کد خبر: ۶۸۲۱

حکیم مهر - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پی شیوع بیماری تب دنگی در کشور پاکستان به دنبال بروز سیل در این کشور، گفت: وزارت بهداشت بیماری تب دنگی را در کشور ردیابی می‌کند، البته طی سال‌های اخیر موردی از این بیماری در کشور مشاهده نشده است.

دکتر محمد مهدی گویا تب دنگی را نوعی بیماری ویروسی خونریزی دهنده عنوان کرد و گفت:‌ اغلب موارد این بیماری از انواع خفیف آن است و بیماری خود به خود بهبود می‌یابد.

وی، پشه آئدس را عامل انتقال این بیماری به انسان عنوان کرد و گفت: تب، ‌سردرد و دردهای عضلانی بدن از جمله علائم ابتلا به این بیماری است.

به گفته دکتر گویا، به ندرت ممکن است بیماری تب دنگی به نوع خونریزی دهنده تبدیل شود. در این موارد، بیماری با خونریزی همراه خواهد بود و بسیار خطرناک است. خونریزی می‌تواند از بینی، دستگاه گوارش و یا لثه‌ها باشد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر آنکه طبق مطالعات داخلی کشور طی سال‌های اخیر هیچ موردی از بیماری تب دنگی در کشور مشاهده نشده است، گفت: این بیماری مربوط به یک منطقه جغرافیایی خاص از دنیا است و اغلب در نوار گرمسیر جهانی وجود دارد. اما طی سال‌های اخیر مقداری وضعیت بیماری تفاوت کرده و گستره جغرافیایی آن در حال گسترش و بزرگ‌تر شدن است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر این بیماری در کشورهای اطراف ایران و از جمله در پاکستان و عربستان سعودی مشاهده شده است، ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده، تاکنون این بیماری در ایران مشاهده نشده است؛ اما این به معنای آن نیست که این بیماری هیچ زمانی به ایران منتقل نخواهد شد. ممکن است طی سال‌های آینده موارد این بیماری را در کشور داشته باشیم.

گویا در این باره ادامه داد: این بیماری طی چند سال اخیر در پاکستان مشاهده شده که با سیل اخیر پاکستان و جمع شدن آب، شرایط برای رشد و تکثیر پشه عامل انتقال این بیماری به شدت فراهم شده است. بر این اساس موارد بیماری نیز در این کشور و به ویژه در منطقه درگیر سیل افزایش یافته است.

وی در عین حال گفت: این بیماری در پاکستان در حال گسترش است و هنوز انجام اقدامات کنترلی برای این بیماری در این کشور زود است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه