراد بود. به محض انفوزیون کلسیم و بلند شدن گاو درعرض ۱ ساعت دمای بدن به ۳۹ درجه سلسیوس رسید . دیگه بعداز ۲۶ سال کارکلینیکی تفاوت تب شیر و اندوتوکسمیا رو یاد دارم . هرچند فیزیو پاتو ی که شما مطرح کردی زیبا و آکادمیک بود .
مدرس دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
0
0
استاد سبکرو شما همه چیز را مشکل مینمایید.این روش سالهاست در انگلستان انجام میشود البته ما خون را نمیتوانبم برای مدت طولانی در یخچال بگذاریم و تهیه خون از کشتار گاه کار درستی نیست چون گاو ها شناخنه شده نیستند و سبب انتقال بیماری میشوید. خون باید از گاوی گرفته شود که از نظر بیماریهای مهم عاری باشد. شما اگر از کشتار گاه خون گرفتید و به گاو انتقال دادید ممکن است بیماریهایی نظیر آناپلاسموز،BLV، IBR و....را وارد گاو داری نمایید.ضمنا پس از هر انتقال خون برای جلوگیری از عفونتهای باکتریا محیطی تا 3 روز از آنتی بیوتیک استفاده مینماییم.ضمنا خوشحالم که از سالها قبل شما اینکار انجام میدهید من چون یکی از دوستان اظهار بی اطلاعی نموده بودند کمی توضیح دادم.ببیند ما درس را میدیم و لی دوستان کم لطفی میکنند.
پاسخ ها
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
مدرس گرامی
علاقمندی شما به پاسخگویی انسان را به وجد می آورد.. کاش با همین صراحت نام خود را هم میگفتید.ضمنا ما دقت لازم را برای اخذ خون از گاوهای کشتاری در مورد انتقال بیماری‌های احتمالی از این طریق کاملا انجام میدادیم. کاش آنهایی که خون های آلوده را به کشور وارد کرده بودند به اندازه شما حساس بودند
سبکرو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
مدرس محترم دامشگاه
اولا جنابعالی بنده رو با دکتر توکل نیا اشتباه گرفتید . دوم بنده تا به امروز حتی تماس تلفنی هم با دکتر توکل نیا نداشتم و ایشون رو نمی شناسم . سوم بحث انتقال خون در گاو کاملا جا افتاده ست وکمتر ارزش اقتصادی بز و گوسفند ابن اجازه رو می ده مگر در ببماری های همولایتبک شبیه تیلریوزیس پیروپلاسموزیس یا آناپلاسموزیس و تریپانوزما. چهارم بنده استاد دانشگاهی مدنظر. شما نیستم . پنجم کاش با نام شما بعنوان فخر دامپزشکی کشور آشنا می شدیم .
اسدپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
0
1
سلام تبریک میگم به دکتر توکل نیا که مثل همیشه با دیدگاه علمی و تحقیقی به موضوع بیماری گوسفند نگاه کردند و نتیجه کار که درمان موفق بود رو مشاهده نمودند ، به راستی که ایشان از نعمت های دامپزشکی گیلان هستند و کاملا یک محقق برای مشکلات دامپزشکی و همچنین یک نویسنده حاذق.
پاسخ ها
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
ممنونم جناب دکتر. وجود همکاران همراهی نظیر شما درسازمان تحقیقات همیشه برای ما در گیلان مایه مسرت بوده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
0
0
استاد توکل نیا
هر انسانی از آموزش دادن خود بیشتر از نا دانسته های خود آگاه میشود.ای کاش اینپرسش وپاسخها ممتد میبود تا همکارانی که در دانشگاه آموزش کافی ندیده اند بیشتر آگاهی بدست آورن چرا که دانشگاه های ما پراکتیکال آموزش نمیدهند.موفق باشید
مدرس دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
0
0
جناب دکتر نقیبی
"فرمول جالبی بود استفاده کردیم استاد ."
