کد خبر: ۶۸۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیرکل تکثیر و پرورش آبزیان از تصویب بسته حمایتی پرورش میگو در هیات دولت خبر داد و گفت: با اجرای این مصوبه سال‌ آینده جهش هشت برابری تولید میگو خواهیم داشت.

امیدرضا اصغری تصریح کرد: این مصوبه امکان برنامه‌ریزی تولید هدفمند را برای پرورش‌دهندگان فراهم می‌کند و تولیدکنندگان می‌توانند با دریافت وام از بانک‌ها و تامین سرمایه در گردش تولید داشته باشند و تولیدکنندگانی که توانایی تولید را نداشته باشند می‌توانند مزرعه خود را به قیمت مناسبی بفروشند.

وی اظهار کرد: این مصوبه پرورش‌دهندگان را از فهرست سیاه بانک‌ها خارج می‌کند و تولیدکنندگان صنعت میگو می‌توانند از تسهیلات جاری و کمک‌های فنی و اعتباری استفاه کنند.

مدیرکل تکثیر و پرورش آبزیان سازمان شیلات گفت:‌ براساس این مصوبه سود و جرایم دیرکرد وام پرورش‌دهندگان میگو بخشوده شده و تولیدکنندگان پس از دو سال تنفس در اقساط هشت ساله اصل وام خود را می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود شش هزار تن میگو پرورشی از استخرهای کشور برداشته شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال از سه هزار و 203 هکتار مزرعه تحت کشت میگو هفت هزار تن محصول برداشت شود.

اصغری گفت: با توجه به هدفمندی یارانه‌ها حدود 20درصد هزینه‌های تولید افزایش یافته که قیمت فروش این محصول در بازار داخلی بر مبنای جبران هزینه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: در استان خوزستان علیرغم درگیری بیماری لکه سفید تاکنون 300 تن میگو برداشت شده و متوسط تولید در استخرها از متوسط کشوری بالاتر است.

با توجه به اینکه به گفته مسئولان سازمان شیلات ایران ردیف اعتباری این بسته‌ی حمایتی در قانون بودجه‌ی امسال پیش‌بینی شده انتظار می‌رود این مصوبه به سرنوشت چند مصوبه سالهای اخیر این صنعت دچار و با بی‌اعتباری مواجه نشود.

البته معاونت نظارت راهبردی قول جدی برای حمایت از این صنعت داده که حتی اگر اعتباری در بودجه هم برای حل مشکلات این صنعت در نظر گرفته نشود، از منابع در اختیار معاونت ریاست جمهوری مشکلات صنعت میگو را حل خواهند کرد. همچنین وزیر کشاورزی تامین اعتبار مصوبه میگو از بودجه امسال را وعده داده بود.

لذا با توجه به اینکه تا اوایل زمستان باید برنامه‌ریزی‌های تولید سال آینده صورت گیرد و نهاده‌های آن تامین شود باید اولین گام‌های اجرایی آن برداشته شود تا تولیدکنندگان به تولید تشویق و وارد برنامه‌ریزی شوند.

گفتنی است؛ نزدیک به 12 هزار هکتار استخر آماده پرورش در کشور وجود دارد که می‌توان یک میلیون تن میگو تولید و صادر کرد.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آروین
|
-
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
0
0
در متن گفته شده
گفتنی است؛ نزدیک به 12 هزار هکتار استخر آماده پرورش در کشور وجود دارد که می‌توان یک میلیون تن میگو تولید و صادر کرد
این یعنی از هر هکتار مزرعه پرورش میگو 83 تن میگو برداشت می شود.
فرض بگیریم از هر مزرعه دوبار در سال برداشت شود که این امکان در همه جای کشور وجود ندارد مثلا در خوزستان فقط یک نوبت برداشت می شود. با این فرض خیلی دست بالا، از هر هکتار بیش از 40 تن برداشت میشود . به عظمت عدد توجه دارید 40 تن !!!!!!!!!!
لطفا به ارقام توجه کنید وبه خودتان و دیگران احترام بگذارید.
شاید بد نباشد که بدانید متوسط برداشت در هکتار در ایران کمتر از 3 تن است.
نظر شما
ادامه