کد خبر: ۶۸۴۹

حکیم مهر -  همزمان با 28 سپتامبر (6 مهر)، همایش روز جهانی هاری به میزبانی بیمارستان بعثت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد.

در این همایش که جمعی از دامپزشکان، پزشکان، نمایندگان وزارت بهداشت، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و تعدادی از مقامات نیروی هوایی ارتش حضور داشتند سخنرانان به بیان مطالبی درباره زوایای مختلف اهمیت کنترل و مبارزه با بیماری هاری پرداختند.

اما این همایش با حاشیه‎هایی هم به شرح ذیل همراه بود :

 

همایش به رسم معمول بسیاری از همایش‎ها با حدود نیم ساعت تأخیر نسبت به برنامه از پیش تعیین شده آغاز شد.

 

قرائت قرآن ابتدای مراسم بعهده یک سرهنگ پزشک و مسئول در بیمارستان بعثت بود که ضمن قرائت زیبای آیاتی از قرآن کریم، حضور وی در نوع خود قابل توجه بود.

 

گروه موزیک مرکز آموزشهای هوایی شهید خضرائی نیروی هوایی با حضور در محل همایش، در ابتدا سرود جمهوری اسلامی ایران را نواختند و سپس دو قطعه زیبا اجرا کردند که تحسین حضار و تشویق آنان را در پی داشت.

مجری مراسم پس از اجرای این گروه موزیک با تمجید از آنان گفت : این گروه مورد تفقد رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

 

رئیس اداره بهداشت و درمان نیروی هوایی ارتش نخستین سخنران مراسم بود که خود را متخصص قلب و عروق معرفی کرد و سخنرانی متفاوتی هم ارائه نمود. امیر سرتیپ‎دوم دکتر میرزابابایی با گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس و با اشاره به عنوان این همایش گفت : هاری فقط مخصوص سگ نیست و برخی دیکتاتورها نظیر صدام و بوش هم در طول تاریخ هار شده‎اند و امروز هم باید فکری برای هاری قذافی و دیگر دیکتاتورهای دنیا کرد و مردم را در مقابل رفتار آنان واکسینه نمود.

دکتر محسن مشکوة معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی زودتر از رئیس خود در محل همایش حاضر شد. این در حالی است که دکتر دستور رئیس این سازمان، فاطمه زارعان رئیس اداره روابط عمومی سازمان دامپزشکی و دکتر قدکچی سرپرست جدید مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‎سازی رازی به تدریج وارد محل همایش شدند.

راست به چپ : (دکتر دستور - دکتر قدکچی - دکتر مشکوة - دکتر زینلی - دکتر مرحمتی)

 

دکتر احمد فیاض رئیس مرکز همکاری با WHO برای رفرانس و تحقیقات هاری انستیتوپاستور  و دکتر علیرضا زواره معاون این مرکز و رئیس بخش هاری انستیتوپاستور از دقایق اولیه در محل همایش حضور یافته بودند.

 

با گذشت دقایقی از شروع مراسم، استاد دکتر احمد شیمی و استاد دکتر نادعلیان دو چهره ماندگار کشورمان در رشته دامپزشکی به محل همایش وارد شدند که خیرمقدم مجری مراسم را هم در پی داشت.

راست به چپ : استاد دکتر راد - استاد دکتر شیمی - استاد دکتر نادعلیان - دکتر دستور

 

به رغم نصب بنر خوشامدگویی به دکتر علیرضا مصداقی نیا، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وی در این همایش حضور نیافت و نمایندگانی از وزارت بهداشت نظیر دکتر سروش، دکتر شیرزادی (رئیس اداره بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان)، دکتر زینلی و دکتر شریفیان در همایش حاضر بودند.

 

دکتر شیرزادی مسئولیت قرائت پیام وزیر بهداشت به این مراسم و قرائت ترجمه متن پیام مدیر منطقه شرق مدیترانه WHO را بعهده داشت. حضور نماینده سازمان جهانی بهداشت در مراسم و گفتن عباراتی نظیر "صبح بخیر"، "سلام علیکم" در ابتدای قرائت پیام و در پایان هم گفتن "خداحافظ" عبارات فارسی جالبی بود که در میان عبارات انگلیسی متن پیام خودنمایی می‏کرد و جالب توجه بود.

 

دکتر بدخشان هوشمند رئیس سابق اداره بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان که از دامپزشکان مطرح در سطح وزارت بهداشت بوده است هم با گذشت دقایقی از شروع مراسم در محل همایش حاضر شد.