بهیچوجه تزریق بدون ماده ضد انعقاد امکان پذیر نیست برای اینکه وقتی خون را با ست سرم میخواهید تزریق کنید میکرو لخته ایجاد میشود که بعدا آمبولی های فراوانی را در دام سبب میگردد. بطور بسیار خلاصه میگویم جناب دکتر دیواره عروق از یک لایه سلولهای آندوتلیال ساخته شده است که هورمونهای متعددی تولید مینماید.در حالت عادی پلاکتهای خون در گردش مرتب به دیواره عروق برخورد مینماید که در اثر آن در داخل پلاکت مقدار فراوان TXA2 یا ترومبوکسان A2 تولید میشود که بیشترین خاصیت تجمع دهنده گی را به پلاکتها رادر روی سلولهای آندولیال میدهد. خوب همزمان سلولهای آندوتلیال در اثر این ضربه پلاکتی از خود پروستاگلاندین I2 یا پروستاسیکلین تولید میکند که پلاکت را دفع میکند. وقتی شما خون را وارد ست سرم میکنید دیواره ست شبیه دیواره عروق بوده با این تفاوت که پروستاسیکلین تولید نمیکند ولی پلاکتها ترومبوکسان خودش را تولید مینمایند که در این حالت خون منعقد میشود. دکتر جان این فکر شما را تا قبل از Peti جراح معروف یک عده داشتند ولی وی در سال 1730 با مطرح نمودن انعقاد خون و تشکیل لخته جلوی اینکار را که همواره به مرگ منتهی میشد گرفت.نتیجه هیچوقت از خون بدون ماده ضد انعقاد استفاده نکنید. اگر سیترات ندارید از هپارین استفاده کنید:
هپارین. 5000 واحد برای 1 لیتر خون. 20 هزار واحد هپارین را به100 سی سی سرم فیزیولوژی اضافه نموده به 4 لیتر خون اضافه نمایید. نیمه عمر هپارین در خون 2ساعت است بنابراین خون اخذ شده درظرف 2 ساعت باید مصرف شود.
موفق باشید
پاسخ ها
سیده سمانه نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
ممنون بخاطر توجه تون
اما رفرنس دارم بابت انتقال مستقیم مربوط به مقاله جیمز و همکاران در سال ۲۰۱۲ که گرانش رو بعنوان عامل کمکی در انتقال مطرح کردن
Direct transfusion requires donor-recipient proximity and relies on quick transference to
mitigate clotting. Transfusion from a donor artery to a recipient vein occurs spontaneously
upon connection, whereas, vein-to-vein direct transfusion requires energizing, which can be
accomplished by gravity, pumping, or withdrawal into a delivery device for prompt infusion
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
ضمن اینکه ریه دام حجم بالایی از آمبولی ها رو رفع میکنه و بنظرم اون حساسیت هایی که در مورد انتقال خون انسانی وجود داره در دام یک دهم تاثیر داره حتی گروه خونی ..
با وجود اینکه گروه های خونی در دام نسبت به انسان تنوع بیشتری رو هم داره ولی فک کنم تا سه چهار بار انتقال خون در دام بدون همسانی گروه های خونی بلامانع است
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
ضمن اینکه زمان لازم برای تشکیل لخته بین ۸ تا ۱۵ دقیقه است و اگه فرض رو بر این بزاریم که خون در زمان عبور از ست سرم با استفاده از نیروی گرانش و پمپاژ قلبی ممکنه لخته بشه پس در زمان انتقال خون هم چنین امکانی وجود داره چون خون قبل از رسیدن به کیسه خون از یک مسیری مشابه ست سرم رد میشه در حالیکه ماده ضد انعقاد داخل خود کیسه خون هستش
پس با این حساب خون قبل رسیدن به کیسه ممکنه لخته بشه ؟
قاسم فرجانی کیش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
سلام و احترام خدمت همه همکاران عزیز
به دنبال گزارش همکار عزیزمان جناب آقای دکتر توکل نیا بحث های جالب و کاربردی مطرح شد. راجع به بحث انتقال خون مستقیم که آقای دکتر سبکرو مطرح کردن، انجام این روش فارغ از اینکه چه عوارضی دارد در فیلد بسیار سخت خواهد بود.
راجع به بحث مقاومت نسبت به داروهای ضد انگلی میتوان هر ساله روش های مختلف و استفاده از ضدانگل های متنوع را در دستورکار قرار دهیم.
سبکرو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
جناب مدرس دانشگاه
انتقال مستقیم بوده و انجام دادیم . فرصت ایجاد لخته داده نمیشه استاد محترم . اینه که میگم دانشگاه مثه جردن میمونه ، فیلد ته جاده خراسون . پایدارباشی .
