کد خبر: ۶۸۲۶

حکیم مهر - سرپرست دفتر مبارزه، مراقبت و بررسی بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور در مشهد گفت: در مبارزه با تب برفکی اکتفا به واکسیناسیون نمی‎کنیم.

دکتر ناصر رسولی بیرامی در بازدید از آزمایشگاه کشوری تخصصی کنترل کیفی مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این مطلب افزود: با توجه به اهمیت مبارزه با تب برفکی به عنوان یکی از بیماری های مسری دامی که در صورت بروز خسارات سنگینی بر پیکره صنعت دامداری وارد می کند تیم کارشناسی سازمان دامپزشکی  کشور اقدام به تدوین سیاست های نوینی در جهت مقابله با این بیماری نموده است که محوریت آن بر واکسیناسیون دام استوار نیست بلکه تمامی عوامل بهداشتی را با واکسیناسیون توام در نظر گرفته است.
وی گفت: حتی در مواردی که پوشش واکسیناسیون بسیار مطلوب بوده ولی رعایت مسایل بهداشتی و قرنطینه ای نشده، کانون بیماری بروز کرده لذا بر این اساس در این دستورالعمل جامع کلیه موارد پیش بینی شده است.
دکتر بیرامی ضمن اشاره به بندهایی از این دستورالعمل، از لزوم کنترل تردد افراد و خودروها به دامداری ها، کنترل کامل خودروهای حمل کود و ... به عنوان مواردی یاد کرد که در طرح سازمان دامپزشکی کشور به آن ها توجه ویژه شده است.
وی خطاب به دامداران از آنها خواست در جهت ایمن سازی هرچه بیشتر جمعیت دامی کشور، دستورالعملی های دامپزشکی را رعایت کنند.
 سرپرست دفتر مبارزه، مراقبت و بررسی بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به 28 سپتامبر، مصادف با 6 مهرماه، روزجهانی هاری، وضعیت بیماری هاری درایران در مقایسه با کشورهای همسایه را مطلوب توصیف کرد و تصریح کرد: در حال حاضر سالانه 300 هزار  قلاده سگ در کشور علیه هاری واکسینه می شوند و با توجه به آمار حیوان گزیدگی در کشور تلاش بر این است تا اقدامات کنترلی بیشتری در این حوزه نیز به انجام برسد.
وی گفت: در زمینه تامین واکسن هاری هیچ مشکلی نداریم.

 

نظر شما
ادامه