کد خبر: ۶۸۴۴

حکیم مهر -  رئیس مرکز همکاری با WHO برای رفرانس و تحقیقات هاری انستیتو پاستور در همایش روز جهانی هاری از یک حقیقت خوب و یک حقیقت تلخ سخن گفت.

دکتر احمد فیاض صبح چهارشنبه ششم مهرماه سالجاری در محل بیمارستان بعثت نیروی هوایی ارتش با ذکر تاریخچه‏ مختصری درباره بیماری هاری در ابتدا چگونگی شکل‎گیری روز جهانی هاری و وحدت جهانیان برای کنترل این بیماری (Alliance for Rabies Control) را توضیح داد و گفت : ابن سینا و طبری تا حدودی به زوایایی از درمان بیماری هاری نزدیک شده بودند و حتی می‎دانستند که اگر زخم حیوان مبتلا را پانسمان نکنند حیوان به درمان بهتر پاسخ می‎دهد اما با این حال پایه علمی درمان هاری را باید وابسته به لویی پاستور دانست.

وی با بیان اینکه در سال 2010 میلادی ، 120780 مورد گزش در کشورمان گزارش شده که از این میان 4 نفر جان خود را از دست داده‏اند افزود : اینکه تعداد موارد فوت بر اثر هاری در میان این میزان گزش کم بوده حقیقتی خوب است.

دکتر فیاض سپس به موضوعی اشاره کرد که آن را حقیقتی تلخ نامید.

عضو هیأت امناء انستیتو پاستور گفت : در سال 1980 میلادی در بسیاری از استانهای کشورمان اصلاً موردی از هاری نداشتیم ولی متأسفانه امروز تمام استانهای کشورمان آلوده هستند و هاری در میان حیوانات افزایش یافته است.

وی افزود : در سال 1981 از میان 7364 مورد گزش ، 41 نفر از ایرانیان جان خود را از دست دادند و با مقایسه تعداد مجروحین این سال با سال 2010 میلادی و مشاهده افزایش میزان گزش این حقیقت تلخ که هاری در حیوانات کشورمان افزایش یافته روشن می‎شود.

به گفته دکتر فیاض در حالی که موارد هاری و گزش، پیش از این کشورهایی نظیر فرانسه، آلمان و بلژیک بیش از ایران بوده اما اکنون در این کشورها به دلیل مبارزه موفق با این بیماری حتی یک مورد هاری هم گزارش نمی‎شود.

 

 

نظر شما
ادامه