توکل نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
0
0
با تشکر از تمامی دوستانی که در این اتاق همفکری مشارکت داشته اند .نکته مناقشه برانگیزی که در این بحث ها مشاهده می‌شود استفاده از سرم در انمی بجای تزریق خون می باشد. واقعیت مسلم هم این است که چاره اصلی در انمی ها انتقال خون است و بسیاری از دوستان اصول کار راهم می‌دانند اما بنابه علل مختلف این مهم انجام نمی می‌شود . در مورد اخیر هم با سرم تراپی در یک مرحله و در ادامه ویتامین و اهن بره و چند راس دام دیگر که بشدت کم خون بودند بهبودی پیدا کردند ( البته در کنار دادن داروی ضد انگل) و مسلم اینکه اگر تزریق خون انجام می‌شد احتمال خطر کاملا از بین میرفت. این شاید از نظر تئوری درست نباشد اما بهر حال انجام می‌شود و من به شخصه بواسطه کار اداری و نه کلینیکی تجربه و آمار زیادی در این زمینه ندارم . خوب است که دامپزشکان کلینیسین تجارب خود را در این مورد انتقال دهند. نکته دیگری که اساتید گرام می‌توانند نظر دهند این است که چون انمی در بیماری کرمی مثل از دست دادن خون در اثر خونریزی ها یا هیپوولمیک ست و با انمی ناشی از تک یاخته ای ها که همولیتیک است متفاوت میباشد آیا این مسئله نمی‌تواند در مفید بودن سرم تراپی ما نقش داشته باشد؟
مدرس دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
0
0
سرکار خانم سیده نقیبی
متنی را که به انگلیسی گذاشته اید از یک مقاله مروری در ارتباط با تاریخچه انتقال خون میباشد که توسط
Chandler و همکاران در مجله
J Vasc Surg. 2012 October ; 56(4): 1173–1177
چاپ شده است.ای کاش عکس مربوطه را هم میگذاشتید که نشان میدهد در سال 1915 این روش را توصیه مینمودند.در این رفرانس انتقال خون از حیوانات را به بیماران جذامی نیز نشان میدهد.این مقاله تکامل انتقال خون را دارد نشان میدهد نه اینکه توصییه میکند اینکار
را انجام دهید.نمیدانم چرا بر سر یک چیز واضح که در تمام دنیا رایج است این همه اصرار غیر معقول مینمایید. در هیچ کجای رفرانس های موجود در قرن 21 ننوشته خون را مجاز هستیم از رگ به رگ بزنیم. شما و قتی یک مشکل دینی داری به رساله مراجعه میگنید حالا برید به رساله دامپزشکی یعنیVeterinary Medicine یا large animal مراجعه کنید اگر گفته بود میتوانید اینکار انجام دهید شما هم انجام دهید ولی اگر راهی دیگر را که بنده پیشنهاد داده بودم معرفی نموده آنوقت آنرا انتخاب کنید. واسلام
پاسخ ها
سیده سمانه نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
اقای دکتر این روش انتقال خون سالها در کلینیک های دانشگاهی انجام شده و امتحانشو پس داده و اگه روزی لازم باشه اینکار انجام بشه من همین روش رو انتخاب میکنم
اما حالا من از شما خواهش میکنم که یک مقاله یا کیس ریپورت بیارین که این کار باعث مرگ دام شده باشه یا کلا یک مقاله ای بیارین که نشون بده میکرولخته ناشی از انتقال خون باعث آمبولی و مرگ دام شده باشه
Dr.Seyedmehdi Mobini
|
United States of America
|
۰۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
0
0
Anthelmintic resistance is a common worldwide phenomenon. Management strategies for small ruminantss parasite control using FAMACHA is well documented in the literature and very effective prevention strategies. By the time clinical symptoms appear, the losses has already occurred making treatment an additional loss to the farmers. See

SeeWWW.ACSRPC.ORG for detailed information
FA
کایا شیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
0
1
جناب مدرس دانشگاه
مطالب علمی شما رابه دقت دنبال کردم. علیرغم نکات مفیدی که داشت وبیشتر آنها از رفرنس ها بود نوع نگاه و انتقادات و اظهار تاسف شما به همه از دکتر توکل نیا گرفته در زمینه نگفتن سن بره، به دامپزشکان بخش خصوصی که ناآگاه هستند ، به ادارات دامپزشکی که در خواب غفلت هستند ،به دامپزشکان دولتی در باب حق تسری ،به سرکارخانم نقیبی در خصوص بیان اطلاعات قدیمی و به دکتر سبکرو و جمع دیگر دامپزشکان که شرایط فیلد را به شما گوشزد میکردند کاری کرده که خواننده را از هدف اصلی نگارنده اصلی مقاله دور مینماید و به این نتیجه غمبار میرساند که نوع نگاه شما نه درمان محور و نه پیشگیری محور که نگاهی خودمحور است والبته معرفی نکردن خودتان نه از سر فروتنی بلکه ان هم از این مسئله نشآت میگیرد. .