به رغم حضور دکتر جعفری معاون سازمان نظام دامپزشکی و تنی چند از پرسنل این سازمان در بنرهای نصب شده جهت خوشامدگویی نامی از این سازمان به چشم نمی‎خورد و به نظر می‎رسید به اشتباه نام این سازمان، نظام پزشکی درج شده بود!

هر چند از قبل قرار بود دکتر سید محمد آقامیری به نمایندگی از سازمان نظام دامپزشکی و با عنوان "نقش بخش خصوصی دامپزشکی در کنترل و پیشگیری از هاری" سخنرانی کند اما وی در این همایش حضور نیافت و مجری هم با بیان اینکه برای ایشان وقتی جهت سخنرانی در نظر گرفته شده بود از عذرخواهی دکتر آقامیری خبر داد و البته دلیل عدم حضور وی را هم بیان نکرد. این در حالی است که با توجه به حضور مقامات ارشد نیروی هوایی ارتش، جمعی از پزشکان بیمارستان بعثت، جانشین فرمانده بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ارتش و تنی چند از مسئولین وزارت بهداشت فرصت مناسبی برای معرفی حرفه دامپزشکی در بخش خصوصی فراهم بود که این فرصت بدین ترتیب از دست رفت!

 

قرار بود امیر سرتیپ دوم دکتر لشگری فرمانده بهداشت و درمان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارتش دومین سخنران مراسم باشد که به گفته مجری برنامه به دلیل لزوم شرکت در یک جلسه ستادی، سرهنگ دکتر حسینی‎شکوه متخصص عفونی و جانشین وی مسئولیت سخنرانی در خصوص هاری و اهمیت آن در ارتش را بعهده گرفت.

 دکتر حسینی شکوه

نفر دوم از راست (ایستاده) : دکتر حسینی شکوه

 

بسیاری از سخنرانان از تلاشهای مسئولین بهداشت نیروی هوایی ارتش و معاونت بهداشت فرماندهی بهداشت و درمان ارتش در برگزاری این مراسم سپاسگزاری می‎کردند.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که خطاب به این همایش پیامی ارسال کرده بود و آنرا دکتر شیرزادی رئیس اداره بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت قرائت کرد در بخشی از پیام خود از نقش مهم سازمان دامپزشکی گفته بود. به گفته دکتر وحید‎دستجردی، سازمان دامپزشکی یکی از ارکان مهم کنترل بیماری هاری به‎شمار می‏رود که با واکسیناسیون حیوانات اقدامات مؤثری در این زمینه انجام می‎دهد.

 

در بخش دیگری از مراسم، مجری از قرائت پیام رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خطاب به این همایش خبر داد و با اشاره به اینکه پیام مهندس محمدی زاده برای اولین بار در چنین همایشی قرائت می‎شود، صدور و قرائت این پیام را نشانه توجه سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع کنترل بیماری هاری دانست.

 

پیام معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را مهندس محمدی مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش آن سازمان قرائت کرد. این در حالی است که از ابتدای مراسم، مهندس محمدی را دکتر خرازیان‎مقدم (دامپزشک) که معاونت وی و نمایندگی رئیس آن سازمان در شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی را به عهده دارد همراهی می‎کرد. در پیام رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به در خطر انقراض بودن 8 درصد حیوانات مهره‎دار کشورمان اشاره شده بود!

 

پیام مهندس محمدی‎زاده قدری طولانی‎ بود و همین موضوع سبب شد پس از قرائت این پیام مجری همایش تذکر دهد که سخنرانان به زمان درنظر گرفته شده برای سخنرانی توجه کنند.

 

محل استقرار نمایندگان سازمان نظام دامپزشکی برای شرکت‎کنندگان در مقابل در ورودی بیمارستان و گمنام در نظر گرفته شده بود و این در حالی بود که تعدادی از دانشگاههای علوم پزشکی کنار در ورودی سالن محل همایش صاحب میز و مشغول توزیع پمفلت بیماری هاری بودند!

 

در بخشی از آیین گشایش این همایش، از چند دانش‎آموز خردسال که در مسابقه نقاشی به مناسبت روز جهانی هاری شرکت کرده‎ بودند با اهداء جوایزی تقدیر بعمل آمد.

آخرین سخنرانی بخش اول همایش مربوط به رئیس سازمان دامپزشکی کشور بود که وی هر چند به اختصار سخن گفت اما نسبتاً موفق شد به خوبی نقش سازمان دامپزشکی و اقدامات این سازمان در کنترل بیماری هاری را توضیح دهد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه