کد خبر: ۶۸۶۴

حکیم مهر - تنها دو مرکز کوچک پرورش میگو به بیماری لکه سفید مبتلا است، اما سایر مراکز اصلی که استانهای بوشهر و هرمزگان را در بر دارد، پاک است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: در سال جاری سایتهای اصلی پرورش میگو در استانهای بوشهر و هرمزگان به بیماری لکه سفید آلوده نبودند و تنها در دو سایت کوچک این بیماری مشاهده شد.

دکتر کاظم عبدی افزود: سایت چوئیبده آبادان و گواتر چابهار از جمله مناطقی هستند که بیماری لکه سفید در آنها دیده شد و سازمان دامپزشکی نیز اقدام به قرنطینه سایت کرد.

وی خاطرنشان کرد: وجود بیماری در این دو سایت و عملیات بهداشتی و نظارتی سازمان دامپزشکی کشور باعث شد که بتوانیم در کنار بیماری به تولید بپردازیم.

عبدی ادامه داد: با توجه به مشترک نبودن بیماری لکه سفید میگو، امکان پرورش آن در کنار بیماری وجود دارد.

وی تصریح کرد: میگوی پرورش داده شده در کل دنیا و ایران از گونه وانامی بوده و سالها است که در ایران نیز اینگونه پرورش داده می شود.

لکه سفید میگو سالانه در دنیا 400 هزار تن خسارت وارد می کند

این مقام مسئول یادآور شد: گونه وانامی مقاومت نسبی نسبت به بیماری لکه سفید داشته و با کوتاه بودن دوره رشد، تلفات کمتری را نسبت به این بیماری از خود نشان می دهد.

عبدی تاکید کرد: بیماری لکه سفید میگو از سال 1380 در سایت چوئیبده آبادان مشاهده شد و بدین ترتیب جزو بیماریهای بومی محسوب شد.

وی ایران را یکی از بزرگترین کشورهایی برشمرد که در کنترل بیماری موفق بوده و اظهار داشت: این بیماری در دنیا سالانه بین 300 تا 400 هزار تن یعنی بیش از 80 برابر تولید میگوی پرورشی ایران خسارت وارد می کند.

عبدی همچنین گفت: بیش از 40 گونه سخت پوست میزبان این بیماری است. بنابراین کنترل آن بسیار مشکل است.

وی در ادامه افزود: سیاست سازمان دامپزشکی کشور، تولید در کنار بیماری است، اما باید اقدامات بیوسکیوریتی (امنیت زیستی) و رعایت موازین بهداشتی مبذول شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور در پایان خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی کشور حدود هشت بیماری میگو را تحت پایش مستقیم دارد که در اسرع وقت بیماری تشخیص و راههای درمانی آن مشخص می شود.

 

نظر شما
ادامه