دکتر شهبازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
0
3
شخصی که از معرفی خودش وحشت داره مطالبش ارزش بحث کردن نداره خواهشا از ادامه بخث با به اصطلاح مدرس دانشگاه خود داری کنید مگر اینکه خودش را معرفی کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
0
0
خانم دکتر نقیبی خدمتتان عرض کنم در هیچ مرکز دانشگاهی روشی را که میفرمایید انجام نشده چون غیر علمی میباشد. بنده در دانشگاه های بریستول لندن ایلینویز نورث کارولینا ودیویس کالیفرنیا وچند جای دیگر که بودم و روشی را که بنده خدمتتان گفتم انجام می‌دهند. شما هم آزاد هستید هر روشی را که مد نظرتان است بخصوص در ایران انجام دهید چون اینجا اگر خسارتی هم اتفاق بیفتد مشکلی برای دامپزشک پیش نمی آید. در مورد مقاله چون کار نادرستی میباشد کسی آنرا تجربه نمی‌نماید بنابراین مقاله ای هم وجود ندارد.
در رابطه با دوست محترم شیم خوب مگر توقع داشتید به غیر از مقالات استناد کنم که میفرمایید بیشتر صحبت هایم از رفرانس ها بوده است. دوست محترم وقتی گزارشی داده می‌شود باید تمامی جوانب آن ذکر شود چرا که در بره تا 1ماهگی به گروهی از بیماری‌ها می‌توان مشکوک شد که در 2 ماهگی دیده نمی‌شوند. من هیچ صحبتی از نا آگاهی بخش خصوصی نزدم ولی یاد آوری نمودم اگر تشخیص تیلریوز در زمستان برای بره در خارج داده شده بود هزینه اشتباه را باید دامپزشک می پرداخت. همین مشکل ماه گذشته دریک دامداری 7هزار راسی اتفاق افتاده بود تعدادی از گوساله های 1تا4 هفته ای با علامت تب 42 درجه ایکتر شدید. واسهال تلف می‌شدند که همگی تحت درمان بوتالکس قرار می‌گرفتند. 30 راس تلفات در 3 هفته داشتند. وقتی 3 تای آنها کالبد گشایی شد طحال بزرگ کبد متورم خونریزی شدید شیردان و روده ها وایکتر بسیار شدید مشهود بود. تنها کاری که انجام شد کیسه متورم صفرا با بخشی از کبد و طحال برای کشت ارسال سد یکهفته بعد ازتمام محیط های کشت سالمونلا جداشد.. و اقدامات کنترول صورت گرفت. دامدار اظهار داشت در یکماه بالای 50 میلیون دارو استفاده نموده بود. بغیر از خسارت تلفات. خوب اگر در کشوری بودیم که نظام دامپزشکی قدرتمندی داشت دامدار احقاق حق می‌کرد. من دوست محترم خدمتتان می‌گویم سیستم بسیار ضعیف دامپزشکی در مقایسه با بیشتر نقاط دنیا داریم وبسیار نا کار آمد بدون هیچ تعصبی. این نظر من است شما می‌توانید متفاوت فکر کنید. نوع نگاه من واقعیت محور است نه خود محور اگر خود محور بود خود رامعرفی میکردم و شلوغ بازی راه می‌انداختم. حقیقت تلخ اینستکه آموزش دامپزشکی ضعیف بوده وبرپایه تک کیس است. این نوع آموزش دیگرمنسوخ شده است و این آموزشی که اکنون داده می‌شود توان حل مشکلات دامداری‌های بزرگ راندارد. آموزش باید بر اساس herd health باشد و از حالت تک کیس خارج شود. برای این منظور احتیاج به کادر آموزش دیده دانشگاهی است که ما بدلیل عدم ارتباط با مرکز علمی فاقد آن هستیم. موفق باشید
پاسخ ها
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
