کد خبر: ۶۸۴۸

حکیم مهر -  رئیس سازمان دامپزشکی کشورمان در همایش روز جهانی هاری به ایراد سخنرانی پرداخت و اقدامات سازمان دامپزشکی و بخش خصوصی دامپزشکی در کنترل بیماری هاری را مؤثر ارزیابی نمود.

دکتر سید محسن دستور، صبح چهارشنبه ششم مهرماه سالجاری در محل بیمارستان بعثت نیروی هوایی ارتش گفت : از سال 1372 طرح مبارزه با هاری با 25000 نوبت واکسیناسیون در قالب شناسنامه‎دار شدن حیوانات بخصوص سگ‎های صاحب‎دار شروع شد.

وی با بیان اینکه حدود 85 درصد موارد بروز هاری در انسان از سگ نشأت می‎گیرد افزود : طرح مبارزه با هاری سازمان دامپزشکی در سالهای گذشته ادامه یافته، بطوریکه در سال گذشته مجموع واکسیناسیون حیوانی به بیش از 400 هزار نوبت رسید.

دکتر دستور با اذعان به موارد بالای رخداد حیوان‎گزیدگی، تعداد موارد مثبت هاری حیوانی را حداقل و در سال 89 واجد کاهش 40 درصدی نسبت به سال قبل از آن دانست.

رئیس سازمان دامپزشکی کشورمان قاره آسیا را واجد تلفات 31000 موردی از مجموع 55000 مرگ سالانه بر اثر هاری دانست و در عین حال تأکید کرد : کشور ما از حیث تلفات بر اثر هاری در سطح قاره آسیا خوشبختانه با تلفات کم زیر 10 مورد در سال مواجه است.

 

نفر اول از سمت راست : دکتر دستور

 

وی همچنین ابراز امیدواری کرد در صورتی که واکسن خوراکی هاری جایگزین فرم تزریقی در مبارزه با هاری حیات وحش شود میزان تلفات کم کنونی نیز کاهش یابد.

دکتر دستور اعمال نظارت دامپزشکان در کشتارگاهها برای موارد ناشناخته، برگزاری دوره‎های آموزشی در طول سال و جمع‎آوری سگهای ولگرد را هم از جمله سایر اقدامات برای کنترل هاری دانست.

 

 

نظر شما
ادامه