اقای دکتر بنده متاسفانه اطلاعی از روشهای مورد استفاده در لندن و آمریکا ندارم ولی واقعا اونجا از همین روش انتقال خون بشر و بطری آب معدنی استفاده میشه ؟
قصد جسارت ندارم فقط جهت اطلاع خودم سوال میپرسم
بهرحال اطلاعات گرفتن از اساتید همیشه کار سختی بوده و اساتید معمولا ی چند تا فوت کوزه گری رو برای خودشون نگه میدارن
در مورد روش انتقال مستقیم دو تا احتمال رو میشه داد:
۱- اونقد نادرست بوده که بدلیل داشتن عوارض شدید و حتی بقول شما تلفات کلا منسوخ شده که این یعنی باید کلی مقاله در جهت اثبات عوارضش و .. وجود داشته باشه مثل حجامت به عنوان یک روش منسوخ شده برای کاهش فشارخون یا تجویز تخم کرم نواری برای درمان چاقی مفرط که با استفاده از کلی تحقیق اثبات شده که عوارضش بیشتر از فوایدش هست
۲- به عنوان یک روش ساده و اولیه کم استفاده مانده که خب مثل خیلی از روشهای دیگه در کشورهای جهان سومی فقط مرسوم و کشورهای پیشرفته از روشهای اصلاحی یا تکمیلی استفاده میکنن
یعنی این روش منسوخ نشده ولی گفتن بهتره مستقیم نباشه و از مواد ضدانعقاد استفاده بشه
و سوال دیگه ای هم که پیش میاد اینه که وقتی ما خون کامل و تازه رو مستقیم استفاده میکنیم مشکل هم دمایی و مسایل مربوط به شرایط نگهداری و ... خودبخود حذف میشه اما با روش شما مسلما خون سرد میشه مخصوصا تو زمستون و برای هم دماییش تو شرایط فیلد چه روش مطمئنی رو پیشنهاد میکنین که باعث لیز خون نشه ؟ حالا از بقیه موارد و آلودگی ها چشم پوشی میکنیم
کایا شیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
0
1
جناب مدرس ناشناس دانشگاه
منظورم را بد متوجه شدید .منظورم این بود که مطالبتان ار رفرنس ها بوده واین بسیار عالی است. هر چند بنظر میرسد این برداشت نادرست شما هم بواسطه نوع نگاه منفی شما به زمین و زمان باشد که در تک تک نوشته های جنابعالی مستتر است و مسلم هم بدانید با محوریت نخبگانی مثل جنابعالی هم به جایی نخواهیم رسید
مدرس دانشگاه
|
United Arab Emirates
|
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
0
1
جناب دکتر نقیبی
من چند مقاله به شما رفرانس میدهم که تمام شبهات شما را بر طرف مینماید از اینکه تزریق مستقیم چیزی نیست که منسوخ شده باشد چرا که بغیر از چند مورد اولیه که بشر نتایج نامطلوب انرا دید انرا کنار گذاشت.این مقالات را وقتی مطالعه میکنید میبنید در پاره ای از موارد که شما به انتقال فوری خون بخصوص در بره ها دارید با یک سرنگ 50 سی سی 10تا15 سی سی پارکیلو از یک گوسفند خون میگیرید. مثلا اگر بره شما 4 کیلو است50 سی سی از گوسفند خون میگیرید منتهی قبلا توی سرنگ شما باید یا 50 واحد هپارین یا 1سی سی سیترات سدیم4 درصد برزید و بلافاصله خون را در صفاق بره بیمار تزریق کنید. این روش زمانیکه بره ها در اثر خوردن اغوز گاو دچار هموگلوبینوری میشوند بسیار رایج است.خوب توجه کنید گرفتن خون از ورید میش چند دقیقه بیشتر طول نمیشکد تا تزریق صفاقی ولی با این حال خون باید با ماده ضد انعقاد در تماس باشد لطفا حتما این مقاله را مطالعه کنید.
Anaemia In lambs and kids caused by
feeding cow colostrum
In practice November 1992
صفحه 283
در مورد باقی سوالات پرسیده شده دو مقاله زیررا مطالعه کنید و صد در صد متقاعد میشوید که میشود خون را چگونه بسادگی میتوان تهیه نمود تهیه نمود.
1.Update on the Use of Blood
and Blood Products in
Ruminants
Vet Clin Food Anim - (2014) -–-doi.org/10.1016/j.cvfa.2014.04.001
2.Farm Vet News
Issue 06 March 2019
با مطالعه این مقالات تمام تصورات شما در رابطه با انتقال خون عوض میشود. جناب دکتر این روش را اکنون 30 سال است در پراکتیس برای گاوانی که PVCزیر 10تا 15 بوده اند با موفقیت انجامداده ام. از حکیم مهر بسیار برای این ارتباطات متشکرم.
پاسخ ها
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
سپاس فراوان
کامل و جامع
شرمنده من با تاخیر دیدم
توکل نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
0
1
با تشکر از همه دوستان و اساتید گرامی و علی الخصوص
جناب دکتر سبکرو ، سرکار خانم دکترنقیبی و مدرس محترم دانشگاه که نظرات خود را اعلام کردند،... تا این متن از نردبان مطالب حکیم مهر پایین نیفتاده و از دسترس خارج نشده خدمت دوستان عرض کنم که من به شخصه از نظرات دوستان بسیار بسیار استفاده کردم.هدف از درج این متن همین تبادل افکار بود و امیدوارم این سرفصل در برنامه های نشریه حکیم مهر شکل گیرد. همچنین از نشریه الکترونیکی حکیم مهر بسیارسپاسگزار
توکل نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
0
1
......
از مسئولان محترم نشریه حکیم مهر صمیمانه سپاسگزاریم که این فرصت به همکاران داده می‌شود تا مطالب و نظرات علمی خود را در نشریه درج نمایند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
0
1
بسیار بحث جالبی بود و من از استدلالهای محکم و بر مبنای اصول علمی مدرس دانشگاه بسیار لذت بردم باز خدا را شکار هنوز ته ماندهای از این افراد دلسوز در دانشگاها باقی مانده اند سایه حق بر سر آنها بود. من خود تا حالا فکرمیکردم مستقیم میشود از یک رگ به رگ دیگر خون تزریق کرد.این موارد در دانشگاه تدریس نمیشوند.کاش حکیم مهر برنامه ای برای بردن سطح علمی دامپزشکان ارایه دهد تا اساتید دلسوز مسایل پیچیده را برای عموم باز نمایند.پایدار باشید
پاسخ ها
کایا شیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
ضمن تایید نظر جنابعالی و اینکه بنده هم از نظرات بزرگواران علی الخصوص مدرس محترم دانشگاه سود بردم تنها نکته منفی که در نوشته های مدرس محترم دیدم همان نگاه منفی و از بالا به پایین ایشان نسبت به زمین و زمان و سازمان ودیگر همکاران بود که البته به مرور تعدیل شد وخوشبختانه از گزندگی اولیه آن بسیار کاسته شد . بهر حال این محفل دانشگاه و حاضرین هم دانشجو نیستند و بواسط سالها کار و تجربه در میدان مجرب و صاحب نظرند. من هم امیدوارم این مباحث ادامه یابد و فکر میکنم اثرگذاری آن هم حتی بیشتر از برخی کنگره ها باشد
مدرس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
0
1
همگار محترم کایا شیم
بسیار متاسفم از اینکه مطالبی را که بنده مطرح کردم باعث کدورت خاطر حضرتعالی شد. نظر من در مورد سازمان سر جایش هست چرا که از نظر من رسالت اصلی خود را که ریشه کن وکنترول نمودن بیماریهاست فراموش کرده چرا که بیماریها صنعت گاوداریهای ایران را دارد به تباهی میکشاند. شاید بگویید به من ربطی نداشته باشد و من باید به تدریسم بپردازم.خوب اگر میخواستم به درس و تحقیق بپردازم به ایران برنمیگشتم وهمانجا به تدریس ادامه میدادم. دوست عزیز تمام کشور هاییکه میبینید پیشرفت نموده اند بواسطه انتقاد و مطرح کردن شفاف مشکلات بوده است نه چه چه و به به. کجای نگاه من از بالا به پایین بوده بیشترین تلاش را نمودم تا ذهن همکاران را از یک اشتباه پاک کنم و لاغیر. این بمن در دانشگاه آموزش داده شده که در اشاعه علم هیچ کوتاهی نکنم و هم جا را دانشگاه فرض کنم وچون خودم دانشجوهستم همه را دانشجو فرض میکنم .من هم اکنون نزدیک بیش از 40 سال است دارم اینکار را میکنم. دوست من سازمان دامپزشکی قابل انتقاد است برای اینکه هم قبل و هم بعد از انقلاب توسط افراد غیر حرفه ای ولی سیاسی اداره میگردید و میگردد. این یک مرکز 100 درصد علمی است و کوچکترین غفلتی سبب خسارت به ثروت دامی میشود. شما میدانید از سال گذشته تا کنون چند راس از بهترین گاوهای مولد از بروسلوز روانه کشتارگاه شده اند آنهم نه از بروسلا آبورتوس بلکه ملیتنسیس و سازمان دارد همینطور دور خودش میچرخد.این یک قلمش هست تب برفکی مایکوپلاسموزیس IBR،BVD لپتسپیروزو.لکوز ...همه دارند بیداد میکنند بعد از 40 سال این حق من نیست که انتقاد کنم؟.درست من کارمند دامپزشکی نیستم ولی بعنوان یک شهر وند که از مسایل آگاهی دارد شرعا وظیفه دارم انتقاد نمایم. باز اگر رنجش کسی در این میان اتفاق افتاده از همه پوزش میخواهم و این آخرین پیام میباشد.
توکل نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
0
2
مدرس گرامی دانشگاه
با عرض ارادت اگر که چهل سال است سابقه دانشگاهی دارید که احتمالاا استاد بنده نیز بوده اید و البته دقت شما در تفهیم فیزیوپاتولوژیک موضوعات من را به یاد استاد عزیزو گرانقدر جناب دکتر....... می اندازد من هم که سی سال است در سازمان دامپزشکی با علاقه وارد شدم بخوبی با اشکالات و کج سیاستی های برخی مسوولان سازمان آشنا هستم و این را می‌توانید در لابلای متن های قبلی من جستجو نمایید که فی الحال هم این سیاست های نابخردانه ادامه داشته و سازمان را از یک دستگاه علمی و پویا خارج نموده است . درست است که همیشه گل وبلبل گفتن دردی را دوا نمی‌کند اما گاهی هم از بی مهابا تاختن هم نتیجه خوبی عاید نمی‌شود که اگر می‌شد وضعیت ما اینگونه نبود . بقول خودتان ما که در اروپا نیستیم . با این حال ازتمامی نوشته های شما مثل همیشه بسیار استفاده بردیم.
توکل نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
0
1
همچنین خدمت مدرس محترم دانشگاه و سایر دوستان در این بحث برسانم که دو روز پیش نمونه برداری مجدد مدفوع و خون
از همان دام ها (نزدیک به چهل روز پس از نمونه برداری اول و درمان های ضدکرمی با لوامیزل و نیکلوزماید)انجام شد که نتیجه آن ظرف ۲۴ ساعت آینده به رویت دوستان خواهد رسید
توکل نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
0
1
خدمت دوستان و اساتید گرامی
جدول مقایسه ای معیارهای خونی در دام های مورد ازمایش
قبل و بعد از درمان :

گلبول قرمز از میانگین ۵/۱۵ به ۷/۹۱ ارتقاء یافت. نرمال ۱۰-۸ میلیون در میکرو لیتر
هموگلوبین از میانگین ۲/۹ g/dl به ۸/۸ ارتقاء یافت .نرمال ۱۶-۸
هماتوکریت تنها از ۹ ( تنها در یک دام) به میانگین ۳۷ ٪ ارتقاء یافت .نرمال۴۰-۲۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
1
0
آقای دکتر معجزه شده حتما مقاله اش کنید چون هموگلوبین حیوان مرده بیشتر از 3 و هماتوکریت هم از 9 بیشتره. دکتر جان آزمایشتان را تکرار کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
اگر شما رفرنسی برای هموگلوبین و هماتوکریت حیوان مرده ویا حداقل انها در دام های کم خون دارید لطفا اعلام کنید .
توکل نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
0
1
دوست ناشناس
مقدار هموگلوبین در پنج راس بین ۲/۴تا ۲/۹ بوده. اما در مورد هماتوکریت تنها در یک راس بوده است . البته امکان تکرار ازمایش نیست چون مربوط به قبل از درمان است. با این حال نتیجه ازمایش چند روز قبل و نرمال شدن این معیارها بعلاوه وضعیت بسیار خوب دام ها شکی برجا نمی‌گذارد که دام ها دچار کم خونی بسیار شدید بوده اند. در مورد اینکه هموگلوبین یک دام مرده بیشتر از سه و هماتوکریت آن هم بیشتر از ۹ است اساتید بایستی نظر بدهند .من نظر خاصی در این مورد ندارم
توکل نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
0
1
همچنین ازمایش مدفوع دام ها پس از درمان نیز حاکی از پاک شدن کامل آنها داشته و جا دارد از آقای دکتر بشری و همکاران آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی گیلان تقدیر و تشکر نمایم.
بهر حال اگرچه این گزارش نواقص و کاستی های بسیاری داشته اما رویارویی نگاه های درمان محور ، پیشگیری محور ، آکادمیک ، پراکتیک و میدانی بسیار جالب و استفاده از نظرات دوستان و اساتید علی الخصوص مدرس محترم دانشگاه بسیار گرانبها و ارتقاء دهنده بود و من بار دیگر از مسئولین محترم نشریه حکیم مهر که این فرصت را به دوستان دادند تشکر مینمایم .امید است تداوم یابد.‌همچنین اگر جسارتی از جانب اینجانب متوجه همکار و استادی شد پوزش میطلبم
پاسخ ها
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
هرجا سخن از اعتماد (فراتر از رفرنس) است نام دکتر بشری میدرخشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
0
0
دکتر عزیز هموگلوبین طبیع کوسفند 12 تا 15 گرم در دسی لیتر و اگر از 6تا 7 گرم پایین تر بیاید معمولا پاسخ نمیدهد مگر حیوان عمرش به دنیا باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
خوبه از نظر اولیه خودتان یه کمی پایین آمدید و رضایت دادید که در هموگلوبین با مقادیر پایین تر از ۶ گوسفند زنده بماند
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
بله نظر شما در مواردی که علت کاهش هموگلوبین: کمبود اهن یا نقص مغز استخوان یا کنسر باشه کاملا درسته اما وقتی علت حضور یک انگل خونخواره با دفع انگل مسلما همچی باید نرمال بشه
انگل همانکوس بالغ روزانه نیم سی سی خون میخوره و اگه کل حجم خون از دست رفته کمتر از ده درصد باشه بدن با استفاده از مکانیسم های جبرانی ( افزایش پلاسمای خون یا کاهش ادرار و ..) هرچند با کاهش غلظت خون، مقاومت میکنه اما اگه این مقدار به ۳۰ درصد کل حجم خون برسه بدن دچار شوک هیپوولومیک میشه و اگه به ۵۰ درصد برسه دیگه نبض نخواهیم داشت
کمااینکه اقای دکتر اشاره کردن که این گله تلفات هم داشته پس آلودگی انگلی گله بسیار شدید بوده
از طرفی کاهش هموگلوبین و هماتوکریت بدون کاهش حجم خون بدلیل افت اکسیژن رسانی باعث تحریکات هورمونی و افزایش سرعت تولید گلبول قرمز میشه و بنابراین انتظار میره پس از دفع عامل بسرعت گلبول های قرمز جایگزین بشن و درمان نتیجه بخش باشه
بطور خلاصه کاهش هماتوکریت خون رو رقیق میکنه اما کاهش ۵۰ درصدی حجم خون باعث مرگ میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
0
0
هماتوکریت با هموگلوبین عوضی نگیر
کاوه مدنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
1
1
دکتر جان سلام آرزوی سلامتی دارم برای شما ، تا اینجا که من میدونم رشته و علم دامپزشکی جزو رشته هایی که هم علم کتابی و هم علم عملی و خلاقیت همه را با هم برای موفقیت نیاز داره که شما همرو دارین و اینکه تعدادی از کامنتهای دوستانو خوندم تعدادی انتقادی تعدادی تشویقی تعدادی ... که این خود نشانه از مقاله خوبتون داره
نظر شما
ادامه